Gå til innhold

Har FNB dolket velgerne i ryggen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem er det som ikke dolker velgere i ryggen? 

 

Jeg stemte AP i Bergen sist, i forhold til saker de stod for i motsetning til andre parti, kan jeg nesten si det var utelukkende på grunn av Bybane-saken. De var det største partiet som tilsynelatende garantert var mot Bybane over Bryggen.

Jeg visste jeg ikke kunne stole på Høyre, fordi det var knapt gått 3-4 mnd siden Monica Meland og Lisbeth Iversen kjempet hardt for Bybane hvor som helst, bare den gikk i dagen. Over Torgallmenningen og over Bryggen ble omtalt som "Da får vi det morsomt! Jeg kjenner det kribler i magen!". For mange av oss andre var det mer følelsen av en dårlig fyllekule i magen.

Knapt en måned etter valget (kanskje det var tre?), var plutselig løftet om ingen Bybane over Bryggen glemt. De kunne jo få gjennom så mange andre saker, bare de ofret den største av de alle. 

 

Jeg skulle gjerne kunne valgt parti med 2-3 kjernesaker som de var ufravikelig på. Jeg trodde kanskje FNB var et slikt parti, så får vi se hva som skjer i Stavanger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kommer an på hva de får igjennom. Hvis de får til en reduksjon eller fjerning av bompenger har de ikke nødvendigvis sviktet. Men om de ikke får igjennom noe har de åpenbart sviktet.

Enig. Men klarer ikke å se hvordan FNB skal bli et vinnerparti i denne alliansen.

 

Dessuten er det merkelig fordi FNB åpenbart har tatt flest velgere fra H og Frp.

 

Jeg tror dette må skyldes noe irrasjonelt. Som at partilederen ikke liker en bestemt politiker på høyresiden eller noe lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig allianse i Stavanger. Ap, SV, MDG, Rødt og FNB.

 

Har FNB sviktet velgerne?

 

Hvorfor tror du de har sviktet velgerne fordi de vil samarbeide med rød-grønt?

Fordi du ser på FNB som et borgerlig parti?

 

FNB kan ikke svikte noen som helst, med mindre de ikke får gjort noe med bompengene!

 

Det er jo veldig enkelt: Et parti som bare har EN sak, kan samarbeide med hvem som helst! De kan love å gå med på alle kravene til hvilket som helst parti om miljø, eldre, barnehager, skole, olje, finans, innvandring, osv, til de andre partiene, så lenge de stemmer for FNB sitt syn på bompenger!

 

Nettopp fordi de ikke har noe om det i programmet sitt, og derfor ikke kan "svikte velgerne sine" på noe annet punkt enn bompenger  :)

Lenke til kommentar

Men en allianse som inkluderer MDG virker litt sært i mine øyne også  :wee:

Synes det er litt morsomt jeg. Sikkert ikke så mange som forventet at de skulle over på den rødgrønne siden.

 

Men, det kan jo hende at han er et lurt troll også den partilederen. At han vil bli ferdige med de rødgrønne først, for så å forhandle litt med de blå å se om de åpner for litt mer enn hva de ville ha gjort dersom bompengepartiet kom til de blå først og spurte om hva de kunne få. Nei sannelig ikke enkelt å bli helt klok på de der hestehandlene.

 

Han småoppvarmet Høyre litt allerede valgnatten da. Så han var jo ikke i den rødgrønne leiren aller først heller. Så han kan jo ikke bli beskyldt for det. Lur rev det der. Politikere er lure rever!

 

Men det spørs om det ikke er litt for mye gammel klikk-greier som styrer valgene. Det er dessuten ikke nødvendigvis sin lovede politikk de fronter først og fremst, men faktisk sine frynsegoder de får med de forskjellige allianser og posisjoner de kommer over/blir tilbudt.

 

Se bare på hysterisk morsomme Sandnes ved et tidligere valg enn årets. Der Frp gikk til Ap fordi hun der lederkandidaten Høyre hadde rett og slett ikke falt i smak. Dessuten var sikkert Høyre litt vanskelige med å gi Frp ordførerkandidaten en høy nok posisjon i forhandlet allianse med Høyre. Så da ofret Frp hele sin ærefullhet og tok heller å samarbeidet med Ap's Wirak  :rofl:

Må vel være et av de største klovneriallianser en har sett ihvertfall om en kun betrakter fargen partiet bærer og ikke de små nyansene som foregår lokalt.

 

Har hørt Wirak tale. Han virker faktisk som en oppegående partikandidat. Nå tilhører han Ap da..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sånn eit fleirtal fungerer. Om ingen kan styra aleine så må det bli samarbeid. FNB kan kanskje få til meir i samarbeid med andre parti enn i opposisjon.

