Gå til innhold

Her er Volkswagen ID.3 – endelig uten kamuflasje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Model 3 sine seter er bra. Og da mener jeg *bra* som i skikkelig bra.

Bra for deg. Det trengte de. Jeg har hatt misfornøyelsen med å sitte på i en modell S, det var ikke bra. Alt alt for kort sittepute (passasjersete foran).

 

 

Ikke like mye sidestøtte (men relativt greie der og) som i en BMW M3, men minst like komfortable - kanskje hakket bedre akkurat der. Det er alt du trenger å vite, sverre. Sånn! Er vi ferdige da?

Alt jeg trenger å vite faktisk... Tror jeg bedømmer det selv jeg. Ikke at det var relevant. Det jeg var ute etter hva Salvesen mente med å sette setet på listen sin. Det har han I.o.f.s. svart på uten din hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Model 3 bruker jo fronkamera som regnsensor og det funker jo sånn bob-bob :p

 

Håper dem gjør det bedre i Version 10 som kommer snart.

Forrige update stoppet viskerne fra å gå amokk i tuneller iallefall :p

 

Forøvrig ikke vært borti en eneste bil som har hatt så god regnsensor som min 2006 Mondeo. Vet ikke hva slags magiske greier de har brukt men den funker fantastisk. Nyere Ford har ikke like god sensor.

 

 

Det har jo Tesla også, en dynamisk en som kan endres i all fremtid. Ikke ferdig kjøpt fra bosch eller tilsvarende. 

 

Nei Tesla har ikke regnsensor, men de holder på å utvikle en. Den er fortsatt i beta.

Kanskje de en gang vil få den til og den vil fungere godt nok. 

 

Men den vil nok aldri bli like god som på en Peugeot 406 fra 1999! 

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

VW slipper neppe produkter før det er grundig testet og utviklet. Her vil produktet virke fra den dagen man får det...

 

At det virker er nå en ting, men om jeg kjøper meg en Huawei med HongMeng OS til neste år så hadde det vært fint å fått en update til bilen som også støtter denne f.eks.. Gjerne uten å levere fra meg bilen på verksted.

Jeg har en iPhone Xs, og kobler den til en bil fra 2008 uten problemer. Den har ikke vært på verksted for å fikse det. Men selvfølgelig, jeg vet jo ikke om Huawei har tenkt å holde seg til Bluetooth eller om de skal lage noe annet som Kina kan avlytte :)

Lenke til kommentar

Jeg har en iPhone Xs, og kobler den til en bil fra 2008 uten problemer. Den har ikke vært på verksted for å fikse det. Men selvfølgelig, jeg vet jo ikke om Huawei har tenkt å holde seg til Bluetooth eller om de skal lage noe annet som Kina kan avlytte :)

 

iPhone støtter jo ikke APT-X eller noen annen HQ lydstandard så du kan jo koble den til allslags bluetooth og lyden vil være like dårlig :p

(Med unntak av noen Sony Headsett og Beats? som støtter ACC kodek?)

 

Bytta ut bluetoothen i min 2006 modell med en moderne reciever for å få ett løft i lydkvaliteten fra min Android telefon.

 

Men nå er det ikke snakk om bluetooth da, men full telefonintegrering ala Apple Carplay og Android Auto.

127690-cars-feature-apple-carplay-interf

Lenke til kommentar

Nei Tesla har ikke regnsensor, men de holder på å utvikle en. Den er fortsatt i beta.

Kanskje de en gang vil få den til og den vil fungere godt nok. 

 

Men den vil nok aldri bli like god som på en Peugeot 406 fra 1999! 

 

Dette med Beta har blitt forklart så mange ganger nå at jeg orker ikke kommentere det lengre, google it. 

