Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bruk av fellesarealet i bokollektivet


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg flytta fra en leilighet, til et kollektiv med 3 - 4 personer (er 3 personer foreløpig, men jeg tror en til skal flytte hit snart),  Jeg trodde det var greit for alle å bruke fellesarealet så mye jeg vil.  Det stemte tydeligvis ikke. 

 

En av rommiene har snakka med meg i dag , og klaga om at jeg bruker fellesområdet i så mange timer. Jeg pleier å ha med pcen og bøker på stua, og han sier at han ikke får se på tv når jeg er tilstedet, jobber med pc, snakker og går rundt (jeg går rundt fordi det ikke er noen i området. Ellers hadde jeg bare satt foran pcen og prata med folk på nettet) 

 

Jeg sa at han kan slå på TV og se på mens jeg er der. Jeg stopper jo ikke ham, men han ba meg om å spørre mine norske venner om hva de synes.

 

Jeg synes det heter fellesområdet fordi det kan brukes av alle. Jeg mener at han ikke er den eneste som bor der, og må nok tåle litt støy.  Det er ikke sånn at jeg skriker uansett.  Jeg stopper ham ikke fra å se på tv heller, og han kan godt se på tv og sitte et eller annet sted i sofaen (som ser ut som "C" forresten), mens jeg er tilstedet.  Jeg ser ikke på TV og lar det være slått av for å hinte at de kan se på tv og sette den på hvilken som helst kanal de vil. Ellers har vi spisebord og jeg kan sitte der hvis han vil.  

 

Jeg veit ikke hva folk i dette forumet synes om denne saken. Jeg tror det er best å spørre her bare så synspunktene er så objektive som mulige. 



Anonymous poster hash: d60a8...4cf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fellesareal er for alle som inngår i fellesen, det inkluderer deg. 

 

Om han har ett problem med det, så får han vurdere å flytte evt leie alle rommene i leiligheten så han er den eneste i fellesen. 

 

Det er en utfordring å bo i kollektiv. Jeg har gjort det i 6mnd og det var mer enn nok. Det er positive sider, men absolutt mest negative. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høylytt prating på telefon synes jeg du kan la være når andre er der, i alle fall. Ellers er jeg enig med deg. Gud, dere bor jo sammen. Mener han at den skal være på rundgang? Om andre vil ha kompiser på filmkveld eller lignende får de heller "booke" stua i forveien.

 

Anonymous poster hash: 6a107...8b3

 

Litt usikker på om han mener at det skal være på rundgang, men han liker ikke at jeg bruker fellesområdet såpass mye i hvert fall.  Det virker som han ikke trives når det er folk på fellesområdet.  Om han mener at jeg går rundt og kanskje "blokkerer" synet, kan jeg sitte på den sida av sofaen der jeg ikke måtte gå forbi tven.  Ellers kan jeg alltid bruke høretelefoner slik at han ikke hører musikken fra pcen min. Han kan også skru opp lyden på tven hvis han ikke hører det så godt fordi jeg snakker med noen. 

 

Anonymous poster hash: d60a8...4cf

Lenke til kommentar

Er han tysk? Men ja hadde gitt han klar beskjed om at han må tåle at du er der. Prating i telefonen synes jeg er helt ok at man tar på rommet eller ute hvis andre er i fellesrommet og ser tv. Det gjelder også høylytt snakking hvis folk ser på tv (bodde sammen med en som elsket å forstyrre under filmtitting).

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Er han tysk? Men ja hadde gitt han klar beskjed om at han må tåle at du er der. Prating i telefonen synes jeg er helt ok at man tar på rommet eller ute hvis andre er i fellesrommet og ser tv. Det gjelder også høylytt snakking hvis folk ser på tv (bodde sammen med en som elsket å forstyrre under filmtitting).

 

Han er fra Vietnam. Jeg kan klare å ikke snakke i det hele tatt hvis jeg må.  Men ja, det kan være forstyrrende når man ser på tv og noen snakker (uansett om man snakker med vanlig volumn eller noe) 

 

Anonymous poster hash: d60a8...4cf

Lenke til kommentar

Når man bor i kollektiv vil man av og til ha litt rare folk som bofeller. Man merker spesielt hvor rare folk er når man bor sammen.

 

Jeg delte ulike leiligheter med én eller flere andre i totalt fem og et halvt år. Det nærmeste man kommer en konsensus om fellesarealene, er at de kan brukes av alle til enhver tid så lenge man er normalt hensynsfull, ikke støyer unødvendig og man gir beskjed hvis man tenker å ha flere gjester på besøk.

