Gå til innhold

Slik er de nye iPhonene i forhold til de beste Android-konkurrentene


Anbefalte innlegg

Men har den FaceID? Har den ApplePay? Har den AirPlay? Har den AirDrop? Funker iCloudDrive på den? Funker den med iMessage? Kan jeg bruke den med nøkkelringen min i iCloud?

 

Kan den gjøre alt dette like sømløst som en iPhone kan?

 

Om Apple hadde ønsket kunne dette vært åpne standarder som alle fabrikanter kunne benytte, men alle eksemplene du nevner krever vel Applegreier? Synd for forbrukerne, så klart, men det er selvfølgelig en fordel for de som skal selge et produkt at tidligere kunder har bundet seg til deres økosystem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig kortsiktig. Forbrukere er ikke bare forbrukere, og de har noe de skulle ha sagt de også. I den friere verden er kampen hardere, og resultatene derfor bedre. Man kan ikke unngå konkurranse uten å være god på å være kynisk, hvilket Apple ikke klarer i 2019.

 

I å belemre forbrukere med ufrie produkter og løsninger som ødelegger for innovasjon, har man gått dithen at også selve produktet ikke er innovativt lenger hos Apple. En tautologi-strategi der det legges til grunn at salget fremdeles kan holde seg kunstig når færre enheter selges, som igjen beror på hvorfor. Hvorfor, Apple? Microsoft hadde akkurat samme kunstige monopol, og leverer nå tjenester som andre klarer bedre. Det Apple tilfører annet enn å være parasitt er heldigvis å ødelegge seg selv. Mobilbransjen har ikke plass til noe som iboende er annenrangs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huh??

 

Ved å introdusere Pro og gi Xr sin ettefølger navnet iPhone 11, så er det jo ganske forvirrende for forbrukeren. Vi teknologi-interesserte forstår greia, men gjør den gjengse forbruker det? 

 

iPhone 10 (altså X), har jo bedre skjerm og en stålramme, altså en litt mer eksklusiv pakke. Hos meg synes jeg denne greia er litt usmakelig. Tror mange som ikke vet bedre, vil bli villedet. 

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt Apple sine latterlige modellbetegnelser de siste årene som kødder det til her. 

 

iPhone 11 ser jeg på som erstatter/oppfølger til Xr. "Pro" modellene følger opp X og Xs. 

 

Det er vel lite sannsynlig at noen "nedgraderer" fra X eller Xs til iPhone 11. 

 

Ja. Vi forstår jo dette, men gjør hvermansen det? 

Lenke til kommentar

1. Det er jo nettopp det de gjør, de ligger bak med f.eks skjermoppløsning som nevnt, både med iPhone XR og nye iPhone 11. De slipper nok unna med det enten fordi de har mange spec-ignorante kunder som tror Apple er best, eller folk som er låst inne i Apple ecosystemet og ikke gidder eller kan gå over til Android.

 

2. Hver sin smak :)

 

3. Det finnes faktisk ganske bra, rimelige Android-telefoner. Xiaomi Mi A2, Nokia 8.1, Nokia 7.1. Mens Apple ikke har noen rimelige alternativer.

 

4. Jeg bruker ikke Snapchat og slike andre kamera-apper noe særlig, så spiller ikke stor rolle for meg. iPhone XS og iPhone Max hadde også problemer med kamera i begynnelsen, også kjent som Beautygate. Så slike kamerabugs er ikke eksklusivt til Android.

 

5. Apple har mer kontroll over plattformen ja, helt riktig. Det er en fordel med Apple. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med aksjemegleren og tenåringen, derfor strøk jeg over det. Men kameraene og selfie-opplevelsen er jo omtrent like gode mellom Apple-flaggship og Android-flaggskip som S10, P30 Pro også videre. Det er ikke mye som skiller de.

4. Er kun snapchat som hang etter på det området, men det ble "fikset" for ca 1,5 år siden.

 

Det som er mest idiotisk med hele opplegget er dårlige journalister som lager elendige nyhetssaker vedrørende apple. Når apple får en ny app, så er det side opp og side ned om den flotte funksjonen, selv om android har hatt samme funksjon i lang tid. Men eplefolket tror jo virkeligheten er slik den blir beskrevet av en ivrig fanboi som skriver for f.eks Din Side...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

1. Det er jo nettopp det de gjør, de ligger bak med f.eks skjermoppløsning som nevnt, både med iPhone XR og nye iPhone 11. De slipper nok unna med det enten fordi de har mange spec-ignorante kunder som tror Apple er best, eller folk som er låst inne i Apple ecosystemet og ikke gidder eller kan gå over til Android. 

