Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dansk støpsel med jord. Er det håp i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt drøyt å reise til Danmark for å kjøpe adapter hos Bauhaus... 

 

Ta en tur til nærmeste elektriske butikk, be om et standard jordet støpsel for 16A (og uten noen ledning festet til!), deretter til en vertkøybutikk for en vanlig avbitertang + et lite skrujern (dersom du ikke har dette) og sett i gang. Kutt ledningen før det danske støpslet, frigjør LITT av ledningene (slik at de er helt frigjort en til kopperet ca 1 1/2 cm og frigjort fra den hvite kappen litt lengre). Tvinn GODT sammen hver enkelt av de tre delledningene der de er frigjort til kopperet,  løs monteringsskruene i støpselet og monter brunt på brunt, blått på blått og jord på jord slik at de sitter godt under monterningsskruen når denne er festet etterpå og avisolert til kobberent til LITT utenfor det du ser (få mm). Monter så strekkavlasteren (der ledningen går inn i støpselet) og tilpass ledningen slik at den sitter verken så stramt den står i spenn eller så løst den er unødvendig lang inni støpslet (det kan være du må ommontere litt første gangen om du ikke har trening) og skru støpslet sammen. 

 

Edit: Instruksjon med bilder på https://www.lampemagasinet.no/wp-content/uploads/2018/04/Veiledning-st%C3%B8psel_til_sukkerbit.pdf, du skal utføre pkt 1 og 2, men ikke 3. 

Endret av *NORGE*
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra hvordan jeg kjenner dansk EL-tenking sammenholdt med beskrivelsen på linken: Tviler (og i så fall er bruken i Norge ikke lovlig). Understreker imidlertid at jeg IKKE er fagmann på el-området. 

 

Hvorfor skulle ikke jord være med, og hvordan er danske el-tanker forskjellig fra norske på det området? Så lenge det er CE merket og godkjent ellers så er det ikke noe ulovlig å bruke et adapter.

 

Edit: det eneste som jeg kan se at blir et problem er om man bruker denne adapteren i en pirkesikker kontakt, for adapteren ser ikke pirkesikker ut. Om kontakten ikke er pirkesikker spiller det ingen rolle. Men som sagt ellers, tar to minutter å skifte selve pluggen.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke jord være med, og hvordan er danske el-tanker forskjellig fra norske på det området? Så lenge det er CE merket og godkjent ellers så er det ikke noe ulovlig å bruke et adapter....

 

Blant annet fordi danske stikk med jording brukt i privathus ser ut som https://www.idenyt.dk/globalassets/denmark/boligen/1207/stikkontakt_1207_475.gif, fordi Knud og Karen dansker (altså legfolket) sjelden vektlegger jording fordi man “man har da et HFI-avbryder” (hva nå det måtte være,  tanken om jordtilkobleing av strømnettet er ellers relativt ny i Danmark og til rundt år 2000 var tilstanden som i Norge før krigen) og danske stikk UTEN jordning, men med utseende som de jordiske norske ofte (og visstnok helt lovlig) brukes en del av Knuder og Karener som er ivrige hobbyelektrikere og i motsetning til Ola og Kari fritt har lov til å utvide stuens opplegg fra to til åtte kontakter så lenge denne “HFI-avbryder” er montert. Det står også hos Bauhaus at pluggen kan forbinde til danske jordstik (altså av den svenske/norske/tyske typen), det står ikke at den faktisk HAR jordtilkobling - og som kjent er slike stikk uten at jord faktisk er tilkoblet temmelig utbredt i Danmark. Det blir også noe underlig at Knud og Karen skal behøve noe adapter i det hele tatt for å forbinde en dansk stikkontakt med jord (altså den trepolte pluggen med jord “på skaftet” vist i linken jeg nettopp nevnte) til en dansk stikkontakt av typen som faktisk har jord. 

Lenke til kommentar

Der var det mye grøt å lese gjennom. Poenget gjenstår: er den jordet så er den jordet. Vi må da kunne legge som premiss at utstyret følger regelverket og oppfyller det de lover. Er ikke kjent med danske kontakter, men "munnen" i kontakta bør være jord, og da er det forbindelse mellom denne jorden og Schuko jorden i adapteret.

 

Med det sagt så er det helt klart en bedre løsning å bare skifte ut støpselet og drite i adapter. Så lenge man kobler det skikkelig.

Lenke til kommentar

Der var det mye grøt å lese gjennom. Poenget gjenstår: er den jordet så er den jordet. Vi må da kunne legge som premiss at utstyret følger regelverket og oppfyller det de lover. Er ikke kjent med danske kontakter, men "munnen" i kontakta bør være jord, og da er det forbindelse mellom denne jorden og Schuko jorden i adapteret.

