Gå til innhold

Slik er de nye iPhonene i forhold til de beste Android-konkurrentene


Anbefalte innlegg

Feil.

iPhone 4 hadde 960*640 piksler på 3,5 tommer skjerm det blir 326 dpi.

iPhone 11 har 1792*828 på 6,1" skjerm, hvilket er 326 dpi.

 

Pikseltettheten i iPhone 11 er altså HELT lik iPhone 4.

 

Her tar du helt feil. Pikseltetthet måler skarphet, ikke oppløsning. At iPhone i dag har langt høyere oppløsning er helt riktig. 

Dette sitatet fra Store norske leksikon viser at du tar feil i din terminologi: 

 

Oppløsning, det antall billedelementer (piksler) på en dataskjerm eller i et digitalt bilde, angis i bredde ganger høyde. Oppløsningen på en PC-skjerm kan f.eks. være 1024 ganger 768, den kan være 2592 ganger 1952 for et fem megapikslers digitalt kamera, eller 1200 ganger 720 for skjermen på en avansert mobiltelefon. Høyere oppløsning betyr at mer innhold vil få plass på samme område. Skarpheten måles i dpi (dots per inch), som angir hvor mange piksler det er per 2,54 cm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tar du helt feil. Pikseltetthet måler skarphet, ikke oppløsning. At iPhone i dag har langt høyere oppløsning er helt riktig. 

Dette sitatet fra Store norske leksikon viser at du tar feil i din terminologi: 

 

Oppløsning, det antall billedelementer (piksler) på en dataskjerm eller i et digitalt bilde, angis i bredde ganger høyde. Oppløsningen på en PC-skjerm kan f.eks. være 1024 ganger 768, den kan være 2592 ganger 1952 for et fem megapikslers digitalt kamera, eller 1200 ganger 720 for skjermen på en avansert mobiltelefon. Høyere oppløsning betyr at mer innhold vil få plass på samme område. Skarpheten måles i dpi (dots per inch), som angir hvor mange piksler det er per 2,54 cm.

 

Huh?

Jeg har ikke nevnt oppløsning én gang. Det kommer kanskje ikke så godt frem, men Lunaris insinuerer at det er vanskeligere å se pikslene på iPhone 11 enn iPhone 4. Hvorfor skulle det være det, når pikseltettheten er den samme?

 

Det er ikke noe lettere å se en piksel på en 1080-skjerm (FHD) som er 15 tommer høy(ikke diagonalt) enn det er å se en piksel på en 2160-skjerm (4K) som er 30 tommer høy. Hver piksel opptar et like stort areal i begge tilfeller.

 

Men takk for defininsjonen, da kan vi altså konkludere med at iPhone ikke har fått noe skarpere skjerm på 9 år.

Endret av -3S41M8NN
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Huh?

Jeg har ikke nevnt oppløsning én gang. Det kommer kanskje ikke så godt frem, men Lunaris insinuerer at det er vanskeligere å se pikslene på iPhone 11 enn iPhone 4. Hvorfor skulle det være det, når pikseltettheten er den samme?

 

Det er ikke noe lettere å se en piksel på en 1080-skjerm (FHD) som er 15 tommer høy(ikke diagonalt) enn det er å se en piksel på en 2160-skjerm (4K) som er 30 tommer høy. Hver piksel opptar et like stort areal i begge tilfeller.

 

Men takk for defininsjonen, da kan vi altså konkludere med at iPhone ikke har fått noe skarpere skjerm på 9 år.

 

Ok, da har jeg sannsynligvis misforstått deg.

 

I sitatet som du svarte på sier han/hun blant annet: Vi har betydelig høyere oppløsning i dag.

 

 Jeg forstod det derfor som at du også mente at det var feil, og det var på det punktet jeg var uenig med deg. 

 

Men da viser det seg at vi er ganske enige likevel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Siden iPhone 11 ikke engang har HD-skjerm men har en retro 800-oppløsning, så må vel denne sammenlignes med Androidtelefoner under 2000kr og ikke flaggskip.