 

2. Hver sin smak  :)

 

3. Det finnes faktisk ganske bra, rimelige Android-telefoner. Xiaomi Mi A2, Nokia 8.1, Nokia 7.1. Mens Apple ikke har noen rimelige alternativer. 

 

4. Jeg bruker ikke Snapchat og slike andre kamera-apper noe særlig, så spiller ikke stor rolle for meg. iPhone XS og iPhone Max hadde også problemer med kamera i begynnelsen, også kjent som Beautygate.  Så slike kamerabugs er ikke eksklusivt til Android. 

 

5. Apple har mer kontroll over plattformen ja, helt riktig. Det er en fordel med Apple. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med aksjemegleren og tenåringen, derfor strøk jeg over det. Men kameraene og selfie-opplevelsen er jo omtrent like gode mellom Apple-flaggship og Android-flaggskip som S10, P30 Pro også videre. Det er ikke mye som skiller de. 

 

Du tar altså ikke poenget med overdreven oppmerksomhet på tekniske spesifikasjoner? :)

 

Faktum er at en telefon med svakere maskinvare kan være overlegen en annen telefon med sterkere maskinvare (innenfor rimelighetens grenser). Det er totalpakken som teller!

 

At du ikke skjønner det meget enkle eksempelet med aksjemegleren og tenåringen viser at du er ganske ute av touch med virkeligheten. Long story made short: telefonprodusenter må lage produkter som appellerer til folk flest - ikke supernerder eller tek-journalister som elsker å lese tech specs. Faktisk vil jeg påstå at Samsung har innsett dette de senere år og delvis tonet ned "Gigahertz og megapiksel"-racet.

 

For øvrig er det ikke snakk om en "kamerabug" med Snapchat. Det har vært en langvarig katastrofe på tvers av samtlige modeller. Minner meg litt om da Nokia ikke hadde Snapchat og en haug med andre apper. Nok et bevis på at en telefon er mer enn maskinvaren sin. 

 

Dette er ikke engang noe å lure på. Ikke ta mitt ord for det heller - Tim Cook ler hele veien til banken.

Lenke til kommentar

Merkelig å skulle kritisere Apple for modellnavnene akkurat nå som de faktisk har gitt telefonene fornuftige og forståelige navn. Alle skjønner at 11 Pro er bedre enn 11. Til sammenligning var det ingen som kunne vite at Xs var bedre enn Xr. Og Pro-betegnelsen brukes jo allerede på de andre produktene deres, så det henger fint sammen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært Android bruker i ganske mange år, og har mye å si om Apple sin markedsføring / pris setting.

 

Men én ting skal de ha, etter 2 år så gå en iphone lett for over halve prisen på finn, mens en android telefon er å regne som skrap pris messig etter 1 år

Skal jeg forklare deg en hemmelighet?

 

Apple holder prisnivået kunstig høyt, som gjør at nypris for en gammel iPhone i forhold til standard prisfall for elektronikk er svært høyt. Om du kjøper en Android telefon et år senere så har den gått betraktelig ned i pris, en iPhone ikke så mye.

 

Det er klart at bruktprisen er en % andel av nypris på telefon. Om nypris etter 2 år for en ny Android telefon er langt lavere enn for en iPhone, vel klart bruktprisen vil tilsvarende være svært lav.

 

Det vil ikke bare si at du kan kjøpe en 1 år gammel Android toppmodell til prisen av en mid-range mobil, men også at du fint etter kun måneder kan begynne å få tusener i avslag.

 

iPhone kommer jo 6 mnd etter de fleste Android toppmodeller, så du ser jo eksempelvis Galaxy er langt ned i pris allerede. Derimot 6 mnd senere når neste Galaxy kommer ut er iPhone nesten samme pris. Ulik prisprofil, det er det det er. Apple opererer mer som et luksus-merke, som tar tiltak for å hindre prisfall i deres produkter for å opprettholde eksklusivitet. Resten følger standard market-prisfall for elektronikk. Det er ikke det at iPhone holder seg så mye bedre.

 

Det er bare å se på brukt-pris på finn vs nypris. Så ser du den klare sammenhengen.

Lenke til kommentar

 

Siden iPhone 11 ikke engang har HD-skjerm men har en retro 800-oppløsning, så må vel denne sammenlignes med Androidtelefoner under 2000kr og ikke flaggskip.

 

si ifra når du klarer å se forskjell på iphone 11s skjerm, sammenlignet med en vanlig 1080p skjerm under normal bruk, og ikke med lupe eller 5cm ifra telefonen

Jeg sier herved ifra at jeg kan helt klart se forskjell på en god og en dårlig skjerm!

