Gå til innhold

Polestar: Tesla er langt foran alle andre på energieffektivitet


Mathias Klingenberg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Javel. Bevis det!

Se på alle bilene, som kan kjøpes der ute? Ulike batteriteknologier, og ulike motorer fra ulike produsenter vil gi forskjeller. 

 

"Heck!" til og med samme type motor fra samme type fabrikant vil inneholde forskjeller, på samme måte som CPU'er i PC'er er "bedre" og "dårligere" til overklokking. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noen som er uenig at det er høyrefoten og kjørestilen som bestemmer forbruket?

Så i et økonomirally så er det hipp som happ hvem som vinner og ikke den som kjører mest økonomisk?

 

Om to biler kjører i økonomirally og den ene bilen bruker dobbelt så mye energi for å flytte seg en den andre så får man jo en stor pekepinn på hvem som vinner??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen som er uenig at det er høyrefoten og kjørestilen som bestemmer forbruket?

Så i et økonomirally så er det hipp som happ hvem som vinner og ikke den som kjører mest økonomisk?

 

Var vel ikke det som var premissene for den opprinnelige artikkelen?

 

Artikkelen som vi kommenterer handler om at Polestar sier at Tesla er langt foran de andre når det kommer til energieffektivitet. Da er det naturlig å sammenligne på tvers av produsenter, ikke innad?

 

Eksempel:

 

Om to personer kjører med "lik" høyrefot ihhv. en Tesla og en Renault Zoe, så vil det bli forskjellig forbruk basert på energieffektivteten i de forskjellige drivlinjene og teknologien bak dem?

 

Eller bygger du argumentet ditt på at siden det er elbiler så er energieffektivteten lik uavhengig av produsent ved samme påkjenning/motstand?

 

EDIT: Du har enda ikke produsert noe annet bevis enn anekdoter som underbygger din påstand.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Angående effektiviteten til Tesla, så er det interessant å notere at de ikke fungerer like bra som iPace og eTron på motorveiene i Tyskland. Tesla sliter mer med varmgang, enn de andre, så det å holde 200 km/t eller toppfarten,  klarer de andre produsentene bedre over lengre tid, og over større "range" i batteriene. TM3 er vell den eneste av dem, som klarer å holde over 200 km/t over lengre tid, dog hos TeslaBjørns test, så hadde den perioder hvor den måtte ned i 180-190 km/t en periode før den ble kald nok til å få tilbake kreftene til å kunne akselerere opp til 200 igjen. 

 

Spørsmålet da, har dette en sammenheng? Varmgangen hos særlig TMS og TMX er jo godt kjent. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Var vel ikke det som var premissene for den opprinnelige artikkelen?

 

Artikkelen som vi kommenterer handler om at Polestar sier at Tesla er langt foran de andre når det kommer til energieffektivitet. Da er det naturlig å sammenligne på tvers av produsenter, ikke innad?

 

Eksempel:

 

Om to personer kjører med "lik" høyrefot ihhv. en Tesla og en Renault Zoe, så vil det bli forskjellig forbruk basert på energieffektivteten i de forskjellige drivlinjene og teknologien bak dem?

 

Eller bygger du argumentet ditt på at siden det er elbiler så er energieffektivteten lik uavhengig av produsent ved samme påkjenning/motstand?

 

EDIT: Du har enda ikke produsert noe annet bevis enn anekdoter som underbygger din påstand.

Det er vel en allmenn oppfattelse om at kjørestil som bestemmer forbruket. Har du en annen oppfatning, så trenger ikke jeg å bevise det.

 

Om en Prius kjører det remmer og tøy kan holde, så kan en BMW M3 følge den OG bruke mindre drivstoff, men M3'en har jo poesitelt mulighet for et mye høyere forbruk om HØYREFOTEN vil det, mens Priusen kan ikke bruke mer enn det den gjør. 

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel en allmenn oppfattelse om at kjørestil som bestemmer forbruket. Har du en annen oppfatning, så trenger ikke jeg å bevise det.

 

Du ignorerer totalt det som faktisk artikkelen handler om, du prøver å lage en helt uavhengig diskusjon hvor du mener du har svaret.

 

Jeg kan godt være enig i at kjørestil har noe å si på *forbruket* på *samme modell*, men *energieffektiviteten* (som er Polestars utsagn her) for samme modell forblir det samme. Energieffektiviteten på *tvers* av modeller vil ikke være lik. (Merk modell i denne sammenheng gjelder motor og drivverk).

