Gå til innhold

[Løst] Tanker om Handelshøyskolen BI?


Anbefalte innlegg

NHH er ikke bedre enn BI, tvert i mot. Jeg synes du skal se på hvor BI ranker :)

 

Tullball. NHH og BI er stort sett jamstilt i næringslivet, men studentmassen på NHH er i snitt vesentlig bedre. Ingen seriøse arbeidsgivere legger noe særlig vekt på marginale forskjeller i ymse rankinger.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tullball. NHH og BI er stort sett jamstilt i næringslivet, men studentmassen på NHH er i snitt vesentlig bedre. Ingen seriøse arbeidsgivere legger noe særlig vekt på marginale forskjeller i ymse rankinger.

Basert på hva? Du kommer med masse påstander, men det er bare empiri. Selvfølgelig legger utenlandske bedrifter mer vekt på en skole som ranker bedre og har triple crown akkreditasjon. Studerer man som seriøst som MRR og ikke noe tull som hun over, blir man headhuntet før man er ferdig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Basert på hva? Du kommer med masse påstander, men det er bare empiri. Selvfølgelig legger utenlandske bedrifter mer vekt på en skole som ranker bedre og har triple crown akkreditasjon. Studerer man som seriøst som MRR og ikke noe tull som hun over, blir man headhuntet før man er ferdig.

Når vi snakket om basert på hva. Hva baserer DU disse påstandene på? Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å bli klok på hvor du vil med alle disse trådene du lager, Christian. Du lager tråd på tråd, for å så nærmest gå til angrep på de som prøver å rådgi deg basert på sine egne erfaringer, fordi du ikke er enig i det de sier. Du er 16 år og du har ALDRI studert. Om du ikke vil ha råd eller input, så får du slutte å spørre. Så enkelt er det. Ingen liker en bedreviter.

 

Når det gjelder BI vs. NHH diskusjonen, så har denne pågått i mange år. Det er ikke noe klart svar på hvilken av høyskolene som er "best", og jeg skal heller ikke uttale meg for mye vedrørende denne diskusjonen når jeg ikke har studert ved noen av de. Ønsker likevel å fremme at britiske Financial Times rangerer masterprogrammene som tilbys hos de to høyskolene omtrent likt i hver ranking de har, så noen stor forskjell er det ikke. Når du i tillegg sier at du ikke har tenkt til å møte opp i forelesninger, så ser jeg ikke helt poenget med å punge ut 300 laken for å "gå" på BI. Har du råd til det og absolutt må gå på BI, så for guds skyld, kjør på.

 

Gå ferdig allmennfag.
Søk deg inn på BI.
Møt opp eller ikke møt opp til forelesninger.
Jobb livet av deg, både under og etter studiene.

 

Det virker som du har planen klar, så da er det bare å kjøre på. Jeg skal ikke stoppe deg.

Endret av Dolandyret
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Basert på hva? Du kommer med masse påstander, men det er bare empiri. Selvfølgelig legger utenlandske bedrifter mer vekt på en skole som ranker bedre og har triple crown akkreditasjon. 

 

 

Ja, erfaring er cluet her. Mtp at jeg er nærmere 10 år eldre enn deg, så har jeg nok mest av det. Jeg skrev aldri at rankinger ikke betyr noe, jeg skrev at små forskjeller ikke spiller noen rolle. Leter man lenge nok, så vil man garantert kunne finne noe som stiller den ene i et bedre lys enn den andre. Men så neste år kan det være omvendt. Det som betyr noe, er at de begge er utmerkede skoler i norsk målestokk.

 

 

 

Studerer man som seriøst som MRR og ikke noe tull som hun over, blir man headhuntet før man er ferdig. 

Det er i grunn svært uvanlig å bli headhuntet under (økonomi)utdannelse i Norge. I den grad det skjer, skjer det stort sett i tech. Derimot, å få tilbud om jobb før man er ferdig er ikke usannsynlig om man kan vise til gode karakterer og/eller relevant erfaring. Men det er ingen som kommer til å kaste seg etter deg bare fordi du har en mastergrad fra BI/NHH. Til det utdannes det for mange økonomer. Mer konkret, så avlegger mer enn 1000 stk en mastergrad på BI og NHH hvert år. Så kommer alle de andre universitetene og høyskolene i tillegg. For ikke å snakke om utlandet, og spesielt CBS. 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvorfor sammenligner du MRR med andre mastergrader?

 

Mtp. headhunting er det svært vanlig i revisjonsbransjen, dette vet jeg fordi jeg har familie som jobber med det. Så trekk tilbake.

 

Jeg brye meg ikke om du har mer erfaring enn meg, jeg har mer kunnskap.