 

Artig at du sier dette, for det setter søkelyset på et problem i telefonverdenen: overdreven oppmerksomhet på tekniske spesifikasjoner fremfor opplevd kvalitet.

 

Jeg tviler på at folk flest klarer å skille mellom de ulike oppløsningene her. Da er skjermstørrelse, lysstyrke og kontrastnivåer mye viktigere. Og ikke minst brukergrensesnittet.

 

Android har lenge produsert telefoner med sterkere tekniske spesifikasjoner enn Apple, men likevel er det noe med totalpakken som gjorde de til underlegne. Jeg hånlo av Apple før jeg byttet til iPhone i 2017 - nå er jeg storfornøyd (Mac derimot er uaktuelt).

 

Android begynner for øvrig å bli ganske dyrt også, så den soleklare fordelen har de ikke lengre.

 

Forresten, tror dere aksjemegler i midtlivskrise eller tenåringsjente i puberteten er interessert i et selfie-kamera som tar et mest mulig naturtro bilde eller et mest mulig attraktivt bilde av dem?

 

Så har vi dette med apps og at de som hovedregel er bedre på iOS. Bare det faktum at Snapchat i lengre tid faktisk ikke tok et skikkelig bilde med selfiekameraet på Anroid er hånlig. 

 

I tillegg er Google sannsynligvis bedre til å være EvilCorp enn Apple.

Lenke til kommentar

1. Artig at du sier dette, for det setter søkelyset på et problem i telefonverdenen: overdreven oppmerksomhet på tekniske spesifikasjoner fremfor opplevd kvalitet. Jeg tviler på at folk flest klarer å skille mellom de ulike oppløsningene her. Da er skjermstørrelse, lysstyrke og kontrastnivåer mye viktigere. Og ikke minst brukergrensesnittet.

 

2. Android har lenge produsert telefoner med sterkere tekniske spesifikasjoner enn Apple, men likevel er det noe med totalpakken som gjorde de til underlegne. Jeg hånlo av Apple før jeg byttet til iPhone i 2017 - nå er jeg storfornøyd (Mac derimot er uaktuelt).

 

3. Android begynner for øvrig å bli ganske dyrt også, så den soleklare fordelen har de ikke lengre.

 

Forresten, tror dere aksjemegler i midtlivskrise eller tenåringsjente i puberteten er interessert i et selfie-kamera som tar et mest mulig naturtro bilde eller et mest mulig attraktivt bilde av dem?

 

4. Så har vi dette med apps og at de som hovedregel er bedre på iOS. Bare det faktum at Snapchat i lengre tid faktisk ikke tok et skikkelig bilde med selfiekameraet på Anroid er hånlig. 

 

5. I tillegg er Google sannsynligvis bedre til å være EvilCorp enn Apple.

 

1. Hvorfor setter da Apple skjermer med høyere oppløsning inn i sine dyrere telefoner? Argumentet ditt gir ikke mening. Rart at du forsøker å forsvare at Apple setter dårlig teknologi inn i en "premium"-mobil. 

 

2. Det du skriver er bare din personlige opplevelse. Min opplevelse, da jeg dessverre må bruke iPhone i jobben, er at det er overpriset, dårlig møl. Min private Huawei er overlegen iPhone på alle tenkelige måter, og jeg ville ikke brukt iPhone privat for enhver pris. 

 

3. Feil. Mange produsenter lager rimelige, veldig gode Androdi-mobiler. Xiaomi lager gode mobiler til 1800 kroner. Her er det tydelig at du har et forbedringspotensiale når det gjelder kunnskap om Android. 

 

4. Har du noen troverdige kilder på dette eller er dette kun din personlige erfaring? 

 

5. Nei, Apple gjør en ganske god jobb i å være Evil Corp Inc. De saksøker bedrifter som reparerer telefonene de lager, de gjør med vilje det ekstremt vanskelig for kundene å reparere sine egne telefoner og macer. De har en ganske konsekvent track record når det kommer til å behandle sine egne kunder som søppel. Det hjelper jo heller ikke at de lager overprisede mobiler med dårlige tekniske spesifikasjoner. 