 

Tilfelle FNB er kanskje litt spesielt sidan dei går til val på ein sak, og så vil samarbeide med eit anna parti som er på heilt andre sida av saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje litt småuheldig at FNB fikk fullt så stor oppslutning, så kunne de følt det litt som Carl I. Hagen som gikk en hel politikerkarriere uten å få seg noen reell ledermakt. Men dette kan bety at det politiske landskapet i framtiden blir ytterligere fragmentert. Kanskje noen går for nok en populismesak i nyopprettelse av ytterligere partier. Selv om det kanskje er tvilsom at man kommer over en like stor verkebyll som bompengesaken da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har faktisk mer på programmet sitt enn bare bompenger..

 

Det har de... men alle vet at det er "fordi de måtte"  :)

Bompengene trumfer alt annet, og må de gjøre en hestehandel så ofrer de neppe bompenge-saken mot å få bedre skole...

Men motsatt, skal jeg love deg at de slipper hvilken sak som helst som en varm potet for å få vekk bompengene.

Lenke til kommentar

Men en allianse som inkluderer MDG virker litt sært i mine øyne også.  Synes det er litt morsomt jeg

Ja, det var nok ikke mange som så den komme!

 

Men MDG tenker nok at mindre bompenger er ikke miljøfientlig i seg selv, og at det finnes andre måter å få ned bilbruken på. I tillegg er de ikke dum: Om få år er der nesten ikke bensin/dieselbiler igjen, og mest el-biler...

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

FNB-velgere er nok ikke fornøyd med redusert rushtidsavgift.

 

Flertallet i Stavanger er for høyre-styre. Velgere har sett på FNB som et høyreparti, samme hva som står i partiprogrammet. Nå gir FNB makten til de rødgrønne. Det kan være politisk selvmord. Ved neste valg er det "game over" for FNB. Velgerne går tilbake til H og Frp.

Endret av Vaniman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det var nok ikke mange som så den komme!

Men MDG tenker nok at mindre bompenger er ikke miljøfientlig i seg selv, og at det finnes andre måter å få ned bilbruken på. I tillegg er de ikke dum: Om få år er der nesten ikke bensin/dieselbiler igjen, og mest el-biler...

Bommene består og blir flere. Selv om alle går over til el-bil.

 

Bompengene brukes hovedsaklig til å lønne offentlig ansatte. Ingen av pengene er øremerket til noe som helst. Det er stort sett lønninger og lønnsvekst pengene brukes til. Og siden høyre-regjeringen hverken tillater arbeidsledighet eller stoler på markedskreftene, begynner det å bli mange offentlig ansatte.

 

De som produserer må betale av overskuddet de skaper. Det er egentlig det det handler om. El-biler betyr ingenting. Når alle kjører el-bil finner politikerne bare et nytt klimaargument. F. eks. at det brukes CO2 i produksjonen av el-biler eller noe lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: ble nødt å lime inn Vaniman's innlegg som jeg ønsket å besvare pga. litt rask Vaniman posting:

 


FNB-velgere er nok ikke fornøyd med redusert rushtidsavgift.
 
Flertallet i Stavanger er for høyre-styre. Velgere har sett på FNB som et høyreparti, samme hva som står i partiprogrammet. Nå gir FNB makten til de rødgrønne. Det kan være politisk selvmord. Ved neste valg er det "game over" for FNB. Velgerne går tilbake til H og Frp.

 

Ville ha ventet til hestehandlene er over var jeg deg Vaniman med å konkludere noe. Jeg trodde kanskje at FNB var litt mer blå enn hva de viser seg i Stavanger. Kanskje i andre kommuner at FNB vil ha andre egenskaper? Men det kan også være et spill for å få gjennomslag for det de ønsker. Nå er jo valgkampinnspurten over så da betyr det jo ikke noe med et par-tre dager hvor de flørter med hvem som helst. Det hadde tatt seg dårligere ut om det skjedde under selve valgkampen. Kan være blåst over fort, og ingen kjenner utfallet kun de som sitter og hestehandler nå.

 

Men behøver de å fokusere så hardt på redusert rushtidsavgift når det ser ut til at brorparten av partiene likevel har innsett at dette er galskap å ha så hard rushtidsavgift? Da må det jo ligge åpent for dem å forhandle andre punkter enn vekk med rushtidsavgiften som alle vil til livs uansett. Alle er selvsagt relativt, men leser man det Nrk sier på valgresultatsiden så er mange partier for å komme rushtidsavgiften til livs. Men det er kanskje ikke like rett fram å hestehandle. De trekker vel litt på det for å spise opp antall stemmepoeng som FNB skal få seg fra kaken?

