Gå til innhold

Kommune -og fylkesvalg-2019


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vært veldig lite prat om valget her. Er som regel USA som diskuteres i alle trådene.

Fornøyd med valgresultatet både i Oslo og kommunen jeg kommer fra med fortsettelse av rødgrønt flertall.

Verdt å merke seg foruten fantastiske valg for SP, MDG og SV:
- Høyre under 20% på landsbasis i skrivende stund
- Frp på vei mot sitt dårligste valg siden 1991
- Nasjonalistpartiet Demokratene med brakvalg i Kristiansand
- Historisk dårlig lokalvalg for AP, men ser likevel ut til å ende på over 25%
- Grusomt valg for Venstre og Krf

Ellers synes jeg noe av det sykeste er at FNB som vil fortsette å ha motorvei tvers gjennom sentrum gjør det så bra i Bergen.

Så valgets store tapere etter min mening ikke bare Høyre, Arbeiderpartiet og de andre regjeringspartiene, det er innbyggerne i Kristiansand og Bergen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vært veldig lite prat om valget her. Er som regel USA som diskuteres i alle trådene.

 

Fornøyd med valgresultatet både i Oslo og kommunen jeg kommer fra med fortsettelse av rødgrønt flertall.

 

Verdt å merke seg foruten fantastiske valg for SP, MDG og SV:

- Høyre under 20% på landsbasis i skrivende stund

- Frp på vei mot sitt dårligste valg siden 1991

- Nasjonalistpartiet Demokratene med brakvalg i Kristiansand

- Historisk dårlig lokalvalg for AP, men ser likevel ut til å ende på over 25%

- Grusomt valg for Venstre og Krf

 

Ellers synes jeg noe av det sykeste er at FNB som vil fortsette å ha motorvei tvers gjennom sentrum gjør det så bra i Bergen.

 

Så valgets store tapere etter min mening ikke bare Høyre, Arbeiderpartiet og de andre regjeringspartiene, det er innbyggerne i Kristiansand og Bergen.

 

Hva har innbyggerne i Kristiansand og Bergen tapt? Hvis det ender opp med at de slipper landeveisrøveri (bompenger) så har de jo absolutt ikke tapt noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vært veldig lite prat om valget her. Er som regel USA som diskuteres i alle trådene.

 

Fornøyd med valgresultatet både i Oslo og kommunen jeg kommer fra med fortsettelse av rødgrønt flertall.

 

Verdt å merke seg foruten fantastiske valg for SP, MDG og SV:

- Høyre under 20% på landsbasis i skrivende stund

- Frp på vei mot sitt dårligste valg siden 1991

 

 

Frp burde seriøst gjøre noe med nettsiden sin. Den var utrolig mye dårlige enn f.eks. Høyre sin som ligger ihvertfall et sted nært nok politisk. Tviler på at kun nettside leder til et dårlig valg, men kanskje til en viss grad? Måtte bare nevne det og spørre hva andre synes om hva nettsidekvalitet har å si på utfall?

Lenke til kommentar

Frp burde seriøst gjøre noe med nettsiden sin. Den var utrolig mye dårlige enn f.eks. Høyre sin som ligger ihvertfall et sted nært nok politisk. Tviler på at kun nettside leder til et dårlig valg, men kanskje til en viss grad? Måtte bare nevne det og spørre hva andre synes om hva nettsidekvalitet har å si på utfall?

 

Brutte valgløfter har nok mer å si på resultater enn kvalitet på hjemmeside. Mange har nok gått over til sofapartiet etter å ha blitt sviket av FrP mens andre har stemt på protestpartier mot bompenger.

Lenke til kommentar

Brutte valgløfter har nok mer å si på resultater enn kvalitet på hjemmeside. Mange har nok gått over til sofapartiet etter å ha blitt sviket av FrP mens andre har stemt på protestpartier mot bompenger.

 

Men det jeg lurer mest på er hvordan ledelse og ikke minst medlemsmassen i Frp ikke har sagt i fra internt slik at de forbedrer den elendige nettsiden sin. Dette vitner om et svært dårlig lederskap dersom de synes nettsiden sin er flott, eller om de ignorer tilbakemeldinger. Synes at dette er en litt interessant sak jeg.

Lenke til kommentar

Koste meg med valgresultatet igår. Høyre tapte, noe de fortjente med tanke på hvor lite de har fått igjennom. Kaos i Bergen og i Oslo så blir det syk miljøpolitikk. 

 

Dette vil bli god underholdning for meg som ikke bor i Norge.

 

Jeg tenker dette blir litt som med røykeloven. Fryktelig mange med angst for endringer her i landet, men til slutt viser det seg at det ikke var så dumt likevel ;) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, det er sykt, men ikke uventet. 

Dette valget var et tullevalg, der protestpartier vant frem over hele linja, og H og AP gikk solid tilbake. SP sin massive fremgang viser jo hvor reaktive man er i Norge.

 

Popualisme vinner alltid frem, SP, Rødt og SV har alle karismatiske ledere som vet hva folket vil ha. 

Når AP var popualistisk langt til bake i tid, hadde de 70% oppslutting. Når FPR var popualitiske hadde de stor fremgang. Nå som FRP prøver seg på brun popualisme taper de, for selv om det er mange rasister i norge, stemmer de fleste med lommeboka og FRP har vist seg å ikke være bra for lommeboka(til FRP velgere) 

Erna har virket svak helt siden hun gikk i regjering med FRP, og enda mer i år. folk liker ikke svake ledere, som er det samme Støre sliter med, han hadde sikkert hvert en god nok statsminster og er sikkert god til å styre, men han er en elendig politker, totalt blottet for styrke og sjarm og et et totem for alt som er feil med AP, vasete og vet ikke hva de egentlig vil på mange saker.  Mange liker egentlig AP sin politikk, men de vil ha en leder de kan tro på, hadde AP hatt en Moxnes type som leder ville de fått godt over 30 kanskje opp mot 40. 

