Gå til innhold

Hvor er alkoholpartiet?


Anbefalte innlegg

Det er jo en kjent sak at alkohol er en glede (for de fleste)

Alkohol er både tradisjonelt, kulturelt, og rekreasjonelt.

 

Det er INGEN partier som snakker om alkohol, alle feier det under teppet som om "nei, det er jo ikke noe viktig sak?"

 

Det er viktig. Høydepunktet for mange unge er å drikke seg drita i helgene. Det er stort sosialt press på å drikke, og veldig dyrt. Det er blitt status å ha råd til alkohol, nettopp fordi man ikke kan dukke opp med en sekser "pokal" på fest. Da vet alle at du er blakk som ei rotte. Man må ha alkohol for å stifte bekjentskaper på studiet, lønningspils og generelt ellers i livet foregår det festing.

Det er også et høydepunkt i livet for de eldre som har lært seg å like vin eller whisky. Når helgen endelig kommer, så kan de faktisk nyte det. Og da senker roen seg i kroppen.

 

Pga ugunstige priser og fucked up åpningstider på alkoholsalg, så tyr de fleste jeg kjenner til sterkøl fra sverige. Også de fleste alkoholikere drikker alltid sterkøl (primært fra sverige) eller sterkere varer fra tyskland. De har ikke råd til å kjøpe i Norge, så de skaffer smuglevarer. Eller verre, de tyr til heimbrent.

Å gjøre seg blakk på alkohol skaper en enormt ond sirkel av depresjon og skam.

 

Det eksisterer et enormt sosialt press med store økonomiske konsekvenser.

Alle har vel opplevd eller kjenner noen som sier "jeg tør ikke å sjekke kontoen min" dagen derpå.

Hvorfor må det være sånn? 

 

Det er "gratis" å brygge så mye øl man vil selv, hvorfor er ikke det ulovlig? Man kan jo enkelt være alkis med 100% tilgang på ufattelig mengder. Men det er man jo ikke. Det er RESTRIKTIV politikk alene som gjør at folk blir alkoholikere. (Eventuelt sørgelige skjebner i livet)

 

Ja til utvidet ølsalg, lavere priser og null sjenkestopp.

Ja til et mer avslappet forhold til alkohol.

Den moderne verden er alt for stressende. Kroppen har et stort behov for alkohol for å slappe av.

Alkohol dannes av en 100% naturlig prosess og kan ikke tillegges avgift. Ingen kan ta eierskap over dette.

Endret av Edgelord
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja til utvidet ølsalg og lavere priser. Nei til null sjenkestopp. Har du noen gang vært ute på byen og ikke opplevd at folk har oppført seg ufint? Man skal oppholde seg på en offentlig plass, man skal kanskje omgås kjente og ukjente personer, og man skal hjem igjen. Prøv å gjøre det samme med 0 i promille og med 2 i promille. Gi alle 2 i promille og forvent at alle skal oppføre seg som folk. Det går bare ikke. Jeg mener heller at aldersgrense på utesteder bør heves, og at skjenkingen bør innstrammes. Det er ingen menneskerett å gå ut på byen for å drikke seg dritings, men det er heller et mindre brudd på menneskerettighetene å legge restriksjoner på salg og priser på alkohol over disk. Som sagt så er det en "viktig" del av det sosiale livet, og for enkeltmennesker kan det være en glede i hverdagen. Samt at det fører til at fattige og alkoholiserte går "mann av huse" for å skaffe seg billigere alkohol.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alkoholkulturen i Norge er på rett vei. Den lavmåls og livsfarlige flatfyllskulturen eksisterer ennå og vil nok gjøre det i mange år til, men flere enn noen gang har begynt å utvikle en skikkelig alkoholkultur der man er opptatt av kvalitet, smaksopplevelser, rett drikke til rett mat og moderate inntak. Det handler ikke om å bli full eller påvirket, men den gode opplevelsen av drikke som er langt mer komplekst og som gir så mye mer enn brus, melk og vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei til null sjenkestopp. Har du noen gang vært ute på byen og ikke opplevd at folk har oppført seg ufint? Man skal oppholde seg på en offentlig plass, man skal kanskje omgås kjente og ukjente personer, og man skal hjem igjen.

 

Mye av problemet kan relateres til høye priser og tidlig stenging. Folk sitter lenge hjemme på vors, og går gjerne ikke ut før rundt 23-24.

