Gå til innhold

Mennesket har gjennom behov for å gjøre ting på en mere lettvint måte startet sin egen undergang.


Anbefalte innlegg

Helt fra langt tilbake har mennesket vært opptatt av å finne metoder som gjør at tilværelsen blir bedre og mere lettvint. Men på sikt viser det seg at denne utviklingen ikke har gagnet menneske. I dag ser en konsekvensene av denne lettvintutviklingen som har ført til mange negative konsekvenser og en vet ikke helt om det er mulig å reparere disse konsekvensene. Så lenge det er tilbydere av lettvint ting vil mennesket bli fristet til å ta det det i bruk og når hele samfunnet er bygget opp på dette vil det være svært vanskelig å stoppe. Mennesket gjør et valg ved å følge mengden som ønsker denne utviklingen og det valget er menneskets undergang. Spørsmålene vi være:

Skal vi gi avkall på en mengde ting som gjør tilværelsen mere lettvint og som vi vet gir negative konsenkvenser.

Går det an å differensiere ut noe som ikke gir konsekvenser?

Kan vi gjøre noe sammen?

Er det for sent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mennesket er svært tilpasningsdyktig, tror ikke vi kommer til å se menneskets undergang. 

 

Er enig med deg at mennesket er tilpasningsdyktig og kan sikkert tilpasse seg de utfordringene vi står ovenfor. Men dette vil ha en pris som vi på et eller annet tidspunkt ikke lenger kan styre. Da vil vi være maktesløse ovenfor de endringene vi har skapt og da er det for sent. Våkn opp og se rundt deg. Vi legger det meste under asfalt og betong istedenfor å lage grønne lunger. Vi hogger ned og anlegger plantasje-skog som innebærer at vi ødelegger rotsystemet til trærne som er et av de største CO2 fangst-arenaene vi har. Vi kjører på med utvikling av mere og mer teknologi som gjør oss mer og mer avhengig og hvor vi tilslutt mister evnen til å klare oss uten. Om noen år vil det være ubeboelig i deler av sør Europa og vi vil få såkalte "varme-flyktninger" Dersom en leser seg frem til forskning rundt El-bil og Dieselbil er det når en har tatt med alle prosesser i produksjonen også den strømmen vi må importere fra utlandet vært år som noe også kommer fra kullkraftverk og til sammen gir dette omtrent like mye CO2 utslipp. Men en føler seg jo mere "rein" når en kjører El-bil.

Jeg er egentlig optimist og ønsker å se muligheter istedenfor begrensinger og har også prøvd å tenke positivt på fremtiden og prøver det hver dag. Men til stadighet blir jeg gjennom nyhetsbilde minnet om at det er mere og mere ekstremt vær som skyldes endringer i klima.

Les Sintef sin rapport som svarer på spørsmål om klima er menneskeskapt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+4563tsdgf

Helt fra langt tilbake har mennesket vært opptatt av å finne metoder som gjør at tilværelsen blir bedre og mere lettvint. Men på sikt viser det seg at denne utviklingen ikke har gagnet menneske. I dag ser en konsekvensene av denne lettvintutviklingen som har ført til mange negative konsekvenser og en vet ikke helt om det er mulig å reparere disse konsekvensene. Så lenge det er tilbydere av lettvint ting vil mennesket bli fristet til å ta det det i bruk og når hele samfunnet er bygget opp på dette vil det være svært vanskelig å stoppe. Mennesket gjør et valg ved å følge mengden som ønsker denne utviklingen og det valget er menneskets undergang. Spørsmålene vi være:

Skal vi gi avkall på en mengde ting som gjør tilværelsen mere lettvint og som vi vet gir negative konsenkvenser.

Går det an å differensiere ut noe som ikke gir konsekvenser?

Kan vi gjøre noe sammen?

