Gå til innhold

Noen som kan forklare hva dette går ut på?


G

Anbefalte innlegg

Jeg ble overrasket over å lese denne nyheten. Er det blitt en slags form for partier nå innad kirkesystemet ved kirkevalg?

 

Jeg er på sett og vis litt i mot kirkens virke egentlig. Så dette virket bare enda merkeligere. En "nasjon" innad nasjonen?

 

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/forelopig-valgresultat-for-stavanger-bispedommerad-1.1583688

 

 

Her er en foreløpig oversikt over stemmetall og mandatfordeling for de tre listene. Stemmetallene er usikre siden tall fra noen sokn mangler, dermed kan det komme endringer i mandatfordelingen, opplyser Stavanger bispedømme og Kirkerådet.

 
* Nominasjonskomiteens liste: 10.062 stemmer
 
* Bønnelista: 5.339 stemmer
 
* Åpen Folkekirke: 9.988 stemmer
 
Denne oversikten er altså basert på den foreløpige tellingen som er gjort av soknene. Så langt er stemmene fra 77 av 90 sokn i Stavanger bispedømme talt opp.
Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

disse kirkevalgene fikk vel etter hvert karakter av kupp-tilstander av sær-grupper som mobiliserte "sine" til valgdagen. Ved forrige valg (eller gangen før det) ble det kuppet av "de skeive"

 

Siden det generelt var såpass lav oppslutning ved disse korkevalgene, kunne man kopiere ALP-ml fra 1970 og 1980 åra, for å si det sånn. De var jo beryktet for å kuppe avstemninger i ulike politiske fora, arbeidsplasser etc.

 

Nå har vel "de ekte religiøse" antageligvis mobilisert seg på samme måte, som en motkraft? Hva som kreves formelt for å få stille en liste til valget, aner jeg ikke. Bryr meg egentlig ikke om "den kampen". Kjærka i Norge er jo temmelig tannløse greier uansett og har vært det lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...