Men din "kunnskap" kommer fra erfaring fra andre igjen, så den virker ikke noe mer høyverdig.

 

Hvor stor andel av de uteksaminerte MRR-studentene ved BI blir headhunted før de er ferdige? Med mindre du kan svare på det har du ikke kunnskap, du har erfaring fra et par bekjente som kan ha overdrevet sterkt.

Lenke til kommentar

Men din "kunnskap" kommer fra erfaring fra andre igjen, så den virker ikke noe mer høyverdig.

 

Hvor stor andel av de uteksaminerte MRR-studentene ved BI blir headhunted før de er ferdige? Med mindre du kan svare på det har du ikke kunnskap, du har erfaring fra et par bekjente som kan ha overdrevet sterkt.

87% av masterstudenter fra MRR får jobb 6 mnd før endt utdanning, av disse blir 57% headhuntet via. linkedin og instagram

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det skal ikke du bry deg noe med-

 

Så du bare kommer med en påstand som du ikke klarer å underbygge med en kilde engang?

 

Jeg kan også komme med en påstand uten kilde: 1% av alle MRR-studentene blir headhuntet før endt utdanning. Du skal ikke bry deg noe med kilde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror du virkelig ikke BI ville reklamert STORT med en andel på 57% som blir headhuntet før endt studium for MRR? Sålangt kan jeg ikke se det nevnt en eneste gang på sida deres. BI får altså inn 300 000 per student, det er med andre ord snakk om ganske mye penger for dem.

 

Tror du på disse tallene selv?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Tror du virkelig ikke BI ville reklamert STORT med en andel på 57% som blir headhuntet før endt studium for MRR? Sålangt kan jeg ikke se det nevnt en eneste gang på sida deres. BI får altså inn 300 000 per student, det er med andre ord snakk om ganske mye penger for dem.

 

Tror du på disse tallene selv?

De reklamerer stort med det. Du har tapt denne diskusjonen. 

 

Tråden lukkes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

De reklamerer stort med det. Du har tapt denne diskusjonen. 

 

Tråden lukkes.

 

HVOR reklamerer de med det? Jeg har faktisk prøvd å google, men har ikke funnet en dritt. Det nevnes ikke en eneste gang i infoblatten om MRR.  BI lagde derimot en stor sak ut av det da en bachelor ble headhuntet en gang, så regner med de hadde gjort minst like mye hvis 57% ble headhuntet.

Lenke til kommentar

Han gjør narr av alle andre som ikke tar revisorutdanning i mange tråder, og fremstår som en bedreviter av rang.

 

Får håpe han har bedre kilder til lover og regler i den revisjonen han (skal) gjør(e), enn han klarte å produsere til den fantastiske headhunter statistikken. Er spesielt interessert i å høre hvor mange som blir headhuntet til revisjon gjennom Instagram? Til og med innen tech har jeg aldri vært borti headhunting på Instagram, selv om jeg flere ganger i uka blir  headhuntet på LinkedIn.

 

Helt ærlig, Christian, så tror jeg du tar litt lett på ting. Om det er fordi du er garantert jobb hos pappa, eller om du helt ærlig tror du kan gå gjennom et masterstudie innen revisjon uten å gå på forelesninger vet jeg ikke, men jeg tror du må ta en liten realitetssjekk.

 

Og så er det ikke slik at kun fordi du ønsker å bli revisor, så er det den beste utdannelsen man kan få. Det er veldig bra at du har interessen, men du må slutte å rakke ned på alle andre yrkesvalg.

Endret av NoTrace
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skal også sies at det er forskjell på headhunting. Hvis de mener "fikk en massegenerert melding på LinkedIn om en stilling jeg kunne søke på" (da ofte sendt med et script til alle som er registrert med relevant utdanning), så er nok det blitt vanligere, men da må en likefullt gjennom helt vanlig søknadsprosess og så videre. Jeg vet ikke om jeg ville kalt det headhunting, og det er i dette tilfellet ikke så imponerende.

 

Ser at BI generelt opererer med at 73% har jobb før endt masterstudium, men ikke seks måneder før (https://www.bi.no/studere-ved-bi/kampanjesider/heltid/jobb-etter-utdanning/), og 91% har jobb seks måneder ETTER endt utdanning.

 

Det er altså ganske langt unna de 87% som fikk jobb seks måneder før studieslutt for MRR. Det kan godt være de er mer populære, men ikke så mye mer.

 

Det skal også nevnes at MRR tilbys som studium ved siden av jobb. Det vil altså si at en andel allerede har jobb selv før de begynner. Hvis vi antar at 50% tar MRR ved siden av jobben, ender vi da altså opp med at 74% faktisk fikk en ny jobb.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...