 

EDIT: Påstander/argumenter uten forankring i fremlagte bevis kan også avfeies og disputeres uten bevisfremleggelse. Å bruke frasen "allmenn oppfattelse" er en form for anekdotisk bevisføring som er en tankefeil i argumentering og vil ikke forankre argumentene dine noe dypere.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Angående effektiviteten til Tesla, så er det interessant å notere at de ikke fungerer like bra som iPace og eTron på motorveiene i Tyskland. Tesla sliter mer med varmgang, enn de andre, så det å holde 200 km/t eller toppfarten, klarer de andre produsentene bedre over lengre tid, og over større "range" i batteriene. TM3 er vell den eneste av dem, som klarer å holde over 200 km/t over lengre tid, dog hos TeslaBjørns test, så hadde den perioder hvor den måtte ned i 180-190 km/t en periode før den ble kald nok til å få tilbake kreftene til å kunne akselerere opp til 200 igjen.

 

Spørsmålet da, har dette en sammenheng? Varmgangen hos særlig TMS og TMX er jo godt kjent.

Har du en test på de på motorveien? Interessant å se hvordan de oppfører seg der borte.

 

Men ja eldre S/X hadde jo problemer med varmetap, men heldigvis bedre nå.

Lenke til kommentar

Har du en test på de på motorveien? Interessant å se hvordan de oppfører seg der borte.

 

Men ja eldre S/X hadde jo problemer med varmetap, men heldigvis bedre nå.

Det finnes mange av dem, men TeslaBjørn har snakket om det ved flere av sine videoer. 

Første jeg trykte meg inn på bare:

https://www.youtube.com/watch?v=3w6Gniroyow

 

Hvor mye bedre er det blitt? Har ikke sett tester nå nylig, hvor de tester akkurat dette på tyske motorveier. 

 

EDIT: Søkte etter dato nå, og det ser ikke ut til at det er blitt forbedret? 

2 måneder siden:

https://www.youtube.com/watch?v=DIXCc0GCNwY&t=277s

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så, med dine ord, er det totalt unødvendig at yrkessjåfører må gjennom ett kurs hvert 5.år, som koster næringen millioner i kursavgift og tapt arbeidsfortjenste, for å lære økonomisk kjøring? Hvor det å ta høyrefoten av gasspedalen er en av viktigaste virkemidlene for lavere forbruk? Kan du, med din uendelige visdom, snakke med myndighetene, og kreve at alle kjører på din måte, og at alle andre som sier annet enn du tar feil?

Du bekrefter det jeg hele tiden har sagt. Det er høyrefoten og kjørestil som bestemmer forbruket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes mange av dem, men TeslaBjørn har snakket om det ved flere av sine videoer.

Første jeg trykte meg inn på bare:

https://www.youtube.com/watch?v=3w6Gniroyow

 

Hvor mye bedre er det blitt? Har ikke sett tester nå nylig, hvor de tester akkurat dette på tyske motorveier.

 

EDIT: Søkte etter dato nå, og det ser ikke ut til at det er blitt forbedret?

2 måneder siden:

https://www.youtube.com/watch?v=DIXCc0GCNwY&t=277s

Jeg tenkte mer på de to andre, Tesla har jeg jo sett masse om:)

 

Edit: tesla driver sin X er ikke en raven.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det finnes mange av dem, men TeslaBjørn har snakket om det ved flere av sine videoer. 

Første jeg trykte meg inn på bare:

https://www.youtube.com/watch?v=3w6Gniroyow

 

Hvor mye bedre er det blitt? Har ikke sett tester nå nylig, hvor de tester akkurat dette på tyske motorveier. 

 

EDIT: Søkte etter dato nå, og det ser ikke ut til at det er blitt forbedret? 

2 måneder siden:

https://www.youtube.com/watch?v=DIXCc0GCNwY&t=277s

De nye "Raven"-utgavene av Model S og X har samme motoroppsett som Model 3, med en PMSRM-motor som alltid er "på" og en induksjonsmotor som kan slås av. De første "Raven"-utgavene ble vel levert i Norge for en måned eller to siden. De bruker vesentlig mindre strøm enn de eldre utgavene og har ikke de samme problemene med varmgang i motor siden PMSRM-motoren er så mye mer effektiv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De nye "Raven"-utgavene av Model S og X har samme motoroppsett som Model 3, med en PMSRM-motor som alltid er "på" og en induksjonsmotor som kan slås av. De første "Raven"-utgavene ble vel levert i Norge for en måned eller to siden. De bruker vesentlig mindre strøm enn de eldre utgavene og har ikke de samme problemene med varmgang i motor siden PMSRM-motoren er så mye mer effektiv.

Har vell også ny inverter som har langt mindre varmetap, som model 3?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på de to andre, Tesla har jeg jo sett masse om:)

 

Edit: tesla driver sin X er ikke en raven.

Er flere av dem på autobahn, og jeg finner ikke noe særlig med treff angående de andre og "overheating" pga av lengre pådrag. 

 

Det er TeslaBjørn som har sagt det, og han har jo testet mye slikt. Det å finne eksakt video på det, orker jeg ikke - men man finner en god pekepinn ellers om man bare googler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...