 

Fortsett å bruke fellesområdet slik du gjør med god samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde blitt irritert selv hvis det "hele tiden" var en i fellesarealet som snakker i telefonen eller på nett. Normal høflighet er at slike ting gjøres på rommet da dette er av personlig karakter.

Hvordan er det å være på nett noe en bør gjøre på rommet? De fleste sitter da på mobil konstant om dagen. Snakke i telefon er jo en annen ting såklart, det er forstyrrende.

Lenke til kommentar

Ellers kan jeg alltid bruke høretelefoner slik at han ikke hører musikken fra pcen min. Han kan også skru opp lyden på tven hvis han ikke hører det så godt fordi jeg snakker med noen.

 

Anonymous poster hash: d60a8...4cf

Når du skriver det på denne måten skjønner jeg godt at han føler du overtar stua. Musikk på PC? Han kan slå opp lyden om du prater i telefonen? Nei du. Ta det på rommet. Er det flere i fellesområder prater man med dem eller lar i alle fall være å forstyrre dem. Er fellesområder en TV-stue blir det naturlig at det er den aktiviteten som skal ha prioritet der.

 

Problemet virker likevel å være at han er for høflig til å forstyrre deg i aktiviteten din selv om du synes det hadde vært helt ok å være der sammen og redusert lydforurensingen din.

 

Anonymous poster hash: 6a107...8b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

 

Du må lære deg å ta hensyn. Snakke over nettet, høre på musikk fra laptoppen osv kan du gjøre på rommet. La han få se litt på tv.

Endret av ili
Lenke til kommentar

Når du skriver det på denne måten skjønner jeg godt at han føler du overtar stua. Musikk på PC? Han kan slå opp lyden om du prater i telefonen? Nei du. Ta det på rommet. Er det flere i fellesområder prater man med dem eller lar i alle fall være å forstyrre dem. Er fellesområder en TV-stue blir det naturlig at det er den aktiviteten som skal ha prioritet der.

 

Problemet virker likevel å være at han er for høflig til å forstyrre deg i aktiviteten din selv om du synes det hadde vært helt ok å være der sammen og redusert lydforurensingen din.

 

Anonymous poster hash: 6a107...8b3

 

Musikk på pc hører han ikke hvis jeg har på høretelefoner. Jeg setter på den innimellom. Ellers ser jeg ikke at noen kommer for å se på TV, så jeg tenkte at det var ok å høre på musikk i grei volum. (har aldri mer enn 35% volum på pcen hvis jeg skal bruke den uten høretelefon. ) 

--------

Virker som hovedproblemet er min eksistens over lang tid på fellesområdet egen. Det var det første han prata om. Jeg veit ikke hvordan jeg skal si til ham at det er normalt at fellesarealet kan brukes av alle når som helst

 

Anonymous poster hash: d60a8...4cf

Lenke til kommentar

Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

 

Du må lære deg å ta hensyn. Snakke over nettet, høre på musikk fra laptoppen osv kan du gjøre på rommet. La han få se litt på tv.

 

jepp. skal huske det. Pleier å høre på musikk når jeg jobber, men da kan jeg ha på høretelefon. enkelt og greit :) 

Lenke til kommentar

 

Musikk på pc hører han ikke hvis jeg har på høretelefoner. Jeg setter på den innimellom. Ellers ser jeg ikke at noen kommer for å se på TV, så jeg tenkte at det var ok å høre på musikk i grei volum. (har aldri mer enn 35% volum på pcen hvis jeg skal bruke den uten høretelefon. )

--------

Virker som hovedproblemet er min eksistens over lang tid på fellesområdet egen. Det var det første han prata om. Jeg veit ikke hvordan jeg skal si til ham at det er normalt at fellesarealet kan brukes av alle når som helst

 

Anonymous poster hash: d60a8...4cf

Men du forstår at terskelen for å sette på TV'en er større når du høyrer på musikk (lydnivået spelar ingen rolle).

Og motsatt så vil det være uhøfleg av deg å sette på musikk når nokon andre ser på TV.

 

I alle fall når dere ikkje har laga interne rettningslinjer for bruken av fellesarealet.

 

Det er greitt at du synes at det er greitt at andre kjem inn på stova og gir deg beskjed om å slå av musikken eller gå ut av rommet for å snakke i mobiltelefon, men har du faktisk sagt dette til dei andre i kollektivet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det å være på nett noe en bør gjøre på rommet? De fleste sitter da på mobil konstant om dagen. Snakke i telefon er jo en annen ting såklart, det er forstyrrende.