 

Med det sagt så er det helt klart en bedre løsning å bare skifte ut støpselet og drite i adapter. Så lenge man kobler det skikkelig.

Mulig det var "mye grøt å lese gjennom"; men det er faktisk IKKE en faglært elektriker du har med å gjøre. Er man ikke i stand til å faktisk oppfatte hva som sies i slik "grøt - evt etter å stille relevante spørsmål til "grøten" - kan man godt være faglig dyktig, men kundeoppfattelsesevnen hos den faglig dyktige er laber. Du sier at "er den jordet, så er den jordet", noe som tyder på at du ikke har lest (eller oppfattet) hva jeg faktisk skrev, heller ikke lest Bauhaus siden og utelukkende legger norsk el-forståelse vedr jording til grunn (noe som selvfølgelig er helt fint så lenge man arbeider i Norge og med godkjente norske produkter, men blir problematisk straks man forholder seg til andre lands regelverk, praksis og produkter!) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke adapteret som bestemmer om du faktisk har jord i kontakten, og i og med at kontakten er norsk så forholder jeg meg til det, ja. Når adapteren har en jordtilkobling på både han og hun siden så tar jeg det for gitt at det er forbindelse mellom disse. Det er irrelevant om dansker vanligvis dropper å koble til jord i sine stikkontakter med jordklemme.

 

Edit: om det fortsatt er noe jeg ikke ser som du påpeker, og kall meg gjerne dust, men kan du nevne det punktvis hva som faktisk er problemet?

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar
Poenget er at “tredje labben” på det danske støpselet nok går INN i atapteret som YTRE SETT er dansk jordstikk (noe det jo må være for at et dansk jordet støpsel skal komme inn), men som jeg altså mistenker for IKKE å være forbndet til noe som helst, i motsetning til labb 1 og 2 som er forbudet helt som et norsk stikk. Da hjelper det veldig lite at det er jordforbindelse fra den norske stikkontakten til jordklypene på begge sider for jordtilkobling hopper meg bekjent ikke gjennom løse luften fra det danske støpslet forbi innsiden på adapteret til ut-siden adapteret forbudet med jord i Norge (men ikke i Danmark slik denne kontakttypen ofte brukes der). Du (og Zeph) legger til grunn at det automatisk er jording tilkoblet i en kontakt som kan tilkobles jord (og skal være det - i Norge). 

 

Noter også at det står i adapterbeskrivelsen at adapteret kan “forbinde ... til danske jordstik” (altså den typen som brukes som jordstikk i Norge, men ikke er tilkoblet jord i Danmark, jfr at de mangler “tredje labb”. (og at jordtilkobling sjelden er påbudt i Danmark pga denne “HFI-avbryder”en, faktisk ubetinget bare inni dusj-/badesone (og selv ikke der for 25 -30 år siden!) og der rommet er tenkt for spyling slik at alt skal være spyletett. Det står ikke at adapteret har jordforbindelse tilkoblet på både inn- og utsiden, slik vi (med all grunn) vil ta som selvfølge i Norge for at adapteret skal være lovlig. 

 

Generelt er man i Danmark på norsk 1950-tallsnivå hva gjelder krav til jording (selv om det har blitt LITT bedre med nyeste regelverk, som ikke har tilbakevirkende kraft før hele anlegget renoveres A-Å)  og setter tilsynelatende all tro og tillit på  sin “HFI-avbryder”. Dette kan formodentlig forklare en del av hvorfor Danmark har halve el-forbruket av Norge hva gjelder privatboliger, men nær dobbelt så mange branner med el-årsak i de samme privatboligene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men herregud da mann, det er like automatisk at jord inn er jord ut på adapteret som at L og N inn er L og N ut. Det er jo i bunn og grunn bare en lask (eller snarere 3 lasker) som forbinder den ene utformingen til den andre. Men nei, jeg kan ikke garantere at det faktisk er en jordforbindelse mellom inn og ut, med mindre jeg kan få den i hånda og måle. Men slik jeg tolker artikkelbeskrivelsen så er det en helt alminnelig adapter mellom Schuko (med jord) og dansk kontakt (med jord).

 

Selv på 50 tallet i Norge var det ikke lov å ha en jordet kontakt som ikke faktisk var tilkoblet jord såvidt meg bekjent. Og nei, jeg kan ikke danske regler og normer, men det virker mest som at du snakker om hva den gjengse danske kan finne på kontra hva som faktisk er lov eller ei. Og jeg vil tro (understreker at jeg ikke vet) at på slike fundamentale ting så er nok regelverket ganske likt her som der.

