Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox nett. Trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei folkens! 

 

Har et spørsmål rundt wifi som jeg har lite peiling på.

 

Har nylig fått altibox i hus, noe som fungerer greit, bortsett fra wifi som virkelig driver meg over kanten..

Etter tips om å bytte ut router har jeg funnet en som jeg har liggende 'se link'

 

https://www.dustin.no/product/5011006178/rt2600ac

 

Er det slik at jeg bare kan bytte ut altibox ruteren med denne? Altibox ruteren har noe som heter SFP inngang, men vet ikke om ny ruter har dette? 

 

Takker for svar, hilsen en grønnskolling på temaet :D 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei, og velkommen til Diskusjon.no! 

 

Ja, du skal fint klare å bytte FMG'en til den ruteren der. Spørs jo litt hva problemet er.. Bor du i et betonghus så kan det være problemet. Da ville jeg prøvd meg med noen reapetere framfor en helt ny ruter. Reapetere forsterker signalet der den blir satt opp, men det er anbefalt at det er kabel imellom. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hei, og velkommen til Diskusjon.no! 

 

Ja, du skal fint klare å bytte FMG'en til den ruteren der. Spørs jo litt hva problemet er.. Bor du i et betonghus så kan det være problemet. Da ville jeg prøvd meg med noen reapetere framfor en helt ny ruter. Reapetere forsterker signalet der den blir satt opp, men det er anbefalt at det er kabel imellom. 

Takker for svar!

 

Jeg har fått beskjed om at den ruteren jeg har nå er dårlig mot støy.

 

Problemet mitt er at alt som går trådløst faller ut i tide og utide. Streaming er et mareritt og ofte faller både pc og mobil helt ut.

 

Bor i en forholdsvis liten leilighet '55 kvm', men tett med flere andre leiligheter 

 

Det går en kabel fra 'fiberboksen' i veggen til altibox ruteren, som på bilder er angitt som en SFP inngang. Finner jeg denne inngangen på den nye ruteren? Får utstyret i morgen, så hadde selvfølgelig bare bilder å sammenligne med her ... :-) 

Endret av jensky18
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

hva å skaffe deg mediaconverter? TP-Link MC220L - Fibermedieomformer - GigE - 1000Base-LX, 1000Base-SX, 1000Base-LH - RJ-45 / SFP (mini-GBIC) - opp til 10 km - 850 nm / 1310 nm - for P/N: TL-MC1400

Så burde du sjekke om den routeren støtter VLAN hvis ikke er nok Asus routere f.eks Asus RT-AC3200 bedre kjøp.

Om jeg ilke tar feil så er FMG'en nødvendig for å lunne ha internett via Altibox og du kan ikke sette opp en annen ruter utenom å sitte den i bridge.

Lenke til kommentar

hva å skaffe deg mediaconverter?

TP-Link MC220L - Fibermedieomformer - GigE - 1000Base-LX, 1000Base-SX, 1000Base-LH - RJ-45 / SFP (mini-GBIC) - opp til 10 km - 850 nm / 1310 nm - for P/N: TL-MC1400

Så burde du sjekke om den routeren støtter VLAN hvis ikke er nok Asus routere f.eks Asus RT-AC3200 bedre kjøp.

 

Får en denne løsningen til å fungere med både internet og TV (Q22 dekoder)?

Lenke til kommentar

Har ikke testet, men internet bør vertfall fungere, siers det var noe trøbbel å få nyeste dekoderne å fungere?

 

Bare spør siden jeg aldri har hørt om noen har hatt en slik løsning. Det er jo du som kom med forslaget her, da synes jeg det er litt unødvendig at det er jeg som skal svare på om det fungerer eller ei. At internet bør fungere holder jo ikke hvis TS har TV. Om TS har Q22 vet en jo heller ingenting om, for det jo ingen som har spurt.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Jeg har fått beskjed om at den ruteren jeg har nå er dårlig mot støy.

 

Problemet mitt er at alt som går trådløst faller ut i tide og utide. Streaming er et mareritt og ofte faller både pc og mobil helt ut.

 

Bor i en forholdsvis liten leilighet '55 kvm', men tett med flere andre leiligheter 

Hvem har sagt at FMG er "dårlig mot støy"? Noen som vil selge deg noe annet :-) En FMG burde holde i massevis for en 55 m2 leilighet. 

 

Installer inSSIDer eller tilsvarende for oversikt av WiFi, og sjekk hvilke kanaler som er best egnet hos deg. Kjør mest mulig på 5 GHz, spesielt dersom det er mange nett som forstyrrer på 2,4 GHz hos deg.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Eller om du har en annen trådløsruter med OpenWRT kan du kjøre en "Scan". Da vil du få en liste med SSID, Kamal osv. På 2,4GHz så er kanalene 1, 6 of 11 mye brukt (ihvertfall her), så velg noe annet enn det. I tillegg har du på OpenWRT som revel mulighet til å justere opp sendestyrken litt. 

Endret av Slettet-GTrad9iY
Lenke til kommentar

Siden trådstarter snakker om SFP, går jeg ut i fra at h*n har den nye VMG hjemmesentralen, ikke FMG. VMG installeres uten fiberkonverter

 

Får å få den nye routeren til å virke må du logge deg inn på sidene til altibox og sette hjemmesentralen i bromodus. Så kobler du en nettverkskabel fra hjemmesentralens port LAN4 til den blå porten på den nye routeren. Har du TV dekodere må disse kobles i LAN1-LAN3. Har du PCer eller annet utstyr som er koblet til med kabel må disse kobles i de gule portene til den nye routeren

 

Ja det er mulig å ta bort hjemmesentralen helt, skal i gang med dette selv via en EdgeRouter 4, men tipper dette ligger noe over kunskapsnivået til trådstarter

Lenke til kommentar

Ikke ment for å kuppe tråden på noe vis. Men ser at FMG-boksen er nyere enn det jeg har blitt utrustet med. Siden jeg fikk bredbånd hos Altibox lenge før 2015. Tror jeg har N-hastighet (tror det er gitt nytt navn WiFi-4), bruker jo ikke WiFi fra Altibox. Men litt mer muskulatur innad boksene hadde jo ikke skadet sånn flaskehalsmessig. Ofte så er vel slike bokser slanket til beinet på CPU og på RAM??

 

Ser jo ut til at FMG-boksen også er aldrende (WiFi-5), nå når WiFi-6 er på vei. Får vi snart se en boks som har WiFi-6 kommer fra Altibox montro?

Endret av G
Lenke til kommentar

Men ser at FMG-boksen er nyere enn det jeg har blitt utrustet med. Siden jeg fikk bredbånd hos Altibox lenge før 2015.

 

Ser jo ut til at FMG-boksen også er aldrende (WiFi-5), nå når WiFi-6 er på vei. Får vi snart se en boks som har WiFi-6 kommer fra Altibox montro?

Hva heter boksen din? Den siste før FMG var P2812ac. Den før der var P2812, den støtter ikke hverken 5 GHz eller 802.11ac.

 

Blir nok lenge til vi ser WiFi-6 fra en ISP. Trenger vi det (enda)? Er ikke mye utstyr som støtter det enda.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Får vi snart se en boks som har WiFi-6 kommer fra Altibox montro?

 

I så tilfelle holder jeg meg langt unna  :hm:  

 

 

 

 

 

Blir nok lenge til vi ser WiFi-6 fra en ISP. Trenger vi det (enda)? Er ikke mye utstyr som støtter det enda.

 

Nei, skjønner ikke hvorfor jeg skal trenge det. Sliter med å se behovet.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Hva heter boksen din? Den siste før FMG var P2812ac. Den før der var P2812, den støtter ikke hverken 5 GHz eller 802.11ac.

 

Blir nok lenge til vi ser WiFi-6 fra en ISP. Trenger vi det (enda)? Er ikke mye utstyr som støtter det enda.

 

Min boks heter Zyxel P2812 og er i fra omkring år 2011 eller tidligere. Innstallert i 2011 vel og merke. Tenkte at en ny boks kunne kanskje ha gitt meg enda råere ping?  :dribble:

 

post-30484-0-80512000-1568311361_thumb.jpg

 

Testforsøk 2 et par-tre minutter etterpå, så hang jeg ikke lenger på Altibox men på Xfiber og da med 3 ms ping.

Pokker  ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

Min boks heter Zyxel P2812 og er i fra omkring år 2011 eller tidligere. Innstallert i 2011 vel og merke. Tenkte at en ny boks kunne kanskje ha gitt meg enda råere ping?  

Stort råere ping enn 1 ms tror jeg du skal slite for å oppnå, lyset går ikke fortere. Så lenge du ikke bruker wifi fra 2812, men har den i bridge mode, vil du neppe merke forskjell ved å bytte til nyere modell.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...