Gå til innhold

Garantisak for grafikkort hos norsk nettbutikk - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk!

Jeg har en garantisak for mitt defekte skjermkort fra produsenten Gigabyte. Jeg skal unngå å nevne hvilken nettbutikk det gjelder (foreløpig). Beklager lang tekst, scroll ned for kortversjon:

I følge nettsidene til Gigabyte har jeg 3.års garanti på mitt skjermkort Geforce 1080Ti.
For omtrent tre uker siden sluttet skjermkortet mitt å fungere og jeg sendte da en henvendelse til det aktuelle firmaet for å få dette fikset. Skjermkortet er kjøpt 05.2017.

Jeg får da en e-post om å velge mellom et RTX 2070 eller at kortet sendes til produsenten.
I min e-post svarer jeg at jeg er usikker på om RTX 2070 er korrekt valg i forhold til ytelse, da jeg mener RTX 2080 er en mer tilsvarende vare.
Uten noe mer dialog bestemmer kundebehandler seg for å kreditere kjøpet mitt med det grunnlag at jeg ikke har godtatt oppgradering til RTX 2070 og legger også inn bruksfradrag på nesten 50% av summen. Han anser saken som avsluttet. Verdien på varen har da synket fra rundt 7000,- til 3500,-.

Jeg tar derfor kontakt med kundeservice via telefon for å undersøke hva som er skjedd og havner hos samme saksbehandler.. Etter en meget kort samtale hvor jeg forsøker finne ut av hvorfor saken er avsluttet så fort uten at jeg har fått kunne godta noen alternativ så legger han på og anbefaler meg å ta kontakt med Forbrukerrådet..

Det er jo dessverre ingen lover eller regler for dårlig kundebehandling, men jeg ønsker vite hva dere tenker om min sak i forbindelse med å få tilbudt tilsvarende vare med tilsvarende ytelse.
Etter hva jeg har av kunnskap skal ikke prisen være avgjørende i første omgang når det gjelder omlevering eller avhjelp av en vare. Varen skal inneha tilsvarende ytelse og fungere likt som det forrige. Prisen vil være avgjørende dersom er en kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Merk: Jeg har ikke nektet motta noe RTX 2070 kort, men forsøkt få en dialog på om det faktisk er rett kort, og jeg har ikke fått mulighet til å sende kortet til produsent som ble foreslått innledningsvis.. saken er altså avsluttet uten videre fra deres side.

TLDR; Er Geforce RTX 2070 tilsvarende likt 1080Ti når det kommer til ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, godtfolk!

 

Jeg har en garantisak for mitt defekte skjermkort fra produsenten Gigabyte. Jeg skal unngå å nevne hvilken nettbutikk det gjelder (foreløpig). Beklager lang tekst, scroll ned for kortversjon:

 

I følge nettsidene til Gigabyte har jeg 3.års garanti på mitt skjermkort Geforce 1080Ti.

For omtrent tre uker siden sluttet skjermkortet mitt å fungere og jeg sendte da en henvendelse til det aktuelle firmaet for å få dette fikset. Skjermkortet er kjøpt 05.2017.

 

Jeg får da en e-post om å velge mellom et RTX 2070 eller at kortet sendes til produsenten.

I min e-post svarer jeg at jeg er usikker på om RTX 2070 er korrekt valg i forhold til ytelse, da jeg mener RTX 2080 er en mer tilsvarende vare.

Uten noe mer dialog bestemmer kundebehandler seg for å kreditere kjøpet mitt med det grunnlag at jeg ikke har godtatt oppgradering til RTX 2070 og legger også inn bruksfradrag på nesten 50% av summen. Han anser saken som avsluttet. Verdien på varen har da synket fra rundt 7000,- til 3500,-.

 

Jeg tar derfor kontakt med kundeservice via telefon for å undersøke hva som er skjedd og havner hos samme saksbehandler.. Etter en meget kort samtale hvor jeg forsøker finne ut av hvorfor saken er avsluttet så fort uten at jeg har fått kunne godta noen alternativ så legger han på og anbefaler meg å ta kontakt med Forbrukerrådet..

 

Det er jo dessverre ingen lover eller regler for dårlig kundebehandling, men jeg ønsker vite hva dere tenker om min sak i forbindelse med å få tilbudt tilsvarende vare med tilsvarende ytelse.