 

Edit: bare for å sjekke at vi ikke snakker forbi hverandre: din bekymring er at jordtilkoblingen på hver side av adapteret ikke har en intern forbindelse?

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Men herregud da mann, det er like automatisk at jord inn er jord ut på adapteret som at L og N inn er L og N ut. Det er jo i bunn og grunn bare en lask (eller snarere 3 lasker) som forbinder den ene utformingen til den andre. Men nei, jeg kan ikke garantere at det faktisk er en jordforbindelse mellom inn og ut, med mindre jeg kan få den i hånda og måle. Men slik jeg tolker artikkelbeskrivelsen så er det en helt alminnelig adapter mellom Schuko (med jord) og dansk kontakt (med jord).

 

Selv på 50 tallet i Norge var det ikke lov å ha en jordet kontakt som ikke faktisk var tilkoblet jord såvidt meg bekjent. Og nei, jeg kan ikke danske regler og normer, men det virker mest som at du snakker om hva den gjengse danske kan finne på kontra hva som faktisk er lov eller ei. Og jeg vil tro (understreker at jeg ikke vet) at på slike fundamentale ting så er nok regelverket ganske likt her som der.

 

Edit: bare for å sjekke at vi ikke snakker forbi hverandre: din bekymring er at jordtilkoblingen på hver side av adapteret ikke har en intern forbindelse?

 

Korrekt. Like lite som det blir jordet tilkobling om jeg kobler brun og blå, men tikke grønn/gul til et norsk stikkontakt med jrod og så setter det i et norsk jordet støplsel, like lite antar jeg det er jordet forbindelse her. Sjokkerende selvfølgelig etter norsk regelverk, men det er altså slik jeg kjenner det danske - og vi  har en del danske venner. Jeg har understreket at jeg ikke er fagmann, men jeg kjenner en del til danske forhold i praktisk hverdag - noe du ikke later til å gjøre. 

Lenke til kommentar

Og mitt poeng er at praktisk hverdag er forskjellig fra lovlig salg. Hvis det er fritt fram for hvermannsen der nede så forklarer jo det en del. Men som sagt, selv i Danmark vil jeg tro det er rart om de reklamerer for et produkt som ikke leverer det som sies at leveres. Om de ikke har strengt lovverk på elektro så har de vel noe om falsk reklame. Jeg tolker i hvert fall produktet som at det er et helt alminnelig adapter, noe som tar med seg alle tilkoblingene.

Lenke til kommentar

Og mitt poeng er at praktisk hverdag er forskjellig fra lovlig salg. Hvis det er fritt fram for hvermannsen der nede så forklarer jo det en del. Men som sagt, selv i Danmark vil jeg tro det er rart om de reklamerer for et produkt som ikke leverer det som sies at leveres. Om de ikke har strengt lovverk på elektro så har de vel noe om falsk reklame. Jeg tolker i hvert fall produktet som at det er et helt alminnelig adapter, noe som tar med seg alle tilkoblingene.

Les hos Bauhaus hva som SIES leveres - det står ikke at tilkobling til jord faktisk leveres (noe som ville være selvsagt i Norge, men altså ikke like selvsagt i Damark). 

 

Er en eklektrisk kompontent lovlig i et eller annet EU-land er den også lovlig i salg i Danmark, jfr prinsippet om fri vareflyt. Det betyr ikke at den automatisk er egnet etter dansk regelverk. Tror du et sted som Bauhaus vektlegger det veldig i et land der jordtilkobling notorisk ikke er påkrevd i privatbolig dersom sikringsskapet er fra før 1991 og i svært få tilfeller ellers når man har denne HFI-avbryder"-en (som for øvrig fra januar 2019 ble påbudt byttet til HDFI-avbryter innen en overgangstid for sikringsskap fra før 1991, typisk pris 1800-2000 DKK inkl montering ser jeg). . 

 

Karen og Knud har ikke lov til å gjøre hva som helst på el-nettet lengre, men hovedregel: Alt du ser spor av inne i rommet kan du utvide/forlenge/forbedre så lenge du følger regelverkt og ikke forlater rommet. Sikringsskapet har du derimot ikke noen annet å gjøre i enn å slå sikringer og andre brytere tilbake når de sier "klikk"). Og - interessant nok: Knud og Karen har ikke lov å strekke en ledning fra A til B og så be installatøren feste den i A og B - da skal installatøren også trekke ledningen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...