Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Kjøpe hus med leieboer


Kajac

Anbefalte innlegg

Her er et spørsmål jeg har fundert på en stund.

 

Si at jeg skulle kjøpe en enebolig, der kjelleren var utleid som leiebolig på salgstidspunktet. Jeg vet at leieboer følger salget, og at salg ikke er grunnlag for å si opp leiekontrakten. Men dersom jeg som ny eier ikke ønsker leietakere, hva gjør man da? Dette er ikke en situasjon der jeg trenger den ekstra plassen, men heller en situasjon der jeg ikke ønsker at noen andre bor i huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men normalt har leiekontrakten 3mnd gjensidig oppsigelse.

 

Ja, men utleier kan kun si opp leietaker dersom utleier har en gyldig grunn til dette. Egen bruk av leieobjektet er en slik grunn. Men i dette eksempelet er grunnen at ny eier ikke ønsker å ha leietakere, men har ingen umiddelbare planer om å bruke utleieenheten til noe. Kanskje bare som en vanlig kjeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For selger kan det (og vil ofte være) sakleg grunn å seie opp leigetakaren før eit salg med grunngjevinga at ein får betre pris for huset utan leigetakar.

 

Som kjøper av hus med utleigedel så er det ikkje verre enn å seie opp leigeavtalen ved å vise til anna sakleg grunn, som i dette tilfellet vil være at huseigaren ikkje skal drive med utleige.

Det har ingen hensikt å late som at du skal bruke arealet sjølv eller at du skal pusse opp.

 

Det som ikkje er lov er å seie opp leigeavtalen med påstand om gyldig grunn, for deretter å ta inn ny leigetakar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som kjøper av hus med utleigedel så er det ikkje verre enn å seie opp leigeavtalen ved å vise til anna sakleg grunn, som i dette tilfellet vil være at huseigaren ikkje skal drive med utleige.

 

Samsvarer kanskje ikke så mye hvis dette er tilfellet (hentet fra link i mitt forrige innlegg)

 

"Leier har gjennom husleieloven et svært sterkt oppsigelsesvern. Viser det seg at leier har større behov for boligen enn du har, kan retten i verste fall konkludere med at du må se deg om etter et annet sted å bo selv om det er din bolig."

Lenke til kommentar

 

Samsvarer kanskje ikke så mye hvis dette er tilfellet (hentet fra link i mitt forrige innlegg)

 

"Leier har gjennom husleieloven et svært sterkt oppsigelsesvern. Viser det seg at leier har større behov for boligen enn du har, kan retten i verste fall konkludere med at du må se deg om etter et annet sted å bo selv om det er din bolig."

 

Kravet er at en oppsigelse skal være saklig og ikke urimelig for leietaker. 

 

Det er saklig å ville ta et areal i bruk selv. Hva som er urimelig for leietaker er det nesten umulig å si noe generelt om. Men om det er mulig å finne et omtrent tilsvarende husvære, vil det ikke være tilstrekkelig å hevde at leietaker har større behov enn utleier. 

 

Dette er nokså godt behandlet her: https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/559/Oppsigelse-av-leieforhold.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo bare ta en vennlig prat med leietageren, eventuelt tilby hjelp med flytting, og være litt ettergiven med tanke på oppsigelsestid og slik betaling. Hva er noen tusenlapper for å sikre en ryddig og etisk forsvarlig utflyttingsprosess av leietager?

 

Hvis han/hun setter seg på bakbeina og sier de vil bo der til de dør, så må du bruke metoder som omgår lovverket for å få vilja di som andre i tråden her beskriver, eller du kan være en skikkelig drittsekk (har vært borti dem) og gjøre livet surt for dem på andre måter, som øke husleie så ofte som mulig, aldri hjelpe til med noe som helst, aldri oppgradere noe som helst, kreve at de betaler for alt mulig osv. Da gidder de sjelden å bo der lenge. Men jeg anbefaler deg ikke å gjøre dette. Anbefaler heller sterkt metode 1.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Ja, men utleier kan kun si opp leietaker dersom utleier har en gyldig grunn til dette. Egen bruk av leieobjektet er en slik grunn. Men i dette eksempelet er grunnen at ny eier ikke ønsker å ha leietakere, men har ingen umiddelbare planer om å bruke utleieenheten til noe. Kanskje bare som en vanlig kjeller.

 

Det er helt uproblematisk, ettersom eieren kun må opplyse om en slik årsak så vil leietakeren måtte flytte. 

Det vil bli vanskelig å følge noe videre. 

 

Så hvis jeg var leietaker hadde jeg ikke brukt noe tid på det og begynt å lete etter nytt sted å bo rimelig kjapt!

Lenke til kommentar

Hvor lenge har leietaker bodd der? Hva sier kontrakten?

Standardkontrakter (og loven) gir leietaker rett til å bo i leiligheten i minst tre år før forholdet kan sies opp av utleier.

Så da er det jo bare å vente til kontrakten utløper...?

 

Dette er hypotetisk. Jeg begynt å se på boliger, og ser at eneboliger med utleiedel ofte selges flere hundre tusen billigere enn de uten. Men grunnen til at jeg ser etter enebolig, er nettopp for å ikke ha andre boende tett innpå meg, ikke fordi jeg trenger den ekstra plassen. Så jeg lurer egentlig bare på om det er noen vits i å se på hus med utleid utleiedel, eller om jeg blir stuck med en leietaker om jeg skulle kjøpe et slikt hus.

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker loven i praksis kan utleier stort sett si hva som helst og si opp leieforholdet, så lenger det ikke leies ut til annen leietaker rett etterpå.

De må kunne dokumentere at grunne var reell. Men jeg spurte advokatvakt om det der, hva om utleier -sier- at et familiemedlem trenger leiligheten, men så ombestemmer seg rett etter man har flyttet ut? Da sa han at det er sånn det er, det er måter å omgå lovverket på.

 

Men jeg mener Krikkert har skrevet at man kan kreve å se dokumentasjon på at grunnen er reell -før- man begynner utflyttelsesproseessen. Men det får han bekrefte.

Lenke til kommentar

De må kunne dokumentere at grunne var reell. Men jeg spurte advokatvakt om det der, hva om utleier -sier- at et familiemedlem trenger leiligheten, men så ombestemmer seg rett etter man har flyttet ut? Da sa han at det er sånn det er, det er måter å omgå lovverket på.

 

Men jeg mener Krikkert har skrevet at man kan kreve å se dokumentasjon på at grunnen er reell -før- man begynner utflyttelsesproseessen. Men det får han bekrefte.

Hvordan skal en huseier dokumentere at han vil ha utleiedelen til tilfeldige besøk?

 

Edit: Antageligvis ved å ikke leie ut igjen skulle jeg mene.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...