Gå til innhold

Oslo-ordførerens bror: – Jeg hater Tesla-sjåfører


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig i at man ikke skal generalisere for mye, og at det kanskje bikker litt vel over for herr Borgen

Men det er vel en del som tyder på at Teslaeiere er vel overrepresentert i skadestatistikken:

https://www.dn.no/motor/fremtind-forsikring/bilforsikring/forsikring/elbiler-krasjer-mer-enn-andre-biler/2-1-558339

Er ikke dette nærmere synsing enn statistikk? Hvordan har de tatt hensyn til at flere kjører elbil inn på jobb i Oslo? De sammenlikner i teorien nye biler til verdi av 400k - 1mill med alle andre biler? Snittverdi på disse? kanskje ikke alle med en 40k corolla som bruker forsikrigen til å fikse en parkeringbulk?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Patetisk, har en problemer med visse folk tar en det opp med de folkene. Man greier ikke alle under en kam for de kjører en type bil, har en type hudfarge, kjønn, hårfarge osv. Steinalder tankegang. 

 

Det går nesten ikke an å ta kontakt med de folkene mens de er i trafikken når de begår ugjerningene. Det i seg selv kan være trafikkfarlig å prøve seg på.

 

Jeg tenker som så at enkelte Tesla-sjåfører ikke burde kjørt så bred bil. Maken til parkeringer og hvordan de breier seg i trafikkfeltene skal man vel se lenge etter.

 

Har sett enkelte hunnkjønn i Tesla-biler (og sikkert et og annet hannkjønn) som ikke har noe komfortabelt forhold til hvor bred bil de kjører. Derfor så kjører de deretter med ekstramarginer som overskrider det meste. Og det går faktisk bittelitt utover trafikkflyten sånn nå og da ihvertfall eek.png

 

Syklister er bare enda verre. De skifter roller fra "biltrafikkant" til "fotgjenger" til syklist før du vet ordet av det. Sist jeg traff på en galemathias så kom han syklende i mot meg i mitt kjørefelt og skiftet på frekk måte rolle i fra galmannskjøring igjennom kryss for så å kjøre ut i motgående kjøreretning for så å smøye seg inn foran bilen min inn på fortauet.

 

Jeg har også sett de som bare har vridd til venstre over fotgjengeroverganger uten noe videre signalgiving og uten noe videre pause i kjøringen før de skifter rolle, og helt uten å se seg om over skulderen om det går helt greit. Håper de kommer i en alvorlig bilulykke hvor bilførerne frifinnes (sant nok litt vanskelig tema det der myk vs. hard). Syklister burde ikke alltid få beholde rollen som den myke trafikkanten når de selv bryter så mange trafikkregler støtt !!  :realmad:

 

Syklister sykler veldig ofte på rødt lys også. Selv om de har inntatt rollen som "bilfører". De sykler også på rødt over fotgjengeroverganger.

Endret av G
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Han har et poeng med at det er en høyere andel av Tesla-sjåfører som oppfører seg som drittsekker i trafikken enn førere av andre typer biler (har ingen tall på dette, men er min personlige opplevelse etter mange år i trafikken i Oslo).

 

Men det betyr jo ikke at man kan skjære alle Telsa-sjåfører over en kam og kalle alle for idioter.  De aller fleste oppfører seg jo helt normalt i trafikken.

 

Jeg har et generellt inntrykk av at en del rikinger er for godt vant med å få viljen sin slik at dette kan gå sterkt utover rolleskifte når de likestilles med omverdenen ut i fra sitt sekretærbetjente kontor. Har sett direkte spymotbydelige folk som jeg gjerne har tenkt at har stilling i Statoil/Equinor og liknende selskapsopplegg stå og tro at de kan gjøre som de vil med køkultur og sånn i butikker.

 

 

Det kan selvsagt være det er annerledes i Oslo enn her i Bergen, men her i Bergen er det få som kjører så rolig og avbalansert som de i Tesla. Men det er selvsagt unntak. Og helt garantert noen som har hatt dårlige opplevelser med folk i det bilmerket.
 
