Gå til innhold

Her er Volkswagen ID.3 – endelig uten kamuflasje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte mer på at dette har vært noe som er blitt omtalt siden den første bilen omtrent. Hvis de første bilene hadde en bedre løsning, så var løsningen fremdeles ikke "top-notch" til en såpass dyr bil.

Den hadde sensor i fra ett 3 parts selskap, som alle andre biler som ruller rundt har. Hadde vell bosch som de fleste andre.

 

Litt av poenget mitt, de fungerer ofte dårlig de også.

Lenke til kommentar

Da er det jo kjedelig å gå fra dårlig, til enda dårligere da.

Det er ikke min erfaring. Som jeg har sagt tidligere er den ikke perfekt men fungerer ålreit i de fleste situasjoner. Sliter mest i ytterkantene etter min mening, lite eller veldig mye regn. Da kjører jeg somregel manuell. I tillegg hjelper det mye med noe hydrofobisk for å få vann opp til kamera/sensor. Dette gjelder også for biler med bosch sensor. I tillegg vet jeg at den har potensial til å bli enda bedre, i motsetning til om en har 3 parts. Så det er fint:)

 

Jeg bor på vestlandet forresten og har kontor en plass de har årsrekorder for regn.

Lenke til kommentar

Vil tru at dette:

 

"It might be also the case that the Volkswagen is not yet at $100 per kWh, but the volume deliveries of cells contracted for the next few years will be below $100 per kWh."

 

Er nærmere sannheten, enn at de nå idag betaler så lite. Med såpass store ordre, så skal en ikke se bort ifra at avtalen er at man innenfor orderen når de gode prisene, og da sikkert tidligere enn andre. 

Fakta er at ikke ikke vet og vil neppe få vite. Kontraktsprisen er nok hemmelig.

 

Det sagt så kan vi godt spekulere i at prisen trappes gradvis ned til under 100 senere i kontraktsperioden. Jeg synes det var interessant selv om det bare er rykter.

Lenke til kommentar

Fakta er at ikke ikke vet og vil neppe få vite. Kontraktsprisen er nok hemmelig.

 

Det sagt så kan vi godt spekulere i at prisen trappes gradvis ned til under 100 senere i kontraktsperioden. Jeg synes det var interessant selv om det bare er rykter.

Enig der. Uansett om det er nå, eller i fremtiden, så er man jo nådd målet uansett - eventuelt innen rimelig tid, før prognosene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har sjekket konfiguratoren til vw. Ble rimelig sjokket når jeg var inne på teslaen. Det var opsjoner som på en t Ford. Ingen valg på interiør farger og setetyper.

 

Har kjøp ny BMW noen ganger. Utrolig mange skinnvarianter og interiør trimmer å velge mellom. Lurer på hvor vw har lagt seg her. Jeg har aldri hatt rusproblemer på tyske biler.

Lenke til kommentar

Er det noen som har sjekket konfiguratoren til vw. Ble rimelig sjokket når jeg var inne på teslaen. Det var opsjoner som på en t Ford. Ingen valg på interiør farger og setetyper.

 

Har kjøp ny BMW noen ganger. Utrolig mange skinnvarianter og interiør trimmer å velge mellom. Lurer på hvor vw har lagt seg her. Jeg har aldri hatt rusproblemer på tyske biler.

 

Finnes vell ingen konfigurator for Id3? 

 

Ja tesla har lite opsjoner da det meste er inkludert, noe jeg personlig liker da det gir god oversikt. Men for andre føler de jo at de bruker penger på ting de ikke skal ha. Så det er vell hat/elsk det der. 

 

Å bestille BMW er jo håpløst, en blir helt forvirret når en klikker seg igjennom. Trykker en på en ting så forsvinner noe annet da det er inkludert i en annen pakke osv. Må holde tungen rett i munnen der. 

 

Men skulle gjerne sett litt flere tilvalg på seter og slikt hos Tesla, absolutt. Komfort seter hadde vært noe, ala bmw. 

Lenke til kommentar

Er det noen som har sjekket konfiguratoren til vw. Ble rimelig sjokket når jeg var inne på teslaen. Det var opsjoner som på en t Ford. Ingen valg på interiør farger og setetyper.

 

 

I starten når Model S ble lansert, kunne man velge mellom en drøss av opsjoner og seter og farger og anlegg.

Dette gjorde produksjonen veldig ineffektiv  da ingen biler var like, og Tesla sleit med å få ut biler i tide.

 

Så de fjerna de fleste opsjoner for å få fart på produksjonslinjen. Fordelen er at man sannsynligvis får mere for pengene enn om alt som kommer med bilen var en opsjon, og ulempen er at alle biler blir lik.

 

Biler uten Premium Lyd har fortsatt høyttalerne til Premium anlegget, men de er ikke plugget i.

