Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke m.2ssd i bios etter bygd pc


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har bygget meg PC. Siden igår så har jeg slitt med å få liv i skjermen. Vært helt svart. Prøvde alt fra å bytte om på ram brikker og sånt. Plutselig idag tidlig fikk jeg bilde, kom meg inn i bios, der var alt riktig. Så de 2 m.2 ssd jeg har fra Samsung. Trykt save and exit for å installere Windows fra USB, men ble skjermen svart igjen. Tok da ut det lille batteriet på hovedkortet, ventet 30 sek og satte det inn igjen. Det hjalp heller ikke.

Byttet hdmi kabel og nå er skjermen stabil.

Men nå dukker ikke ssd diskene opp i bios, har trykt rundt inne på avansert og finni noen steder det står om m.2 disker, men ingenting hjelper .

 

Jeg trenger hjelp folkens!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket om du har nvme eller s-ata m2 og hva hovedkortet støtter i de ulike m2 portene?

Jeg har nvme kort. Hovedkortet støtter 2 nvme kort. Det har jo egentlig fungert allerede . Kan det hende at når jeg tok ut det batteriet at jeg har sletta noe , som gjør at jeg må oppdatere bios eller noe?

Lenke til kommentar

Jeg hadde også forsøkt å kun ha i den SSD-en du har tiltenkt at Windows skal innstalleres til. Og så heller koblet til den andre SSD-en etter at Windows 10 evt. er innstallert. Det forenkler ting ihvertfall et bittelite steg.

 

Det kan også hjelpe litt at du lister opp lenker til de produktene du har kjøpt.

 

- hovedkort først og fremst

- men gjerne også modell på SSD-ene

 

Grunnen er enkel, kanskje andre sitter på nøyaktig samme hovedkort som det du gjør.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg hadde også forsøkt å kun ha i den SSD-en du har tiltenkt at Windows skal innstalleres til. Og så heller koblet til den andre SSD-en etter at Windows 10 evt. er innstallert. Det forenkler ting ihvertfall et bittelite steg.

 

Det kan også hjelpe litt at du lister opp lenker til de produktene du har kjøpt.

 

- hovedkort først og fremst

- men gjerne også modell på SSD-ene

 

Grunnen er enkel, kanskje andre sitter på nøyaktig samme hovedkort som det du gjør.

Det med en ssd var ikke dumt!?

 

Jeg har asus Tuf b360 pro-gaming hovedkort

M.2 ssd Samsung 970 EVO plus 250 og 500 GB

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/1003838/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-tuf-b360-pro-gaming-socket-1151

 

 

OBS! Kun kompatibel med 8. og 9. generasjons prosessorer

 

 

https://www.komplett.no/product/1003818/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-tuf-b360-pro-gaming-wi-fi-s-1151

 

 

Ok, så du har Intel CPU da? Greit å være skråsikker på det også. F.eks. på de nye AMD Zen 2, 3000-serie hovedkort så har det vært trøbbel med at man må få lagt inn nyeste bios for kompatibilitet. Nevner det som eksempel kun. På disse AMD-hovedkortene så må man da enten ha en eldre CPU kun for å legge på nyeste BIOS som åpner kompatibilitet mellom et eldre hovedkort generasjon og en splitt ny CPU. Noen har operert med låne-CPU. Blant annet kl.ink har jeg hørt at har vært svært hjelpsomme.

 

Elles så nevnes det noen Intel CPU-er som dette hovedkortet ikke er kompatible med på Komplett sin nettside. Det burde også sjekkes ut at du ikke sitter med feil inkompatible komponenter, sånn for sikkerhetsskyld.

 

Så når kompatibilitetspørsmålet er ute av verdenen så har du ihvertfall feilsøkt i riktig rekkefølge.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det kan også være vanskelig for folk å bedømme nybegynnergraden du evt. er på.

 

F.eks. er alt riktig tilkoblet. Moderne skjermkort behøver ofte en intern kabel fra strømforsyning og inn på skjermkortet for å gi litt ekstra watt som det ikke klarer å hente i fra hovedkortet. Er gjerne en 12 Voltskabel (tror jeg). Ofte 6 eller 8 pins, eller av og til både en 6 + 8 pins, eller 2 stykk 8 pins muligens også. Alt etter hvor strømhungrig skjermkort du har anskaffet. Eksempel på en type ledning uten sleaving over ledningene:

 

rBVaSVrVQIqARcT8AAj-722GtRI770.jpg

graphics-card-pcie-6pin-and-8pin-power-c

 

Eksempel utganger på en PSU som leverer den strømmen, hvor en slik kabel passer/smetter inn på andre enden av kabelen:

 

DSC_5692_S.jpg

DSC_5695_S.jpg

 

Layout her kan selvsagt være litt annerledes på din PSU enn på min  ;)

 

Også, har du montert skjermkortet i den øverste PCIe-kontakten, som gir best ytelse? Er kun et ytelsesmessig problem stort sett. Det er normalt god futt i de fleste brede spor, men den øverste har gjerne 16x ytelse, og noen av de på bunn som har lengden lang nok er av og til på kun 8x.

