Gå til innhold

Nå vil Spotify slå ned på «familiedeling» igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok enda griskere rettighetshavere som ønsker seg vek fra deling av musikk.

Det er vel ikke fryktlig griskt å ønske at familieabb. ikke brukes av folk som ikke bor på samme sted (det står tydelig når du bestiller familieabb. at man skal bo på samme sted). Hundrelappen i måneden man ellers må ut med, er da slett ikke så ille, og fantastiskt mye bedre enn ordningene som har vært tidligere (cd-plater til 160kr /stk, de hadde sikkert kostet 250kr idag...)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er vel ikke fryktlig griskt å ønske at familieabb. ikke brukes av folk som ikke bor på samme sted (det står tydelig når du bestiller familieabb. at man skal bo på samme sted). Hundrelappen i måneden man ellers må ut med, er da slett ikke så ille, og fantastiskt mye bedre enn ordningene som har vært tidligere (cd-plater til 160kr /stk, de hadde sikkert kostet 250kr idag...)

 

Du kan da umulig ikke vite at så og si all musikk fremdeles selges på CD. 100-150 for en ny en rett i posten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne du utdypet litt? Hva gjør dem griske?

De lever av andres arbeid, uten å tilføre annet enn å skrive kontrakter. Man ser velviljen i det de har foretatt seg på teknisk side. Når det ikke er "artister" som krever noe, er det Spotify de skyver framfor seg. Ikke at Spotify fortjener noe annet, men en verden der Apple styrer musikk kommer kun Apple og nevnte rettighetshavere til gode, ikke artister som sitter på egne rettigheter, eller forbrukere.

 

Det sku' værra graaatis! å høre på musikk vettu. Dumme artister som vil ha betalt for arbeidet sitt.

Jeg tolker dette dithen at du ikke fører nevnte griske linje, dog ikke til din fordel. Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke fryktlig griskt å ønske at familieabb. ikke brukes av folk som ikke bor på samme sted (det står tydelig når du bestiller familieabb. at man skal bo på samme sted). Hundrelappen i måneden man ellers må ut med, er da slett ikke så ille, og

 

> fantastiskt mye bedre enn ordningene som har vært tidligere (cd-plater til 160kr /stk, de hadde sikkert kostet 250kr idag...)

 

Tja, jeg vet ikke riktig.

Hva CD/LP ville kostet i dag, hvis mp3+nedlastingsfenomenet ikke hadde funnet sted, er vanskelig å spekulere i.

Men hva som er sikkert, er i hvertfall at gjennomsnittspersonen ikke kjøpte en 1/2 CD hver måned, når salg var enerådende.

I beste fall 2-3 CD'er hvert år.

 

Da ville gjennomsnittspersonen, med utgangspunktet i din prissetting, ha brukt 500-750,- pr år på CD'er.

Altså langt mindre enn dagens Spotify Premium-abonnement (12 x109 = 1 308)

 

Så kan man hevde at utvalget blir uendelig mye større med streaming.

Men ulempen er at du sitter igjen med absolutt ingenting, den dagen abonnementet avsluttes

(eller at Spotify sin leieavtale utløper, så låten blir grået ut i spillelisten din)

 

Jeg er ganske sikker på at vi i løpet av få år, vil se at totalomsetningen for musikkindustrien betydlig vil overgå omsetningen i perioden 1999-2008 (som var "all time high").

Det eneste som ikke har forandret seg, er at plateselskapene, og artistene med høye salgstall, fremdeles vil være de grådigste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke fryktlig griskt å ønske at familieabb. ikke brukes av folk som ikke bor på samme sted (det står tydelig når du bestiller familieabb. at man skal bo på samme sted). Hundrelappen i måneden man ellers må ut med, er da slett ikke så ille, og

 

> fantastiskt mye bedre enn ordningene som har vært tidligere (cd-plater til 160kr /stk, de hadde sikkert kostet 250kr idag...)