Når de så kommer ut må det drikkes mest mulig på 3 timer før de stenger. Og alle skal hjem samtidig, noe som skaper trengsel både i matkøer, nattbusser og taxikøer.

 

Erfaring fra andre land i Europa viser at folk går ut tidligere, og går hjem når de er lei. Da får man en jevn redusjon av folkemengden utover kvelden/natta, og det oppstår mindre bråk.

Lenke til kommentar

Mye av problemet kan relateres til høye priser og tidlig stenging. Folk sitter lenge hjemme på vors, og går gjerne ikke ut før rundt 23-24.

Når de så kommer ut må det drikkes mest mulig på 3 timer før de stenger. Og alle skal hjem samtidig, noe som skaper trengsel både i matkøer, nattbusser og taxikøer.

 

Erfaring fra andre land i Europa viser at folk går ut tidligere, og går hjem når de er lei. Da får man en jevn redusjon av folkemengden utover kvelden/natta, og det oppstår mindre bråk.

Helt riktig, og jeg er enig med påstanden. Jeg tenkte nok mer på overgangsfasen tror jeg, der ungdom med flatfyllkultur plutselig kan ta hele kvelden på et utested hvor man kan drikke mye uten å tenke at det blir for dyrt. Etterhvert som det blir etablert vil nok kulturen komme etter.

Lenke til kommentar

Alle venne mine som tjener 1m+ kommer med en sixpack når vi skal ut fordi de ikke er tilbakestående, ikke fordi de er fattige.

 

Men kommer de med en sixpack "Pokal"?

 

Er enig i at alkoholavgiftene er alt for høye, og at sjenkestopp klokka tre er en dårlig idè. Problemer som bråk i taxikø ville vi bli kvitt om ikke alle skulle dra hjem samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alkohol er vel som røyk og religion - dalende.

Hadde det vært noe de fant på nylig hadde det aldri blitt lovlig. Jeg er ikke avholds, men setter pris på at det ikke prioriteres, for meg kan det dø ut i stillhet. 

 

Kroppen har ikke noe behov for alkohol for å slappe av, for noe tull. At det er naturlig betyr ingenting, det er mye naturlig som ikke er bra.

Nei til et mer avslappet forhold til alkohol.

 

Tror nok du tar feil hva gjelder religion så lenge vi snakker om kristentro og Norge (enn si på verdensbasis!), men hva gjelder tobakk og alkohol har du fullstendig rett og hva gjelder dine andre synspunkter er det bare å si amen! 
 
På arbeidsplassen jeg leder har vi en gruppe som arbeider for å fremme rusfri livstil og hvor medlemsskap krever at man skriftlig og i andre medlemmers nærvær lover å avstå fra tobakk, alkohol og ulovlige rusgifter 24/7 så lenge man er medlem (med solide rabatter her og der som konsekvens og åtte-ti ganger mulige rabatter som konskekvens om man tas i brudd).. Her hadde vi nylig fremme en rapport som viser at alkoholbruken blant ungdom ikke kryper nedover, men stuper nedover og at vokse 40-55 år (altså ungdommens såkalte forbilder!) tømmer i seg langt mer alkohol enn ungdommer 18-25 år Underskogen ser enda bedre ut: Andelen 16-åringer som har drukket alkohol siste 12 måneder har falt fra 17 av 20 i 2003 til 3 av 7 av 2017, andelen som har drukket siste fire uker fra 11 av 20 til 1 av 5! Kort sagt: Alkohol er på vei UT av mange ungdomsmiljøer. i Norge. Ikke bare i Norge, akkurat det samme ses for Sverige, Finland, Danmark, Island, UK, Tyskland og Polen. Faktum er at i dag er det mange ungdommer som skammer seg over sine foreldres forbruk, ikke foreldrene som fortviler over forbruket til sine umyndige. Selvfølgelig er 3 av 7 akkuratg 3 for mange, men det går riktig vei, og avholdssaken har vind i seilene som aldri før blant ungdom! 
 