 

6ab5033c-0404-4a10-b694-72b401b43bc1.jpg

Edit:

Og et nestsiste hardwarespørsmål i fra meg, som kanskje er mindre aktuellt på en gaming-rigg. Har du et dedikert skjermkort, eller stoler du på symaskinen som sitter i Intel-CPU'en? Det er jo en HDMI-kontakt på I/O-panelet til hovedkortet ser jeg.

 

Obs for at den HDMI-kontakten du ser på hovedkortets I/O-panel vil ikke hente signal i fra et dedikert skjermkort. Skal du ha dedikert skjermkortytelse så kobler du til monitor på den aktuelle utgangen som skjermkortet har som du skal nytte deg av.

 

Edit2:

Hvilken RAM har du da? Og hvilke slots har du koblet disse RAM-brikkene til. Du kan kalle det for slot 1 til slot 4 fra venstre mot høyre for vår skyld da. Det skal stå i manualen på hovedkortet hvilke som står i par med hvilke. Tipper at slot 1+3 står i sammen. Har du kun to RAM-brikker så er det greit å sette de i disse to slots (tror at det er normalen ihvertfall)..

 

Og når du har slike problemer som du sliter med, så er det greit å forsøke å få igang systemet uten å overklokke det. Så du får orden på det primære først, å komme i gang.

 

Vet at det ble litt baby-steps, er kun velment.

Endret av G
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/1003838/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-tuf-b360-pro-gaming-socket-1151

 

 

 

https://www.komplett.no/product/1003818/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-tuf-b360-pro-gaming-wi-fi-s-1151

 

 

Ok, så du har Intel CPU da? Greit å være skråsikker på det også. F.eks. på de nye AMD Zen 2, 3000-serie hovedkort så har det vært trøbbel med at man må få lagt inn nyeste bios for kompatibilitet. Nevner det som eksempel kun. På disse AMD-hovedkortene så må man da enten ha en eldre CPU kun for å legge på nyeste BIOS som åpner kompatibilitet mellom et eldre hovedkort generasjon og en splitt ny CPU. Noen har operert med låne-CPU. Blant annet kl.ink har jeg hørt at har vært svært hjelpsomme.

 

Elles så nevnes det noen Intel CPU-er som dette hovedkortet ikke er kompatible med på Komplett sin nettside. Det burde også sjekkes ut at du ikke sitter med feil inkompatible komponenter, sånn for sikkerhetsskyld.

 

Så når kompatibilitetspørsmålet er ute av verdenen så har du ihvertfall feilsøkt i riktig rekkefølge.

Har vanlig b360, ikke wifi utgaven

Har Intel i5 9400f

 

Fikk oppdatert hovedkortet nå, om det er det jeg kan gjøre i bios? Asus EZ Flash utility het det og kunne oppdatere fra Internett eller en annen enhet.

Jeg veit at alt er kompatibelt og skal funke siden det har gjort det alt, men må være noe nå som jeg ikke har fått aktivert i bios. Er så mye inne i bios jeg ikke aner hva betyr ?

 

Inne i bios på avansert et sted så får jeg opp at jeg har de 2 ssd. Men ute på oversikten hvor jeg velger hva som skal bootes til og sånt, er der jeg ikke finner dem lengre.den har vært helt tom den listen, men etter update nå så dukka det opp ip 4 og 6 Intel Ethernet connection uefi

 

Ja, skjermkortet er koblet i med 6+2 pin. Alt av kabling er godt over flere gangen.

Jeg har asus geforce GTX 1660ti dual oc skjermkort.

Endret av Blåvarp
Lenke til kommentar

Det kan også være vanskelig for folk å bedømme nybegynnergraden du evt. er på.

