Gå til innhold

Mangler Google Maps veiadresser?


Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Sitter her i min Minibuss og skal hente noen ute på bygda. Google maps som er det verktøyet vi bruker, finner ikke frem. Har ikke hørt om adressen tydeligvis. Ifølge kartet er det noen veier der, men de har ikke navn.

 

Så jeg tar frem Kartappen på iPhone og den finner frem med en gang. Riktig vei og riktig nummer. Gule sider navigasjon fant også frem.

 

Er Google Maps blitt seriøst dårlig på sine eldre dager, eller har Google bare gitt beng i alt utenfor Oslo?

 

Kjempeskuffet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer veldig an på kartdataene som Google Maps får fra Statens Kartverk. Dette oppdateres regelmessig men ofte er en del områder litt bakpå når det gjelder gateadresser og derfor har ikke Google Maps fått det med seg.

 

At Apple Maps har adressene tyder på at de finnes, og at de da vil komme til Google Maps neste gang de oppdaterer kartdataene for det området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Deter ikke et nybygget område dessverre. Det er adresser som har vært der i minst 20 år. Rart at Google som skal være markedsledende på dette ikke klarer å forbedre dette.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sliter selv med at Google maps via PC ikke viser gateadresser på husene, noe gulesider og 1881 gjør. De peker kun på den adressens om man har søkt.

 

Hvis det er langt ute på bygda, med langt mellom husene, så merket jeg at Google maps slet med å treffe hytta etter at den fikk adresse. Etter noen måneder så traff den nærmere.

Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være eit bevist valg av google, vegnavn på små vegar samt gatenummer er automatisk skjult uansett zoomnivå, antagelegvis fordi kartet skal være lettare å lese når det er mindre detaljar i kartet.

 

For å få opp denne informasjonen så må du enten søke på nøyaktig gateadresse eller du må manuelt trykke på kvart enkelt hus for å få opp gatenavn og nummer.

Det er heller ikkje ubetydeleg kvar på huset du trykker, det er tydeleg at googlekartet sjekker om nøyaktig det punktet du trykker på har ei registrert adresse, andre delar av huset kan kome opp utan adressepunkt.

 

Ei anna stor svakheit med googlekartet er når du søker opp ei adresse for eit bestemt bygg så vil kartnåla peike der eigaren har forretningsadresse. 

 

 

 

Dette gjer at googlekartet er lite egna til presis navigering etter adresser, både fordi ein del av kartdataene manglar men også fordi at googlekartet innimellom ledar deg dit google trur du vil køyre og ikkje nødvendigvis til den adressa som du har tasta inn.

 

Der googlekartet er skikkeleg bra er ved at brukarane sjølv kan legge inn interessepunkt i kartet, så på googlekartet vil du ofte kunne finne fram dersom du berre får oppgitt eit bygningsnamn som ikkje er det offisielle namnet.

Blant anna er googlekartet veldig godt egna til å leite etter "Kjells afterski" når du skal finne fram til den hytta i eit uadressert hyttefelt når dette er lagt inn i kartet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Rørvikveien 544, Stadsbygd er et lite forsamlingshus hvor jeg bor. Tydeligvis peker alle nummer på Rørvikveien, som er 1,3 mil lang, til samme hus. Spurte han som bodde akkurat der om han fikk mye besøk... Joda, han fikk hele tiden besøk av håndverkere, ambulanser og det som var ?

Ellers eksisterer ikke min adresse i Google maps i det hele tatt, den gaten er vel 2-3 km lang. Var kanskje en av de siste som fikk adresse etter kravet kom, men det er jo 2-3 år siden. De er jo lagt inn av kartverket i kommunen. Det betyr vel at det går noen år mellom hver gang Google oppdaterer adressene sine - eller så får de adressene fra en eller annen dårlig tredjepart. Alle andre karttjenester fungerer fint, både små og store karttilbydere.

Dette skapte problemer for Spotify Family. Fikk ikke verifisert at vi bodde på samme plass. Etter mye klaging frem og tilbake med Spotify support, fikk jeg nesten beskjed om å flytte eller dra til et sted som eksisterte i Google maps for å verifisere mitt hjem, noe som strider litt mot poenget.

Har prøvd å sendt inn henvendelser til Google på dette flere ganger, men de har vel en eller annen automatisk tjeneste som går, hvor de ikke endrer mye kode pga. noen få adresser i Norge. Konklusjonen min er i alle fall enkel, ikke bruk Google maps om du ønsker å finne frem ?

Lenke til kommentar
nomore skrev (37 minutter siden):

Ambulanser bruker ikke Google Maps. Så når selv de kjører feil så viser bare det at de underliggende kartdataene fra Statens Kartverk er feil - og da vil også Google Maps slite. 

Men hvordan klarer da Apple sin Maps og andre å finne frem? Dessuten har jeg merket at dersom man bruker Google Maps i nettleseren, så finner den frem, men ikke i appen.

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (43 minutter siden):

Men hvordan klarer da Apple sin Maps og andre å finne frem? Dessuten har jeg merket at dersom man bruker Google Maps i nettleseren, så finner den frem, men ikke i appen.

Det kan det være flere årsaker til. Og uten å gå for mye i detalj så vil en nettside og en mobilapp ofte kunne bruke forskjellige måter å jobbe opp mot selve kartdataene på, og i tillegg kan en leverandør legge flere datakilder til i grunnlaget sitt.

Så Google Maps app og nettside kan bruke egen tjeneste på litt ulike måter som gjør at du opplever å få forskjellige resultat.
Og Apple Maps kan ha bestemt seg for å bruke flere datakilder med for eks adresseinformasjon, som Locus Mobile(løsningen i ambulansene) har vurdert til å ikke være god nok eller av andre årsaker ikke vil bruke. Noe som gjør at du i noen/mange tilfeller kan oppleve at du får mer treffsikre resultat - mens andre kan oppleve at det gir motsatt effekt.

Lenke til kommentar
nomore skrev (1 time siden):

Ambulanser bruker ikke Google Maps. Så når selv de kjører feil så viser bare det at de underliggende kartdataene fra Statens Kartverk er feil - og da vil også Google Maps slite. 

Men...Bruker nødvendigvis Google/Apple Statens Kartverk? Jeg ser ofte forskjell på Apple og Google. Ofte er Google dårligere på å oppdatere nye veier og adresser, men bedre på å ha riktig adresse på butikker, restauranter o.l.

F.eks. så bor jeg i dag i et relativt nytt boligfelt. Veien og adressene her har vært endret i 2-3 år nå og Google har fortsatt ikke oppdatert. Noe som er svært irriterende da jeg ikke får bestilt mat fra div apper som bruker Google-kart. Apple oppdaterte for et års tid siden, men de som var først ute var 1881.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...