Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust ekspert?


paT

Anbefalte innlegg

Når de gjelder rust så ville jeg bare behandlet bil med fluid-film eller noe sånt hvert 1.5 år.

Ellers så ser det for seint ut for denne, moden for vraking er min vurdering (ikke ekspert).

Edit: Skal innrømme at jeg ikke vet nok om dette til å bedømme det ut fra bildene. Mulig at det ikke er så håpløst om rammen er ok. Spørsmålet blir jo om rusten har kommet så langt at det blir mye behov for utbedringer for å få bilen godkjent hvert 2 år.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers så ser det for seint ut for denne, moden for vraking er min vurdering (ikke ekspert).

 

Jeg er heller ingen ekspert, men jeg er ganske uenig i din påstand når vi begge dømmer utifra bildene. Rust er ikke rust. Så lenge det er solid stål under og du ikke tar det kosmetiske så alvorlig, så er det ikke stor verre enn å fjerne rusten og lakkere/behandle understellet.

Lenke til kommentar

Er det denne? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150705668

 

I så fall:

Synes 50000 er alt for mye for den bilen. Ikke bare må den eu-godkjennes om noen måneder, men den har også flere feil av teknisk karakter. Og rusten er mye mer enn "litt rust her og der".

Stemmer, den ja, tror jeg skal dra å ta en titt nå i helgen, sjekke rammen under for å se tilstand eller om det kan lett gjøres noe med, såklart med en del timers arbeid. Men anbefales ikke altså?

Lenke til kommentar

Rusten er en ting. Som flere sier, kan det være at rammen er hel. Det er ingen synlige hull på bildene, men av erfaring vet jeg at hullene ofte først dukker opp når du begynner å skrape/dunke i rusten. Så uten en grundig sjekk av rammen ville jeg aldri kjøpt den, uansett pris.

 

I tillegg har den feil på bremser, en eller annen feil som trigger motorlyset, og den skal være godkjent innen 5 måneder med hva enn feil som kommer på EU-kontrollen.

 

Alt i alt vil jeg si at selv med bunnsolid ramme er den ikke verd 50 000 kr med alle disse usikkerhetsmomentene. Om du imidlertid påspanderer den en naf-sjekk eller tilsvarende, og den er positiv, sier jeg kjør på. Men få rammen og understellet behandlet med Fluid Film eller noe tilsvarende:)

Lenke til kommentar

Jeg har nå vært ute å sjekket ut bilen og ramma virket solid og bra, derimot rust skadene på hjulbue var det gått hull på. Bremsene virker som bare må luftes på nytt, kan være lekasje ved resovoir, men ikke sikker, tenkte jeg skulle få med meg en mekaniker kammerat, eller høre om jeg kan låne bilen hans i 24 timer for å kjøre den til verkstedet til kammeraten min for en grundigere sjekk. Han hadde visst fått et bud av en annen mekaniker på 45.000.

Inne i bilen, både foran og bak virker alt som det skal, han nevnte noe om at AC måtte etterfylles, men jeg syntes den funket helt fint. Interiøret så veldig nytt og fint tatt vare på, synd understellet ser ut som det gjør, men jeg skal ta alle gode tips fra denne tråden, få min mekaniker venn til å ta en grundig sjekk også skal jeg gi dere alle en tilbake melding hvis dere er intressert :) Ender jeg opp med å kjøpe skal dere F@£N meg få før og etter bilder også !

Lenke til kommentar

Oppdatering: 
Henter bilen på Onsdag(fåttt låne den i 24timer), tar med til min kammerat sitt verksted for å få sjekke understell GRUNDIG. Skal få han til å sjekke diagnose på feilmeldinger, han skal også se til bremsene, motorfeil og se grundigere på denne rusten.

Har også vært i kontakt med Vestfold Anti-Rust som ligger på Barkåker, de mente at det å fjerne rusten ved å pusse vekk osv osv osv. ikke var så lurt, at å heller bare fjerne løse flak samt da og trykk spyle+ gå over hele understellet med Fluid Film skulle definitivt gjøre susen, og prisen for full pakke var bare på 5500,- og de garanterer å stoppe rust utvikling i 2 år. 

Skal da levere bilen/ kjøpe bilen på Torsdag alt ettersom hvordan det så ut på verksted.

 

Tanker?? :)

Lenke til kommentar

Oppdatering: 

Henter bilen på Onsdag(fåttt låne den i 24timer), tar med til min kammerat sitt verksted for å få sjekke understell GRUNDIG. Skal få han til å sjekke diagnose på feilmeldinger, han skal også se til bremsene, motorfeil og se grundigere på denne rusten.

Har også vært i kontakt med Vestfold Anti-Rust som ligger på Barkåker, de mente at det å fjerne rusten ved å pusse vekk osv osv osv. ikke var så lurt, at å heller bare fjerne løse flak samt da og trykk spyle+ gå over hele understellet med Fluid Film skulle definitivt gjøre susen, og prisen for full pakke var bare på 5500,- og de garanterer å stoppe rust utvikling i 2 år. 

Skal da levere bilen/ kjøpe bilen på Torsdag alt ettersom hvordan det så ut på verksted.

 

Tanker?? :)

Ble det kjøp av Suburban?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...