Gå til innhold

SNIKTITT: Sony Xperia 5 Sony slipper ny «Xperia Compact»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan klarer dere å skrive denne artikkelen uten å nevne Samsung S10e? Den er enda mindre i hånda enn denne telefonen og i mine øyner et bedre kjøp med mindre man er stor fan av Sony.

 

Tja.

Bedre skjerm og kamera på Sony, ellers samme innmat.

S10e koster rundt 8.000,- som også blir prisen på Sony.

S10e er 69,9 mm bred mot Sony 6.8, så Sony blir mindre i hånden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvordan klarer dere å skrive denne artikkelen uten å nevne Samsung S10e? Den er enda mindre i hånda enn denne telefonen og i mine øyner et bedre kjøp med mindre man er stor fan av Sony.

 

Å nevne Samsung S10e ville i såfall bare vært for å vise at det er få grunner å gå for Samsung enn Sony xperia 5.

 

Bortsett fra at S10e har 3.5mm og "always-on" display, er Xperia 5 bedre på alt.

 

Utsagnet ditt burde vært:

"med mindre man er stor fan av Samsung, er Xperia 5 ett bedre kjøp. Den er også mindre i hånden".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja.

Bedre skjerm og kamera på Sony, ellers samme innmat.

S10e koster rundt 8.000,- som også blir prisen på Sony.

S10e er 69,9 mm bred mot Sony 6.8, så Sony blir mindre i hånden.

S10e selges for rundt 6000, ikke 8000. Skjermen har høyere oppløsning, men med det batteriet der så blir det ikke å vare lenge Leste feil om oppløsningen. Skjermen har også større rammer. Et dårligere valg i mine øyne. Og hvordan vet du at kamera er bedre?

 

Og den er kanskje marginalt smalere men den er høyere og det er ofte der folk sliter mest. Jeg vil si den oppleves som mye mindre.

 

redigert: 

Ikke kom her og si at Xperia 5 er mindre  :wee:

fxLUzgT.png

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å nevne Samsung S10e ville i såfall bare vært for å vise at det er få grunner å gå for Samsung enn Sony xperia 5.

 

Bortsett fra at S10e har 3.5mm og "always-on" display, er Xperia 5 bedre på alt.

 

Utsagnet ditt burde vært:

"med mindre man er stor fan av Samsung, er Xperia 5 ett bedre kjøp. Den er også mindre i hånden".

Bedre på alt? Totalt uenig. Ca samme batteri men 4k kontra 1080p skjerm? Lykke til med batteritiden.. Samme oppløsning faktisk, var Xperia 1 som hadde 4K skjerm. Og S10e er mye mindre (se bildet over). 

 

Kom gjerne med noen gode grunner til at Xperia 5 faktisk er bedre.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

 

Tja.

Bedre skjerm og kamera på Sony, ellers samme innmat.

S10e koster rundt 8.000,- som også blir prisen på Sony.

S10e er 69,9 mm bred mot Sony 6.8, så Sony blir mindre i hånden.

S10e selges for rundt 6000, ikke 8000.

 

Skjermen har høyere oppløsning, men med det batteriet der så blir det ikke å vare lenge. Skjermen har også større rammer. Et dårligere valg i mine øyne.

 

Og den er kanskje marginalt smalere men den er høyere og det er ofte der folk sliter mest. Jeg vil si den oppleves som mindre, i alle fall ikke større.

 

Hvordan vet du at kamera er bedre?

På alle norske butikker ligger den på 8.000,-

(Elkjøp, power, telia, komplett, etc)

 

Skjermen har også høyere lysstyrke og bedre fargekorreksjon.

(Om den da er like god som på Xperia 1 som nevnt i artikkelen)

Rammer nede på telefonen gjør det lettere å holde telefonen i en hånd, men fortsatt nå de nederste tastene på tastaturet, det samme gjelder smalere telefoner, da det blir kortere avstand over tastaturet.

Lengden er ikke noe problem på Sony da den har funksjoner for enhånds bruk.

 

Hva gjelder batteri har Xperia 1 et 3330mah batteri med en større skjerm, som også er 4k.

Denne holder på batteriet i 79 timer.

S10e med sine 3100mah, altså samme som Sony Xperia 5, holder i 83 timer.

