Gå til innhold

Bygge pc, valg av hovedkort


Anbefalte innlegg

Hei, æ mekka en bestilling til komplett for ei uke siden med noen deler. Nå er de plutselig tom for hovedkortet æ skulle ha og æ ønsker ikke å vente 2 uker så er på utkikk etter noe æ kan bytte det ut med.

 

Listen over deler ligger som vedlegg.

 

Æ kan ikke så veldig mye om dette greiene her så om dere som har peiling ser noe som dere åpenbart ville byttet ut er det også kult om dere gir beskjed. Kopierte bare builden til en random på pcpartpicker.com

 

(ja æ har kabinett fra før).

 

Takk for hjelpen :)

post-529759-0-70640000-1567517394_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan æ bytte det ut med dette? 

ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4

Vel, om du ser på produktsiden til Komplett sier den (i skrivende stund) øverste brukeranmeldelsen følgende:

 

Köpte denna med en ryzen 5 3600, tog hem allt, byggde ihop allt och trodde det var endast det jag behövde göra, men det stämde inte riktigt. För att allt skulle funka som det ska göra behövde jag "flasha" kortet till den nyaste bios uppdateringen vilket tog lite tid, sedan också överklocka moderkortet så att mina minnen på 3200mhz skulle fungera på max hastighet. Kortet kraschade flera gånger vilket gjorde mig tvungen att återställa kortet och börja om tills jag hittade rätt inställningar för överklockningen. D.O.C.P fungerade ej för mig så fick manuellt öka voltage och minne hastigheten. Men, nu när jag fått ihop allt och allting fungerar så är jag ändå nöjd :)

Brukeren sier imidlertid ingenting om hvordan han flashet BIOS. Normalt krever vel en BIOS update at du har en fungerende CPU installert, men med disse nyere hovedkortene vet jeg ikke sikkert. AMD har en ordning der de sender ut utlånsprosessorer slik at man får flashet BIOS, men om dette tilbys her på berget aner jeg ikke. Dessuten tar sikkert slikt en evighet med snail mail.

 

Det enkleste og tryggeste er nok å få en (skriftlig) garanti fra forhandler før du bestiller, på at hovedkortet kan benyttes sammen med en 3rd gen Ryzen og at de tar seg av eventuell nødvendig BIOS-oppdatering før forsendelse.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte tomahawk max. Det fungerte helt bra i starten også ville ikke pcn boote lenger. Jeg forsøkte å flashe BIOS x antall ganger og har prøvd alle triks i boka flere ganger uten hell. Sett på Reddit og andre forum at svært mange har hatt problemer med dette. Det sies at BIOS skal ha blitt bedre etter update 21.08.19, men denne fungerte ikke på min PC. Flere har skrevet at de får det til med Ryzen 3 og nye BIOS, men det har vært litt Lotto frem til nå.

 

Jeg returnerte alt av amd, og gikk for geforce/Intel. Det koster mer, men det fungerer hvertfall som det skal med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte tomahawk max. Det fungerte helt bra i starten også ville ikke pcn boote lenger. Jeg forsøkte å flashe BIOS x antall ganger og har prøvd alle triks i boka flere ganger uten hell. Sett på Reddit og andre forum at svært mange har hatt problemer med dette. Det sies at BIOS skal ha blitt bedre etter update 21.08.19, men denne fungerte ikke på min PC. Flere har skrevet at de får det til med Ryzen 3 og nye BIOS, men det har vært litt Lotto frem til nå.

 

Jeg returnerte alt av amd, og gikk for geforce/Intel. Det koster mer, men det fungerer hvertfall som det skal med en gang.

Spesielt at du skylder på amd når det er msi som har laget hovedkortet ?

 

Og hvorfor blander du inn NVIDIA i dette? Er det sånn at det var skjermkortet sitt feil at du ikke fikk til amd prosessoren din?

 

Sånn jeg ser det har msi rusha ut en serie med hovedkort med b450 brikkesett som skal støtte zen 2 ut av boksen. Hvis det ikke er tilfelle er det utrolig kjedelig for sluttbruker, og et mageplask for msi. Dette er på ingen måte amd sin feil, og salget på verdensbasis viser at AMD knuser Intel på salg for øyeblikket. Det er ikke sånn at alle disse brukerne returnerer varen sin og kjøper Intel istedenfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er jo msi sin feil at de ikke har ett kompatibelt kort med amd sin cpu. men det gikk også utover min første opplevelse av amd som er synd og gjorde at ikke ikke orka noe mer «styr».

 

Nei, det var det ikke skjermkortet sin feil. Mistet bare troen på at amd ville fungere like godt, pluss at 2070 super er ett bedre skjermkort ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...