Selv hadde jeg ideelt sett at alkohol enten ble håndtert på linje med narkotika eller håndtert kjøpsmessig som den giften den faktisk er (og slik den - som også Samson er inne på - ville vært håndtert om alkoholen ble oppdaget i dag, på linje med rusende piller foreskrevet av lege:  Kjøpstillatelse innhentes fire uker på forhånd og i fem eksemplarer,, strengt rasjonert og nøye prøvd av en nemnd hvor behovet måtte redegjøres for i alle detaljer og for hver eneste milliliter søkt om.  Hver milliliter kjøpt skal etter bruk gjøres rede rede for (brukt når, hvor, av hvem, hvorfor og i hvilken setting) og bøter på fire-fems iffer pr ml som mangler i redegjørelsen. Og selvfølgelig: Firedobling av alle alkoholavgifter med umiddelbar virkning, slik at giftbrukerne betaler i hvert fall noenlunde for sitt eget skadeverk i samfunnet, samt tollfri kvote fritatt for de avgiftene presis 0 ml (gjerne også som Singapore - alkotest på alle fly fra utlandet og bot om testen ikke er irrgrønn), samt 10 års inndragning av passrett ved enhver smugling. Et års tvangsopphold på rusavenningsanstalt med skarpt regime samt ett års samfunnstjeneste 40+ uketimer på rusanstalt for enhver under 18 som tas påvirket av alkohol, likeså millionbot til den kilden som har skaffet alkoholen til veie (noe som vris og eltes ut av mindreårige som appelsiner på juicefabrikk!) og etterpå ti års sperre for alle stipender i lånekassen, bare lån. 
 
Bare hviksker et parti eller en representant om å gjøre alkohol billigere og/eller lettere tilgjengelig blir det tykk strek med tømmermannsblyanten herfra! 
Lenke til kommentar

Det er jo en kjent sak at alkohol er en glede (for de fleste)

Alkohol er både tradisjonelt, kulturelt, og rekreasjonelt.

 

Det er INGEN partier som snakker om alkohol, alle feier det under teppet som om "nei, det er jo ikke noe viktig sak?"

 

Det er viktig. Høydepunktet for mange unge er å drikke seg drita i helgene. Det er stort sosialt press på å drikke, og veldig dyrt. Det er blitt status å ha råd til alkohol, nettopp fordi man ikke kan dukke opp med en sekser "pokal" på fest. Da vet alle at du er blakk som ei rotte. Man må ha alkohol for å stifte bekjentskaper på studiet, lønningspils og generelt ellers i livet foregår det festing.

Det er også et høydepunkt i livet for de eldre som har lært seg å like vin eller whisky. Når helgen endelig kommer, så kan de faktisk nyte det. Og da senker roen seg i kroppen.

 

Pga ugunstige priser og fucked up åpningstider på alkoholsalg, så tyr de fleste jeg kjenner til sterkøl fra sverige. Også de fleste alkoholikere drikker alltid sterkøl (primært fra sverige) eller sterkere varer fra tyskland. De har ikke råd til å kjøpe i Norge, så de skaffer smuglevarer. Eller verre, de tyr til heimbrent.

Å gjøre seg blakk på alkohol skaper en enormt ond sirkel av depresjon og skam.

 

Det eksisterer et enormt sosialt press med store økonomiske konsekvenser.

Alle har vel opplevd eller kjenner noen som sier "jeg tør ikke å sjekke kontoen min" dagen derpå.

Hvorfor må det være sånn? 

 

Det er "gratis" å brygge så mye øl man vil selv, hvorfor er ikke det ulovlig? Man kan jo enkelt være alkis med 100% tilgang på ufattelig mengder. Men det er man jo ikke. Det er RESTRIKTIV politikk alene som gjør at folk blir alkoholikere. (Eventuelt sørgelige skjebner i livet)

 

Ja til utvidet ølsalg, lavere priser og null sjenkestopp.

Ja til et mer avslappet forhold til alkohol.

Den moderne verden er alt for stressende. Kroppen har et stort behov for alkohol for å slappe av.

Alkohol dannes av en 100% naturlig prosess og kan ikke tillegges avgift. Ingen kan ta eierskap over dette.

Dette er det tetteste jeg har lest hittils i dette årtusen, og det rimelig hard konkurranse.

 

Alkohol vet alle er farlig og avhengighetsskapende, de som ender opp som alkoholikere har valgt dette selv. Hadde det kommet på markedet i 2019, hadde det vært totaltforbudt sammen med narkotika, faktisk så er alkohol regnet som farligere enn narkotika pga hvor utbredt det er.

 

Og hvis de har råd til å drikke såpass at ender opp som alkoholikere, så har de vel hatt en ok jobb på et eller annet tidspunkt, før man begynte på en lang nedtur.

 

Den dagen folk begynner å ta ansvar for sine egne handlinger, skal jeg står på Torvet 17 Mai i det klassiske grønne Borat outfiten og synge julesanger.