Er det for sent?

det at mennesker vil gjøre noe X mer effektivt er vel og bra. tenk på hvor mye pes og strev man måtte gjennom for bare 3-400 år siden.

det er i menneskets natur å spare krefter, og vi dør ikke i alder av 50 år lengre.

jeg vil sannelig ikke gå tilbake til regressive tider.

 

om mennesker får det altfor lettvint(med tanke på teknoligks maskineri), så kompenserer mennesker med å gjøre mer fysisk andre steder, da hjernen er bygd for å være aktiv vis man vil føle seg lykkelig tilfredsstilt.

 

personlig tror jeg utfordringen ligger mer i at vi mennesker bruker teknologi til å uttarme snarere enn å bevare,

og på den måten ødelegger et paradis som man kunne hatt(vis tenkte litt mer som en urstamme ville tenkt).

grådighet og begjær er essensen til menneskets problemer, i sterk motivasjon fra en politisk sosial identitet man er lært opp til å måtte forsvare for en hver pris.

 

skal det bli noe forandring må først og fremst mennesker innvendig endre sin tankegang,

godt hjulpet av en politisk system som bygger på bevaring framfor uttarming.

 

 

 

Lenke til kommentar

Helt fra langt tilbake har mennesket vært opptatt av å finne metoder som gjør at tilværelsen blir bedre og mere lettvint. Men på sikt viser det seg at denne utviklingen ikke har gagnet menneske. I dag ser en konsekvensene av denne lettvintutviklingen som har ført til mange negative konsekvenser og en vet ikke helt om det er mulig å reparere disse konsekvensene. Så lenge det er tilbydere av lettvint ting vil mennesket bli fristet til å ta det det i bruk og når hele samfunnet er bygget opp på dette vil det være svært vanskelig å stoppe. Mennesket gjør et valg ved å følge mengden som ønsker denne utviklingen og det valget er menneskets undergang. Spørsmålene vi være:

Skal vi gi avkall på en mengde ting som gjør tilværelsen mere lettvint og som vi vet gir negative konsenkvenser.

Går det an å differensiere ut noe som ikke gir konsekvenser?

Kan vi gjøre noe sammen?

Er det for sent?

Menneskets undergang? Hvor har du det ifra? Er det bare noe du har bestemt deg for?

 

Jeg ser fremskritt, og klarer ikke på noe vis å se at vi nærmer oss en stor katastrofe. Men kanskje du ønsker å være en frelser, og derfor må det være noe galt med verden? I tilfelle bør du legge det av deg, for vi har allerede nok av dommedagsprofeter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ut fra de svar jeg har fått på innlegget mitt er endel av lettvintutviklingen positiv og det kan jeg jo være enig så lenge den er styrt mot noe som er nyttig og at det finnes et behov. Dette er jo essensen i utvikling. Jeg er enig i at mennesket har egenskaper som gjør at det til stadig tenker utvikling og forbedring. Og som noen av dere formidler er mye av denne utviklingen positiv men det finnes også noe som ikke er så bra. Derfor stiller jeg spørsmål om er om det er mulig å differensiere endel av denne lettvintutviklingen og da tenker jeg på utvikling som gir negative konsekvenser som eksempelvis at barn og ungdom får mindre trening på å lese ansiktsutrykk  og direkte kommunikasjon når kommunikasjonen foregår på sosiale medier. Negative konsekvenser i dette eksempelet kan være  at barn og ungdom ofte mistolker og diskvalifiserer seg selv i situasjoner. Jeg tror også mange voksne gjør det samme. Dette kan være noe av opphavet til depresjon som i dag er økende.

Jeg tror det kan være nyttig å stille spørsmål med alt som dyttes på oss om vi egentlig har behov for denne utviklingen. Går det an å tenke sortering? Lærer vi på skolen forskjellen mellom kortvarig og langvarig nytte/glede? Kan vi bli flinkere til å sortere vekk det vi egentlig ikke har behov for? Jeg er enig med at en god start er å endre indre verdier og er også enig at myndighetene har også har en stor innflytelse på hva slags verdier vi velger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...