Etter hva jeg har av kunnskap skal ikke prisen være avgjørende i første omgang når det gjelder omlevering eller avhjelp av en vare. Varen skal inneha tilsvarende ytelse og fungere likt som det forrige. Prisen vil være avgjørende dersom er en kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Merk: Jeg har ikke nektet motta noe RTX 2070 kort, men forsøkt få en dialog på om det faktisk er rett kort, og jeg har ikke fått mulighet til å sende kortet til produsent som ble foreslått innledningsvis.. saken er altså avsluttet uten videre fra deres side.

 

TLDR; Er Geforce RTX 2070 tilsvarende likt 1080Ti når det kommer til ytelse?

 

Her var det mye rart, og du bør rett og slett bare klage dem inn for forbrukerrådet med en gang. La meg gjette; Multicom, eller Netonnett? :p

 

Nå, for å begynne i en ende: Nei, RTX2070 er ikke likt i ytelse, ikke en gang i spill. Faktisk; om du ville vært villig til å ta imot et RTX2080 i stedet, så hadde du vært snill med dem. Det har kanskje litt bedre spill ytelse i gjennomsnitt, men mindre VRAM, og ytelsen er ganske forskjellig avhengig av spill. GTX1080Ti har som kjent 11GB med VRAM, og det kan du kreve at ditt erstatningskort også skal ha. Altså; enten nytt GTX1080Ti, eller RTX2080Ti. Det kan du begrunne med at kortet skal benyttes til videoredigering f.eks. Ikke at du egentlig trenger å "unnskylde" deg uansett. Kortet ditt hadde 11GB, da skal selvsagt det nye også ha det. Eller du kan sette 11GB som minimum. Da "risikerer" du riktignok å bli tilbudt et Radeon VII i stedet. :p (Som forøvrig er det beste skjermkortet på markedet ;) (Bare ikke til spill))

 

Skjønt, nå som de har "lukket" saken vil du jo ikke bli tilbudt stort.

 

Nå lurer jeg på en ting, da de trakk fra "bruks fradrag", la de da til renter i henhold til §50 i forbrukerkjøpsloven? Det kan du jo høre med dem om før du spør dem om de virkelig ønsker å yte så dårlig kundeservice, og i tillegg måtte styre med forbrukerrådet...

 

Du kan også høre med forbrukerrådet om du har anledning til å kreve at selger foretar garanti behandlingen mot Gigabyte på dine vegne. Husk også å kreve en "lånegjenstand" mens saken behandles. ;)

 

Det er ikke opp til selger å avgjøre hvilken avhjelps metode som skal benyttes. Det står klart i forbrukerkjøpsloven at kjøper kan velge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå lurer jeg på en ting, da de trakk fra "bruks fradrag", la de da til renter i henhold til §50 i forbrukerkjøpsloven? Det kan du jo høre med dem om før du spør dem om de virkelig ønsker å yte så dårlig kundeservice, og i tillegg måtte styre med forbrukerrådet...

 

Du kan også høre med forbrukerrådet om du har anledning til å kreve at selger foretar garanti behandlingen mot Gigabyte på dine vegne. Husk også å kreve en "lånegjenstand" mens saken behandles. ;)

 

Det er ikke opp til selger å avgjøre hvilken avhjelps metode som skal benyttes. Det står klart i forbrukerkjøpsloven at kjøper kan velge.

Takk for konstruktiv tilbakemelding!

 

De har absolutt ikke lagt med forsinkelsesrenter slik de er pålagt i §50 forbukerkjøpsloven, noe som jeg føler gjenspeiler hvor arrogant den kundebehandleren kan være. Her jobber han for mest mulig gevinst for firmaet i stedet for å forsøke ha en god dialog med kunde.

 

Jeg syntes det er leit at saken tok en så brå vending når man er på jakt etter en dialog, men blir møtt med avslag. Når jeg prøver ringe opp igjen kommer jeg til samme fyr som nekter sette meg til annen kundebehandler, så man blir jo litt rådvill..

Lenke til kommentar

Takk for konstruktiv tilbakemelding!

 

De har absolutt ikke lagt med forsinkelsesrenter slik de er pålagt i §50 forbukerkjøpsloven, noe som jeg føler gjenspeiler hvor arrogant den kundebehandleren kan være. Her jobber han for mest mulig gevinst for firmaet i stedet for å forsøke ha en god dialog med kunde.

 

Jeg syntes det er leit at saken tok en så brå vending når man er på jakt etter en dialog, men blir møtt med avslag. Når jeg prøver ringe opp igjen kommer jeg til samme fyr som nekter sette meg til annen kundebehandler, så man blir jo litt rådvill..

