Gå til innhold

Bygge PC - hjelp til å velge komponenter


Anbefalte innlegg

Bruk:

Mediaserver, lett bildebehandling, video encoding (1080p bluray men mest sannsynlig ikke 4K), surfing, kontorarbeid.
 
Varighet:

Jeg legger opp til at den skal holde lenge, satser derfor på 16GB minne og en nokså kraftig cpu. Min nåværende pc har gått i 11 år (og går fortsatt) uten noen som helst oppgraderinger.
 
Budsjett:

~ 10k (eksklusive tastatur & mus og lydanlegg)

 

Andre krav:

Skal være stillegående.
 
Så langt har jeg kommet til til disse deler:
 
Corsair Carbide 275R Midi Tower Sort
 
Gigabyte B450 AORUS ELITE, Socket-AM4
 
AMD Ryzen 5 2600 Prosessor

 

Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB

 

ASUS Geforce GT 1030 2GB Silent
 
Cooler Master MasterWatt 550
 
Kingston A400 240GB M.2 SSD
 
Seagate Barracuda 4TB 3.5'' HDD

 

Lenovo 24" LED L24i-10 - Demo

 

Totalt så langt: 8 386,41

 
 
Mus, tastatur, OS og 2 ekstra kabinettvifter tar jeg fra min gamle pc. Vurderer ev. ASUS PCE-AC56 Nettverkskort og en dyrere skjerm (forslag?). Jeg har også en Scythe Katana 2: CPU Kjøler som jeg håper kan brukes om igjen.
 
Komplett handleliste:

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/854d7b65-bb33-47a0-a8b2-4da7acc3f784

 

Jeg er veldig takknemlig for alle slags meninger og forslag for bedre egnete komponenter.

Endret av Barfuss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk ut fra at 250 GB SSD holder langt til OS og programmer, og alt annet kunne jeg har på HDD. Men det er kanskje litt gammeldags tenkemote? Skal følge ditt råd og vurdere større SSD.

 

Jeg er filmfan og vil helst ikke å bruke cloud lagring, så i tillegg til 4TB intern kommer flere eksterne HDD som jeg har fra før. For tiden har jeg ~ 5 TB lagring alt i alt. Tror du at WD Desktop Blue 4TB 3.5" er et bedre valg en Seagaten?

 

Har ikke tenkt på overklokking. Har de i det hele tatt noen hensikt hvis jeg aldri gamer?

Lenke til kommentar

De fleste bruker SSD til OS og ting man bruker ofte eller ting som må ha bra hastighet, resten går vanligvis på HDD.

 

Har hatt god erfaring med de senere 1TB+ WD diskene jeg har brukt, men Seagate har også gode disker.

 

Overklokking sliter mer på utstyret og kan lage ustabilitet, så om man ikke trenger det eller ønsker å tweake ytelse er det lavere risiko hvis man bare lar ting være som de er.

Lenke til kommentar

Jepp, det var omtrent samme jeg trodde om overklokking.

Jeg har også bare gode erfaringer med WD disker, så da skal jeg kanskje satse på dem videre også. Er jo bare en liten hundrelapp opp fra Seagaten allikevel.

Jeg kom forresten fram til at sparer nesten 1000.- på å handle hos Proshop + NetOnNet, framfor Komplett alene, slik at jeg fortsatt er ganske langt fra mitt øvre tak på 10K.

 

Nå har jeg til og med råd til en litt bedre skjerm, for eksempel: Lenovo L24q-10

Hva tror folkens om denne? Andre forslag også velkommen!

Endret av Barfuss
Lenke til kommentar

Bruker selv en god IPS på 60 Hz til alt og det fungerer greit det. Raskere skjermer har mest praktisk betydning for pro-gamere som spiller kompetitiv/lagbasert FPS. Ellers har det ikke så mye å si imho.

 

Til ditt bruk har vel oppløsningen mest betydning. Siste 1080p skjermen har pivot og er sertifisert øyevennlig etter TUV-standard.

Lenke til kommentar

Ville valgt en skjerm med mer enn 1920x1080 punkter (minst 1920x1200, helst 2560 x 1440).

