Gå til innhold

Kongen har fått batterier – og hurtiglader på Aker Brygge [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig interessant – og bra – at ferjene faktisk vert ti tonn lettare med batterielektrisk framdrift enn med gass/diesel.

Fergen hadde ballast, samt kjølekister som er tatt ut og erstattet med batterier. 

 

En i utgangspunktet dårlig designet ferge med andre ord, som måtte løse ballast problemer med 7,5 tonn stein på den ene siden. 

Lenke til kommentar

Nesodd feriene, Konvertering fra Drift på naturgass til Batteri.

kost/nytte miljøgevinst,.

 

Tillater med noen politisk ukorrekte kommentarer i lykkerusen basert på kost/nytte betrakninger av denne spesielle øvelsen

Overslagene er basert på artikler i Teknisk Ukeblad publisert på denne nettsiden tidligere.

Nesoddfergene hadde motorer basert på naturgassdrift og bunkring som flytende naturgass LNG.

Naturgass er det mest miljøvennlige drivstioffet basert på hydrocarboner ,metan CH4.

Grunnet hydrogenkomponenten i drivstoffet blir CO2 utslippet ca 35% lavere pr. kwh enn drift basert på dieselolje.

Et overslag over kost/nytte effekten av denne omleggingen fra gassdrift til batteridrift gir følgende resultat basert på 15 års levetid/kontraktstid.

Ombygging av fergene 80 mill NOK ( Ref TU )

Ekstra driftskostnader 8 mill NOK pr år i 15 år ca 120 mill NOK. ref TU

Reduserte CO2 utslipp 6000 tonn pr år eller ca 100.000 tonn i øpet av 15 år.

Kostnad pr tonn redusert CO2 blir da ::

NOK 200 mill dividert på 100..ooo tonn = NOK 2000 pr tonne

Internasjonale Markedspriser for CO2 kvoter ligger på ca 350-500 NOK pr tonn dvs ca den fjerde del.

Øvre grense som ansees økonomisk forsvarlig for CO2 reduksjon i industrieni bir ofte satt til NOK 1500 pr tonn i Norge, eller ca 4 ganger markedskostnaden globalt.

I praksis vil det si at man med den samme kapitalinnsatsen kan fjerne 3 til 4 ganger så mye CO2 ved andre alternativer

Batteridrift i selv kan være gode løsninger til sitt bruk, men å kanibalisere det mest naturvennlige fergealternativene i Oslofjorden til en pris hinsides all fornuttig tanke, til fortrengsel for andre gode og mer økonomiske tranportalternativer som f.eks. fergetransport til Snarøya.minner mer om symbolpolitikk enn sund pragmatisk tenkning.

CO2 er en klimagass, NOX utslipp i biltraffikk et lokalt problem med begrenset ulempe fra en ferge.

Det er ikke publisert mye data rundt ladeanlegget , ladetider og innflytelse på trafikk kapasiteten, men erfaringer fra Vestlandet indikererer i noen tilfelle behov for ekstra ferger for å opprettholde traffikkavviklingen grunnet behov for ladetid og rushtidseffekter både på strøm og passasjerer..

Hurtigladere har også sin begrensning både når det gjelder netteffekter til fremføring og slitasje på batteriene.

Jeg etterlyser en uavhengig teknisk/økonomisk evaluering av dette prosjektet så det beste ikke blir det godes fiende og gode prosjekter skrinlegges grunnet urealistisk pengebrtuk på symbolalternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ombygging av fergene 80 mill NOK ( Ref TU )

Ekstra driftskostnader 8 mill NOK pr år i 15 år ca 120 mill NOK. ref TU

Her reknar du den same kostnaden to gonger.

 

Norled betaler 80 millionar kroner for ombygging av denne ferja (den neste kostar 30% mindre og den neste 40% mindre). Det får dei att over driftsbudsjettet (8 millionar kriner pr år i 15 år). Du kan med andre ord berre rekne med dei 8 millionane i året over 15 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...