Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ikke fått lønn + arbeidsgiver svarer ikke


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Hadde sommerjobb, og første lønnskjøring gikk som normalt, men har ikke fått for de siste dagene jeg jobbet. Sånn sett er det ikke SÅ mange penger, men vil jo helst ikke ha jobbet en uke gratis... Tatt kontakt mer arbeidsgiver, men ikke fått noe svar. Tenkte kanskje å prøve å ringe eller ta kontakt gjennom andre kanaler (hittil kontaktet sjefen direkte på telefon, en hyggelig melding, spurt om det har skjedd en feil e.l.). Hva burde jeg gjøre hvis jeg ikke får kontakt?



Anonymous poster hash: 94125...d9e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreløpig kan du ta det med ro. Det har ingen hensikt å betale for rekomanderte utsendelsar.

 

Sidan du berre har hatt ei lønnskøyring før så er du fortsatt ganske fersk.

Det som mest sannsynleg har skjedd er at bedrifta har ein 'cut-off' dato for kva timeslister som blir med på lønnskøyringa.

 

Det er f.eks. vanleg at fristen for å levere timelister er den 15 og at lønna for det du har jobba fram til den 15 blir betalt ut den 20 i kvar måned. Det du har jobba i dagane mellom 'cut-off' kjem på neste lønning.

 

Det kan også enkelt og greit være ein feil i lønnskøyringa.

 

 

 

Fyrst når du får klarheit i at arbeidsgiver ikkje vil betale ut lønna di så skal du sende rekomandert brev med betalingskrav, sett ein kort frist og opplys om at du kjem til å ta saka vidare dersom lønna ikkje blir utbetalt. Etter at du har fått ein dom så kan du gå til Namsmannen for tvangsinndriving.

 

Dersom grunnen til at du ikkje får lønn er manglande betalingsemne, så sender du konkursbegjæring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Foreløpig kan du ta det med ro. Det har ingen hensikt å betale for rekomanderte utsendelsar.

 

Sidan du berre har hatt ei lønnskøyring før så er du fortsatt ganske fersk.

Det som mest sannsynleg har skjedd er at bedrifta har ein 'cut-off' dato for kva timeslister som blir med på lønnskøyringa.

 

Det er f.eks. vanleg at fristen for å levere timelister er den 15 og at lønna for det du har jobba fram til den 15 blir betalt ut den 20 i kvar måned. Det du har jobba i dagane mellom 'cut-off' kjem på neste lønning.

 

Det kan også enkelt og greit være ein feil i lønnskøyringa.

 

 

 

Fyrst når du får klarheit i at arbeidsgiver ikkje vil betale ut lønna di så skal du sende rekomandert brev med betalingskrav, sett ein kort frist og opplys om at du kjem til å ta saka vidare dersom lønna ikkje blir utbetalt. Etter at du har fått ein dom så kan du gå til Namsmannen for tvangsinndriving.

 

Dersom grunnen til at du ikkje får lønn er manglande betalingsemne, så sender du konkursbegjæring.

 

Hadde det vært med lønns kjøringen som du sier, så hadde nok arbeidsgiver svart dette med en gang.

Lenke til kommentar

Foreløpig kan du ta det med ro. Det har ingen hensikt å betale for rekomanderte utsendelsar.

 

Sidan du berre har hatt ei lønnskøyring før så er du fortsatt ganske fersk.

Det som mest sannsynleg har skjedd er at bedrifta har ein 'cut-off' dato for kva timeslister som blir med på lønnskøyringa.

 

Det er f.eks. vanleg at fristen for å levere timelister er den 15 og at lønna for det du har jobba fram til den 15 blir betalt ut den 20 i kvar måned. Det du har jobba i dagane mellom 'cut-off' kjem på neste lønning.

 

Det kan også enkelt og greit være ein feil i lønnskøyringa.

 

 

 

Fyrst når du får klarheit i at arbeidsgiver ikkje vil betale ut lønna di så skal du sende rekomandert brev med betalingskrav, sett ein kort frist og opplys om at du kjem til å ta saka vidare dersom lønna ikkje blir utbetalt. Etter at du har fått ein dom så kan du gå til Namsmannen for tvangsinndriving.

 

Dersom grunnen til at du ikkje får lønn er manglande betalingsemne, så sender du konkursbegjæring.

 

 

Er nok ikke dette, da første lønnskjøring var 22. juli, så tenkte at andre var 22. august. Var slik jeg vinklet spørsmålet angående lønn i hvert fall. Jeg dro i slutten av juli, så leverte timeliste en stund før lønnskjøringen, men redd hun kanskje har mistet timelisten min eller noe. (Ja, jobbet bare litt juni og juli, pga var så dårlig arbeidsmiljø.)

 

Anonymous poster hash: 94125...d9e

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Send han et rekommandert og be om oppgjør innen x dato, gjerne en uke e.l. Får du ikke pengene innen da, så tar du det til forliksrådet (er ikke så skummelt som det kanskje høres ut). 

 

 

Hvis arbeidsgiveren er så useriøs, så krev å få feriepengene utbetalt samtidig, og ikke til året. Du må da betale skatt av dem, men blir enklere enn å måtte igjennom samme greiene til året.

 

 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/manglende-utbetaling-av-l%C3%B8nn-og-feriepenger

 

Ville gitt han rekommandert påkrav asap,

Og dermed et konkursvarsel for å få fart på sakene.

 

Edit:

2x Rekommanderte brev ca 220kr

 

 

 

Rekommandert brev blir nok neste steg nå, da jeg ikke får noen respons. Skal huske å spørre om feriepenger samtidig. Men, vil det ha noen betydning at jeg ikke har signet noen kontrakt? Ja, jeg vet at det var utrolig dumt av meg, men jeg spurte arbeidsgiver flere ganger om å få kontrakten men skjedde aldri... Men nå kan jeg jo takke meg selv for å ikke ha vært mer "på".

 

Anonymous poster hash: 94125...d9e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...