Gå til innhold

Bussjåførene vil ha elbilene ut av kollektivfeltet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal miljøfiendtlige diesel-monster ha førsterett til et av feltene? Burde vi ikke heller døpe det om til miljøfelt og la alle nullutslippskjøretøy få benytte det? Både for å opprettholde momentet i overgangent til elbiler og for å skape et incentiv for busselskaper til å bytte til el-busser.

 

Jeg ser ingen grunn til å favorisere tunge diesel-kjøretøy.

Folk er avhengig av bussene, for å komme seg til og fra steder, og gjerne til faste tider, slik at de som oss får lov til å planlegge sin hverdag. 

 

Miljøpolitikken er bra den, men man trenger ikke ta helt av, når det går ut over mennesker som i utgangspunktet forurenser mindre enn han i elbilen. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal miljøfiendtlige diesel-monster ha førsterett til et av feltene? Burde vi ikke heller døpe det om til miljøfelt og la alle nullutslippskjøretøy få benytte det? Både for å opprettholde momentet i overgangent til elbiler og for å skape et incentiv for busselskaper til å bytte til el-busser.

 

Jeg ser ingen grunn til å favorisere tunge diesel-kjøretøy.

 

:wallbash:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor skal miljøfiendtlige diesel-monster ha førsterett til et av feltene? Burde vi ikke heller døpe det om til miljøfelt og la alle nullutslippskjøretøy få benytte det? Både for å opprettholde momentet i overgangent til elbiler og for å skape et incentiv for busselskaper til å bytte til el-busser.

 

Jeg ser ingen grunn til å favorisere tunge diesel-kjøretøy.

Om man kunne forbeholdt kollektivfeltene til kollektiv trafikk, sånn at man kom seg på jobb ved samme tidsbruken som å kjøre selv, så bær jo kollektivtrafikken prioriteres.

48 el-biler går det i en buss med 48 passasjerseter.

Lenke til kommentar

Er enig, sjølv om det miljømessig nok hadde vært betre å holde kollektivfelt eksklusivt for elektriske bussar slik at det gir intensiv for å satse på slike bussar, så må det viktigaste være å ha kollektivtransport som fungerer.

 

Det er ikkje lett å få folk til å reise kollektivt dersom bussen både går saktare enn ordinær trafikk, og ein må berekne tid til å gå til og frå busstoppet som ikkje alltid ligg der det er mest praktisk for deg.

Lenke til kommentar

Trafikkreglene §5 underpunkt 2 må endres slik at "elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn" fjernes fra dem som kan benytte kollektivfelt. Det må da være viktigere å få flere til å benytte kollektivtrafikk enn å få flere til å kjøpe elbil ved å gi kjøring i kollektivfeltet som incentiv. Dessuten er kanskje det incentivet det som har minst å si, jeg tror for de fleste har det viktigste vært fritak for mva, avgifter, bompenger og gratis ferge.

De som derimot burde fått kjørt i kollektivfelt, men som ikke får det i dag, er de med handikap, det er mange av de som har et medisinsk behov som gjør at de har behov for å komme seg fortere frem enn andre og ikke kan stå lenge i kø.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvorfor skal miljøfiendtlige diesel-monster ha førsterett til et av feltene? Burde vi ikke heller døpe det om til miljøfelt og la alle nullutslippskjøretøy få benytte det? Både for å opprettholde momentet i overgangent til elbiler og for å skape et incentiv for busselskaper til å bytte til el-busser.

 

Jeg ser ingen grunn til å favorisere tunge diesel-kjøretøy.

Fordi utslipp alene ikke er eneste problemet med trafikk, spesielt ikke i rushtiden.

Lenke til kommentar

Folk er avhengig av bussene, for å komme seg til og fra steder, og gjerne til faste tider, slik at de som oss får lov til å planlegge sin hverdag. 