Altså vil den nye Sony være svært nær Samsung.

(GSM arena sin test)

 

Når det kommer til kamera så bruker s10e en dårligere versjon av kamera man finner i s10.

Kun 2 sensorer.

Sony bruker derimot samme kamera som på Xperia 1.

Xperia 1 sitt kamera ligger likt, eller litt foran s10 sitt kamera, altså et godt hakk over s10e.

 

 

Edit:

Xperia 5 kommer også med hodetelefoner til en pris av 2.500,-

Som regnes som de beste i klassen.

Det gjør den også til et bedre kjøp.

Endret av Iki
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På alle norske butikker ligger den på 8.000,-

(Elkjøp, power, telia, komplett, etc)

 

Den var nettopp på tilbud til 6000 hos Elkjøp/Power og det skjer nok igjen om ikke lenge. I tillegg til at Multicom som også er en norsk butikk selger den til ca 6000.

 

Skjermen har også høyere lysstyrke og bedre fargekorreksjon.

(Om den da er like god som på Xperia 1 som nevnt i artikkelen)

Godt mulig at den har litt bedre lysstyerke og fargerkorreksjon, skal ikke uttale noe bastant der, men det burde nevnes at Samsung har vært ledende lenge på dette så det blir i så fall en marginal seier på skjermen.

 

Rammer nede på telefonen gjør det lettere å holde telefonen i en hånd, men fortsatt nå de nederste tastene på tastaturet, det samme gjelder smalere telefoner, da det blir kortere avstand over tastaturet.

Lengden er ikke noe problem på Sony da den har funksjoner for enhånds bruk.

Telefonen har uansett meny-knappene nederst så tastaturet og skjerm-innhold er det ingen problem å nå selv med små rammer. Og enhånds-funksjoner har vel mange telefoner. Er en note 10+ en liten telefon hvis den har enhånds-funksjoner? Nei den fysiske størrelsen teller.

 

Hva gjelder batteri har Xperia 1 et 3330mah batteri med en større skjerm, som også er 4k.

Denne holder på batteriet i 79 timer.

S10e med sine 3100mah, altså samme som Sony Xperia 5, holder i 83 timer.

Altså vil den nye Sony være svært nær Samsung.

(GSM arena sin test)

Så først feil og trodde denne også hadde 4K-skjerm men det var Xperia 1, så batteritiden blir nok ikke så kritisk jeg først trodde.

 

Nå vet jeg ikke hvordan GSM Arena sin test fungerer, men der har det mye å si hva som vises på skjermen og hvordan bruken er. Er det statisk bilde på? Video? Bruk av apper?

Jeg får konsekvent 5 timer screen-on-time på min S10e før den må lades. Ikke fantastisk, men enda større skjerm på samme batteri høres ikke ut som en god plan. Så det blir vel opp til strømsparingsmoduser og bruksmodus som avgjør om det er nok. Det er kanskje nok, men verken S10e eller Xperia 5 vinner mange poeng her (et av mine største ankepunkt mot S10e og resten av Samsung-serien).

 

Når det kommer til kamera så bruker s10e en dårligere versjon av kamera man finner i s10.

Kun 2 sensorer.

Sony bruker derimot samme kamera som på Xperia 1.

Xperia 1 sitt kamera ligger likt, eller litt foran s10 sitt kamera, altså et godt hakk over s10e.

Det er riktig at S10e droppet telefoto-kamera. Så der er det litt opp til enhver om man måå ha den. Jeg vil argumentere for at det ikke er noe særlig stort tap. De færreste tele-linsene har noe særlig oppløsning eller kvalitet å skryte av kontra vanlig digital zoom. Ultra-vidvinkelen kan faktisk redde deg når du ikke får plass til alt i bildet og kan ikke gjøres digitalt.

 

Og brennvidde er ikke alt. Hvordan de prosesserer bildene og annen software har minst like mye å si. Mange kameraer er bra på specs, men gir fortsatt dårlige bilder.

 

Sier ikke at Sony tar dårlige bilder (a7-kameraene deres er fantastisk så de har erfaring), men å si at kamera er et godt hakk over kun fordi de har tele-linsen er feil. Det er mange ting som må taes hensyn til. OnePlus er et godt eksempel på å levere telefoner som har hatt gode specs men ikke tar noen gode bilder. Og utifra det jeg leser så har ikke Sony Xperia 5 4K 60FPS, noe selv s10e klarer.