 

Slå opp firmaet på proff.no, så ser du hvem som er daglig leder. Ring så den personen direkte. ;)

Facebook shaming er jo også en klassiker som tidvis får ihvertfall enkelte butikker til å tenke seg om.

 

Skjønt, personlig ville jeg nå gitt opp telefon og forsøk på å ordne opp selv om jeg var deg. Sørg heller for at all videre kontakt kan dokumenteres. Disse e-mailer blir så vedlegg i klagen du sender til forbrukerrådet. Men aller først; ring forbrukerrådet og be dem om veiledning for hvordan du bør gå fremover.

 

Tilfeldigvis har Techspot nettopp testet hvor ytelsen til GTX1080Ti ligger i dag. Som du ser er ikke en gang RTX2070 Super nødvendigvis en match for GTX1080Ti. Pluss vi har VRAM argumentet på toppen.

 

Her kan du beregne forsinkelsesrenten de ville vært deg skyldig om du hadde valgt å heve kjøpet. Hvordan man beregner bruks fradraget på en slik ting er jeg imidlertid svært usikker på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat lagt merke til RTX 2070 ikke støtter SLI slik som 1080Ti gjør, det må jo kunne tolkes som en vesentlig mangel på egenskap om man sammenlikner kortene. Noe som igjen bør tyde på at RTX 2080 er en mer tilsvarende vare. Vi som er datainteresserte kjøper jo gjerne solide produkter og har gjerne oppgraderingsmuligheter i bakhodet ved kjøp av disse dyre datakomponentene.

Takker så meget for tilbakemeldingene hittil, dere må gjerne komme med flere innspill.
Blir å bruke tiden fremover for å lage en saklig, men ganske konkret klage.. Så får vi se hva vi ender opp med.

 

Lenke til kommentar

Du burde nok ha kjøpt varen hos komplett hvis du først kjøper datadeler.

Multicom\netonnet og netshop og ligene har blitt nok vesentlig dårligere sammen med dustinhome som ofte ikke har 5 års reklamasjonstid. Cdon også.

 

Men du kan jo alltid si at siden du blir så dårlig behandlet som kunde er vel lite sansynlig du kjøper noe derfra igjen.

Men godt mulig enkelte har det i prisen lav pris er ofte lav service.

Ellers så vet vi lite om produsenten som gir dårlig betingelse?

Kan jo på en måte forstå hvis butikken\netbutikken blir skadelidene fordi produsenten ikke vil dekke tapet vil butikken prøve å redusere tapet så mye som mulig.

 

Men nå vet jo jeg digitalimpuls har brukt 4 uker på åpenkjøp fordi de ikke har personer i økomiavdelingen som kan ta seg av utbetalinger ved åpenkjøp. Så finnes tilfeller hvor saken bare står uten det skjer noe.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat lagt merke til RTX 2070 ikke støtter SLI slik som 1080Ti gjør, det må jo kunne tolkes som en vesentlig mangel på egenskap om man sammenlikner kortene. Noe som igjen bør tyde på at RTX 2080 er en mer tilsvarende vare. Vi som er datainteresserte kjøper jo gjerne solide produkter og har gjerne oppgraderingsmuligheter i bakhodet ved kjøp av disse dyre datakomponentene.

 

Takker så meget for tilbakemeldingene hittil, dere må gjerne komme med flere innspill.

Blir å bruke tiden fremover for å lage en saklig, men ganske konkret klage.. Så får vi se hva vi ender opp med.

 

 

 

Ja, mangel på SLI er et absolutt bra argument for at 2070 ikke kan sammenliknes mot 1080Ti, så det er lurt å få med. Men om du ikke har ringt forbrukerrådet enda, så gjør det! De er veldig flinke på å gi råd om hvordan du går frem med klagen, og ikke minst; hvilke rettigheter du har. For eksempel har du rett til å utføre et "dekningskjøp" mens saken behandles. Du skal også i din klage komme med et krav, eller flere. Og typen krav vil variere med hvorvidt du har foretatt dekningskjøp eller ikke, som et eksempel. Altså, om butikken har utbetalt deg de 3500 Kr, så kan du legge til f.eks. 4000 Kr, og kjøpe et RTX2080 med en gang. Kravet ditt mot butikken vil da naturligvis være på 4000 Kr. Ikke at de skal gi deg et nytt RTX2080.