Lenke til kommentar

Synes det var trist å gå til valgurnene i går. Kommunen min skal bli en del av Asker. Jeg er i mot, men vi fikk ikke velge. Alle 3 kommunene er høyrestyrte og jeg visste på forhånd hva resultatet skulle bli. Nå får nye Asker ordfører fra gamle Asker og nå blir kommunen min snart bygget ut og bøndene her presset ut. Jeg forsøkte å påvirke både med personstemmer og å stemme et annet parti, men man kommer til kort når så mange vil ha høyre på tronen. I min «gamle» kommune har forøvrig høyre styrt i over 20 år, så det kom ikke overraskende noe her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hadde AP hatt en Moxnes type som leder ville de fått godt over 30 kanskje opp mot 40. 

Moxnes  :rofl:

 

Før var det i det minste realpolitikere (Willoch, Gro ogsåvidere) som styrte skuta. Nå er det retorikere med tomme budskap som shower rundt og fyrer opp folk. Vedum (og Listhaug) er jo kroneksempelet, og dessverre så er det sånne som dem som drar nivået ned i gjørma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det var trist å gå til valgurnene i går. Kommunen min skal bli en del av Asker. Jeg er i mot, men vi fikk ikke velge. Alle 3 kommunene er høyrestyrte og jeg visste på forhånd hva resultatet skulle bli. Nå får nye Asker ordfører fra gamle Asker og nå blir kommunen min snart bygget ut og bøndene her presset ut. Jeg forsøkte å påvirke både med personstemmer og å stemme et annet parti, men man kommer til kort når så mange vil ha høyre på tronen. I min «gamle» kommune har forøvrig høyre styrt i over 20 år, så det kom ikke overraskende noe her.

Hva skal bygges ut? Og på hvilken måte blir bøndene presset ut, blir de ekspropriert pga ny utbyggelse?

Lenke til kommentar

Hva skal bygges ut? Og på hvilken måte blir bøndene presset ut, blir de ekspropriert pga ny utbyggelse?

Gamle asker kommune mangler arealer til utbygging, Røyken og Hurum har arealer. Nye Asker er styrt av gamle Asker (de fikk ordførerkandidaten i samtlige partier). Bondesamfunnet vi har i Røyken og Hurum vil med tiden bli «offer» for utbyggingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Moxnes  :rofl:

 

Før var det i det minste realpolitikere (Willoch, Gro ogsåvidere) som styrte skuta. Nå er det retorikere med tomme budskap som shower rundt og fyrer opp folk. Vedum (og Listhaug) er jo kroneksempelet, og dessverre så er det sånne som dem som drar nivået ned i gjørma.

 

 

Selv om jeg er klinisk uenig med Moxnes i det meste så synes jeg også han er den beste partilederen i debatter. Minst mulig kødd, mest mulig å rett fram si det han og partiet mener. Arbeiderpartiet ville vært tjent med en yngre og skarpere leder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gamle asker kommune mangler arealer til utbygging, Røyken og Hurum har arealer. Nye Asker er styrt av gamle Asker (de fikk ordførerkandidaten i samtlige partier). Bondesamfunnet vi har i Røyken og Hurum vil med tiden bli «offer» for utbyggingen.

Så den nye kommunen skal ekspropriere bøndene? For å bygge ut boliger og næringsbygg? Det høres merkelig ut.

Vi hadde landssted i Hurum en gang i tiden, mye plass å ta av der.

Lenke til kommentar

Jeg tenker dette blir litt som med røykeloven. Fryktelig mange med angst for endringer her i landet, men til slutt viser det seg at det ikke var så dumt likevel ;)

 

Forskjellen mellom røykeloven og miljøtiltak er at røykeloven er et tiltak mens miljøtiltak kan bli mer og mer ekstremt.

 

Om det fortsetter så vil det komme en motreaksjon i Oslo også. Vi kan mene det er rett eller galt, men det vil komme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så den nye kommunen skal ekspropriere bøndene? For å bygge ut boliger og næringsbygg? Det høres merkelig ut.

Vi hadde landssted i Hurum en gang i tiden, mye plass å ta av der.

Hurum er bygget ut mye allerede. Mitt eneste håp er at de bygger arbeidsplasser og ikke bare boliger for å få fler skattebetalere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom røykeloven og miljøtiltak er at røykeloven er et tiltak mens miljøtiltak kan bli mer og mer ekstremt.

 

Om det fortsetter så vil det komme en motreaksjon i Oslo også. Vi kan mene det er rett eller galt, men det vil komme.

 

Tja, røykeloven kunne vel fort utvikla seg til noe mer ekstremt - man kunne forbydd røyking generelt, overalt, i hele landet. Men det gjorde man altså ikke, og ikke kommer det til å skje heller.

 

Vi må prøve å huske på at selv om vi er uenige, så er det fortsatt for det aller meste voksne, utdannede mennesker i de fleste politiske partier av betydning - også i MDG. De er ikke ekstremister, selv om noen prøver hardt å vanne ut det begrepet ved å bruke det om alle de er uenige med. 

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...