Endret av fo2re
  • Liker 4
Lenke til kommentar

1) Det er viktig. 2) Høydepunktet for mange unge er å drikke seg drita i helgene. 3) Det er stort sosialt press på å drikke, og veldig dyrt. Det er blitt status å ha råd til alkohol, nettopp fordi man ikke kan dukke opp med en sekser "pokal" på fest. Da vet alle at du er blakk som ei rotte. 4)Man må ha alkohol for å stifte bekjentskaper på studiet, lønningspils og generelt ellers i livet foregår det festing. 5) Det er også et høydepunkt i livet for de eldre som har lært seg å like vin eller whisky. Når helgen endelig kommer, så kan de faktisk nyte det. Og da senker roen seg i kroppen.

 

 

La oss nå se: 

1) Hvorfor er det viktig å tilhøre landes hjernebedøvde mehe-klasse! 

2) Høydepunktet eller lavmålet hvor man beviser seg å være så plaskvåt bak ørene at vannet samler seg i dammer der? 

3) Ja, og hva så? Det dekker ikke fjerdeparten av samfunnets kostnader, så det er altfor billig. 

4) Nå, må man det? Jeg hadde ingen problemer med å stifte bekjentskaper på studiet og har fremdeles ingen problemer med å sitifte bekjentskaper såvel på vegne av firmaet som meg selv - og det uten en dråpe alkohol hittil i livet? Prøver du å fortelle det er meg det dermed er noe galt med? 

5) Hva med å utvide sin horisont - lære seg nye høydepunkt i livet og bedre egnede måter å roe sin kropp på uten å av den grunn måtte bedøve sin hjerne? 

Endret av *NORGE*
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Grunnen til at ingen parti har alkoholpolitikk som fanesak er at dei fleste partia er greit nok fornøgde med dagens system, og er ikkje villige til å gjere seg upopulære for å ta opp kampen om å gjere store endringar i alkoholpolitikken.

 

Det er politisk einigheit i at alkoholforbruket skal begrensast og at det ikkje skal være fri flyt.

 

Det mest alkoholliberale partiet er Frp som meinar at viktigaste måten å kontrollere alkoholforbruket slik at nordmenn får eit sunnare forhold til alkohol med mindre overdreven alkoholbruk, er ved å drive opplysningsarbeid. Frp vil også redusere prisen på alkohol, men ikkje meir enn det som er nødvendig for å unngå handelslekasje til Sverige.

Så sjølv om Frp har ein tydeleg alkoholpolitikk, så er ikkje alkoholpolitikken så viktig for Frp at dei er villige til å risikere regjeringsmakt for å tvinge gjennom ubegrensa opningstider.

 

 

 

Ein anna ting, kvifor klager du både på at alkohol er for dyrt samtidig som at du klager over at ein kan brygge øl gratis?

Dette er jo den norske alkoholpolitikken si løysning for dei som vil bruke alkohol utan å bli begrensa av pris og salgstider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja til utvidet ølsalg og lavere priser. Nei til null sjenkestopp. Har du noen gang vært ute på byen og ikke opplevd at folk har oppført seg ufint? Man skal oppholde seg på en offentlig plass, man skal kanskje omgås kjente og ukjente personer, og man skal hjem igjen. Prøv å gjøre det samme med 0 i promille og med 2 i promille. Gi alle 2 i promille og forvent at alle skal oppføre seg som folk. Det går bare ikke. Jeg mener heller at aldersgrense på utesteder bør heves, og at skjenkingen bør innstrammes. Det er ingen menneskerett å gå ut på byen for å drikke seg dritings, men det er heller et mindre brudd på menneskerettighetene å legge restriksjoner på salg og priser på alkohol over disk. Som sagt så er det en "viktig" del av det sosiale livet, og for enkeltmennesker kan det være en glede i hverdagen. Samt at det fører til at fattige og alkoholiserte går "mann av huse" for å skaffe seg billigere alkohol.

brudd på menneskerettighetene? 

 

Det dere burde gjøre er å samle alt tomgodset og leie inn en voksen person som kan forklare dere litt om verden når dere er edru.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

Enig.

 

- Dyr alkohol skaper sosiale ulikheter (mens flest fylliker er fattige, ironisk nok!)

- Folk som ikke kan oppføre seg når de drikker bør enten drikke seg ihjel eller holde seg edru, altså vil de på sikt uansett falle utenfor et evt frislipp i innskrenkingene

 

Folk som vil stramme inn og regulere folks atferd ved hjelp av forbud etter forbud, er stort sett idioter.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...