 

Den fungerer stort sett bra, problemet er plasseringen av sensoren(i dette tilfellet kamera) ift hvordan regnet samles på ruten. Dette problemet har alle biler da ingen har sensoren i siktsonen. Det gjør at noen biler fungerer bra pga konstruksjonen til bilen mens andre dårlig. Jeg vill si Tesla sin fungerer ganske greit i forhold til mange andre biler jeg kjører ila året. Tesla har dog muligheten til å forbedre sin, resten har ikke det.... 

 

De fleste biler bruker sensor fra samme produsent, med samme firmware og alt. Forskjellen er utformingen til bilen og hvor den er plassert. Tesla har valgt å lage sin egen dynamiske sensor som de selv kan utvikle. 

Lenke til kommentar

Dette med Beta har blitt forklart så mange ganger nå at jeg orker ikke kommentere det lengre, google it. 

 

Den fungerer stort sett bra, problemet er plasseringen av sensoren(i dette tilfellet kamera) ift hvordan regnet samles på ruten. Dette problemet har alle biler da ingen har sensoren i siktsonen. Det gjør at noen biler fungerer bra pga konstruksjonen til bilen mens andre dårlig. Jeg vill si Tesla sin fungerer ganske greit i forhold til mange andre biler jeg kjører ila året. Tesla har dog muligheten til å forbedre sin, resten har ikke det.... 

 

De fleste biler bruker sensor fra samme produsent, med samme firmware og alt. Forskjellen er utformingen til bilen og hvor den er plassert. Tesla har valgt å lage sin egen dynamiske sensor som de selv kan utvikle. 

 

Bortforklaringer klarer vi oss uten. 

 

Det er godt at du mener det er godt nok, selv om mange ikke deler den samme oppfattelsen. 

Det er helt naturlig å prøve å forsvare sine egne investeringer. 

 

Men ja Tesla kan en gang i fremtiden få utviklet regnsensoren sin til å fungere slik alle blir fornøyde. 

De burde gjerne ha ventet med å utstyre bilene med det inntil den var det? 

 

De fleste bruker en teknologi som fungerer, nettopp fordi den fungerer. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er helt naturlig å prøve å forsvare sine egne investeringer. 

 

Ehm nei. Det handler om å forklare hvordan jeg opplever produktet. I tillegg til hvordan jeg opplever andre produkter. 

 

 

Men ja Tesla kan en gang i fremtiden få utviklet regnsensoren sin til å fungere slik alle blir fornøyde. 

De burde gjerne ha ventet med å utstyre bilene med det inntil den var det? 

 

De fleste bruker en teknologi som fungerer, nettopp fordi den fungerer. 

 

Ehm nei, søk litt på regnsensor og du vill se at MANGE er missfornøyde. Selv med sensorer som er ferdig utviklet og ikke får nye oppdateringer fremover. Jeg kjører mange leiebiler ila ett år og det er ingen som fungerer perfekt. Noen er såklart bedre enn andre, og noen er også bedre enn Tesla sine uten tvil. Men dette kommer som sagt an på konstruksjonen av bilen for de sensorene er ferdig utviklet og selges as is. 

 

Super kjapt søk:

 

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1075414

 

(valgte BMW da jeg vet fra egen erfaring i fra leiebil og egen bil at de suger balle). 

Lenke til kommentar

Ehm nei. Det handler om å forklare hvordan jeg opplever produktet. I tillegg til hvordan jeg opplever andre produkter. 

 

Så selv om jeg og andre opplever funksjonen som håpløs synes du den er god. 

Problemet er iflg deg plasseringen av kamera. Men dette vil løses med en OTA? 

 

Hvis funksjonen er så bra, hvorfor er det da så viktig for deg å påpeke at den kan utvikles videre? 

Det er en enkel og vital funksjon som bare bør fungere fra den dagen man kjøper bilen. 

Lenke til kommentar

Så selv om jeg og andre opplever funksjonen som håpløs synes du den er god. 

Problemet er iflg deg plasseringen av kamera. Men dette vil løses med en OTA? 

