Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dårlig fall på baderomsgulv - Bustadoppføringslova §30


PerAndre123

Anbefalte innlegg

Vi klaget til entreprenør pga. dårlig fall på baderomsgulv og sluken ikke er helt riktig plassert i dusjen. Entreprenør kom og så på problemet, og erkjennet at dette var alt for dårlig, men pga. vi klaget for sent ville dette ikke bli dekket, og referte til bustadoppføringslova peragraf 30, første ledd at forbrukeren mister retten til å gjøre en mangel gjeldene dersom det ikke er reklmart «innan rimeleg tid etter at gorbrukaren oppdata eller burde ha oppdaga mangelen».

Boligen ble tatt over 2017. Saken er at eier av bolig, bodde alene i leiligheten frem til 2019 da samboer flyttet inn. Samboer påpekte det dårlige fallet, noe eier av bolig ikke hadde bemerket så veldig og trodde vannet skulle bli liggende litt i dusjområdet etter dusj. Kan og være lengde på dusjen til ny samboer som er lengre enn eierens som gjør at det var da lettere å legge merke til.

 

Så spørsmålet er, er det for sent å klage nå som entreprenør sier, da dette var en feil eier selv ikke var klar over var en feil? Om man dusjer kort og ikke har vann over hele gulvet er vell ikke fall i gulv noe alle og en hver legger merke til?

Takker på forhånd for alle innspill og hjelp i saken.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Burde ha oppdaget", dét kan jo nettopp komme av situasjoner som du beskriver, at det flytter inn noen som dusjer lenger, bruker mer vann og slike feil har lettere for å bli mer synlig. Det er ikke alle feil som gjør seg så tydelige med én gang man har flyttet inn. Det kan ta tid å oppdage feil og mangler for de som ikke er vant til å legge merke til sånt. Så "burde ha oppdaget" mener jeg gir et begrep om veldig utstrakt tid, og ikke innen en viss tid innen man har flyttet inn, og også rom for tyding om erfaringsnivå. Leier man inn noen som har masse erfaring med bygg, så kan man jo finne masse feil veldig fort. Får man en kjøper som har bodd i en gammel hytte hele livet, så vil den personen ikke ha begrep om slike temaer overhodet og godta veldig mye feil. Så jeg synes denne paragrafen blir feil å bruke. Men jeg har ingen utdanning eller erfaring, bare mine meninger.

 

Jeg mener dere har en god nok sak og burde prøve, men vent på svar fra andre som kanskje har erfaring med lignende saker.

 

Søk også advokatvakt i din kommune for 15 minutter gratis advokathjelp (hver uke).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å gi et presist svar på spørsmålet. 

 

Når man skal avgjøre når fristberegningen starter må man ta hensyn til at forbrukeren ikke vil ha like god innsikt i hva som utgjør en mangel.

 

Forarbeidene til bustadoppføringslova gir ikke god veiledning for fristberegningen.

 

Det er stor sammenheng mellom reklamasjonsreglene i bustadoppføringslova, avhendingslova og kjøpsloven. Det kan derfor være nyttig å se til forarbeidene i forbrukerkjøpsloven angående når fristberegningen bør skje. Denne er mer presis.

 

Det står der at: "Det kan ikke kreves at kjøperen i enhver detalj skal kjenne til de faktiske forhold som er nødvendig for å avgjøre om det foreligger en kjøpsrettslig mangel. Det som må kreves, er at de faktiske forholdene står såpass klare for kjøperen at han eller hun har oppfordring til å gjøre forholdet gjeldende som en kjøpsrettslig mangel"

 

Jeg kan legge til at symptomer på en mangel ikke er nok til at fristen begynner å løpe. 

Endret av heheszki
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...