 

Miljøpolitikken er bra den, men man trenger ikke ta helt av, når det går ut over mennesker som i utgangspunktet forurenser mindre enn han i elbilen. 

Så forurensing bør favoriseeres fordi folk mener de er avhengig av å forurense for å komme seg fram i tide? Har du ikke hørt om elbusser?

 

:wallbash:

Så miljø er ikke viktig for deg?

 

Om man kunne forbeholdt kollektivfeltene til kollektiv trafikk, sånn at man kom seg på jobb ved samme tidsbruken som å kjøre selv, så bær jo kollektivtrafikken prioriteres.

48 el-biler går det i en buss med 48 passasjerseter.

Elbiler har ca 5 seter i snitt, så 10 elbiler tilsvarer en buss med 50 seter - og de 10 elbilene slipper hverken ut CO2, NOx eller partikler i motsetning til de aller fleste busser her i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Elbiler har ca 5 seter i snitt, så 10 elbiler tilsvarer en buss med 50 seter - og de 10 elbilene slipper hverken ut CO2, NOx eller partikler i motsetning til de aller fleste busser her i landet.

Jøss. Så vi er der nå. el-biler er nullutslipp. Hvordan kommer de seg frem på veiene uten å være borti veien? De lager akkurat like mye svevestøv fra dekk-slitasjen som andre biler.

Du ser ofte en el-bil med 80% av sitteplassene ledige i rushtrafikken, men det er svært sjeldent du ser en buss med så mye ledig kapasitet i rushen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så forurensing bør favoriseeres fordi folk mener de er avhengig av å forurense for å komme seg fram i tide? Har du ikke hørt om elbusser?

Hæ? 

En full buss med mennesker inneholder folk som forurenser mindre enn folk som kjører alene i elbilene forran og bak dem, selv om bussen forrurenser mer per buss vs per elbil. Men det er vell like interessant å sammenligne CO2 tall per passasjer-kilometre? 

 

Selvfølgelig har jeg hørt om elbusser, og ja takk. Men det finnes bedre måter å få bussene byttet ut på, enn å straffe passasjerer som forurenser lite fra før av, ved at de ikke kan planlegge dagene sine. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å favorisere privatbiler over kollektivtransport gjør at folk ender med å bo mer spredt ut, så man øker det totale transportbehovet. Ved å i en rimelig grad favorisere kollektivtransport gjør man det mer attraktivt å bo tettere, og samfunnets totale antall reisekilometer går ned relativt sett. Ta en titt på byer som LA for å se hvor galt det kan gå når alle skal bruke privatbil.

 

Så skal man naturligvis passe seg for ytterpunktene, bare kollektiv eller bare privatbil er begge ekstreme ytterpunkter vi ikke trenger, men at ett av tre felt på en motorvei forbeholdes kollektivtransport virker ikke urimelig på meg.

 

Generellt sett bør elbilincentivene dreies fra bruk til kjøp. I.e. fordeler ved bompenge, parkering, og kollektivfeltadgang bør tones ned, mens avgiftsreduksjonene er greiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig, sjølv om det miljømessig nok hadde vært betre å holde kollektivfelt eksklusivt for elektriske bussar slik at det gir intensiv for å satse på slike bussar, så må det viktigaste være å ha kollektivtransport som fungerer.

Man trenger ikke sette folkefrakt opp mot miljlø. Det går an å satse på begge deler. Altså elbusser. Men det er så få elbusser ennå at feltet ville blitt overdrevent ledig om kun elbusser får kjøre der. Derfor bør det også være åpent for elbiler. Det gir mer effektiv utnyttelse av veiarealet.

 

Det må da være viktigere å få flere til å benytte kollektivtrafikk enn å få flere til å kjøpe elbil ved å gi kjøring i kollektivfeltet som incentiv.

