Gå til innhold

All verdens land v2


Scarvo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mye bisarre fakta om verdens mest isolerte og tyranniske land men jeg må holde meg til en eller noen få bisarre og ekstreme fakta om dette diktaturet eller blir det for mye å velge i.

Siden det er såpass ekstremt tar jeg to "fun facts".

Nord-Korea har sin egen tidsregning basert på tidspunktet da deres første president Kim Ill-Sung(bestefaren til den nåværende presidenten)ble født; i 1912; med andre ord er det år 107 i folkerepublikken nå, altså 107 e.K.I.s. 

De har bare 5000 vestlige turister i året; altså pre-corona var det ekstremt lite for turistbesøk for å si det slik.

Neste: en YouTube-video fra Nord-Korea

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nord-Kypros, eller Den tyrkiske republikken Nord-Kypros, omfatter den nordlige del av øya Kypros.

Foranlediget av forsøket på statskupp i Republikken Kypros i 1975, ble området nord på øya okkupert av Tyrkia. Den selvbestaltede staten Nord-Kypros ble i 1983 proklamert som republikk. Republikken anerkjennes av Tyrkia, men forøvrig ikke av andre stater.

Gjennom Republikken Kypros' medlemskap i EU, har borgerne i Nord-Kypros unionborgerskap.

Kypros – Store norske leksikon

Neste: Nord-Kypros' hovedstad.

Endret av Nettels
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om Nord-Kypros ikke er anerkjent som et land (bortsett fra Tyrkia), så har regionen en egen fotballserie. Ligaen kalles KTFF Süper Lig og har 16 lag. Jeg og dama var i Nord-Kypros i desember, siden svigers har ferieleilighet utenfor Girne, så vi fikk med oss to kamper der nede den uka vi var der.

Dette er mine egne bilder :)

Neste: Et landslag fra Nord-Kypros.

 

nk1.png

nk2.png

nk3.png

nk4.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå ble det litt rotete. Nettels postet jo funfacts, det er funfact at Nord-Kypros har en egen fotballserie. Men uansett; det går jo greit med to funfacts:)

Som nevnt er bakgrunnen for denne omstridte republikken en tyrkisk invasjon av Kypros som fant sted i 1974.

Neste: et landslag fra Nord-Kypros

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Landslaget i fotball.

image.jpeg.b3c5b04e48addeea305279ec0da34b56.jpeg

Neste: Grunnleggende fakta om Nord-Makedonia.

 

Morromann skrev (På 11.8.2020 den 0.19):

Litt for raskt, Nettels. Neste er : en YouTube-video fra Nord-Kypros, ikke et landslag.

Viser hvorfor det er bra å poste reglene på hver side fortsatt;)

Beklager surret. Ble nok litt revet med da jeg hadde håpet på at jeg fikk fun facts om Nord-Kypros slik at jeg kunne vise bildene jeg hadde tatt :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NORD-MAKEDONIA

Da tar vi turen til Balkan. Velkommen til innlandsstaten Nord-Makedonia, med sine to millioner innbyggere. Republikken het frem til 2019 bare Makedonia, men etter en langvarig konflikt med Hellas om bruk av navnet, som også betegner en gresk religion, ble landene tilslutt enige om en løsning, og Nord-Makedonia ble født 12 februar 2019. Før det ble det landet selvstendig fra Jugoslavia i 1991.

Nord-Makedonia ligger som nevnt på Balkan i Sørøst-Europa, og grenser til Kosovo, Serbia, Bulgaria, Hellas og Albania. Makedonsk og Albansk benyttes som offisielle språk.

Naturmessig så preges landet av fjellandskap med dype daler og innsjøer. Klimaet er varierende. Sommerstid er det som regel varmt og tørt, mens vinteren er kald og snørik. Jordskjelv forekommer av og til. I 1963 omkom tusenvis da et stort skjelv ødela landets hovedstad.

En rekke etniske grupper kaller Nord-Makedonia sitt hjem. Naturligvis er det flest av etniske makedonere, mens etniske albanere er den største minoritetsgruppen. Det anslås at omtrent 60%  er makedonske, og rundt 25% albanere. Tyrkere, serbere og bosniere er også representert. Flesteparten av Makedonerne er kristne, mens hoveddelen av den tyrkiske og albanske befolkningen er muslimer. 

macedonia.png

Neste: Nord-Makedonias hovedstad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...