 

 

 

Alt i alt så er xperia 5 på det beste like god som s10e, bare i en større forpakning.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Bedre på alt? Totalt uenig. Ca samme batteri men 4k kontra 1080p skjerm? Lykke til med batteritiden.. Samme oppløsning faktisk, var Xperia 1 som hadde 4K skjerm. Og S10e er mye mindre (se bildet over). 

 

Kom gjerne med noen gode grunner til at Xperia 5 faktisk er bedre.

Angående størrelse, tenkte jeg mer på at opplevd fysisk størrelse er veldig avhengig av mobilens bredde. Har tro på at du vil føle at mobilen er mindre når den er 2mm smalere. Som er hovedgrunnen til at jeg reagerte på kommentaren din. 

 

Sony Xperia 5 leveres med tele kamera i tillegg til wide, og ultra wide, hvor Samsung S10e kun har wide og ultra wide. 

 

Batteri størrelse og skjerm oppløsning/tetthet er nokså lik, selv om litt høyere på Xperia 5. Den takler også 20% høyere ladehastighet.

 

En annen ting som Sony Xperia 5 mangler (som ville vært deal breaker for meg) er trådløs lading. 

 

 

To nokså like telefoner, med hver sine styrker/mangler. 

Lenke til kommentar

 

På alle norske butikker ligger den på 8.000,-

(Elkjøp, power, telia, komplett, etc)

 

Den var nettopp på tilbud til 6000 hos Elkjøp/Power og det skjer nok igjen om ikke lenge. I tillegg til at Multicom som også er en norsk butikk selger den til ca 6000.

 

Skjermen har også høyere lysstyrke og bedre fargekorreksjon.

(Om den da er like god som på Xperia 1 som nevnt i artikkelen)

Godt mulig at den har litt bedre lysstyerke og fargerkorreksjon, skal ikke uttale noe bastant der, men det burde nevnes at Samsung har vært ledende lenge på dette så det blir i så fall en marginal seier på skjermen.

 

Rammer nede på telefonen gjør det lettere å holde telefonen i en hånd, men fortsatt nå de nederste tastene på tastaturet, det samme gjelder smalere telefoner, da det blir kortere avstand over tastaturet.

Lengden er ikke noe problem på Sony da den har funksjoner for enhånds bruk.

Telefonen har uansett meny-knappene nederst så tastaturet og skjerm-innhold er det ingen problem å nå selv med små rammer. Og enhånds-funksjoner har vel mange telefoner. Er en note 10+ en liten telefon hvis den har enhånds-funksjoner? Nei den fysiske størrelsen teller.

 

Hva gjelder batteri har Xperia 1 et 3330mah batteri med en større skjerm, som også er 4k.

Denne holder på batteriet i 79 timer.

S10e med sine 3100mah, altså samme som Sony Xperia 5, holder i 83 timer.

Altså vil den nye Sony være svært nær Samsung.

(GSM arena sin test)

Så først feil og trodde denne også hadde 4K-skjerm men det var Xperia 1, så batteritiden blir nok ikke så kritisk jeg først trodde.

 

Nå vet jeg ikke hvordan GSM Arena sin test fungerer, men der har det mye å si hva som vises på skjermen og hvordan bruken er. Er det statisk bilde på? Video? Bruk av apper?

Jeg får konsekvent 5 timer screen-on-time på min S10e før den må lades. Ikke fantastisk, men enda større skjerm på samme batteri høres ikke ut som en god plan. Så det blir vel opp til strømsparingsmoduser og bruksmodus som avgjør om det er nok. Det er kanskje nok, men verken S10e eller Xperia 5 vinner mange poeng her (et av mine største ankepunkt mot S10e og resten av Samsung-serien).

 

Når det kommer til kamera så bruker s10e en dårligere versjon av kamera man finner i s10.

Kun 2 sensorer.

Sony bruker derimot samme kamera som på Xperia 1.

Xperia 1 sitt kamera ligger likt, eller litt foran s10 sitt kamera, altså et godt hakk over s10e.