Biler uten varmeseter bak har og varmeseter bak, de kan bare ikke slåes på.

Det viser litt hvor viktig det er å heller få produsert biler enn å tilpasse alle.

 

Når Tesla får fabrikkene sine helt på plass og mere flyt i produksjonen kommer nok slike opsjoner tilbake.

 

 

Når det er sakt så er det jo helt håpløst å prøve å sette opp en Jaguar I-Pace f.eks. En million valg og noen valg kan ikke kombineres med andre valg og man blir bare helt forvirret..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

I starten når Model S ble lansert, kunne man velge mellom en drøss av opsjoner og seter og farger og anlegg.

Dette gjorde produksjonen veldig ineffektiv  da ingen biler var like, og Tesla sleit med å få ut biler i tide.

 

Så de fjerna de fleste opsjoner for å få fart på produksjonslinjen. Fordelen er at man sannsynligvis får mere for pengene enn om alt som kommer med bilen var en opsjon, og ulempen er at alle biler blir lik.

 

Biler uten Premium Lyd har fortsatt høyttalerne til Premium anlegget, men de er ikke plugget i.

Biler uten varmeseter bak har og varmeseter bak, de kan bare ikke slåes på.

Det viser litt hvor viktig det er å heller få produsert biler enn å tilpasse alle.

 

Når Tesla får fabrikkene sine helt på plass og mere flyt i produksjonen kommer nok slike opsjoner tilbake.

 

 

Når det er sakt så er det jo helt håpløst å prøve å sette opp en Jaguar I-Pace f.eks. En million valg og noen valg kan ikke kombineres med andre valg og man blir bare helt forvirret..

 

En annen fin ting med dette er at Tesla har en ekstremt fin mulighet for aftersale. Gi kundene "tilbud" på premium annlegg 1.1.202X, dra inn X antall "millioner", en annen dag er det varme bak osv osv. Tesla har laget en ganske genial platform hvor aftersales sannsynligvis vill spille en stor rolle. 

 

En har jo allerede sett det på autopilot tidligere, prøvetid etterfulgt av tilbud. Det har nok dratt inn en god del cash. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. For VW og VAG-biler er jo viden kjent for å ha rustfrie biler  :yes:

 

1. Ikke alle Teslaer må stå på verksted en måned for å bytte ut småting. Mtp. hvor mange Model 3 som nå er levert så er det ikke mye skriverier om biler som står månedsvis på verksted, det er heller enkelte problembiler (som også får veldig stor spalteplass). Hvis du går inn for det (antar du ikke gjør det), og søker opp elbilene til VW (tenker da på egolf og eup) så er ikke alt velstand der heller. Spesielt eUp er det flere eksempler på biler som står lenge på verksted for feil verkstedet ikke klarer å finne løsningen på. Men fordi det ikke er T foran på panseret så er det heller ikke interessant å skrive om. Men jeg skal (som også flere bør) ikke tro alt som står på internett :-p

 

2. Igjen, mange får biler uten skrammer og riper, men dette vies det heller ikke spalteplass om.

 

3. Denne kjøper jeg 100%! Dog jeg er mer skeptisk til ladenettverk på langtur per dags dato, men det er vel heller ikke målgruppen for denne bilen.

 

(Nå er jeg også veldig biased her siden jeg har en Tesla (riktignok fra 2017 finner ikke antydning til rust (har sikkert noe med at min er skrudd sammen av aluminium), ei heller har den stått månedsvis på verksted))

Mye av "hatet" mot Tesla fra flere har nok med den noe selvsikre starten der de var så best og fantastiske osv. Men når ting butter imot, som det gjør for alle bilmerker, så var det ingen som stakk fingeren i jorda og sa "joda, vi har våre feil og mangler og vi er ikke 100% feilfrie vi heller. En må nesten presse en tilståelse utav de.

Ingen som liker selvutnevnte helter (Ronaldo, Schumacher, Vettel, Bentner...)

 

For min del, Tesla er amerikansk, og da forventer jeg amerikansk kvalitet, noe jeg synes Tesla leverer som forventet (dvs. godt under par sammenliknet med europesike biler).

Lenke til kommentar

I starten når Model S ble lansert, kunne man velge mellom en drøss av opsjoner og seter og farger og anlegg.

Dette gjorde produksjonen veldig ineffektiv  da ingen biler var like, og Tesla sleit med å få ut biler i tide.

 

Så de fjerna de fleste opsjoner for å få fart på produksjonslinjen. Fordelen er at man sannsynligvis får mere for pengene enn om alt som kommer med bilen var en opsjon, og ulempen er at alle biler blir lik.

 

Biler uten Premium Lyd har fortsatt høyttalerne til Premium anlegget, men de er ikke plugget i.

Biler uten varmeseter bak har og varmeseter bak, de kan bare ikke slåes på.

