Gå til innhold

Hvorfor er Norge et representativt demokrati?


djgudleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor har vi valg og masse partier?

 

Hva med en online poll der man spør "Bompenger?"

Flertall nei: Fjern bomring umiddelbart.

 

Og så kan man bare gjøre det samme med alt som er aktuelt.

For logisk! Bedre med en illusjon av ett fritt land mad ett fritt folk og valg over hva som skal skje videre, så hopper vi gjerne mellom blått og rødt for å gi hverandre shit å gjøre og ting å tjene på. Du finner som regel ikke noe parti som er enig med deg i alt heller, så du MÅ prioritere vekk ting, noe som blir feil syns jeg. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bompenger er en grei måte å senke trafikken og betale for nye veier, mne det store problemet er at det missbrukes og de setter opp bommer over alt.

De planlegger mange bommer fra Oppdal til Trondheim, og tanken hadde vært helt greit, om en hadde betalt i bare 1 av bommene, men med dagens ordning så må en betale i alle bommene og da blir det fort dyrt.

Omkjørinsveien i Trondheim så må en betale både for å kjøre av OG på veien

Veien er nedbetalt for lenge siden, så bommen som går ut på veien MÅ fjernes, for nå kjører mange gjennom boligområder, istedet for å bruke omkjøringsveien, inkludert meg.

 

På flakk så betaler man for ferje OG bom

Lenke til kommentar

På hvilken måte er det ikke det?

Så lenge vi har flerpartistyre, så vil det aldri være vinneren som vinner. Hva er poenget med et valg, når de som taper kan rotte seg sammen og nedslå alt du vil innføre/fjerne?

Nåværende regjeringsstyre er et godt eksempel. De vil innføre sin politikk, men må føye seg for små nisjepartier som ikke er stemt inn i regjering. Hvis folket ville ha KrFs tilbakestående politikk tilbake i kraft, så hadde KrF fått flertallet av stemmene. Men fordi Norge ikke har et reelt demokrati, så har vi nå en tilbakegang i lovgivning som folket absolutt ikke vil ha.

Et demokrati skal være av folket, for folket, og med folket. Norge er av eliten, for eliten, og uten folket.

 

Og lokalvalget er en vits. I lokalvalgene stemmer flertallet ut fra tradisjon. Da kan man like greit la være med lokalvalg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bompenger er en grei måte å senke trafikken og betale for nye veier, mne det store problemet er at det missbrukes og de setter opp bommer over alt.

De planlegger mange bommer fra Oppdal til Trondheim, og tanken hadde vært helt greit, om en hadde betalt i bare 1 av bommene, men med dagens ordning så må en betale i alle bommene og da blir det fort dyrt.

Omkjørinsveien i Trondheim så må en betale både for å kjøre av OG på veien

Veien er nedbetalt for lenge siden, så bommen som går ut på veien MÅ fjernes, for nå kjører mange gjennom boligområder, istedet for å bruke omkjøringsveien, inkludert meg.

 

På flakk så betaler man for ferje OG bom

Oh det som er verst, er at de med lav lønn betaler prosentvis mer av inntekten til fellesskapet enn en riking med Tesla gjør. For de som har 7 stifret lønn og ikke tømmer kontoen hver måned, er bompenger noe man ikke tenker på.

 

En småbarnsfamilie som lever utenfor allfarvei og må gjennom en bomring derimot, et det til å gråte over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bompenger er for meg noe man skal finne på motorvei utenfor by/tettsted. Det er så jævlig frekt av en kommune å sette opp slikt på vanlig vei, eller på motorvei mellom kommunedeler.

 

Øyer er et godt eksempel. Midt mellom Øyer og Tretten (to deler av samme kommune) finner man en bompassering med en tilleggsbom på sideveien. Alle legekontorer finner man i Øyer, og NAV finner man på Tretten. Som trygdet i Øyer er man fucked, uansett om man har bil eller ikke. Buss koster like mye som bompassering.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så lenge vi har flerpartistyre, så vil det aldri være vinneren som vinner. Hva er poenget med et valg, når de som taper kan rotte seg sammen og nedslå alt du vil innføre/fjerne?

Nåværende regjeringsstyre er et godt eksempel. De vil innføre sin politikk, men må føye seg for små nisjepartier som ikke er stemt inn i regjering. Hvis folket ville ha KrFs tilbakestående politikk tilbake i kraft, så hadde KrF fått flertallet av stemmene. Men fordi Norge ikke har et reelt demokrati, så har vi nå en tilbakegang i lovgivning som folket absolutt ikke vil ha.

Et demokrati skal være av folket, for folket, og med folket. Norge er av eliten, for eliten, og uten folket.

 

Og lokalvalget er en vits. I lokalvalgene stemmer flertallet ut fra tradisjon. Da kan man like greit la være med lokalvalg.

Flerparti gir hestehandel ja, men vinner takes all som i USA har også sine problemer det og. Og i en era der selskaper har så si ødelagt demokrati i mye av den vestlige verden via sin lobbyisme (korrupsjon) så stoler jeg ikke nok på 1 parti til og gi dem alt.

 

Samt man kaster bort så mye stemmer, opptil 50% kaster bort sin stemme. Mens flerparti har du færre stemmer som blir kastet bort.

Samt flerparti gjør monopol på makt vanskeligere.

 

Som navnet mitt tilsier, vil jeg gjerne ha et mer transparent demokrati med folket aktivt involvert via internet/lokal samlinger.

Noe mer autonomi, slik at lokale behov blir forfylt enklere og via mindre byråkrati. 

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bompenger er for meg noe man skal finne på motorvei utenfor by/tettsted. Det er så jævlig frekt av en kommune å sette opp slikt på vanlig vei, eller på motorvei mellom kommunedeler.

 

Øyer er et godt eksempel. Midt mellom Øyer og Tretten (to deler av samme kommune) finner man en bompassering med en tilleggsbom på sideveien. Alle legekontorer finner man i Øyer, og NAV finner man på Tretten. Som trygdet i Øyer er man fucked, uansett om man har bil eller ikke. Buss koster like mye som bompassering.

 

Alle bommene i Gudbrandsdalen kan fint omgås ved å kjøre på andre siden av elva. Har spart tusenvis av kroner på å gjøre det.

 

Uansett er det morsomt å høre på de som sitter med millionlønn midt inne i byen si hvor mye de elsker bomringen samtidig som de håner alle som våger å kritisere den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må igjennom en bom på vei til nærbutikken og pakkeutlevering, som er 600 meter unna.

Når jeg går ut døra og setter meg i bilen, svinger jeg til venstre er det bom etter 300meter. Tar jeg til høyra kan jeg vente hele 900 meter før bom.

 

Samt det oppfordrer til og kjøre fort/uforsiktig. For klarer jeg og passere siste bom innen en time slipper jeg og betale for og hjem, så og rekke alt på under en time er prioritet. Siden man "bare" betaler 1 gang per time om du holder på inne i "The great wall of toll roads"

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Direkte demokrati kan være en bedre styremåte. Med folkeavstemninger over nett. Det er mer demokratisk, fordi flertallet av velgerne får viljen. Og det kan føre til klokere beslutninger, p. g. a. "kollektiv intelligens". Problemet er risiko. Man vet ikke helt hva man får. En løsning er å starte i det små.

 

Egentlig merkelig at det ikke finnes et direkte demokrati parti av en viss størrelse, med tanke på hvor mye politikerforakt som finnes. Mange ønsker nok selv å bestemme landets lover, istedenfor å overlate det til andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...