Endret av debattklovn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Feil.

iPhone 4 hadde 960*640 piksler på 3,5 tommer skjerm det blir 326 dpi.

iPhone 11 har 1792*828 på 6,1" skjerm, hvilket er 326 dpi.

 

Pikseltettheten i iPhone 11 er altså HELT lik iPhone 4.

1125 x 2436 pixels, 19.5:9 ratio (~458 ppi density)

 

Når sa jeg at iPhone 11 hadde høyere tetthet? Det gjorde jeg da ikke. Jeg sa Apple hadde, og det har de. Det at iPhone 11 har samme pikseltetthet som iPhone 4, ja det sier jo litt gjør det ikke? Ingen endring på eple-siden etter så mange år. Hvor blir det av forbedringene? Apple tar det jo bare ut i marginer. Noe slik som 40% margin på en iPhone. Og nei ikke basert på produksjonskost, men basert på deres offisielle regnskap, så etter alle utgifter. Når du kjøper en iPhone 11 til 9000 kr eller hva enn den koster, så er det 3600 kr rett i lommen til Apple. Og du sier de ikke kunne brukt en ekstra hundrelapp på en FullHD skjerm?

 

Et hån til forbrukerne er det. Apple kunder er de som burde være misfornøyde, ikke folk med Android. Har ikke noe å si for dem, er ikke de som kjøper iPhone. Folk med iPhone derimot kunne lett fått bedre, og de ligger så langt bak med telefonen sin i forhold til pris når du ser på konkurransen. Blir jo litt trist. Fint å like iOS og ville ha Apple, men det å forsvare at Apple gir HW-messig et mye dårligere produkt til samme pris? Bør ikke Apple kunder si klart ifra om at de forventer mer likhet med konkurrentene her?

 

Apple begynte med "retina" i iPhone 4. Du kunne liksom ikke se pikslene da. Nå har vi Super Retina MegaPlus X-tra HD ultra HDR skjerm. Det er klart at de lyger som bare det, likevel forsvarer folk utsagnene deres, selv om det ikke finnes noe vitenskapelig bevis for noe av det. Det er PR, alt det er. Kunder bør alltid være kritiske. Dette er det som skjer når kunder ikke er. De putter inn komponenter som ikke står i stil til markedet, men vet de selger uansett, fordi de har så mange ukritiske kunder som bare tar den billigste iPhonen de får uansett. Og så forsvarer alle manglene dens. Min telefon har mangler. Det å forsvare dem fremstår for meg som idiotisk. Det var et kompromiss i forhold til pris. Du kan si at oppløsningen til iPhone er et kompromiss i forhold til å få iOS, og det er et helt greit argument for kjøp. Det å si at 720p på en så stor mobil i 2019 er nok derimot, det blir bare dumt. Du forventer mer av et angivelig "premium" produkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 Ironisk nok er det folk med Android som er mest misfornøyd med Apple. 

Det er ikke ironisk. Det er ganske vanlig at folk kritiserer andre mobiler og forsvarer egen mobil. Hvorfor folk bryr seg så mye om mobiler i forhold til andre produkter vet jeg ikke. Om du kjøper annet elektrisk så pleier jo folk å si at det de kjøpte har x og y mangler om de har det.

 

Folk med "Android" har jo mye ulike merker og. Og du har folk som har et merke som sier andre merker er dårlige der også. Det har ikke så mye med OS å gjøre egentlig. 

 

Min mening er at alle mobiler burde kritisere like mye for mangler. Alt bør ses opp mot konkurransen. Om noen ligger klart bak på et område, så er det klart det bør kritiseres. Om produktene ikke kritiseres blir de jo ikke bedre. Det er ikke noe problem med å kritisere iPhone 11 for lav oppløsning, samtidig som du kjøper den og er veldig fornøyd. Selv om det later til at noen tenker dette?

