Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2016 x3 eller 2017 glc e-hybrid


Dryasanne

Anbefalte innlegg

Har lånt meg noen kr, ca 500 tusen.

Skal kjøpe den siste bilen i mitt liv,

den må stå ut løpet i 10 år (minst)

Langturer for å komme meg til fjells, fjellturer, men jeg har ikke hytte :-)

Kjører et sted langt til enden av en bomveg i fjellet, parkerer  der og går 10 -ti -timers fjellltur.

 

a:) Merc GLC 350 d e-hybrid som denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=155785602

b) bmw x3 dieseil som denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156197326

 

eller

 

c) glc diesel som denne:

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=157292073

 

Klarer aldri å bestemme meg.

Jeg vet jeg burde kjøpt dieseil som jeg alltid har kjørt

men det ser ut å bli mye mer bil for pengene med merce e-hybrid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de 3 der, med tanke på kjøremønsteret ditt, så ville jeg valgt en av diesel bilene, så ville jeg personlig gått for BMW X3en pga den er nyest og lavest km.

 

Mercedesen har kjørt såpass långt at den skal hatt service på girkassen, så sjekk opp i dette. Sjekk også at den er Norsk fra den var ny og ikke importet med tanke på garanti.

 

Sjekk også godt under om bilen(e) er tectylert eller behandlet. 

Har sitt 2 år gamle biler som allerede er begynt å ruste pga mangel av tectyl eller tilsvarande under.

Lenke til kommentar

Kan ikke uttale meg om hybrid på noe annet enn VW GTE.

 

Har snart kjørt 140'km og eid bilen siden dag en. Kan ikke si at det har kommet noe mer/høyere utgifter på den enn om jeg skulle kjøpt ren bensin/diesel med tanke på service og vedlikehold. Var også "skeptisk" til at det er to motorer, men elmotoren er det ikke service på. I tillegg har jeg et forbruk mellom 0.2L/m og 0.4L/m alt med tanke på hvilke forhold. Jeg vil si at å lade er viktig for å få fordelene.

 

Pendler 100km hver dag til og fra jobb, da ligger den rundt 0.25L/m totalt. Blandet kjøring en halvdel vanlige fylkesvei med 60-80km/t soner, andre delen er motorvei. Kjører normalt, ikke gris, men ikke sinke.

 

Hentet en favn med ved en høst, var litt over 100km, da var forbruket totalt på turen 0.64L/m. Så alt i alt er jeg fornøyd.

 

Krefter nok er det og i den. =) Med dagens forespeiling av fremtiden og diesel hadde jeg ikke vært i tvil.

Lenke til kommentar

Har funnet en venn -- BMW X1

Jeg må finne utav disse, denne feks:

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=157105665

 

Så nå er valget hvit bmw x1 eller mørkblå merce:

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=153312620

 

BMW er en times kjøring fra meg, mercen er ca 4 timers kjøring fra meg

 

Da er jeg kommet dit.

egentlig like langt, jeg har innmari lyst på begge, klarer ikke å bestemme meg nei

(men det blir ikke hybrid denne gangen heller, tror jeg.....)

Lenke til kommentar

220d er rett og slett for lite motor i den bilen vil jeg si.250 har samme motor men et annet oppsett som gjør at den yter 34hk ekstra, det trenger den.

tusen takk!

 

Da er lista:

ikke kjøp:

merce glc 220

 

vurder:

merce glc 350

bmw x1 20d — F48

 

kjøp

bmw x3 20d - G01

merce glc 250

 

drømmebilen jeg aldr får råd til:

bmw x3 40d

 

Så der har vi det, Klare ikke å bestemme meg. Ender vel opp med denne tilslutt:

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=154170636

 

så bruker jeg resten av pengene på nedbet av lån:)

Endret av Dryasanne
Lenke til kommentar

tusen takk!