 

Hvis funksjonen er så bra, hvorfor er det da så viktig for deg å påpeke at den kan utvikles videre? 

Det er en enkel og vital funksjon som bare bør fungere fra den dagen man kjøper bilen. 

 

Jeg syns den er god ift mange andre systemer, men den trenger absolutt forbedringer for å bli god nok. Det gjør andre biler også, men de har ikke muligheten. Det er det som er så fint med Tesla sin løsning. Ja det kan fikses med en OTA, da en kan ut i fra det en ser i sensorområdet kalkulere seg ut til hvor galt det er i fører sin sikt sone basert på tidligere interventions gjort av bruker. Du vet, sånn maskinlæring. For meg er det lite og svært mye regn som mangler mest, her feil beregner den somregel. 

 

Om du hadde lest hva jeg sa så sa jeg ikke at den "er så bra", jeg sa den fungerer stort sett bra. Det betyr at den trenger utvikling. Men det droppet du jo bare for å bashe litt. Les, forstå > kommenter. 

 

De fleste leverer biler med sensorer som ikke fungerer fra dagen en kjøper bilen, som sagt søk litt. 

Lenke til kommentar

Jeg syns den er god ift mange andre systemer, men den trenger absolutt forbedringer for å bli god nok. Det gjør andre biler også, men de har ikke muligheten. Det er det som er så fint med Tesla sin løsning. Ja det kan fikses med en OTA, da en kan ut i fra det en ser i sensorområdet kalkulere seg ut til hvor galt det er i fører sin sikt sone basert på tidligere interventions gjort av bruker. Du vet, sånn maskinlæring. For meg er det lite og svært mye regn som mangler mest, her feil beregner den somregel. 

 

Om du hadde lest hva jeg sa så sa jeg ikke at den "er så bra", jeg sa den fungerer stort sett bra. Det betyr at den trenger utvikling. Men det droppet du jo bare for å bashe litt. Les, forstå > kommenter. 

 

De fleste leverer biler med sensorer som ikke fungerer fra dagen en kjøper bilen, som sagt søk litt. 

 

Du overbeviser altså deg selv om at alle andre biler har sensorer som ikke fungerer, inkl Tesla, men de kan (når de orker) forbedre denne? 

 

Da forstår jeg hvor problemet ditt ligger. 

 

Jeg må være ekstra heldig som har biler som både er 20 år gamle og helt nye hvor denne fungerer helt tilfredsstillende. 

 

Når tror du Tesla vil ta seg bryet med å utbedre denne funksjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du overbeviser altså deg selv om at alle andre biler har sensorer som ikke fungerer, inkl Tesla, men de kan (når de orker) forbedre denne?

 

Da forstår jeg hvor problemet ditt ligger.

 

Jeg må være ekstra heldig som har biler som både er 20 år gamle og helt nye hvor denne fungerer helt tilfredsstillende.

 

Når tror du Tesla vil ta seg bryet med å utbedre denne funksjonen?

Kjører ofte en Toyota Avensis og der er det ikke vits å bruke automatiske viskere engang for det funker ikke, og vil aldri gjøre det.

 

Tesla forbedrer litt og litt hele tiden. Mange synes den fungerer bedre på Model 3 etter siste update.

 

Forøvrig fungerer den vist utmerket om man smører inn kameraområdet med rainX eller noe annet middel som får regnet til å dråpe seg.

Lenke til kommentar

Du overbeviser altså deg selv om at alle andre biler har sensorer som ikke fungerer, inkl Tesla, men de kan (når de orker) forbedre denne? 

 

Da forstår jeg hvor problemet ditt ligger. 

 

Jeg må være ekstra heldig som har biler som både er 20 år gamle og helt nye hvor denne fungerer helt tilfredsstillende. 

 

Når tror du Tesla vil ta seg bryet med å utbedre denne funksjonen?

