Gå til innhold

Jeg er 16 år og har spart opp nesten 300.000 kr.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke sparetiltak trenger egentlig en 16 åring som generelt sett fortsatt bor hjemme og får alt av nødvendig livsopphold ++ dekket av foreldre?

 

Når det er sagt så er det fortsatt imponerende å ha spart opp 300.000 på egenhånd. Selv hadde jeg rundt 50.000 kr når jeg var 16, hardt opparbeidet gjennom avissalg, avisbud og diverse strøjobber rundt omkring. Hvordan har du opparbeidet deg disse pengene? Hvilke jobber har du hatt som har utbetalt så godt som <16-åring?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over, men i praksis er det vel generelt sett fortsatt slik at barnet forsørges til det er 18 eller eventuelt flytter ut.

Jeg ser ikke for meg at jeg, eller noen i min omgangskrets, ikke hadde blitt forsørget av mine foreldre når vi var 16 selv om vi hadde hatt nok sparepenger til å bli ansett som selvforsørget.

 

Vil selvfølgelig avhenge av foreldres økonomi o.l., men ofte er jo nettopp foreldrenes økonomi grunnen til at man har så mye penger på bok når man er 16, og ikke at man har ervervet dette selv.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

ikke alle får alt dekket da, personlig måtte jeg drive som avisbud, klippe plen for naboer osv og andre sommerjobber hver gang jeg hadde mulighet om jeg skulle ha noe, familien hadde ikke råd til å kunne kjøpe meg ting som sykkel osv. hadde selv 210.000 på konto når jeg var 16, ikke dro vi på turer osv. det er bare 13 år siden dette. men ser per dags dato at det er stor forskjell mellom hva jeg sparer og tenker om pengebruk sammenlignet med tidligere klassekamerater(ikke alle tar ting for gitt selvsagt men det er ikke til å komme bort ifra at mange gjør det) osv som har fått det meste dem har spurt om. ikke setter jeg meg i forbrukslån heller. 

noe av de pengene var satt i fond og noe av det var i aksjer på egen innstilling.

Endret av darkyy
Lenke til kommentar

Jeg ville nektet plent. Evt tatt ut alt i kontanter, selv om man taper renter på det.

 

Det der er faen meg kriminelt. Fylkesmannen, hvem er det da? En eller annen pedofil dritt?

lever opp til navnet ditt du ja. ;)

 

i all formål så er forvaltningen personen yter for deg er at foreldrene eller du ikke bare kan tømme kontoen din for å ødsle bort på tull, ikke alle vokser opp i kjærligehjem, i mange tilfeller er dem også forvalter i tilfeller der at barnet har fått arv av familiebortgang og dem har en formynder eller en foreldre igjen, for å hindre at ene foreldren tømmer ut alt som har blitt gitt til barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres helt høkkert ut. Byråkrati osv.

 

Ville ikke gjort det. Ikke hør på dette.

Dette er ikkje eit valg, dette er ei ordning for å beskytte den mindreårige frå å kaste vekk pengane på forbruk, frå å bli lurt til å gi frå seg pengane, og frå at foreldra brukar opp barnets sparepengar.

 

 

Edit.

Det minner meg på @ChristianReviderer

300k er tilfeldigvis akkurat nok til å bli eksklusiv investor i mitt nettworking firma som skal bli det beste frå linkedln og finn.no. Før over pengane no med ein gong og bli miliardær om 6 månedar.

Endret av The Avatar
  • Liker 7
Lenke til kommentar

TS, selvskryt later i hvert fall til å være ditt felt, notert fra både denne tråden og andre.du har opprettet. 

 
300000 kr er - forutsatt at pengene i det alt vesentlige er produkt av EGEN innsats og verken gaver pga født med sølvskje i munnen eller arv fra rik onkel i Amerika - absolutt tegn på økonomisk innsikt, men samtidig ikke VELDIG mye for en 16-åring i dag, og jeg kan forsikre om at de ikke står verre ti med 16-åringen her heller. Over 2500 timer arbeid siden 13-årsdagen lønnet etter “tariff for ung arbeidskraft” som brukes av alle seriøse arbeidsgiver her i bygden  og full sparing av alt utover en del gaver til Guds rikes arbeid (man har da lommepenger også....) til høyst fornuftig avkastning sammen med gaver i forbindelse med “konfirmasjonen” (frikirke, og ellers alngt lavere gavefokus enn i den statsavhengige) og ellers har selvfølgelig gitt resultater, både til konto for utdannelse/bolig/etablering (låst til dato etter 18-årsdagen) og til selvstyrt konto for bl a førerkort. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville nektet plent. Evt tatt ut alt i kontanter, selv om man taper renter på det.

 

Det der er faen meg kriminelt. Fylkesmannen, hvem er det da? En eller annen pedofil dritt?

Tja, fylkesmannens forvaltning gav for vår/16-åringens del drøyt 3,1 % for 2018. Det er ellers- hos oss i hvert fall  - reelt foreldrene som forvalter pengene, men det må søkes om uttak, begge foreldrene må signere og ungdommens egen uttalelse blir innhentet skriftlig av fylkesmannen før uttak kan skje.  Fylkesmannens forvaltning gjelder i dag heller egen arbeidsinntekt etter 15-årsdagen.   

 

At man ikke vet hvem fylkesmannen og hans/hennes stab er og oppgavene til disse vesentlig er sier for øvrig det aller meste om nivået på alminnelig samfunnskunnskap og -orientering hos en person... 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...