Det er riktig at S10e droppet telefoto-kamera. Så der er det litt opp til enhver om man måå ha den. Jeg vil argumentere for at det ikke er noe særlig stort tap. De færreste tele-linsene har noe særlig oppløsning eller kvalitet å skryte av kontra vanlig digital zoom. Ultra-vidvinkelen kan faktisk redde deg når du ikke får plass til alt i bildet og kan ikke gjøres digitalt.

 

Og brennvidde er ikke alt. Hvordan de prosesserer bildene og annen software har minst like mye å si. Mange kameraer er bra på specs, men gir fortsatt dårlige bilder.

 

Sier ikke at Sony tar dårlige bilder (a7-kameraene deres er fantastisk så de har erfaring), men å si at kamera er et godt hakk over kun fordi de har tele-linsen er feil. Det er mange ting som må taes hensyn til. OnePlus er et godt eksempel på å levere telefoner som har hatt gode specs men ikke tar noen gode bilder. Og utifra det jeg leser så har ikke Sony Xperia 5 4K 60FPS, noe selv s10e klarer.

 

 

 

Alt i alt så er xperia 5 på det beste like god som s10e, bare i en større forpakning.

Marginalt bedre skjerm.

Fysisk liten telefon.

Samme batteritid og annen innmat.

Så da ligger Sony marginalt foran s10e.

 

Da kommer vi til kamera.

Sony gir mer detaljer, mer korrekte farger, og fungerer bedre i mørket.

Det at du får en tele linse i tillegg tok jeg ikke med i sammenligningen.

Ifølge de aller fleste tester som testet s10 mot X1 så vinner X1, noen tester la dem likt.

 

Altså går man fra marginalt bedre til betraktelig bedre.

 

Når man da i tillegg får med de beste hodetelefonene i klassen så blir Sony sin telefon et klart bedre kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det med folk i dag? klager på busslomma og vil ha mest mulige rammeløse mobiler.

Knuste skjermen ny mobil da den landet på siden, hadde deksel i tillegg men allikavel knuste skjermen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg mistet min gamle iPhone 7(som har rammer) i asfalt, betong osv. uten skjermen knuste.

Så jeg sier nei takk til rammeløse mobil tlf!!

Lenke til kommentar

Hva er det med folk i dag? klager på busslomma og vil ha mest mulige rammeløse mobiler.

Knuste skjermen ny mobil da den landet på siden, hadde deksel i tillegg men allikavel knuste skjermen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg mistet min gamle iPhone 7(som har rammer) i asfalt, betong osv. uten skjermen knuste.

Så jeg sier nei takk til rammeløse mobil tlf!!

 

Da er du vel glad for rammene på denne?

Også er det ikke en sånn Kina telefon som du hater.

Lenke til kommentar

 

Hva er det med folk i dag? klager på busslomma og vil ha mest mulige rammeløse mobiler.

Knuste skjermen ny mobil da den landet på siden, hadde deksel i tillegg men allikavel knuste skjermen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg mistet min gamle iPhone 7(som har rammer) i asfalt, betong osv. uten skjermen knuste.

Så jeg sier nei takk til rammeløse mobil tlf!!

 

Da er du vel glad for rammene på denne?

Også er det ikke en sånn Kina telefon som du hater.

Hva slags Troll er du?

Lenke til kommentar

 

 

Hva er det med folk i dag? klager på busslomma og vil ha mest mulige rammeløse mobiler.

Knuste skjermen ny mobil da den landet på siden, hadde deksel i tillegg men allikavel knuste skjermen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg mistet min gamle iPhone 7(som har rammer) i asfalt, betong osv. uten skjermen knuste.

Så jeg sier nei takk til rammeløse mobil tlf!!

 

Da er du vel glad for rammene på denne?

Også er det ikke en sånn Kina telefon som du hater.

Hva slags Troll er du?

Jeg er nok mer husnisse enn troll.

Du derimot er jo kjent Kina hater her inne, som konstant troller alle artikler som omhandler Kina.

(Dette kan folk lett se ved å gå inn på profilen din)

 

Men det er usaklig.

Telefonen til Sony har rammer, ingen busslomme, så det må jo være perfekt for deg som vil ha rammer.