 

Ellers på ditt neste innlegg. Ja, det er litt synd at ting ikke øremerkes ihvertfall i en litt større grad slik at man blir ferdig eller får pengene der de trengs. Men nå vil jo Frp at staten betaler mer for veibygging, går det ikke i det?

 

 


Ja, det var nok ikke mange som så den komme!
 
Men MDG tenker nok at mindre bompenger er ikke miljøfientlig i seg selv, og at det finnes andre måter å få ned bilbruken på. I tillegg er de ikke dum: Om få år er der nesten ikke bensin/dieselbiler igjen, og mest el-biler...
 
Har faktisk tenkt litt i samme sporet. Men ikke fått sagt det like tydelig som deg.
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen lokale artikler fra Rogaland om utviklingen:

 

 

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/hoyre-topp-overrasket-over-samarbeid-mellom-fnb-og-mdg-1.1582720

 

 

Forsiktige krav

Hernes mener FNB vil møte langt enklere forhandlingsrunder i møte med Høyre.
 
– Kravene til FNB synes jeg er veldig forsiktige og vil være enkle for Høyre å imøtekomme, sier han. 
 
Ifølge Hernes har FNB stilt de samme kravene til både de opposisjonen og de borgerlige, og de omhandler - ikke overraskende - bompenger.
 
– Kravene har handlet om at de som ikke har betalt bomregningen likevel skal omfattes av timesregelen. Kravene har også gått på å redusere antall makspasseringer fra 75 til 60, noe som er vanlig i de andre byene. Det har også vært krav om å forsøke å jobbe for gratis eller redusert pris i bomringen fra klokken 7 til 19, forteller Hernes.
 
Ved å samarbeide med partier som sitter i regjering og flertall på Stortinget, som Høyre, vil FNB få langt større gjennomslag i bompengesaken enn ved å inngå et samarbeid med partier som sitter i opposisjon og som er for bompenger, mener Høyre-toppen.
 
Har tilbudt sentrale posisjoner
Hvor gikk det galt for Høyre på FNB-frierferden?
 
– Vi sitter jo og tenker at det er andre ting enn bompenger som er hovedmotivet til FNB, men det kjenner jeg ikke til og ønsker ikke å spekulere i. De kom i hvert fall aldri tilbake til oss etter valgnatten, sier Hernes, som kan fortelle at Høyre også har tilbudt FNB helt sentrale posisjoner. Både leder i kommunalstyret for byutvikling (KBU) og varaordfører har vært nevnt. 
 
– Vi har også sagt at FNB kan være med å representere kommunen inn i styringsgruppen for Bymiljøpakken, noe man skulle tro ville være veldig spennende for et parti som heter Folkeaksjonen Nei til mer bompenger. 

 

 

Og i Sandnes så består Frp + Ap konstellasjonen med andre partier på lasset:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/enige-om-sandnes-samarbeid-1.1583053?paywall=true

 

Og:

 

Tirsdag la Leif Arne Moi Nilsen (Frp) ut en melding på Facebookgruppen «Bomfritt Norge!», hvor han viser tydelig hvor skuffet han er over FNB sin avgjørelse i forhandlingene. I meldingen står det «Dette som FNB nå gjør må være den største politiske svindelen i Stavangers historie.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/moi-nilsen-fnb-velgerne-har-all-grunn-til-a-fole-seg-lurt-1.1583014

 

 

Samt de FNB rødgrønne:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/dersom-forhandlingene-kommer-i-mal-blir-kari-ordforer-1.1583163?paywall=true

 

MDG + FNB = Sant?

Som ventet har forhandlingene mellom Hekkan-kameratene (etter møtet på burgerrestauranten Hekkan valgkvelden) skapt bråk. Frp har dundret på med kritikk mot Bompengeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) lenge, og kritikken er skjerpet etter at Frode Myrhol ble med på forhandlinger med Miljøpartiet De Grønnes Daria Maria Johnsen (MDG) om makten i Stavanger. 

 
Leif Arne Moi Nilsen og Frp kunne sikkert ha valgt andre metoder enn konfrontasjon mot FNB, men eierskapet til bomsaken har vært for viktig for førstnevnte til å gå stille i dørene. Derfor fyrer Frp løs mot en rival som også er mot bompenger, men som forhandler med et parti hvis politikk er at de elsker bomringer. Taktikken er forståelig fordi anti-bom-saken var eid av Frp – helt til velgerne fikk nok av et parti som var mot bom samtidig som de rullet ut bompengefinansierte veier over hele landet. FNB har ikke vært tilgriset av makt og kompromisser, og har dermed plukket med seg velgere i tusentall fra Frp.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/fnb-mdg-hekkan-1.1583048

 

Og her en liste over det nye Stavanger kommunestyre og det nye Sandnes kommunestyre:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/disse-politikerne-skal-styre-stavanger-og-sandnes-1.1582770

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...