 

Jeg sier ikke produktet iPhone 11 er dårlig. Det er den ikke. Derimot er det klart kritikkverdig at den har så lav oppløsning. Igjen det betyr ikke at jeg sier folk skal være misfornøyde med den, eller ikke kjøpe. Det betyr at jeg mener Apple burde sette inn en FullHD skjerm. Ikke mer eller mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg skal ha meg ny telefon undersøker jeg alltid mange alternativer, inkludert Apple, for å finne ut hvilken som passer best for meg. Og når jeg finner ut at Apple er så dyr og dårlig i forhold til andre alternativer er det klart jeg går for en Android istedenfor. 

 

Jeg går ut ifra at mange andre også undersøker alternativer før de velger seg en ny mobil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg og, men det ble iPhone igjen på meg gitt. Hele økosystemet, OS-et som jeg er godt vant til, kontinuiteten og at jeg har Mac også veier inn. Prisen er ikke så farlig, når jeg kjøper en telefon så varer den som regel i rundt tre år og da betaler jeg gjerne litt ekstra for et produkt jeg liker såpass godt!

 

En enkel smakssak. Noen ting er viktigere ved mobilvalg for andre enn de er for meg. Jeg skjønner ikke hvorfor det alltid skal komme så mange folk og spre eder og galle hver gang det er noe nytt med en iPhone. Nørds.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

1. Hvorfor setter da Apple skjermer med høyere oppløsning inn i sine dyrere telefoner? Argumentet ditt gir ikke mening. Rart at du forsøker å forsvare at Apple setter dårlig teknologi inn i en "premium"-mobil. 

 

2. Det du skriver er bare din personlige opplevelse. Min opplevelse, da jeg dessverre må bruke iPhone i jobben, er at det er overpriset, dårlig møl. Min private Huawei er overlegen iPhone på alle tenkelige måter, og jeg ville ikke brukt iPhone privat for enhver pris. 

 

3. Feil. Mange produsenter lager rimelige, veldig gode Androdi-mobiler. Xiaomi lager gode mobiler til 1800 kroner. Her er det tydelig at du har et forbedringspotensiale når det gjelder kunnskap om Android. 

 

4. Har du noen troverdige kilder på dette eller er dette kun din personlige erfaring? 

 

5. Nei, Apple gjør en ganske god jobb i å være Evil Corp Inc. De saksøker bedrifter som reparerer telefonene de lager, de gjør med vilje det ekstremt vanskelig for kundene å reparere sine egne telefoner og macer. De har en ganske konsekvent track record når det kommer til å behandle sine egne kunder som søppel. Det hjelper jo heller ikke at de lager overprisede mobiler med dårlige tekniske spesifikasjoner. 

 

1. Apple kan jo ikke tillate seg å ligge for langt bak på slike måltall i en verden hvor ppi og megapiksler dominerer markedsføringen. I tillegg kan oppløsningen være et resultat av hva produsenter av skjermer har å by på (med riktige kvaliteter og til riktig pris).

 

2. Da er vi bare to personer med to personlige opplevelser, da. :) Du har selvsagt rett - ingen kjøper iPhone.. :)

 

3. "Rimelige, veldig gode".. Say no more.

 

4. Har du seriøst ikke hørt om dette? Eller prøvd selv og sett forskjellen? 

 

"Android devices have long been known to produce horrible picture quality in social media apps due to the apps not taking advantage of the Camera2 API, and instead taking screenshots of the viewfinder."

 

https://www.xda-developers.com/samsung-galaxy-s10-new-software-features/

https://android.gadgethacks.com/how-to/fyi-why-androids-snapchat-app-takes-inferior-photos-0174597/

https://knowtechie.com/snapchat-android-update/

 

5. Apple er flinke ja, men som sagt, Google er bedre.

 

Interessant at du strøk over det som handlet om kundens opplevelse. Det er essensen av kritikken min, som du ikke svarer på. Android-produsentene kan hyle om GHz, PPI, MP, GB, MB og mer til - men det er ikke det det handler om. Dagens telefoner er IKKE begrenset av hardware primært sett. 

 

For ikke å nevne fordelen Apple har med kontroll over hele plattformen. Alt kan optimaliseres mye enklere.