Det viser litt hvor viktig det er å heller få produsert biler enn å tilpasse alle.

 

Når Tesla får fabrikkene sine helt på plass og mere flyt i produksjonen kommer nok slike opsjoner tilbake.

 

 

Når det er sakt så er det jo helt håpløst å prøve å sette opp en Jaguar I-Pace f.eks. En million valg og noen valg kan ikke kombineres med andre valg og man blir bare helt forvirret..

Vel har prøvd noen konfiguratoren og det er klart man kan ikke velge komfortseter og sportstoler samtidig. Ratt med gear velger kan man ikke ha om man bytter til manuelt gear. Må innrømme at jeg har prøvd div konfiguratoren. Det meste av det jeg har prøvd er logisk.

 

Syntes også det er bra fordi jeg ønsker en bil med minst mulig ting som kan gå Sundt. El setejustering er fint og funker bra men ikke alle trenger det. Navigasjon er ikke nødvendig når man bare kjører småturer eller pendler.

 

Justerbare støtdempere er kjekt men dyre når de må skiftes.

 

Head up display er fint men heller ikke nødvendig. Jeg vil heller ha laser lys. Sånn kan man holde på og få akkurat den bilen man ønsker seg og har behov for. Det finnes utallige valg og jeg syntes det er fint å kunne velge oppvarmede dørlåser og speil.

 

Tykkelse på ratt syntes jeg er viktig. Ikke alle liker samme ratt.

 

Automatisk speil dimming velger jeg bort. Ekstra soldemping, klimaautomatikk, soltak ekstra lyddemping er ofte ting man enten trenger eller ikke trenger. Utelys rundt dører og dørlåser kan være nyttig. Osv osv

 

Men jeg forstår også at folk kan bli forvirret over mange muligheter. Helt greit at de kjører tesla.

Lenke til kommentar

Vel har prøvd noen konfiguratoren og det er klart man kan ikke velge komfortseter og sportstoler samtidig. Ratt med gear velger kan man ikke ha om man bytter til manuelt gear. Må innrømme at jeg har prøvd div konfiguratoren. Det meste av det jeg har prøvd er logisk.

 

Syntes også det er bra fordi jeg ønsker en bil med minst mulig ting som kan gå Sundt. El setejustering er fint og funker bra men ikke alle trenger det. Navigasjon er ikke nødvendig når man bare kjører småturer eller pendler.

 

Justerbare støtdempere er kjekt men dyre når de må skiftes.

 

Head up display er fint men heller ikke nødvendig. Jeg vil heller ha laser lys. Sånn kan man holde på og få akkurat den bilen man ønsker seg og har behov for. Det finnes utallige valg og jeg syntes det er fint å kunne velge oppvarmede dørlåser og speil.

 

Tykkelse på ratt syntes jeg er viktig. Ikke alle liker samme ratt.

 

Automatisk speil dimming velger jeg bort. Ekstra soldemping, klimaautomatikk, soltak ekstra lyddemping er ofte ting man enten trenger eller ikke trenger. Utelys rundt dører og dørlåser kan være nyttig. Osv osv

 

Men jeg forstår også at folk kan bli forvirret over mange muligheter. Helt greit at de kjører tesla.

Så bra at det finnes biler som kan settes opp slik at de passer bra for deg da.

 

Selv liker jeg mest mulig tech og gimmicks og der scorer tesla høyt hos meg.

 

Digger at man setter seg inn, og speil, seter og ratt justeres automatisk til mitt oppsett. Og så justeres det til damas opppsett når hun ska bruke bilen helt uten å måtte trykke på en knapp engang.

 

Men dette er selvfølgelig helt unødvendig for noen så bra at noen produsenter lar deg velge det bort.

 

Savner det virkelig på firmabilene jeg kjører dog. Har vel snart slitt ut justeringsspakene da alle sjofører er av forsjellig høyde og må justere manuelt for hver kjøretur.

Lenke til kommentar

Så bra at det finnes biler som kan settes opp slik at de passer bra for deg da.

Selv liker jeg mest mulig tech og gimmicks og der scorer tesla høyt hos meg.

Digger at man setter seg inn, og speil, seter og ratt justeres automatisk til mitt oppsett. Og så justeres det til damas opppsett når hun ska bruke bilen helt uten å måtte trykke på en knapp engang.

Men dette er selvfølgelig helt unødvendig for noen så bra at noen produsenter lar deg velge det bort.

Savner det virkelig på firmabilene jeg kjører dog. Har vel snart slitt ut justeringsspakene da alle sjofører er av forsjellig høyde og må justere manuelt for hver kjøretur.

Det du digger ligger stort sett i nøkkelen på biler. Når man har en innstilling man liker lagres det i nøkkelen.