Jeg har merket meg disse Tesla-bilførerne også. Noen kjører gjerne så sakte at man lurer på når de skal akselerere. Er dette fordi bilen har for tøff akselerasjon, eller kanskje fordi de skåner batteribruken om de har denne litt drøyt bedagelig kjørestilen?  :wee:
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke dette nærmere synsing enn statistikk? Hvordan har de tatt hensyn til at flere kjører elbil inn på jobb i Oslo? De sammenlikner i teorien nye biler til verdi av 400k - 1mill med alle andre biler? Snittverdi på disse? kanskje ikke alle med en 40k corolla som bruker forsikrigen til å fikse en parkeringbulk?

Nja. Statistikken er jo klar. Men årsakene er ikke klare.

Noe kan kanskje forklares av det du trekker frem, men usikker på hvordan dette vil slå ut. Også billigere elbiler var vel overrepresentert. I tillegg finnes det jo også ganske mange dyre fossilbiler også.

 

Det er vel heller ikke data som tyder på at sjåførene nødvendigvis er mer hensynsløse, men kanskje at de i større grad blir distrahert av utstyret i bilen:

"Vår oppfatning er at en stor andel av skadeutbetalingene skyldes uoppmerksomhet og manglende fokus fra sjåførene. Dette finner vi også støtte for i dataene vi samler inn, sier Nielsen"

 

Den store skjermen til Tesla, og særlig den på Model 3 har vel blitt kritisert for å ta uforholdsmessig mye oppmerksomhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er normalt uenig med Erlin Borgen, men her har vi felles grunn!

I praksis viser det seg at det er de rikeste i samfunnet som drar nytte av samfunnets subsidier i mange-milliard klassen (mer nenn de blå-blå's skatteletter). Og det er ingen global miljøgevinst med el-bil. Husk: En kW fyllt på fiffens el-bil kunne vært ekportert til europa hvor den ville fortrengt syd-europeisk kull kraft. Så sålenge vi har et globalt energimarked er det kull kraft vi fyller el-bilene med.

Så er det riktig at vi har noen marginale lokale miljøgevinster, men jeg er ganske sikker på at disse oppheves av det faktum at disse bilene drasser på mange hundre kilo batterier. Det øker energiforbruket og øker veislitasjen.

Hvorfor er det alltid de med ekstra god økonomi som skal dra nytte av semfunnets subsidiering?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er normalt uenig med Erlin Borgen, men her har vi felles grunn!

I praksis viser det seg at det er de rikeste i samfunnet som drar nytte av samfunnets subsidier i mange-milliard klassen (mer nenn de blå-blå's skatteletter). Og det er ingen global miljøgevinst med el-bil. Husk: En kW fyllt på fiffens el-bil kunne vært ekportert til europa hvor den ville fortrengt syd-europeisk kull kraft. Så sålenge vi har et globalt energimarked er det kull kraft vi fyller el-bilene med.

Så er det riktig at vi har noen marginale lokale miljøgevinster, men jeg er ganske sikker på at disse oppheves av det faktum at disse bilene drasser på mange hundre kilo batterier. Det øker energiforbruket og øker veislitasjen.

Hvorfor er det alltid de med ekstra god økonomi som skal dra nytte av semfunnets subsidiering?

 

Nei, det er ikke uendelig overføringskapasitet i nettet. Så det stemmer ikke. Men om en ser bort i fra det kan en snu på visa, hadde vi ikke brukt energi på å produsere/transportere drivstoff kunne vi sendt den energien ut i Europa og fått ned kullforbruket. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Så er det riktig at vi har noen marginale lokale miljøgevinster, men jeg er ganske sikker på at disse oppheves av det faktum at disse bilene drasser på mange hundre kilo batterier. Det øker energiforbruket og øker veislitasjen.

Hvorfor er det alltid de med ekstra god økonomi som skal dra nytte av semfunnets subsidiering?

Marginale? Har du vært i en norsk by på vinteren? Synes du luften føles ren og frisk ut?

 

Øker energiforbruket i forhold til hva? Det er da vesentlig lavere energiforbruk sammenliknet med alle andre typer biler.

 

Det er vel også bevist at veislitasjen er tilnærmet lik i en bil på feks 1,4tonn vs en bil på 1,8tonn. Det er tungtransporten som står for slitasjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...