Lenke til kommentar

To nokså like telefoner, med hver sine styrker/mangler. 

Enig der. Men som bildet viser så er s10e mye mindre i høyden enn det Xperia 5 er i bredden. Og nå sto det vel en plass "endelig" en liten telefon, og det var vel det som fikk meg til å reagere først. S10e er vel den første telefonen med liten fysisk størrelse og stor skjerm og Xperia 5 er bittelitt større. 

 

Marginalt bedre skjerm.

Fysisk liten telefon.

Samme batteritid og annen innmat.

Så da ligger Sony marginalt foran s10e.

 

Da kommer vi til kamera.

Sony gir mer detaljer, mer korrekte farger, og fungerer bedre i mørket.

Det at du får en tele linse i tillegg tok jeg ikke med i sammenligningen.

Ifølge de aller fleste tester som testet s10 mot X1 så vinner X1, noen tester la dem likt.

 

Altså går man fra marginalt bedre til betraktelig bedre.

 

Når man da i tillegg får med de beste hodetelefonene i klassen så blir Sony sin telefon et klart bedre kjøp.

Skjermen er litt lysere og bedre farger (kanskje), men har større rammer.

Fysisk liten, men fortsatt større enn s10e.

Så da ligger de ganske likt avhengig av hvem du spør, jeg mener S10e vinner fortsatt her.

 

Kamera på Xperia 5 har jeg ikke undersøkt, får vente å se på noen reviews kommer ut så gidder ikke kommentere mer der annet enn at telelinsen er litt "Meh" uansett, så greit du ikke tok det med. S10e er fortsatt helt i toppen, men skal la det være åpent for om Xperia 5 kan ha bedre bilde/video.

 

Og skal du ta med tilbudet der du får med øreproppene så må du også ta med tilbudsprisen til S10e som ligger på 6000, og ikke 8000. Da blir det mye jevnere. Legg også til trådløs lading og 3.5mm jack så har S10e et overtak.

 

Og nå vet jeg ikke om Sony har blitt bedre men der både Sony og Samsung sitt UI har vært forferdelig så har Samsung skjerpet seg One UI er faktisk veldig bra nå for tiden. Selv om begge sliter med bloatware.

 

Jeg mener fortsatt at S10e er et bedre kjøp. 

Lenke til kommentar

Enig der. Men som bildet viser så er s10e mye mindre i høyden enn det Xperia 5 er i bredden. Og nå sto det vel en plass "endelig" en liten telefon, og det var vel det som fikk meg til å reagere først. S10e er vel den første telefonen med liten fysisk størrelse og stor skjerm og Xperia 5 er bittelitt større.

 

Definisjonen på mobil størrelse er kanskje litt diffus. Du har rett i at Xperia 5 er større i areal, hvor jeg tenkte mer på oppfattet størrelse i hånden. Da har bredden mer å si enn høyden.

 

For ordenskyld, om jeg måtte velge mellom de to telefonene, hadde jeg også valgt S10e fordi den gir totalt sett en mer fleksibel telefon (Selv om mangelen av telelinse er lei de få gangene dette er kjekt å ha).

 

Jeg er mer tilhenger av faktiske funksjoner, og reagerer mer på mangler enn små forskjeller i kvalitet. (Jeg ofrer gjerne litt bildekvalitet for å få en telefon med muligheten å ta ett ultrawide bilde).

 

Av OS erfaring (Sony Xperia Z1 og Samsung S7), synes jeg Sony sitt bidrag er bedre, mer fullkomment og mer profesjonelt. Samsung opplevdes litt for "enkelt" og mangelfullt. (Merk at dette er basert på flere software, er helt sikkert bedre nå).

Lenke til kommentar

Før var "alle" mobilene laget med skjermforhold 16:9 i tankene, mens idag kjører produsentene egne varianter, så man vil definere en liten/compact mobil til hva man foretrekker (smalere eller kortere). 

Selv syns jeg 21:9 skjermene til Sony blir altfor lange, så over 15cm (denne nærmer seg faktisk 16 ~ (15,8), så ville jeg ikke engang vurdert mobilen om jeg var ute etter en kompakt mobil idag. (har iPhone Xs og S10/S10e er den eneste android jeg kunne vurdert per idag).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...