Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny UPS - Min. 2500VA 5min


Vizla

Anbefalte innlegg

PS: Feil bruk av VA i tittel. Kjapp googling peker mot 1VA≈0.7W, så 1800-2000VA er nærmere hva jeg søker.

 

Hei

 

Min gamle UPS trengs å byttes ut(Powerwalker VI2200). Batteriene holder ikke på landning lenger, og oppetid selv når batteriene var OK krevde øyeblikkelig avstengning ved nettbrudd.

Flyttet til nytt sted hvor strøm litt for ofte kan forsvinne i noen minutter. Leter derfor etter en erstatning som klarer seg hvertfall 5 minutter ved ca. 800W-1kW belastning, lengre oppetid er en fin bonus.

 

Andre krav:

Ren sinusbølge.

Klare kort tids belastning opp mot 1.4kW.

Støtte automatisk avstengning enten direkte eller gjennom tredjepart, Windows(7+10) og Debian(Proxmox).

Pris: Taket er rundt ca. 10,000. Villig til å strekke meg hvis det betyr kvalitets-garanti og økt minimum oppetid. 

 

All hjelp mottas med stor takk!

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dersom du skal benytte den mot utstyr som har innebygget likeretter ?

Så du antar at den utelukkende skal brukes mot datamaskiner?

Mens jeg stoler på at produsenter av strømforsyninger rettet mot datamaskiner ikke kutter kostnad ift. likerettere, har jeg ikke den samme tilliten til en kinesisk-produsert ekstern strømforsyning til modem/router/switch eller diverse annet elektronisk utstyr.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Så du antar at den utelukkende skal brukes mot datamaskiner?

Mens jeg stoler på at produsenter av strømforsyninger rettet mot datamaskiner ikke kutter kostnad ift. likerettere, har jeg ikke den samme tilliten til en kinesisk-produsert ekstern strømforsyning til modem/router/switch eller diverse annet elektronisk utstyr.

Ja, jeg antok det ettersom du kun nevnte operativsystemer.

 

Dessuten tror jeg ikke nettverksutstyret du nevner tar særlig stor skade av pwm-modulert spenning. Likerettere med glatting er ekstremt billig og enkle å realisere, men det er markedskrefter der ute for å få deg til å tro at «ren sinus» er det eneste trygge.

 

Jeg tror ikke på slikt.

Lenke til kommentar

Kjøp nye batterier og bytt ut de gamle. Det er vel tvilsomt at UPS-en er ødelagt fordi den ikke holder på lading lengre. UPS-batterier har gjerne en kort levetid. Maksimalt 5 år, helst kortere. Du må selvsagt lese manual og finne ut hvilke batteri som er riktig til din enhet:

 

Eksempler:

https://www.komplett.no/product/893783/datautstyr/pc-tilbehoer/ups-overspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-pw-pwb12-7

 

https://www.komplett.no/product/893784/datautstyr/pc-tilbehoer/ups-overspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-pw-pwb12-9

 

Ta litt forbehold og berør minst mulig elektriske komponenter inni der. Det kan være helseskadelig. Bruk gummihansker om du er en klodrian som ikke klarer å håndtere ting forsiktig, eller la noen andre gjøre batteribytte for deg. Det er jo ikke gratis med batteribytte heller.

 

Skjønner ikke helt hvorfor alt utstyret ditt må ha oppetidsbeskyttelse. Du har tenkt å arbeide påhengt UPS-levert strøm? UPS er mest ment for å beskytte utstyr og å beskytte mot bråe strømutfall slik at f.eks. noe blir gjort korrupt på utstyret ditt. UPS er ofte dårlig dimensjonerte for å arbeide lenge ved. Det går også an å kjøpe eksterne batteriutvidelser for UPS, men det er ikke direkte billig det heller. Og arbeidstiden øker ikke så enormt mye av det. Dersom strømutfallene er av den langvarige sorten så kommer en vel gjerne ikke rundt det å måtte ha et strømaggregat av en eller annen sort.

