Gå til innhold

Er det bare jeg som vil jobbe?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke jobbe ute, men på kontor. Jeg elsker å jobbe og jeg skal ikke ha familie, for jeg liker ikke barn, jeg blir heller aldri forelsket.

 

Hvis det er det du vil så kjør på. Det er ingen som stopper deg. Jeg vet at mange store konesultfirmaer innen revisjon ser veldig mellom fingeren når det kommer til arbeidstid. Du vil på papiret jobbe normale arbeidsdager, men i realiteten kan du jobbe mye mer. Det er absolutt ingen ting galt med å ville jobbe og det er ikke sånn at alle må ha leve for fritiden. Jeg gjør ikke det.

 

Så får vi se, kanskje de som spår at ting vil endre seg med tiden får rett, kanskje ikke. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke jobbe ute, men på kontor. Jeg elsker å jobbe og jeg skal ikke ha familie, for jeg liker ikke barn, jeg blir heller aldri forelsket.

 

Du er 16 år og vil bli revisor uten familie og barn. Du kommer til å bli skallet når du er 30.

Ellers synes jeg det er fornuftig mål å ville gå handelshøyskolen. Lykke til.

 

Jeg tipper du vil revidere dine egne livssyn de neste 5 årene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg ser alle syter over arbeidstid og alt det der, slutt da?! Jeg er kjempeinteressert i å jobbe mye overtid, helst fra 07:00-22:00 hver dag, og helger. Det hadde vært drømmen. 

Bare å søke seg til investment banking så kan du få kjenne på hva det egentlig innebærer å jobbe 14-18 timer i dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes spørsmålet om 6 timers arbeidsdagen er mer interessant enn det trådstarter diskuterer. Ikke fordi jeg alltid ville ha syntes at det er en riktig stillingsbrøk. Men fordi man må tørre å utfordre spørsmålet.

 

F.eks. kanskje det kunne ledet til flere stillinger. Kanskje også noen flere deltidsstillingsbrøker i arbeidslivet? Det er fagforbundene som både kjemper for faste stillinger, men neste kampsak blir kanskje/kanskje ikke 6 timers dagen.

 

Til trådstarter. Selv om det å være organisert i arbeidslivet gir noen goder. Så høres det ut som om det er en helt feil greie for deg.

 

1. Fast arbeid må jo være uinteressant, fordi du da ikke kan få deg så mye overtid som du skulle ønske deg.

2. 6 timers arbeidsdagen er ikke noe for deg.

3. Mer enn 4-5 ukers ferie er heller ikke noe for deg.

4. Er du uorganisert så risikerer du å ikke ha rett på 5 ukers ferie, selv om kanskje du får nyte godt av det fordi resten av arbeidsstokken følger en arbeidsavtale forhandlet fram i fra et fagforbund.

Endret av G
Lenke til kommentar

TS, hvis drømmen din i livet er å være en evig singel kontorist som jobber døgnet rundt, så synes jeg faktisk du skal sikte høyere. Hva du beskriver er ikke hva folk drømmer om, men hva folk ender opp med etter å ha gitt opp drømmene sine.

 

Kan være at han drømmer om å bli neste Ikea-gründer Kamprad (men da passer vel ikke kontorist så bra), Warren Buffet. Men vi vet ingenting om trådstarters pengeforbruk.

 

Reis til Japan trådstarter. Der kan du gjøre stor karriere. Men da ender du kanskje slik også :wee: :

 

https://mashable.com/2014/05/30/japan-drunken-businessmen/

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Studerte og hadde 3 jobber ved siden av, som gjorde at jeg gikk på skola fra 08-13 ca og jobb var fra 15-23. Holdt på sånn i 3 år og er i 100% nå som jeg jobber mye overtid. Elsker egentlig å jobbe og har ikke noe i mot og stå mange timer over. Skal nok starte opp noe eget etter hvert, for er unødvendig å gi bort arbeidskraft som er langt over hva jeg får betalt for. Brenner for salg og kundeservice, så burde nok gå bra i lengden! 

Lenke til kommentar

Merker at med årene har jeg blitt mer og mer glad i fritiden min. Det har vel egentlig med to ting å gjøre. Det ene er trening og det andre er økt interesse for sosialisering, hobbyer og aktiviteter.

 

Jobb er kult det, men ikke strekk deg for langt for arbeidsgiver. Den dagen du er overflødig er det rett ut.

Lenke til kommentar

Det spørs hva man jobber med, og det spørs på arbeidsintensiteten. Ingen hadde klart å jobbe på fiske/krabbebåt i beringhavet i 20 timer i døgnet i et helt -år-! Dette gjøres kun i perioder.

 

Så jobb er ekstremt nyansert.

 

Men jeg vil gjerne spørre trådstarter: Hvis jeg gav deg 100 millioner så du fikk 1 million i året i renter, og dermed var økonomisk uavhengig, ville du fremdeles vært en slik arbeidsnarkoman som du fremstiller? Er det lidenskap for yrket som står i fokus? I så fall er det veldig beundringsverdig at du har funnet ut det i en så tidlig alder. Da burde du holde fast på det.

 

Men det må også være et resultat av indre ønske, og ikke et ønske om å bli beundret og få oppmerksomhet. Dog det er naturlig, så er det ikke sikkert du får det. De som fortjener mest respekt, er de som aldri blir sett og aldri får en klapp på skulderen.