 

Da er lista:

ikke kjøp:

merce glc 220

 

vurder:

merce glc 350

bmw x1 20d — F48

 

kjøp

bmw x3 20d - G01

merce glc 250

 

drømmebilen jeg aldr får råd til:

bmw x3 40d

 

Så der har vi det, Klare ikke å bestemme meg. Ender vel opp med denne tilslutt:

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=154170636

 

så bruker jeg resten av pengene på nedbet av lån:)

Vil anta at GLC er en del mer komfortabel enn X1, som er en mindre bil. Tror nok også GLC oppleves mer påkostet.

 

C-klassen er fin den, men vær forberedt på at det kan være litt knirk fra dashbord/midtkonsoll. Litt pussig utstyrsvalg på denne. Delskinn med stoff, men helelektriske seter.. Ville definitivt hatt en med parkeringsvarmer, som denne mangler. 

Lenke til kommentar

X1 opplevde jeg som alt annet enn påkostet. Kjentes billig ut og et merkelig sammensurium av stiv fjæring+understell og wannabe-suv gjorde at den ikke ble noen av delene.

GLC hybrid synes jeg var fin å kjøre, best på langtur. Det er også på langtur du har minst nytte av hybrid-linjen, den er tom for strøm etter to mil.

 

Jeg hadde selv GLK 220d (forgjengeren til GLC) og opplevde den ikke som undermotorisert. Den var virkelig ikke typisk gammel merce-diesel (treg og sterk), rimelig rask for størrelsen. 250d er en artig motor om man ikke trenger tenke på byangsten med dieselforbud.

Kjører c-klasse bensin nå, så neppe noe poeng i å skryte der (enkel grunn til at jeg valgte den denne gang). Litt støy grunnet 245 dekkbredde bak og runflats, ellers beste bilen jeg har eid.

Lenke til kommentar

X1 opplevde jeg som alt annet enn påkostet. Kjentes billig ut og et merkelig sammensurium av stiv fjæring+understell og wannabe-suv gjorde at den ikke ble noen av delene.

GLC hybrid synes jeg var fin å kjøre, best på langtur. Det er også på langtur du har minst nytte av hybrid-linjen, den er tom for strøm etter to mil.

 

Jeg hadde selv GLK 220d (forgjengeren til GLC) og opplevde den ikke som undermotorisert. Den var virkelig ikke typisk gammel merce-diesel (treg og sterk), rimelig rask for størrelsen. 250d er en artig motor om man ikke trenger tenke på byangsten med dieselforbud.

Kjører c-klasse bensin nå, så neppe noe poeng i å skryte der (enkel grunn til at jeg valgte den denne gang). Litt støy grunnet 245 dekkbredde bak og runflats, ellers beste bilen jeg har eid.

 

 

 

Det er det jeg er redd for — at x1 blir for liten

 

Så det blir nok merce — finner ingen bmw nå som jeg har råd til

 

Atlså denne glc 220 — den er det MANGE av på finn, lett å få tak i, til pris jeg greier

 

Blir jeg fornøyd med glc 220 likevel da?

Lenke til kommentar

Det er det jeg er redd for — at x1 blir for liten

 

Så det blir nok merce — finner ingen bmw nå som jeg har råd til

 

Atlså denne glc 220 — den er det MANGE av på finn, lett å få tak i, til pris jeg greier

 

Blir jeg fornøyd med glc 220 likevel da?

 

Om du ikke krever 5 sek på sprinten tror jeg ikke motor på GLC er det du skal bekymre deg for. Modellen har ikke vært lenge nok på markedet til å se hvor langt den kan gå før vitale ting begynner å ryke, men merce har vel grei tradisjon for å holde rimelig mange km, taxier intet unntak. 

Solgte min GLK på rundt 80 000km, måtte i løpet av den tiden bytte olje og filtre. Har aldri hatt et mer problemfritt bilhold. Til og med sommerdekkene ble byttet inn originale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...