 

Lithium som kunne ha vært en litt mer energirik erstatter er vel fortsatt noe for dyrt til at man vil se dette i UPS-er sånn helt med det første. Mye UPS-utstyr kjører fortsatt på lukkede blybatterier.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Kjøp nye batterier og bytt ut de gamle. Det er vel tvilsomt at UPS-en er ødelagt fordi den ikke holder på lading lengre. UPS-batterier har gjerne en kort levetid. Maksimalt 5 år, helst kortere. Du må selvsagt lese manual og finne ut hvilke batteri som er riktig til din enhet:

 

Eksempler:

https://www.komplett.no/product/893783/datautstyr/pc-tilbehoer/ups-overspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-pw-pwb12-7

 

https://www.komplett.no/product/893784/datautstyr/pc-tilbehoer/ups-overspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-pw-pwb12-9

 

Ta litt forbehold og berør minst mulig elektriske komponenter inni der. Det kan være helseskadelig. Bruk gummihansker om du er en klodrian som ikke klarer å håndtere ting forsiktig, eller la noen andre gjøre batteribytte for deg. Det er jo ikke gratis med batteribytte heller.

Tusen takk for et godt svar G!

 

Har snust på det du foreslår men vegrer meg på grunn av den kan kun dekke workstation+begrenset tilleggsutstyr, og fortsatt ha rimelig oppetid(2-5min). Er heller ikke mulig for den å dekke WS+server, ved utprøving når den var ganske ny var det et par ganger den varslet(og hvis jeg ikke reagerte øyeblikelig, koblet ut) på grunn av oversteget kapasitet. Er heller ikke en stor fan av WinPower(Overvåkings-programmet til UPS), og har ved søk i fortid ikke klart å finne noe alternativ til det.

 

Uansett trenger jeg da i så tilfelle en ekstra UPS for tårn-server+annet utstyr. Er forresten 2x PWB12-9 jeg eventuelt trenger, så der har du helt rett!

 

 

Skjønner ikke helt hvorfor alt utstyret ditt må ha oppetidsbeskyttelse. Du har tenkt å arbeide påhengt UPS-levert strøm? UPS er mest ment for å beskytte utstyr og å beskytte mot bråe strømutfall slik at f.eks. noe blir gjort korrupt på utstyret ditt. UPS er ofte dårlig dimensjonerte for å arbeide lenge ved. Det går også an å kjøpe eksterne batteriutvidelser for UPS, men det er ikke direkte billig det heller. Og arbeidstiden øker ikke så enormt mye av det. Dersom strømutfallene er av den langvarige sorten så kommer en vel gjerne ikke rundt det å måtte ha et strømaggregat av en eller annen sort.

 

Lithium som kunne ha vært en litt mer energirik erstatter er vel fortsatt noe for dyrt til at man vil se dette i UPS-er sånn helt med det første. Mye UPS-utstyr kjører fortsatt på lukkede blybatterier.

 

Grunnen til at jeg trenger oppetid er lagringsmedie(32 mekaniske + 9 SSD). Ser helst at spindel parkeres så lite som mulig, og at nett-tap ikke er en fremtidig mulig faktor ift. data-korrupsjon hvis strømmen faller ut på 'perfekt' tidspunkt. Har allerede hatt en hodepine som følger av nesten-perfekt øyeblikk, NTFS MFT + hvertfall noe fil-korrupsjon, lastet heller ned det som var pågående på nytt, men det resulterte uansett i flere timers ekstra arbeid.

På tidligere bosted var ikke dette et problem(i snitt nett-tap en gang i året) så tårn-server hadde kun ekstra overspenningsvern. På nytt bosted har det vært lokalt nett-tap 4 ganger på 3 måneder med ca. 10 minutter maks varighet og ingen forvarsel. Fikk tatt en kort prat med en av reperatørene fra Hafslund den siste gangen, og han mente det var ganske sannsynlig at mønsteret fortsatte i fremtiden - Kabelhenget på stolpene i området er ganske slitt.

 

Helst ser jeg etter et oppsett som klarer rundt 10 minutter(eventuelt med ekstra eksterne batterier), men om det betyr et enormt hopp i pris er 5 minutter helt OK. Arbeid utført ved bortfall vil være å fullføre eventuelle pågående oppgaver, så la UPS-automatikken overta derfra og gradvis stenge av tjenester/VM's som trenger litt tid på seg.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...