 

Tja, jeg vet ikke riktig.

Hva CD/LP ville kostet i dag, hvis mp3+nedlastingsfenomenet ikke hadde funnet sted, er vanskelig å spekulere i.

Men hva som er sikkert, er i hvertfall at gjennomsnittspersonen ikke kjøpte en 1/2 CD hver måned, når salg var enerådende.

I beste fall 2-3 CD'er hvert år.

 

Da ville gjennomsnittspersonen, med utgangspunktet i din prissetting, ha brukt 500-750,- pr år på CD'er.

Altså langt mindre enn dagens Spotify Premium-abonnement (12 x109 = 1 308)

 

Så kan man hevde at utvalget blir uendelig mye større med streaming.

Men ulempen er at du sitter igjen med absolutt ingenting, den dagen abonnementet avsluttes

(eller at Spotify sin leieavtale utløper, så låten blir grået ut i spillelisten din)

 

Jeg er ganske sikker på at vi i løpet av få år, vil se at totalomsetningen for musikkindustrien betydlig vil overgå omsetningen i perioden 1999-2008 (som var "all time high").

Det eneste som ikke har forandret seg, er at plateselskapene, og artistene med høye salgstall, fremdeles vil være de grådigste.

Godt svar! Oppegående du.

Lenke til kommentar

Den store ulempen er at musikkskaperne ikke sitter igjen med noe. Her må vi sympatisk nok rette søkelyset mot det lisensbransjen har brukt som argument mot piratvirksomhet. (Selv om pirater bruker mer penger på musikk). Den eneste grunnen til at lisensbransjen lar Spotify opptre som parasitt, er at de er for teknisk tilbakestående og grådige til å opptre på samme måte selv, slik de har gjort det i den fysiske alderen.

Lenke til kommentar

Litt dumt at det må være samme adresse da. Ser ikke helt hvorfor det skal være slik. Burde holdt at det var innad i familien.

 

La oss kalle det ‘Husstandsabb’ skjønner prinsippet nå? :) det er et abb. Ment for herr, fru og kidsa som bor i samme heim... når unga flytter ut er ikke abb ment på de lenger. Enkelt prinsipp

Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke riktig.

Hva CD/LP ville kostet i dag, hvis mp3+nedlastingsfenomenet ikke hadde funnet sted, er vanskelig å spekulere i.

Men hva som er sikkert, er i hvertfall at gjennomsnittspersonen ikke kjøpte en 1/2 CD hver måned, når salg var enerådende.

I beste fall 2-3 CD'er hvert år.

 

Da ville gjennomsnittspersonen, med utgangspunktet i din prissetting, ha brukt 500-750,- pr år på CD'er.

Altså langt mindre enn dagens Spotify Premium-abonnement (12 x109 = 1 308)

 

Så kan man hevde at utvalget blir uendelig mye større med streaming.

Men ulempen er at du sitter igjen med absolutt ingenting, den dagen abonnementet avsluttes

(eller at Spotify sin leieavtale utløper, så låten blir grået ut i spillelisten din)

 

Jeg er ganske sikker på at vi i løpet av få år, vil se at totalomsetningen for musikkindustrien betydlig vil overgå omsetningen i perioden 1999-2008 (som var "all time high").

Det eneste som ikke har forandret seg, er at plateselskapene, og artistene med høye salgstall, fremdeles vil være de grådigste.

Selv kjøpte jeg kanskje 1 cd pr år før spotify. Etter spotify nyter jeg mer musikk, får forslag til mer musikk jeg liker, og jeg har alltids musikken med meg. Spotify (og tilsvarende tjenester) er fantastisk!

 

Det sagt, det er satt spørsmål rundt hvor mye artisten tjener på dette. Og det er nok legitimt.

Men på andre siden, nå har musikere mulighet å legge ut musikken selv, uten andre mellomledd. Det må da være lønnsomt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...