Gå til innhold

Effekt er ulik strøm ganger spenning


TheHvidsten

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest ut litt data fra strømmåleren min (via HAN-porten) ser jeg effekten alltid er lavere enn "strøm ganger spenning".

Jeg husker jo fra fysiktimene at vi regnet ut effekt (W) til å være V * A men når jeg regner ut her hos meg er målt effekt aldri lik det jeg kalkuerer effekten til å være.

 

Nå sa f.eks. måleren at den hadde en effekt på 822 W, og at fasen er 234,2 V og 3,7 A. Regnet ut tilsvarer jo det 866 W, som jo faktisk er en forskjell på over 40 W så ikke bare en avrundingsfeil.

 

Hva kommer denne forskjellen fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Effekt, spenning og strøm må være målt slik at tallene måler det samme. Om de er gjennomsnitt fra forskjellige tidsperioder f.eks så kan en ikke bruke de til å beregne.

En annen ting som kan gjøre at det ikke stemmer er at der kan være en fase forskjell mellom spenning og strøm. Det kan skje om en har trafo/strømforsyning eller motorer tilkoblet. Da må en gange med cos av fase forskjellen også.

https://skolediskusjon.no/kompendier/fysikk/elektrisitet/effekt

Lenke til kommentar

Etter å ha lest ut litt data fra strømmåleren min (via HAN-porten) ser jeg effekten alltid er lavere enn "strøm ganger spenning".

Jeg husker jo fra fysiktimene at vi regnet ut effekt (W) til å være V * A men når jeg regner ut her hos meg er målt effekt aldri lik det jeg kalkuerer effekten til å være.

 

Nå sa f.eks. måleren at den hadde en effekt på 822 W, og at fasen er 234,2 V og 3,7 A. Regnet ut tilsvarer jo det 866 W, som jo faktisk er en forskjell på over 40 W så ikke bare en avrundingsfeil.

 

Hva kommer denne forskjellen fra?

Det er også verdt å merke seg at 822/220=3,7364. Kan du ha en måler som stoler på at spenningen er 220 volt i gjennomsnitt slik det skal være? Akkurat som når frekvensen utilsiktet er på 51Hz i en time legges den med hensikt til 49Hz i en time for å skape 50Hz i gjennomsnitt.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som andre har vært inne på: Du kan ikke regne vekselstrøm helt på samme måte som likestrøm.

 

For å forklare det enkelt: Det finnes en del komponenter i nettet (både ute og hjemme) som har en viss evne til å lagre energi. Disse vil lades opp og lades ut for hver enkelt spenningssyklus. Konsekvensen er at en del av strømmen som måles ikke bidrar til å faktisk utføre arbeid, men bare lader opp og lader ut diverse små energilager rundt om kring i nettet. Måten vi ser dette på er at strømmen og spenningen ikke er helt i fase med hverandre. Toppen på spenningskurven vil ikke sammenfalle med toppen på strømkurven.

 

Strøm- og spenningsmålingene oppgir kvadratisk middelverdi ("root mean square, RMS") for de to størrelsene, men tar ikke hensyn til at de ikke sammenfaller.

 

Når du multipliserer den målte (RMS-)spenningen med den målte (RMS-)strømmen, så regner du ut det som kalles "tilsynelatende effekt" ("apparent power"). Effektmålingen til måleren din gir derimot det som kalles "aktiv effekt", som er det som faktisk brukes til å utføre et arbeid.

 

Hvis du vil ha litt mer detaljer, så står det relativt greit forklart i wikipediaartiklene om effektfaktor og vekselstrøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...