 

F.eks. er alt riktig tilkoblet. Moderne skjermkort behøver ofte en intern kabel fra strømforsyning og inn på skjermkortet for å gi litt ekstra watt som det ikke klarer å hente i fra hovedkortet. Er gjerne en 12 Voltskabel (tror jeg). Ofte 6 eller 8 pins, eller av og til både en 6 + 8 pins, eller 2 stykk 8 pins muligens også. Alt etter hvor strømhungrig skjermkort du har anskaffet. Eksempel på en type ledning uten sleaving over ledningene:

 

 

 

 

Eksempel utganger på en PSU som leverer den strømmen, hvor en slik kabel passer/smetter inn på andre enden av kabelen:

 

 

 

 

Layout her kan selvsagt være litt annerledes på din PSU enn på min ;)

 

Også, har du montert skjermkortet i den øverste PCIe-kontakten, som gir best ytelse? Er kun et ytelsesmessig problem stort sett. Det er normalt god futt i de fleste brede spor, men den øverste har gjerne 16x ytelse, og noen av de på bunn som har lengden lang nok er av og til på kun 8x.

 

 

Edit:

Og et nestsiste hardwarespørsmål i fra meg, som kanskje er mindre aktuellt på en gaming-rigg. Har du et dedikert skjermkort, eller stoler du på symaskinen som sitter i Intel-CPU'en? Det er jo en HDMI-kontakt på I/O-panelet til hovedkortet ser jeg.

 

Edit2:

Hvilken RAM har du da? Og hvilke slots har du koblet disse RAM-brikkene til. Du kan kalle det for slot 1 til slot 4 fra venstre mot høyre for vår skyld da. Det skal stå i manualen på hovedkortet hvilke som står i par med hvilke. Tipper at slot 1+3 står i sammen. Har du kun to RAM-brikker så er det greit å sette de i disse to slots (tror at det er normalen ihvertfall)..

Har vanlig b360, ikke wifi utgaven

Har Intel i5 9400f

 

Fikk oppdatert hovedkortet nå, om det er det jeg kan gjøre i bios? Asus EZ Flash utility het det og kunne oppdatere fra Internett eller en annen enhet.

Jeg veit at alt er kompatibelt og skal funke siden det har gjort det alt, men må være noe nå som jeg ikke har fått aktivert i bios. Er så mye inne i bios jeg ikke aner hva betyr

 

Inne i bios på avansert et sted så får jeg opp at jeg har de 2 ssd. Men ute på oversikten hvor jeg velger hva som skal bootes til og sånt, er der jeg ikke finner dem lengre.den har vært helt tom den listen, men etter update nå så dukka det opp ip 4 og 6 Intel Ethernet connection uefi

 

Ja, skjermkortet er koblet i med 6+2 pin. Alt av kabling er godt over flere gangen.

Jeg har asus geforce GTX 1660ti dual oc skjermkort.

 

Har 2x8 coirsar rambrikker. De skulle stå i de grå feltene. (Har 2 svarte og 2 grå felt)

 

Siden jeg finner ssd inne på avansert men ikke på oversikten i biois, kunne det gått Ann og prøve å installere Windows nå? Kanskje de dukker opp da?

Endret av Hårek
Fjerner bilder fra sitat
Lenke til kommentar

Obs, jeg ser at han her har RAM koblet til de lysegrå slots:

 

 

Edit:

 

En liten oppfordring. Napp ut skjermkortet og sett det ned i PCIe-slot på ny. Av og til så kan det hende at ting ikke sitter skikkelig. Siden det er skjermbilde som går i svart så tenker jeg skjermkort, men kan kanskje være RAM også. Men du burde vel ikke ha stabilt noenting dersom RAM ikke står ordentlig nedi. Så tenker det er verdt på skjermkortet som en sikkerhetssjekk.

 

Jeg tror selvsagt ikke at dette er løsningen, men man kan aldri vite med PC-bygging.

Endret av G
Lenke til kommentar

Selv om han her ikke har nøyaktig samme hovedkort som deg, så anbefaler jeg deg å lytte litt der. Han gjør noe med SSD-innstillingene som jeg ikke har greie på hva er. RSST eller hva det var. Holder fingrene vekk i fra å gi råd der. Men tror at alt det andre han fant på var kurant nok:

 

https://youtu.be/O3CKrFC6Bzw?t=216

 

Sannsynligvis så gjorde han her litt mer manuelle innstillinger sånn kun for sikkerhetsskyld enn at han kanskje behøvde. Men han visste litt om hva de forskjellige tingene skulle stå på. Det der med XMP var sikkert smart nok sagt av han. Også forteller han uten å endre på noe litt om hva XMP gjør (litt forvirrende kanskje) egentlig. Han justerer ikke RAM noe særlig utover å sette RAM til å gå for XMP-innstillingssettet.

 

Det er nok av andre lesere i tråden. Regner med at de trør til. Går ut av denne chatten nå jeg. Så kan andre evt. overta veiledning.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...