Mathias Klingenberg Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Polestar: Tesla er langt foran alle andre på energieffektivitet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Blir ikke dette å skryte av hvor lite en bil bruker? Og alle som har litt omløp i skallen vet at det er høyrefoten som bestemmer forbruket. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg NgZ Skrevet 10. september 2019 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Alle med litt mer enn litt omløp i skallen, vet at forbruket varierer mellom ulike biler, helt uavhengig av høyrefoten. 35 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 "Skjermen minner for øvrig om en litt mindre versjon av 15-tommers skjermen som sitter, i Model 3, men Polestar har rotert displayet 45 grader."45 grader rotert? Det virker GANSKE usannsynlig. 90 grader kan jeg godt være med på 7 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Javel. Bevis det! Se på alle bilene, som kan kjøpes der ute? Ulike batteriteknologier, og ulike motorer fra ulike produsenter vil gi forskjeller. "Heck!" til og med samme type motor fra samme type fabrikant vil inneholde forskjeller, på samme måte som CPU'er i PC'er er "bedre" og "dårligere" til overklokking. 3 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 (endret) At forbruket skal varier mellom forskjellige biler uavhengig av høyrefoten, er en påstand det må komme med noen former for bevis på Det var vel utgangspunktet, eller? Endret 10. september 2019 av frohmage 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Alt fra VAG, Jaguar, Polestar med flere. Det begynner å bli mye bra elbiler der ute. Nå må vi som folk bare kjempe innbitt for å beholde elbilfordelene til evig tid. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Er det noen som er uenig at det er høyrefoten og kjørestilen som bestemmer forbruket? Så i et økonomirally så er det hipp som happ hvem som vinner og ikke den som kjører mest økonomisk? Om to biler kjører i økonomirally og den ene bilen bruker dobbelt så mye energi for å flytte seg en den andre så får man jo en stor pekepinn på hvem som vinner?? 2 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 (endret) Er det noen som er uenig at det er høyrefoten og kjørestilen som bestemmer forbruket? Så i et økonomirally så er det hipp som happ hvem som vinner og ikke den som kjører mest økonomisk? Var vel ikke det som var premissene for den opprinnelige artikkelen? Artikkelen som vi kommenterer handler om at Polestar sier at Tesla er langt foran de andre når det kommer til energieffektivitet. Da er det naturlig å sammenligne på tvers av produsenter, ikke innad? Eksempel: Om to personer kjører med "lik" høyrefot ihhv. en Tesla og en Renault Zoe, så vil det bli forskjellig forbruk basert på energieffektivteten i de forskjellige drivlinjene og teknologien bak dem? Eller bygger du argumentet ditt på at siden det er elbiler så er energieffektivteten lik uavhengig av produsent ved samme påkjenning/motstand? EDIT: Du har enda ikke produsert noe annet bevis enn anekdoter som underbygger din påstand. Endret 10. september 2019 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Populært innlegg dbass Skrevet 10. september 2019 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Så gøy! Jeg skal lage en motor, som baserer seg på åpen flamme, som varmer opp en kjele med vann. Trykket som dette vannet skaper ved oppvarming skal drives til å lage elektrisk energi ved å sprute overtrykk på en propell som sitter på en generator. Denne strømmen skal så sørge for at en lyspære lyser, rett på et solcellepanel, som sitter direktekoblet på den elektriske motoren! Trykket er kontrollert av gasspedalen, og med mone kalkulasjoner, så kommer ikke bålet til å forbruke mer drivstoff og/eller energi enn en topp moderne Euro6 motor! DET ER TROSS ALT HØYREFOTEN SOM BESTEMMER FORBRUKET! 19 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 (endret) Angående effektiviteten til Tesla, så er det interessant å notere at de ikke fungerer like bra som iPace og eTron på motorveiene i Tyskland. Tesla sliter mer med varmgang, enn de andre, så det å holde 200 km/t eller toppfarten, klarer de andre produsentene bedre over lengre tid, og over større "range" i batteriene. TM3 er vell den eneste av dem, som klarer å holde over 200 km/t over lengre tid, dog hos TeslaBjørns test, så hadde den perioder hvor den måtte ned i 180-190 km/t en periode før den ble kald nok til å få tilbake kreftene til å kunne akselerere opp til 200 igjen. Spørsmålet da, har dette en sammenheng? Varmgangen hos særlig TMS og TMX er jo godt kjent. Endret 10. september 2019 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 (endret) Var vel ikke det som var premissene for den opprinnelige artikkelen? Artikkelen som vi kommenterer handler om at Polestar sier at Tesla er langt foran de andre når det kommer til energieffektivitet. Da er det naturlig å sammenligne på tvers av produsenter, ikke innad? Eksempel: Om to personer kjører med "lik" høyrefot ihhv. en Tesla og en Renault Zoe, så vil det bli forskjellig forbruk basert på energieffektivteten i de forskjellige drivlinjene og teknologien bak dem? Eller bygger du argumentet ditt på at siden det er elbiler så er energieffektivteten lik uavhengig av produsent ved samme påkjenning/motstand? EDIT: Du har enda ikke produsert noe annet bevis enn anekdoter som underbygger din påstand. Det er vel en allmenn oppfattelse om at kjørestil som bestemmer forbruket. Har du en annen oppfatning, så trenger ikke jeg å bevise det. Om en Prius kjører det remmer og tøy kan holde, så kan en BMW M3 følge den OG bruke mindre drivstoff, men M3'en har jo poesitelt mulighet for et mye høyere forbruk om