Lenke til kommentar

1. Apple kan jo ikke tillate seg å ligge for langt bak på slike måltall i en verden hvor ppi og megapiksler dominerer markedsføringen. I tillegg kan oppløsningen være et resultat av hva produsenter av skjermer har å by på (med riktige kvaliteter og til riktig pris).

 

2. Da er vi bare to personer med to personlige opplevelser, da. :) Du har selvsagt rett - ingen kjøper iPhone.. :)

 

3. "Rimelige, veldig gode".. Say no more.

 

4. Har du seriøst ikke hørt om dette? Eller prøvd selv og sett forskjellen? 

 

"Android devices have long been known to produce horrible picture quality in social media apps due to the apps not taking advantage of the Camera2 API, and instead taking screenshots of the viewfinder."

 

https://www.xda-developers.com/samsung-galaxy-s10-new-software-features/

https://android.gadgethacks.com/how-to/fyi-why-androids-snapchat-app-takes-inferior-photos-0174597/

https://knowtechie.com/snapchat-android-update/

 

5. Apple er flinke ja, men som sagt, Google er bedre.

 

Interessant at du strøk over det som handlet om kundens opplevelse. Det er essensen av kritikken min, som du ikke svarer på. Android-produsentene kan hyle om GHz, PPI, MP, GB, MB og mer til - men det er ikke det det handler om. Dagens telefoner er IKKE begrenset av hardware primært sett. 

 

For ikke å nevne fordelen Apple har med kontroll over hele plattformen. Alt kan optimaliseres mye enklere.

 

1. Det er jo nettopp det de gjør, de ligger bak med f.eks skjermoppløsning som nevnt, både med iPhone XR og nye iPhone 11. De slipper nok unna med det enten fordi de har mange spec-ignorante kunder som tror Apple er best, eller folk som er låst inne i Apple ecosystemet og ikke gidder eller kan gå over til Android. 

 

2. Hver sin smak  :)

 

3. Det finnes faktisk ganske bra, rimelige Android-telefoner. Xiaomi Mi A2, Nokia 8.1, Nokia 7.1. Mens Apple ikke har noen rimelige alternativer. 

 

4. Jeg bruker ikke Snapchat og slike andre kamera-apper noe særlig, så spiller ikke stor rolle for meg. iPhone XS og iPhone Max hadde også problemer med kamera i begynnelsen, også kjent som Beautygate.  Så slike kamerabugs er ikke eksklusivt til Android. 

 

5. Apple har mer kontroll over plattformen ja, helt riktig. Det er en fordel med Apple. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med aksjemegleren og tenåringen, derfor strøk jeg over det. Men kameraene og selfie-opplevelsen er jo omtrent like gode mellom Apple-flaggship og Android-flaggskip som S10, P30 Pro også videre. Det er ikke mye som skiller de. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1125 x 2436 pixels, 19.5:9 ratio (~458 ppi density)

 

Når sa jeg at iPhone 11 hadde høyere tetthet? Det gjorde jeg da ikke. Jeg sa Apple hadde, og det har de. Det at iPhone 11 har samme pikseltetthet som iPhone 4, ja det sier jo litt gjør det ikke? Ingen endring på eple-siden etter så mange år. Hvor blir det av forbedringene? Apple tar det jo bare ut i marginer. Noe slik som 40% margin på en iPhone. Og nei ikke basert på produksjonskost, men basert på deres offisielle regnskap, så etter alle utgifter. Når du kjøper en iPhone 11 til 9000 kr eller hva enn den koster, så er det 3600 kr rett i lommen til Apple. Og du sier de ikke kunne brukt en ekstra hundrelapp på en FullHD skjerm?

 

Et hån til forbrukerne er det. Apple kunder er de som burde være misfornøyde, ikke folk med Android. Har ikke noe å si for dem, er ikke de som kjøper iPhone. Folk med iPhone derimot kunne lett fått bedre, og de ligger så langt bak med telefonen sin i forhold til pris når du ser på konkurransen. Blir jo litt trist. Fint å like iOS og ville ha Apple, men det å forsvare at Apple gir HW-messig et mye dårligere produkt til samme pris? Bør ikke Apple kunder si klart ifra om at de forventer mer likhet med konkurrentene her?