Har et søk her:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s345188111&o=produkt_pris_inkmoms

 

Ellers så har hovedkortet bare en M.2 plass. Så da gjelder det å ha en størst mulig M.2 SSD med NVMe.

 

Edit: Hovedkortet har 2 stk M.2 plasser. Mulig da med to SSD M.2 NVMe disker.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ja det stemmer, 1920x1080 blir nok litt lite, i hvert fall hvis jeg tenker lenger fremover. Da skal jeg vel også bytte til en gpu som støtter høyere oppløsninger.

 

For meg ser det ut en om hovedkortet har faktisk har 2stk M.2 plasser. (Aorus B450 Elite - Prisjakt)

På Komplett står også i Produktinfo 2x M.2, bare i Spesifikasjoner står det PCIe 3.0 -kontakter: 1 x M.2. Gigabyte B450 AORUS ELITE - Komplett    Eller mistolker jeg noe her?

 

Takk for alle de gode råd så langt, keep 'em comin'!

Endret av Barfuss
Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert f.eks https://www.komplett.no/product/1136722/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/msi-b450-a-pro-max-socket-am4 som er kompatibelt med https://www.komplett.no/product/1132196/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/amd-ryzen-5-3600-prosessor

 

Ryzen 3600 er betrakelig raskere enn 2600 og vil nok ha adskillig lengre levetid. Denne rammen: https://www.komplett.no/product/1129603/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/ballistix-sport-lt-ddr4-3000mhz-16gb fungerer enda bedre med ryzen 3000 og er enklere og overklokke enn den du har valgt. Prismessig blir oppsettet jeg foreslår ca 500 dyrere, men ytelsa til 3600 er langt høyere i mange applikasjoner enn 2600. https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/22.html I gjennomsnitt yter 3600 25% bedre enn 2600 i applikasjoner. På video encoding snakker vi at ting går 50% tregere med 2600: https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/13.html

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Ja det stemmer, 1920x1080 blir nok litt lite, i hvert fall hvis jeg tenker lenger fremover. Da skal jeg vel også bytte til en gpu som støtter høyere oppløsninger.

 

For meg ser det ut en om hovedkortet har faktisk har 2stk M.2 plasser. (Aorus B450 Elite - Prisjakt)

På Komplett står også i Produktinfo 2x M.2, bare i Spesifikasjoner står det PCIe 3.0 -kontakter: 1 x M.2. Gigabyte B450 AORUS ELITE - Komplett    Eller mistolker jeg noe her?

 

Takk for alle de gode råd så langt, keep 'em comin'!

Ser nå at der er 2 kontakter ja.

 

GT 1030 støtter opp til 7680x4320@60 Hz

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har nettop avsluttet handelen. Resultat ble faktisk ganske så annerledes en den opprinnelige listen:

Ny PC 2019-12-01 final (liste på prisjakt.no)

  • Be Quiet! Pure Base 500 (Grey/Transparent) - 864,-
  • Be Quiet! Pure Power 11 CM 600W 942,-
  • MSI B450-A Pro Max - 1 036,-
  • AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz Socket AM4 Box - 2 149,-
  • Be Quiet! Dark Rock Slim - 339,- (BlackFriday tilbud)
  • Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB - 689,- (BlackFriday tilbud)
  • Intel 660p Series M.2 2280 SSD 512GB - 686,-
  • MSI GeForce GT 1030 Passive LP OC HDMI DP 2GB - 884,-
  • AOC C24G1 - 1 495,-  (BlackFriday tilbud)

Totalpris: 9 084,-

Jeg utsatte harddisk inntil videre fordi det fantes ingen gode tilbud på 4TB disker akkurat nå.

Hvis noen undres hvorfor det ble flere BeQuiet produkter så synes jeg dem forener "stillhet og stil" uten å koster skjorten.

Forresten har jeg gjennom BlackFriday tilbud jammen spart rund 1000.- 

Som butikker har jeg brukt Proshop og Elkjøp.

Håper noen tar det her som inspirasjon. Takk for alle god råd!

:ninja:

Endret av Barfuss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...