HØYREFOTEN vil det, mens Priusen kan ikke bruke mer enn det den gjør. Endret 10. september 2019 av Slettet-t8fn5F 1 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 (endret) Det er vel en allmenn oppfattelse om at kjørestil som bestemmer forbruket. Har du en annen oppfatning, så trenger ikke jeg å bevise det. Du ignorerer totalt det som faktisk artikkelen handler om, du prøver å lage en helt uavhengig diskusjon hvor du mener du har svaret. Jeg kan godt være enig i at kjørestil har noe å si på *forbruket* på *samme modell*, men *energieffektiviteten* (som er Polestars utsagn her) for samme modell forblir det samme. Energieffektiviteten på *tvers* av modeller vil ikke være lik. (Merk modell i denne sammenheng gjelder motor og drivverk). EDIT: Påstander/argumenter uten forankring i fremlagte bevis kan også avfeies og disputeres uten bevisfremleggelse. Å bruke frasen "allmenn oppfattelse" er en form for anekdotisk bevisføring som er en tankefeil i argumentering og vil ikke forankre argumentene dine noe dypere. Endret 10. september 2019 av ExcaliBuR 7 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Angående effektiviteten til Tesla, så er det interessant å notere at de ikke fungerer like bra som iPace og eTron på motorveiene i Tyskland. Tesla sliter mer med varmgang, enn de andre, så det å holde 200 km/t eller toppfarten, klarer de andre produsentene bedre over lengre tid, og over større "range" i batteriene. TM3 er vell den eneste av dem, som klarer å holde over 200 km/t over lengre tid, dog hos TeslaBjørns test, så hadde den perioder hvor den måtte ned i 180-190 km/t en periode før den ble kald nok til å få tilbake kreftene til å kunne akselerere opp til 200 igjen. Spørsmålet da, har dette en sammenheng? Varmgangen hos særlig TMS og TMX er jo godt kjent. Har du en test på de på motorveien? Interessant å se hvordan de oppfører seg der borte. Men ja eldre S/X hadde jo problemer med varmetap, men heldigvis bedre nå. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 (endret) Har du en test på de på motorveien? Interessant å se hvordan de oppfører seg der borte. Men ja eldre S/X hadde jo problemer med varmetap, men heldigvis bedre nå. Det finnes mange av dem, men TeslaBjørn har snakket om det ved flere av sine videoer. Første jeg trykte meg inn på bare: https://www.youtube.com/watch?v=3w6Gniroyow Hvor mye bedre er det blitt? Har ikke sett tester nå nylig, hvor de tester akkurat dette på tyske motorveier. EDIT: Søkte etter dato nå, og det ser ikke ut til at det er blitt forbedret? 2 måneder siden: https://www.youtube.com/watch?v=DIXCc0GCNwY&t=277s Endret 10. september 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Så, med dine ord, er det totalt unødvendig at yrkessjåfører må gjennom ett kurs hvert 5.år, som koster næringen millioner i kursavgift og tapt arbeidsfortjenste, for å lære økonomisk kjøring? Hvor det å ta høyrefoten av gasspedalen er en av viktigaste virkemidlene for lavere forbruk? Kan du, med din uendelige visdom, snakke med myndighetene, og kreve at alle kjører på din måte, og at alle andre som sier annet enn du tar feil? Du bekrefter det jeg hele tiden har sagt. Det er høyrefoten og kjørestil som bestemmer forbruket. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 (endret) Det finnes mange av dem, men TeslaBjørn har snakket om det ved flere av sine videoer. Første jeg trykte meg inn på bare: https://www.youtube.com/watch?v=3w6Gniroyow Hvor mye bedre er det blitt? Har ikke sett tester nå nylig, hvor de tester akkurat dette på tyske motorveier. EDIT: Søkte etter dato nå, og det ser ikke ut til at det er blitt forbedret? 2 måneder siden: https://www.youtube.com/watch?v=DIXCc0GCNwY&t=277s Jeg tenkte mer på de to andre, Tesla har jeg jo sett masse om:) Edit: tesla driver sin X er ikke en raven. Endret 10. september 2019 av Salvesen. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Det finnes mange av dem, men TeslaBjørn har snakket om det ved flere av sine videoer. Første jeg trykte meg inn på bare: https://www.youtube.com/watch?v=3w6Gniroyow Hvor mye bedre er det blitt? Har ikke sett tester nå nylig, hvor de tester akkurat dette på tyske motorveier. EDIT: Søkte etter dato nå, og det ser ikke ut til at det er blitt forbedret? 2 måneder siden: https://www.youtube.com/watch?v=DIXCc0GCNwY&t=277s De nye "Raven"-utgavene av Model S og X har samme motoroppsett som Model 3, med en PMSRM-motor som alltid er "på" og en induksjonsmotor som kan slås av. De første "Raven"-utgavene ble vel levert i Norge for en måned eller to siden. De bruker vesentlig mindre strøm enn de eldre utgavene og har ikke de samme problemene med varmgang i motor siden PMSRM-motoren er så mye mer effektiv. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 De nye "Raven"-utgavene av Model S og X har samme motoroppsett som Model 3, med en PMSRM-motor som alltid er "på" og en induksjonsmotor som kan slås av. De første "Raven"-utgavene ble vel levert i Norge for en måned eller to siden. De bruker vesentlig mindre strøm enn de eldre utgavene og har ikke de samme problemene med varmgang i motor siden PMSRM-motoren er så mye mer effektiv. Har vell også ny inverter som har langt mindre varmetap, som model 3? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Jeg tenkte mer på de to andre, Tesla har jeg jo sett masse om:) Edit: tesla driver sin X er ikke en raven. Er flere av dem på autobahn, og jeg finner ikke noe særlig med treff angående de andre og "overheating" pga av lengre pådrag. Det er TeslaBjørn som har sagt det, og han har jo testet mye slikt. Det å finne eksakt video på det, orker jeg ikke - men man finner en god pekepinn ellers om man bare googler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå