Gå til innhold

Surround med ulike høytalere


Anbefalte innlegg

Går det an å lage et eget surroundsystem med ulike høytalere? Hvilke spesifikasjoner må man passe på for at de skal gi en lignende, kompatibel lyd?

 

Tanken er å finne brukte, greie høyttalere til en levelig pris og koble den sammen med en nyere forsterker. Hvis jeg kun skal se etter komplette surround-pakker utelukker jeg veldig mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er to ting som er utfordringen, det ene er følsomheten som løses ved å justere inn volumet på alle høyttalerene, det andre som kan gjøre at ting låter litt rart er at ulike høyttalere har ulik lyd og ulikt nivå gjennom frekvensbåndet, dette kan gjøre at feks senterhøyttaleren kan være lavere, høyere, ha høye frekvenser som stikker seg mer ut osv.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem. Men som Beyma sier, front og senter bør være samme produsent og helst serie.

Har selv 4 forskjellige merker på mitt 7.1.4 oppsett (ikke telt med subwooferen).

Men de 5 hovedhøyttalerne er samme merke.

 

Hadde Klipsch RF-63 og RC-64, byttet ut RF-63 med Vienna Acoustics, og det tok med 5 sekunder å høre at jeg måtte bytte senter også. Selv etter kalibrering.

Lenke til kommentar

Små som bakhøyttalere gjøre ikke noe sammen med store foran. Det er det man kan kalle normalen.

 

Det eneste er nok at man helst bør ha en forserker som kan justere crossover på hver av høyttalerene for seg, og ikke kun over hele linjen. Crossover er hvor de stopper signalet til høyttaleren og ruter de lavere til subwooferen eller frontene.

 

har selv surround back høyttalere som kapper ved 110Hz, og da blir det ett hull i lyden hvis man bruker Crossover på 80Hz som mange anbefaler. Siden min surround prossessor kan justere på alle hver for seg, så har jeg satt den til 120Hz. Mine midtre Atmos høytallere går ned til under 40, og dumt da å hindre de i å spille til sitt fulle.

 

For de bak og rundt, så anbefaler jeg å se etter høyttalere som er oppgitt til å spille fra rundt 60Hz-20KHz (+/-3dB). Frontene bør helst litt lavere selv om man har sub syntes jeg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har alltid hatt miks.

 

Center har vært med helt fra start, de andre har jeg byttet litt på.

 

Aldri vært problem for meg, mulig jeg har vært heldig.

 

Senter er nok ett mindre problem så lenge den er stor nok, og samme type diskant som de andre frontene vil jeg tro. Har man bånddiskant eller horndiskant på høyttalerene foran, og "normal" diskant på senter så vil det nok være stor forskjell. Det samme hvis senter er av liten type.

 

Testet det en gang også hos en kompis, han hadde 2 store høyttalere, 10" bass elementer i de, og fikk PSB Alpha høyttalere fra sin bror, hvor senter var ca like stor som ett av bass elementene i høyttaleren, og det var skikkelig fælt å høre på. Han droppet fort senter kanalen. Som surround så funket de greit mot de frontene.

Lenke til kommentar

Senter er nok ett mindre problem så lenge den er stor nok, og samme type diskant som de andre frontene vil jeg tro. Har man bånddiskant eller horndiskant på høyttalerene foran, og "normal" diskant på senter så vil det nok være stor forskjell. Det samme hvis senter er av liten type.

 

Testet det en gang også hos en kompis, han hadde 2 store høyttalere, 10" bass elementer i de, og fikk PSB Alpha høyttalere fra sin bror, hvor senter var ca like stor som ett av bass elementene i høyttaleren, og det var skikkelig fælt å høre på. Han droppet fort senter kanalen. Som surround så funket de greit mot de frontene.

 

Jeg blander dome Center og båndiskant.

Merker null om dette. Jeg tunet ned diskant til ref i høytaler delefilter, når jeg kjøpte Cd spiller. Fordi Cd Nad var litt mer bright enn Denon.

 

Faktisk var det værre med gamle høytaler

dome Dynavoice M65, som hadde en temmelig dårlig diskant.

 

Om du blander horn så gjetter jeg at det blir forskjell.. Men har ikke prøvd.

 

Det jeg har erfart er at det er viktigere med kvalitet på høyttalerne.

 

Hadde noen Jamo Surround som ble sprengt, sannsynlig for mye watt, brukt, lite info.

 

Samt M65 som var mye høytalere for pengene, men dårlig diskant og den vanskeligste høytalere jeg har hatt å matche med annet utstyr.

 

Eneste som funket bra var Pioneer Stereo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...