 

Og igjen vrir en på det som blir skrevet eller bare ikke gidder å lese. Nei jeg har ikke sagt alle andre biler, for jeg har ikke kjørt alle andre biler eller lest om alle andre biler etc. Men min erfaring er at det ikke finnes en perfekt bil, verken på regnsensor siden eller andre ting. 

 

Det blir for dumt å diskutere med deg når du konstant skal vri eller ikke lese det som blir sagt, så jeg sier takk for praten og lykke til videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha gått fra Model S85 fra 2014 til en S75D fra nov 2017, så synes jeg regnsensoren suger balle. Jeg bruker den rett og slett ikke. Manuelt hele veien her i gården ihvert fall. Regnsensoren på 2014 modellen var helt grei. Bedre enn mye av det jeg har hatt før.

 

I tillegg måtte jeg vente en del måneder før den i hele tatt ble aktivert. 

 

Var vel i november 2018 at Elon sa at den nye nevrale regnssensoren skulle bli aktivert. Etter det har man ikke hørt et pip. Sitter og venter fortsatt. Snart er det november 2019.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha gått fra Model S85 fra 2014 til en S75D fra nov 2017, så synes jeg regnsensoren suger balle. Jeg bruker den rett og slett ikke. Manuelt hele veien her i gården ihvert fall. Regnsensoren på 2014 modellen var helt grei. Bedre enn mye av det jeg har hatt før.

 

I tillegg måtte jeg vente en del måneder før den i hele tatt ble aktivert. 

 

Var vel i november 2018 at Elon sa at den nye nevrale regnssensoren skulle bli aktivert. Etter det har man ikke hørt et pip. Sitter og venter fortsatt. Snart er det november 2019.

 

Kamera løsingen til Tesla i beta versjon er helt håpløs.

At det tok så lang tid å få aktivert funksjonen og at den ikke blir bedre, tyder på at det ikke lar seg løse. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Kamera løsingen til Tesla i beta versjon er helt håpløs.

At det tok så lang tid å få aktivert funksjonen og at den ikke blir bedre, tyder på at det ikke lar seg løse. 

Er jo naturlig å tru at den ikke var aktivert av en god grunn. Den fungerte ikke, og all arbeid med å få den til å fungere, fra 2012 til idag har ikke hjulpet. De måtte slå på en funksjon, av noe de mente var det beste de kunne få til, med slik det var implementert, og noen forbedringer på dette vil ikke skje før en ny modell kommer. 

 

Tesla Model Y har forhåpentligvis en annen løsning, som fungerer fra dag 1. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ryktene går om at VW betaler under 100 $/kWh for battericellene.

Vil tru at dette:

 

"It might be also the case that the Volkswagen is not yet at $100 per kWh, but the volume deliveries of cells contracted for the next few years will be below $100 per kWh."

 

Er nærmere sannheten, enn at de nå idag betaler så lite. Med såpass store ordre, så skal en ikke se bort ifra at avtalen er at man innenfor orderen når de gode prisene, og da sikkert tidligere enn andre. 

Lenke til kommentar

Er jo naturlig å tru at den ikke var aktivert av en god grunn. Den fungerte ikke, og all arbeid med å få den til å fungere, fra 2012 til idag har ikke hjulpet. De måtte slå på en funksjon, av noe de mente var det beste de kunne få til, med slik det var implementert, og noen forbedringer på dette vil ikke skje før en ny modell kommer. 

 

Tesla Model Y har forhåpentligvis en annen løsning, som fungerer fra dag 1. 

 

Regnsensoren som bruker kameraet, er relativt nytt. Kom først med biler som har AP 2, altså sent i 2016/starten av 2017. Før det var det egen regnsensor innebygd. Nå er det altså ingen egen regnsensor lengre (dog mener jeg å ha lest at Model3 skulle ha det, men kanskje det ikke ble noe av?). 

 

Så blir feil å si fra 2012.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...