 

Bytt fra iPhone 11 til en OnePlus 7 pro i ett par dager, så ser hvem som helst dette selv!

Lenke til kommentar

Skal jeg forklare deg en hemmelighet?

 

Apple holder prisnivået kunstig høyt, som gjør at nypris for en gammel iPhone i forhold til standard prisfall for elektronikk er svært høyt. Om du kjøper en Android telefon et år senere så har den gått betraktelig ned i pris, en iPhone ikke så mye.

En annen ting er hvor lenge du får oppdateringer til telefonen, som holder de aktuelle lenger.

 

Jeg hadde en iPhone 5s før, og først fem år etter at den ble lansert, kom siste store oppdatering til den ut. iOS 13 som kom nå nylig, er første oppdatering som ikke støtter iPhone 5s. Ikke så rart, for det er vel ikke mange som fortsatt bruker den.

 

For snart 2 år siden kjøpte jeg Samsung S8 som ble lansert for litt over to år siden, og siste store oppdatering til den kom nå i vår, mindre enn to år etter den ble lansert. Samsung har ikke skrevet opp denne på listen over modeller som får den neste, store oppdateringen. Det er et hån mot oss som bruker S8, og det er fortsatt mange som bruker en telefon som var nyeste S-modell i handelen for 1,5 år siden.

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar

En annen ting er hvor lenge du får oppdateringer til telefonen, som holder de aktuelle lenger.

 

Jeg hadde en iPhone 5s før, og først fem år etter at den ble lansert, kom siste store oppdatering til den ut. iOS 13 som kom nå nylig, er første oppdatering som ikke støtter iPhone 5s. Ikke så rart, for det er vel ikke mange som fortsatt bruker den.

 

For snart 2 år siden kjøpte jeg Samsung S8 som ble lansert for litt over to år siden, og siste store oppdatering til den kom nå i vår, mindre enn to år etter den ble lansert. Samsung har ikke skrevet opp denne på listen over modeller som får den neste, store oppdateringen. Det er et hån mot oss som bruker S8, og det er fortsatt mange som bruker en telefon som var nyeste S-modell i handelen for 1,5 år siden.

Jeg ser ikke hvordan dette er relevant til det jeg skrev?

Lenke til kommentar

Det er en av grunnene til at iPhone holder seg bedre i pris.

En iPhone XS Max selges for 68% av nypris om du skal ha en uten riper, defekter, ødelagt skjerm.

En Mate 20 Pro selges for 74% av nypris.

 

Nypris er 12.700 vs 9500, og så må en legge til 500kr for lagring som er en veldig rimelig pris for 64GB forskjell. Så en iPhone XS Max kostet 3700 kr mer enn en Huawei Mate 20 Pro ny. Og selges brukt for 7500 vs 4000. 

 

Holder seg bedre i pris? Det er ikke sant en plass. Det er poenget mitt. Så når du prøver å dra frem grunner som at den har lengre støtte... vel det faller jo litt sammen når det du prøver å begrunne ikke stemmer engang?

 

Scenario 1: 

Person A kjøper Mate 20 Pro ved launch, selger den 1 år senere for å kjøpe Mate 30 Pro

Person B kjøper iPhone XS Max ved launch og selger den 1 år senere for en iPhone 11 Pro Max

Person A ender opp med å betale 200 kr mindre.

 

Scenario 2:

Person A og B gjør det samme som over, men forskjøvet 6 måneder. Nypris for iPhone har falt med 1700 kr, Huawei har falt med 3000 kr. Da blir det 1500 kr mindre for person A.

 

Går du en generasjon lengre tilbake så selges de for ca 50% av nypris for både Huawei og Apple. Grunnen til at andre telefoner faller så mye i pris er fordi nyprisen gjør. Derimot så faller verdien på iPhone mer målt i forhold til nypris. Og det er også slik at du fortsatt kommer ut i pluss om du så kjøper en Huawei ved launch og selger den brukt tross prisfall. Selvfølgelig om du ikke MÅ ha telefonen ved launch kan du spare veldig mange tusenlapper.

 

En Mate 20 Pro for 5400 kr i forhold til 13-14K for en iPhone? Det er god verdi for pengene det. Eller i forhold til en iPhone 11 f.eks.

 

Beklager men "iPhone holder seg bedre i pris" er en ren myte. Greit å kjøpe iPhone, men kan ikke si det er på grunn av pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager men "iPhone holder seg bedre i pris" er en ren myte. Greit å kjøpe iPhone, men kan ikke si det er på grunn av pris.

Hva i all verden snakker du om?