 

Apple begynte med "retina" i iPhone 4. Du kunne liksom ikke se pikslene da. Nå har vi Super Retina MegaPlus X-tra HD ultra HDR skjerm. Det er klart at de lyger som bare det, likevel forsvarer folk utsagnene deres, selv om det ikke finnes noe vitenskapelig bevis for noe av det. Det er PR, alt det er. Kunder bør alltid være kritiske. Dette er det som skjer når kunder ikke er. De putter inn komponenter som ikke står i stil til markedet, men vet de selger uansett, fordi de har så mange ukritiske kunder som bare tar den billigste iPhonen de får uansett. Og så forsvarer alle manglene dens. Min telefon har mangler. Det å forsvare dem fremstår for meg som idiotisk. Det var et kompromiss i forhold til pris. Du kan si at oppløsningen til iPhone er et kompromiss i forhold til å få iOS, og det er et helt greit argument for kjøp. Det å si at 720p på en så stor mobil i 2019 er nok derimot, det blir bare dumt. Du forventer mer av et angivelig "premium" produkt.

 

Enig. iPhone 6 Plus fra 2014 hadde høyere oppløsning og mindre skjerm (5,5" kontra 6,1"). iPhone 6 Plus kosta vel rundt 6590 eller noe sånt når den kom (klart da var dollaren nede på 5/6kr for en dollar). 

 

Man går fra iPhone X (altså iPhone 10) til iPhone 11 og får en nedgradering på skjermen, som ikke er ubetydelig (OLED vs. LCD). Det er noe ved akkurat det som ikke sitter helt rett hos meg.

 

Det beste iPhone-kjøpet nå om dagen, må vel bli en iPhone XR i forhold til pris/ytelser. Evt. en brukt iPhone X/Xs.

Lenke til kommentar

 

Siden iPhone 11 ikke engang har HD-skjerm men har en retro 800-oppløsning, så må vel denne sammenlignes med Androidtelefoner under 2000kr og ikke flaggskip.

 

Bare hvis du velger å hate alt Apple. Hvis du ikke har på anti-Apple briller, så er skjermoppløsningen mer enn god nok.

Eller du har et veldig dårlig syn.. 800 oppløsning til den prisen er ikke godt nok. Samt du har ikke testet telefonen engang, og kan allikevel påstå at man ikke kan se forskjell.. jeg hatet ikke Apple, men foretrekker Android, hvor jeg bestemmer over telefonen, og ikke motsatt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

2. Det du skriver er bare din personlige opplevelse. Min opplevelse, da jeg dessverre må bruke iPhone i jobben, er at det er overpriset, dårlig møl. Min private Huawei er overlegen iPhone på alle tenkelige måter, og jeg ville ikke brukt iPhone privat for enhver pris. 

 

 

 

Og det igjen blir bare din personlige opplevelse. Min opplevelse igjen er at jeg har måttet bruke Android telefoner i jobb de siste 5-6 årene. Først et par Samsung og nå det siste året Huawei. Parallellt har jeg brukt iPhone privat i samme periode og ville ikke byttet den i noen Android for alt i verden. 

 

Jeg "hater" derimot ikke Android telefoner og synes heller ikke iPhone er perfekt. Jeg opplever den bare som det beste valget for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man går fra iPhone X (altså iPhone 10) til iPhone 11 og får en nedgradering på skjermen, som ikke er ubetydelig (OLED vs. LCD). Det er noe ved akkurat det som ikke sitter helt rett hos meg.

 

 

 

Det er vel strengt tatt Apple sine latterlige modellbetegnelser de siste årene som kødder det til her. 

 

iPhone 11 ser jeg på som erstatter/oppfølger til Xr. "Pro" modellene følger opp X og Xs. 

 

Det er vel lite sannsynlig at noen "nedgraderer" fra X eller Xs til iPhone 11. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...