Gå til innhold

Vurdering av utdannelse - HMS/ingeniør - Spørsmål vedrørende skole/opplevelser


comadore

Anbefalte innlegg

OBS OBS: Litt langt innlegg..

Har lenge vært usikker på min jobb situasjon og hva jeg vil med "livet". Trolig har jeg funnet ut hva jeg vil, problemet er "veien der".

 

Jeg har alltid brydd meg om mennesker, sikkerhet og mer "naturlige" ting. Jeg har i dag en bachelor i økonomi og elsker ledelse/hr/strategi fag, men har aldri fått utøvd noe innenfor min utdanning, så jeg står uten erfaring og mulighet for å få jobb(pga jeg ikke har master).
Jeg er også en mer praktisk tenkende person og ikke særlig glad i matte. Har i utgangspunket ikke noe problem med matte, bortsett fra at det er kjedelig og jeg finner ikke en god grunn bak "teorien/ligninger osv".

 

Jeg har lenge vurdert HMS-ingeniør og synes dette er et kjempe interessant området/bransje, utfordringen er at HMS-ingeniør har de kun som bachelorstudie i Haugesund. Jeg er i en slik situasjon at jeg kan ikke bare slutte i jobb, selge leilighet og forlate min samboer.

 

Jeg vurderer derfor 2 løsninger:

 

Alternativ 1:

 

1. Jeg har kun S1/S2 fra VGS og mattematikk fra min økonomi bachelor. Jeg vurderer derfor å ta R1/Fysikk 1 og R2 ila dette skoleåret som privatist. Da vil jeg også få svar på matte er noe jeg trives med i større grad enn hva jeg gjorde med "økonomisk matte":

 

2. Jeg vurderer deretter å søke meg inn på studiene bygg-ingeniør, maskin ingeniør eller prosessteknologi ved UIT. Her kan jeg studere på nett/kun 1 saming i hvert semester(dette bør gå fint kostnadsmessig osv).

 

Klarer jeg dette, så håper jeg å få en jobb innenfor VA/Bygg&anlegg eller Vei&anlegg, 1.valg HMS.

 

 

Spørsmål i forbindelse med "veien":

1. Hva skjer med mitt vitnemål om jeg velger r1+r2+fysikk 1? Vil s1/s2 forsvinne og bli erstattet av disse karakteren?

 

2. Er det noen her inne som har erfaring som bygg/maskin eller prosessteknologi, som kunne delt litt av erfaringen sin samt hva de tenker om utdanningene? Som nevnt er nok ikke jeg den sterkeste på teoretisk/realfag, så hardt arbeid må til.

 

3. Er det noen som har studert ved UIT?

 

 

Alternativ 2:

 

Jeg har kun C i snitt i min Bachelor og det er derfor vanskelig for meg å komme inn på en mastergrad. Med en mastergrad ser jeg større muligheter å komme inn i mine fag. Gjerne som konsulent eller jr hr rådgiver osv. Min samboer er konsulent, og desverre er det slik at mye av arbeidet konsulenter driver med(ikke tekniske, men typ NHH/BI osv, kan også en med bachelor i økonomi gjøre. Så er meget frustrert over dette).

Alternativene mine da er:

 

A: Få arbeidserfaring og ta en erfaringsbasert master.

Utfordringen her er at det "nye" er at alle må ha master. Det er strengt tatt umulig å få en jobb innenfor økonomi, administrasjon eller koordinering uten master i dag. Så alternativ A: ser vanskelig ut.

 

B: Forbedre bachelor karakteren

Dette kan vise seg å være vanskelig da min "Modell" var 10 studiepoeng per fag, i dag er nesten alle 7,5poeng per fag. Må trolig ta opp 3 fag for å få opp karakteren på 2 av mine fag. Tidsmessig og arbeidsmessig blir dette veldig mye da jeg allerede er 28år og kan trolig ikke bruke 1-2år på å forbedre karakterer for å deretter bruke 3-4år på universitet igjen.

 

Noen forslag?

 

All takk til de av dere som leser og kommer med råd :)
 

Endret av comadore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No er det også ei HMS-ingeniørutdanning i Tromsø (utan at det nødvendigvis gjer logistikken enklare for deg).

 

Angåande karakter s1/s2 og r1/r2 så blir vell sjølve vitnemålet ditt uendra, berre at du i tillegg får ei karakterutskrift som viser at du har tatt og bestått r1/r2 og fysikk. Denne karakterutskrifta legger du ved som vedlegg i tillegg til det opprinnelege vitnemålet.

 

Eit tredje alternativ for deg kan være at du tek dei generelle ingeniørfaga på ein høgskule i nærheita av deg, og deretter tek HMS faga i Haugesund/Tromsø for å oppnå 180 studiepoeng og ingeniørtittelen.

 

 

Det burde også være fint mogleg å få ta HMS-utdanninga utan å flytte. Med unntak av nokre obligatoriske samlingar, litt labforsøk/innleveringsoppgåver og sjølvsagt eksamenane så kan du lese det meste på eiga hand. Så ta kontakt med høgskulen for å finne ut kva som er obligatorisk, og om det er realistisk å kunne ta utdanninga utan å bu der.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...