 

Nå var det du som påsto at "nypris for en gammel iPhone i forhold til standard prisfall for elektronikk er svært høyt". Jeg kom bare med en mulig grunn til hvorfor. Om påstanden din stemmer, har jeg ikke tatt stilling til.

Lenke til kommentar

Hva i all verden snakker du om?

 

Nå var det du som påsto at "nypris for en gammel iPhone i forhold til standard prisfall for elektronikk er svært høyt". Jeg kom bare med en mulig grunn til hvorfor. Om påstanden din stemmer, har jeg ikke tatt stilling til.

Det at fall i nypris for iPhone er så lavt er jo ikke noe å diskutere engang? Det er jo fordi Apple bestemmer utsalgspris. Om Apple selger en iPhone til Elkjøp til 13.000 og 1 år senere for 11.000 kroner, da selger ikke Elkjøp den for 7.000 ikke sant?

 

De bruker mye samme taktikk som luksusmerker. Derimot så ødelegger de eksempelvis ikke produkter da. Før var de mye mer aggressive. Altså butikker som hadde salg på iPhone etc ble tatt av kundeliste osv. Så essensielt alle lå likt i pris med Apple Store.

 

 

Oppdateringer har beviselig ingenting med pris og gjøre. Heller ingen myter om at iPhone har bedre kvalitet og holder seg bedre. Nei, alt det er irrelevant. Det eneste merkelige med iPhone prising er at Apple holder den kunstig høy over tid. De stopper jo og aktivt produksjon av forrige generasjon telefoner. De vil ikke at iPhoner skal selges billig nytt under noen omstendighet. Mens om du kjøper Android så får du forrige generasjons flaggskip til en 5000 kroner et år senere. Tenkt om folk kunne kjøpt en toppmodell iPhone til 6.000kr ny?

 

Strategi for å få ut penger av folk. Det hadde gått inn over marginene til Apple hardt. De gjør allerede alt de kan for at enhver skade på iPhone tvinger frem nykjøp. Om de kunne hadde de gjerne låst hver telefon til en bruker og derved ødelagt for all bruktsalg.

 

Selvfølgelig vet og Apple at denne taktikken gjør at folk TROR at iPhone er så mye bedre, siden prisen faller så lite. Samme triks som luksusmerker bruker. Velkjent, vel, ikke så velkjent siden folk faller for denne taktikken selv om "alle" vet hva de gjør. Det er en grunn til at Apple sitter på 95% av inntekter for mobilsalg med såvidt over 10% markedsandel. Du tjener ikke mye penger når du selger mobilene dine for 5-8K kroner, mens Apple et år senere selger telefonene sine til dobbel pris. Burde fortelle deg hvor latterlig mye penger de putter i lommen per telefonsalg. Det har absolutt ingenting med kvalitet å gjøre derimot.

Lenke til kommentar

Oppdateringer har beviselig ingenting med pris og gjøre.

 

Mye mulig det. Men jeg føler meg likevel snytt når jeg har kjøpt en av Samsung sine toppmodeller til 7000 kroner, og så kommer siste oppdatering halvannet år senere. Spesielt når jeg var vant til at min iPhone 5s fikk oppdateringer alle de fire årene jeg hadde den, og enda lenger. Kjøper man en "gammel" iPhone til ny pris, så føles den likevel ikke like utdatert som en jevngammel Android, fordi man vet at man får oppdateringer i flere år fremover.

 

Kvalitetsfølelse er en annen diskusjon. Men det er en annen av grunnene til at jeg nok mest sannsynlig går over til å bli en "iPhone-sau" igjen ved neste mobilkjøp.

 

Før var de mye mer aggressive. Altså butikker som hadde salg på iPhone etc ble tatt av kundeliste osv. Så essensielt alle lå likt i pris med Apple Store.

Det er en strategi som veldig mange produsenter benytter. Har jobbet i butikk som driver med salg av elektronikkprodukter (dog ikke mobiltelefoner) i mange år, og man skal være veldig forsiktig med å ha for store tilbud på populære produkter. Mindre aktører kan blant annet bli nedprioritert på leveranser (dvs. leveransene stopper opp) hvis en større konkurrent truer produsent med å slutte å selge deres produkter, hvis den mindre konkurrenten ikke avslutter salget sitt umiddelbart.

 

En annen ting er at konkurransen på iPhone er så stor, at skal man unngå å tape på å selge iPhone, må man ligge på innkjøpspris. Ligger man over, selger man ingenting. Ligger man under, taper man penger. Kutter de ut iPhone, så taper de fortjenesten på mersalg (abonnement, deksler, adaptere osv...) og mister muligheten til å overbevise kunden om kjøpe en mobiltelefon som de tjener penger på.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...