 

Jeg tolker det trådstarter skriver som at vedkommende også prater med folk på nett (mulig prater i denne sammenheng også kan tolkes som chatting via meldinger)

 

Ellers hadde jeg bare satt foran pcen og prata med folk på nettet
Lenke til kommentar

Men du forstår at terskelen for å sette på TV'en er større når du høyrer på musikk (lydnivået spelar ingen rolle).

Og motsatt så vil det være uhøfleg av deg å sette på musikk når nokon andre ser på TV.

 

I alle fall når dere ikkje har laga interne rettningslinjer for bruken av fellesarealet.

 

Skjønner det. 

 

Det er greitt at du synes at det er greitt at andre kjem inn på stova og gir deg beskjed om å slå av musikken eller gå ut av rommet for å snakke i mobiltelefon, men har du faktisk sagt dette til dei andre i kollektivet?

 

- har ikke sagt det- 

 

 Da blir det prat med ham i morgen. Er enig om at musikk på stua når man ikke bruker hodetelefon er forstyrrende for de andre som vil se på TV. Ellers må jeg si ifra at det er helt greit for meg at noen kommer inn for å gjøre det de vil i stua. 

 

Anonymous poster hash: d60a8...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei! 

 

Jeg flytta fra en leilighet, til et kollektiv med 3 - 4 personer (er 3 personer foreløpig, men jeg tror en til skal flytte hit snart),  Jeg trodde det var greit for alle å bruke fellesarealet så mye jeg vil.  Det stemte tydeligvis ikke. 

 

En av rommiene har snakka med meg i dag , og klaga om at jeg bruker fellesområdet i så mange timer. Jeg pleier å ha med pcen og bøker på stua, og han sier at han ikke får se på tv når jeg er tilstedet, jobber med pc, snakker og går rundt (jeg går rundt fordi det ikke er noen i området. Ellers hadde jeg bare satt foran pcen og prata med folk på nettet) 

 

Jeg sa at han kan slå på TV og se på mens jeg er der. Jeg stopper jo ikke ham, men han ba meg om å spørre mine norske venner om hva de synes.

 

Jeg synes det heter fellesområdet fordi det kan brukes av alle. Jeg mener at han ikke er den eneste som bor der, og må nok tåle litt støy.  Det er ikke sånn at jeg skriker uansett.  Jeg stopper ham ikke fra å se på tv heller, og han kan godt se på tv og sitte et eller annet sted i sofaen (som ser ut som "C" forresten), mens jeg er tilstedet.  Jeg ser ikke på TV og lar det være slått av for å hinte at de kan se på tv og sette den på hvilken som helst kanal de vil. Ellers har vi spisebord og jeg kan sitte der hvis han vil.  

 

Jeg veit ikke hva folk i dette forumet synes om denne saken. Jeg tror det er best å spørre her bare så synspunktene er så objektive som mulige. 

 

Anonymous poster hash: d60a8...4cf

 

 

For å bevare husfreden, ville jeg sagt det du skrev her om at du godt kan prate litt lavere, og/eller holde kommunikasjonen til skriftlig, hvis du har stille tastatur.

 

Så ville jeg med et smil gjentatt at du må bare bruke området her, jeg er ikke vanskelig å ha med å gjøre og at jeg ikke hadde ment å okkupére fellesområdet. Jeg ville også takket for at han sa fra og at man bare må si fra igjen hvis det er noe, at dialog er viktig.

 

Innføring av regulære møter med for eksempel en måneds mellomrom, hvor alle tar med lister de har skrevet ned ting de vil prate om, er en fin måte å lage skrevne og uskrevne regler og ha en løpende dialog på. Det er jo helt essensielt hvis et slikt kollektiv skal være trivelig og fungere for alle, noen må jenke seg litt der og andre må få litt rom der. Hvis alle er løsningsorientért, så går det. Hvis noen bare skal lage dritt hele tiden og klager bare for å klage, så må man bare prøve å inkludere dem likevel. Hvis de kommer med urimelige krav, så må det gå an å si fra at det er tydelig at dette ikke er rimelig og personen må jenke seg.

Lenke til kommentar

Forsøk å samle alle som bor der, så alle kan komme med innspill. Andre til stede vil også antagelig moderere samtalen litt. Løs det med enighet eller i verste fall demokrati.

 

Jeg har leid ut i snart 30 år og passet på å aldri ha et fellesområde. Billigere pr rom med ett rom til utleid og intet sted å krangle om. Fellesområde er en dårlig ide. Som en slags påtvunget sosialisme - man må betale for noe man ikke trenger, kanskje ikke bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...