 

Det er mange nyanser til arbeidslivet og det henger sammen med personlig utvikling. Siden vi ikke lærer noe om dette i skolen, så er det mange fallgruver å falle i. Det er for eksempel ingen 100% klar og tydelig oversikt over hvilke jobber som er tilgjengelig til enhver tid, som du bare kan velge ut. Men man bør ikke gi opp for det. Det er jo aldri en 0% sjans for å få en jobb man har lyst på.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Ja, det er selve yrke som tiltrekker meg. En ting jeg glemte å si er at jeg bor alene nå, bruker ca. 800 kroner i mnd på alt jeg trenger, så stort pengeforbruk har jeg ikke - liker å spare for å senere investere det.

 

Det som er så fint med å jobbe mye er at man ofte blir utsatt for andre arbeidsoppgaver som gir deg erfaring, lønnen har ikke noe å si for meg første årene, jeg vil ha erfaring.

 

Jeg vet det er mange her som sier at jeg ikke klarer det om det går noen år, men jeg er et arbeidsjern og har drømt om å bli revisor siden jeg var 14 år. Jeg har ingen interesserer på fritiden utenom å lese artikler, lese på forum og lese bøker gjennom gratis pdf-er.

 

Yrke er noe som virkelig har tatt over livet mitt, jeg har hørt på en podcast av en statsautorisert revisor rundt 40 ganger, fordi jeg elsker alt med yrket. Jeg kunne ikke tenkt meg noe annet.

 

Jeg må også nevne at jeg velger BI, mye fordi jeg har mest kjennskap til BI, men BI ranker også høyere enn NHH. Jeg må også være ærlig og si at de har en del enklere matematikk gjennom studiet, som jeg liker. BI ligger også i Oslo, noe som er et stort pluss for meg da jeg skal jobbe som regnskapsfører i pappa sitt selskap under studiet for å oppnå masse erfaring og autorisasjon som regnskapsfører.

 

Mvh Christian

Endret av ChristianReviderer
Lenke til kommentar

Ja, det er selve yrke som tiltrekker meg. En ting jeg glemte å si er at jeg bor alene nå, bruker ca. 800 kroner i mnd på alt jeg trenger, så stort pengeforbruk har jeg ikke - liker å spare for å senere investere det.

 

Det som er så fint med å jobbe mye er at man ofte blir utsatt for andre arbeidsoppgaver som gir deg erfaring, lønnen har ikke noe å si for meg første årene, jeg vil ha erfaring.

 

Jeg vet det er mange her som sier at jeg ikke klarer det om det går noen år, men jeg er et arbeidsjern og har drømt om å bli revisor siden jeg var 14 år. Jeg har ingen interesserer på fritiden utenom å lese artikler, lese på forum og lese bøker gjennom gratis pdf-er.

 

Yrke er noe som virkelig har tatt over livet mitt, jeg har hørt på en podcast av en statsautorisert revisor rundt 40 ganger, fordi jeg elsker alt med yrket. Jeg kunne ikke tenkt meg noe annet.

 

Jeg må også nevne at jeg velger BI, mye fordi jeg har mest kjennskap til BI, men BI ranker også høyere enn NHH. Jeg må også være ærlig og si at de har en del enklere matematikk gjennom studiet, som jeg liker. BI ligger også i Oslo, noe som er et stort pluss for meg da jeg skal jobbe som regnskapsfører i pappa sitt selskap under studiet for å oppnå masse erfaring og autorisasjon som regnskapsfører.

 

Mvh Christian

Hvorvidt du jobber mye eller ikke har ingenting å si for hvilke ekstra oppgaver du utfører. Det kommer an på yrke, stilling og bedrift.

 

Hvis du vil ha erfaring innen mange disipliner bør du jobbe for en liten bedrift hvor man ofte nå være potet.

 

Ellers har man lover som regulerer hvor mye du har lov til å jobbe.

 

Ellers helt enig i at det er lurt å stå på mens man er ung, uten forpliktelser og har overskuddet til å generere strålende attester. Her er det igjen lurt å jobbe i en liten bedrift hvor din innsats viser hos de høye herrer og ikke en større bedrift hvor ingen bryr seg eller mellomledere tar all cred for innsatsen du legger inn.

 

Yrke har alt å si for hvor lenge du orker å gi 120%. På et tidspunkt setter også helsa grenser for hva du klarer.

 

Dine ambisjoner og prioriteringer kommer til å endre seg. Believe me.

Lenke til kommentar

Hvorvidt du jobber mye eller ikke har ingenting å si for hvilke ekstra oppgaver du utfører. Det kommer an på yrke, stilling og bedrift.

 

Hvis du vil ha erfaring innen mange disipliner bør du jobbe for en liten bedrift hvor man ofte nå være potet.

 

Ellers har man lover som regulerer hvor mye du har lov til å jobbe.

 

Ellers helt enig i at det er lurt å stå på mens man er ung, uten forpliktelser og har overskuddet til å generere strålende attester. Her er det igjen lurt å jobbe i en liten bedrift hvor din innsats viser hos de høye herrer og ikke en større bedrift hvor ingen bryr seg eller mellomledere tar all cred for innsatsen du legger inn.

 

Yrke har alt å si for hvor lenge du orker å gi 120%. På et tidspunkt setter også helsa grenser for hva du klarer.

 

Dine ambisjoner og prioriteringer kommer til å endre seg. Believe me.

Jeg vil først og fremst jobbe noen år under studiene i faren mitt sitt selskap. Vet du om det er vanlig?

Lenke til kommentar

Hva spiser du egentlig?

Kjøttkaker, poteter, kål, gulrøtter, havregrøt (gratis på skolen, hver dag) og andre ting, det kommer an på hva som er på tilbud. Jeg kjøpte 5 kg medisterfarse for 200 kr denne mnd. Det var også tilbud på kål, 3 kr for 1 kilo. Har også kjøpt en del svinekjøtt og kylling.

Endret av ChristianReviderer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...