Gå til innhold

Slik er de nye iPhonene i forhold til de beste Android-konkurrentene


Anbefalte innlegg

Mye mulig det. Men jeg føler meg likevel snytt når jeg har kjøpt en av Samsung sine toppmodeller til 7000 kroner, og så kommer siste oppdatering halvannet år senere. Spesielt når jeg var vant til at min iPhone 5s fikk oppdateringer alle de fire årene jeg hadde den, og enda lenger. Kjøper man en "gammel" iPhone til ny pris, så føles den likevel ikke like utdatert som en jevngammel Android, fordi man vet at man får oppdateringer i flere år fremover.

 

Kvalitetsfølelse er en annen diskusjon. Men det er en annen av grunnene til at jeg nok mest sannsynlig går over til å bli en "iPhone-sau" igjen ved neste mobilkjøp.

 

Det er noe annet derimot. Jeg er enig i at oppdateringer er viktig. Derimot en stor grunn til at eksempelvis Samsung ikke støtter produkter så lenge er jo nettopp at markedet ikke synes det er så viktig. Altså det å gi en mobil eksempelvis 4-5 år støtte over 3 år gir ingen merinntekt i form av at de kan ta høyere innkjøpspris for å finansiere den lengre produktstøtten.

 

Det betyr ikke at du som enkeltkunde ikke kan gi det en verdi, det kan du fint. Du kan godt si at du ønsker produktstøtte i 4 år, som gjør at du må bytte Android telefon før du bytter iPhone, som gjør en høyere pris for iPhone verdt det. Det har jeg ingen problem med.

 

Kvalitetsfølelse er jo subjektiv. Det er et reelt argument for kjøp derimot. Altså om du føler du får mye bedre kvalitet med iPhone har jeg ingen innvendinger mot det, jeg er ikke av de som snakker om "iPhone-sauer" heller. Jeg synes det er helt greit at folk kjøper iPhone jeg, det er en fantastisk telefon. Den har #1 på tek.no nå, og det synes jeg den fortjener. Jeg klarer bare ikke å forsvare prisen personlig. Derimot igjen ikke problem med at andre synes det de får med iPhone er verdt det.

 

Det jeg mente med kvalitet var mer objektiv kvalitet. De bruker ikke bedre komponenter, annerledes fabrikker etc enn alle andre. Android hadde lenge en del problemer under skallet som førte til dårligere ytelse og mye problemer, men det er ikke lengre tilfellet. Selv om fortsatt individuelle merker kan ha mye problemer selvfølgelig. Eneste SW forskjell jeg kan se per i dag er generelt høyere app-kvalitet for iOS.

 

Poenget mitt var egentlig at argumenter om at iPhone faller mindre i pris enn andre mobiler egentlig ikke stemmer i det hele tatt. Og at dette ikke kan brukes som et argument om at liksom iPhone holder seg bedre over tid. Oppdateringer er et sterkt argument. Faktisk en grunn til at jeg ikke vil kjøpe Samsung. De er ikke gode på det. Derimot gjenspeiles det ikke i pris. Derimot er jo ikke akkurat iPhone heller uten problemer ved alder. Det at de bare generelt senker hastigheten på mobilen din er jo svært kritikkverdig eksempelvis. iOS lages selvfølgelig og uten tanke på eldre telefoner, så du kan og få problemer med at OSet kjører tregere ettersom nye mer krevende funksjonalitet legges til.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...