 

Men det er ikke ny teknikk. Det har vert slik i minst 20-år. En bil jeg hadde for mange år siden hadde dette. Tror ikke det var en opsjon engang. Tror dette er rimelig standard på de fleste biler

 

Vel om du syntes at dette er fantastisk på en ny bil så bevares. Jeg blir litt irritert når jeg låner nøkkelen hennes.

 

En annen ting som jeg må ta hensyn til er at førerne av bilene i familien har ulik høyde. Mange biler har for liten justeringsmulighet. Hvordan tesla er her aner jeg ikke men bilene jeg har kan justeres ekstremt.

 

jeg er i også avhengig av justerbar lengde på sete og det finnes det biler som ikke har.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men det er ikke ny teknikk. Det har vert slik i minst 20-år. En bil jeg hadde for mange år siden hadde dette. Tror ikke det var en opsjon engang. Tror dette er rimelig standard på de fleste biler

 

Nei, selv elektrisk styrte seter er en opsjon på de fleste biler om dagen. Uten dette vill det ikke virke. Hadde en "fancy" e klasse her om dagen, den hadde ikke elektrisk styring bak/fremover engang selv om den hadde kule skinnseter.. Lurer på hva det koster.. 

Lenke til kommentar

Nei, selv elektrisk styrte seter er en opsjon på de fleste biler om dagen. Uten dette vill det ikke virke. Hadde en "fancy" e klasse her om dagen, den hadde ikke elektrisk styring bak/fremover engang selv om den hadde kule skinnseter.. Lurer på hva det koster..

 

Jeg sier ikke at alle biler har el setejustering. Hvorfor skulle de det? Mange trenger det ikke fordi de kun kjører bilen selv.

 

Poenger var at individuell tilpassing av bil som går på hvem som bruker den ikke er noe nytt. Det kan være ting som lydoppsett, vindusvisker og blinkelysfunksjon, vindusåpnefunksjon, lys og varmeinnstillinger, automatikk på låsing av dører hastighets sperre,styrke på instrumentbelysning osv osv. Som sagt på mine biler følger dette nøkkelen og det har det gjort i mange år. Dette er helt vanlig. På bilen med el justering av seter ligger dette også inne i et minne.

 

Poenget var at dette er ikke spesielt for tesla. De aller fleste biler har dette.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at alle biler har el setejustering. Hvorfor skulle de det? Mange trenger det ikke fordi de kun kjører bilen selv.

 

Poenger var at individuell tilpassing av bil som går på hvem som bruker den ikke er noe nytt. Det kan være ting som lydoppsett, vindusvisker og blinkelysfunksjon, vindusåpnefunksjon, lys og varmeinnstillinger, automatikk på låsing av dører hastighets sperre,styrke på instrumentbelysning osv osv. Som sagt på mine biler følger dette nøkkelen og det har det gjort i mange år. Dette er helt vanlig. På bilen med el justering av seter ligger dette også inne i et minne.

 

Poenget var at dette er ikke spesielt for tesla. De aller fleste biler har dette.

 

 

Ja ingen tvil om at dette er normalt i dag. Men poenget var dette: 

 

 

 

 Tror ikke det var en opsjon engang. Tror dette er rimelig standard på de fleste biler
Lenke til kommentar

Det du digger ligger stort sett i nøkkelen på biler. Når man har en innstilling man liker lagres det i nøkkelen.

 

Men det er ikke ny teknikk. Det har vert slik i minst 20-år. En bil jeg hadde for mange år siden hadde dette. Tror ikke det var en opsjon engang. Tror dette er rimelig standard på de fleste biler

 

Vel om du syntes at dette er fantastisk på en ny bil så bevares. Jeg blir litt irritert når jeg låner nøkkelen hennes.

 

En annen ting som jeg må ta hensyn til er at førerne av bilene i familien har ulik høyde. Mange biler har for liten justeringsmulighet. Hvordan tesla er her aner jeg ikke men bilene jeg har kan justeres ekstremt.

 

jeg er i også avhengig av justerbar lengde på sete og det finnes det biler som ikke har.

Har til dags dato ikke kjørt en eneste bil som har justert sete,speil og ratt automatisk når jeg har sotte meg inn (untatt Tesla), og jeg har kjørt mye rart altså. Så så veldig vanlig er det nok ikke på personbiler i normale prisklasser (370 000kr i dette tilfellet)

 

Mange biler har Memmory i setet, men det må velges på en knapp og skjer ikke automatisk når du setter deg.

 

Men dette er bare en liten brøkdel av fanzy funksjoner man får med en Tesla, og enda flere kommer i hver eneste oppdatering fremover. Og som en veldig gadget og teknologiinteresert person synes jeg dette er helt rått!

 

Fattern derimot hadde hatet dette så bra det finnes "kjedelige" biler for dem som vil ha det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...