Du kan også lete etter et RTX2080 av samme modell som ditt 1080Ti, og finne rimeligste prisen på det. Dokumentere prisen, og kreve mellomværendet mellom den prisen og de 3500 Kr som butikken har gått med på til nå. Når saken så behandles, om du blir tilkjent prisforskjellen. Så kan du benytte de pengene akkurat som du vil. Du kan altså for eksempel kjøpe et RTX2080 Super i stedet. Noe du kanskje burde kreve uansett, med tanke på de 3GB med manglende VRAM, pluss at RTX2080 er en utgående modell som kan bli like vanskelig å finne for salg til vanlig pris om et par måneder, som 1080Ti er allerede i dag.

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vet at dette er gammelt men du burde navngi selger. Vet ikke om det er for sent, men dette bør taes gjennom reklamasjon og ikke garanti. Man kan da kreve retting hvor man videre kan spesifisere din bruksområde (e.g: vram brukes, o.l) og kreve at alternativ dekker dine bruksområder. Selger kan argumentere at det er altfor kostbart å dekke ditt bruksområde og prøve og heve kjøpet (med full kjøpsum) men for at de skal kunne gjøre dette så må beløpet være signifikant mer og masseproduserte varer faller vanligvis ikke under dette. Hvis du krever retting etter produsentgaranti så kan det hende at du får dårligere betingelser.

 

Har selv hatt RMA saker hvor selger har blitt absolutt rævkjørt og måtte sende over ett produkt 3x dyrere fordi de ikke hadde billigere produkt som dekket mitt bruksområde. Måtte kreve omlevering og henvise til forbrukerkjøpsloven samt gjeldende praksis innen elektronikkbransjen men fikk det godkjent.

Endret av vara
Lenke til kommentar

En stund siden seneste oppdatering, men jeg sendte inn min klage med diverse henvisninger til paragrafer i forbrukerkjøpsloven og min henvendelse ble raskt fikset. Fikk tilbud om nytt 1080Ti de hadde på lager eller legge mellomlegg for et annet ønsket skjermkort :)

 

Det er synd at en kundebehandler kan ødelegge 5 uker av en sak som burde vært løst ila en uke, men sånn er det nå..

Saken er løst for min del og som tips til andre som skulle slite med det samme, bruk forbrukerkjøpsloven for hva den er verdt og send inn en skriftlig klage.

To tips jeg personlig har om noen skulle oppleve det samme: 

#1

Om firmaet forsøker kreditere deg fordi de ikke kan fremskaffe tilsvarende vare, men som vil bety at du vil "tape" på krediteringen siden en ny tilsvarende vare koster mye mer og/eller har dårligere ytelse, så henvis til § 45 i forbrukerkjøpsloven.

 

«Vilkåret for at selger kan heve et kjøp er at det foreligger et vesentlig kontraktsbrudd fra kjøpers side».

 

#2

Dersom man blir feilaktig kreditert med bruksfradrag kan man henvise til forarbeidene i loven med de forslag, hensyn og prinsipper § 50 i forbrukerkjøpsloven er bygget på. Bruk gjerne dette i situasjoner hvor de ikke nevner at du har krav på forsinkelesrente, noe de skal opplyse om dersom de først prøver benytte seg av denne paragrafen. Da har man en fin innvending mot firmaet som prøver seg på cowboy-løsninger, det er viktig å få frem av det ikke er aktuelt med fradrag i saken.

 

Lovforarbeidene til Forbrukerkjøpsloven er Ot.prp. nr. 44 (2001-2002) «Om lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven)». Henvis til lovproposisjonens merknader til de enkelte paragrafer side 295 (se understrekninger):

 

«Departementet er ellers enig med Forbrukerrådet i at man må legge til grunn en nettonyttevurdering. Det må gjøres fradrag i vederlaget for nødvendig arbeid eller utgifter som kjøperen har hatt, og det må tas hensyn til at kjøperen har hatt en mangelfull ting. I den forbindelse kan det ikke bare tas hensyn til rent økonomiske faktorer, men også til andre ulemper som manglene har påført kjøperen..I mange tilfelle, ikke minst i forbrukerkjøp, vil disse prinsipper trolig føre til at kjøperen slipper å betale vederlag for bruksnytten av tingen».

 

Bruk også tipsene som er gitt i tråden her, mye god info som kan forme en god klage!

Avslutter med å takke alle som har hjulpet til i tråden!  :thumbs:

Endret av Garvis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...