Hvorfor? Ta et steg tilbake og tenk på argumentene for å kjøre kollektivt: miljø, ikke sant? "problemet" i den logikken er at elbiler er mer miljøvennlige enn dieselbusser. Derfor bør ikke dieselbusser få innpass i miljøfeltet før elbiler. Prioritetene bør styres av miljø, ikke en feilaktig forutsigelse om at dieselbusser er mer miljøvennlige enn elbiler, eller en slags folkeoppfatning av at det er "norsk" og "sosialt" at morragretne folk som er fremmede for hverandre sitter skulder ved skulder.

 

De som derimot burde fått kjørt i kollektivfelt, men som ikke får det i dag, er de med handikap, det er mange av de som har et medisinsk behov som gjør at de har behov for å komme seg fortere frem enn andre og ikke kan stå lenge i kø.

 Mange av de? Kan du utdype det behovet? Du forveksler vel ikke handicap-biler med ambulanse?

 

Fordi utslipp alene ikke er eneste problemet med trafikk, spesielt ikke i rushtiden.

Du har altså ingen god forklaring på hvorfor dieselbusser blir favorisert like mye som elbusser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men syns ikke elbiler skal få halv pris på bomringen og eget førsteklasses kollektivfelt.

Problemet er vel heller elbilene er for dyre, at markedet vil gå for elbil med tanke på tekniske utviklingen\prisen og ulempene.

Så det er jo elbilene produsentene sin feil. Ikke kundene.

 

 

Flest vet at slike fordeler ikke kan vare i all evighet, skal elbilene slippe piggdekk avgift også fordi elbilene er mere miljøvennlig?

I så fall vil flere bruke piggdekk fordi det ikke koster noe i bruk og gir ekstra trygghet når det er glatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Du har altså ingen god forklaring på hvorfor dieselbusser blir favorisert like mye som elbusser?

 

I de tilfellene kollektivfeltet utgjør en forskjell i fremkommelighet er gjerne bussene så fulle at de uansett forurenser betydelig mindre per passasjer enn en dieselbil. 

 

I de store byene er det uansett et stort push mot flere elbusser, men det går ikke automatisk, og en må faktisk ta med i regninga at en buss ikke produserer 0 CO2 under produksjon, så det er ikke slik at å bytte alle busser nå med elbusser er i sum bedre for kloden.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal miljøfiendtlige diesel-monster ha førsterett til et av feltene? Burde vi ikke heller døpe det om til miljøfelt og la alle nullutslippskjøretøy få benytte det? Både for å opprettholde momentet i overgangent til elbiler og for å skape et incentiv for busselskaper til å bytte til el-busser.

 

Jeg ser ingen grunn til å favorisere tunge diesel-kjøretøy.

 

Noen ganger er det korrekt å si ifra når klimafanatikere passerer den tynne røde streken av morbide påstander.

 

Hvorfor skal idioter i miljøfiendtlige elbiler ødelegge fremkommeligheten for alle andre? Har miljøpolitikk og egotripp blitt to sider av samme sak nå? Enkelte elbilister oppfører seg som syklister i kondomdress, De "eier" veien og driter i alle andre. I det daglige er miljø det siste de tenker på men det første det drar frem når de mottar kritikk for egotrippen.

 

Lær deg betydning av ordet "samfunn"

Lenke til kommentar

I de store byene er det uansett et stort push mot flere elbusser, men det går ikke automatisk, og en må faktisk ta med i regninga at en buss ikke produserer 0 CO2 under produksjon, så det er ikke slik at å bytte alle busser nå med elbusser er i sum bedre for kloden.

Man kunne jo hatt hydrogenbusser?

Må ikke nødvendigvis være elbuss, men fordel der bussene kjører sakte eller i storbyer der det er mye forurrensing fra før.

Men man burde vel prioritere mere tbane\trikk og tog der det er mulighet.

For ganske idiotisk å tilby så mye forskjellig syns jeg. Er enkelt valg mellom tog og buss. Selv om toget er noe instillt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...