Gå til innhold

Undersøkelse: Unge menn vil ha raske sparkesykler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen så lurer jeg på hva tek driver med her? Hvis dere er så bekymret for at folk kjører så fort, hvorfor går dere heller ikke etter de butikkene som er verst på dette? Her snakker jeg om bydue, e-wheels, etc. Om komplett eller Elkjøp selger noen M365, synes jeg ikke er verdens undergang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er dette for noe? de som er raske, de har ofte bedre motor og batteri, så korrekt tittel som ikke er personangrep, Menn vil ha kvalitet over billig kina søppel. Jeg er enig i at disse ikke burde gå over 30km/t, samme gjelder elsykler hvor når de går over dette burde være registert som moped eller lett mc med tilhørende krav om førerkort 

Endret av -Night-
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Litt av problemet med disse syklene er at de er konstruert for å bevege seg sammen med gående. De tar sin plass i et miljø hvor folk rusler rundt i sakte tempo og når da førerne av sparkesykkel ikke klarer å ta ansvar, så presser det frem slik lovgivning. Det er alle ulykkene i løpet av det siste året som nå fører til at man får oppmerksomhet på dette, og naturlige restriksjoner på fart.

 

Luringene som vil, fikser nok fartssperrene uansett, men da ligger det iallefall en klar regel i bunn når skyld skal fordeles.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

jeg lurer på hvorfor disse i det hele tatt er tillatt, dem er registrert som sykler og elsykler er lovpålagt å bare være aktiv når man faktisk tråkker.

ikke at jeg faktisk har noe imot lavhastighets transportmidler som kan brukes uten sertifikat, jeg bare lurer på denne særbehandlingen og spesielt til ett transport middel som er betraktelig mer ubalansert enn en vanlig sykkel er, og ifra bremseeffekten jeg ser på disse elsparkesykkelene så er en vanlig sykkel bedre på det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt av problemet med disse syklene er at de er konstruert for å bevege seg sammen med gående. De tar sin plass i et miljø hvor folk rusler rundt i sakte tempo og når da førerne av sparkesykkel ikke klarer å ta ansvar, så presser det frem slik lovgivning. Det er alle ulykkene i løpet av det siste året som nå fører til at man får oppmerksomhet på dette, og naturlige restriksjoner på fart.

 

Luringene som vil, fikser nok fartssperrene uansett, men da ligger det iallefall en klar regel i bunn når skyld skal fordeles.

 

Burde man ikke innføre samme sperrer på vanlige sykler?

Forby folk fra å sykle på fortauet, ikke sykle over 20 km/t, og ikke få lov til å sette sykkelen utenfor butikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Litt av problemet med disse syklene er at de er konstruert for å bevege seg sammen med gående. De tar sin plass i et miljø hvor folk rusler rundt i sakte tempo og når da førerne av sparkesykkel ikke klarer å ta ansvar, så presser det frem slik lovgivning. Det er alle ulykkene i løpet av det siste året som nå fører til at man får oppmerksomhet på dette, og naturlige restriksjoner på fart.

 

Luringene som vil, fikser nok fartssperrene uansett, men da ligger det iallefall en klar regel i bunn når skyld skal fordeles.

 

Burde man ikke innføre samme sperrer på vanlige sykler?

Forby folk fra å sykle på fortauet, ikke sykle over 20 km/t, og ikke få lov til å sette sykkelen utenfor butikken.

Nei, er nok paragrafriding her i landet. Å jeg sykler ikke en gang.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Litt av problemet med disse syklene er at de er konstruert for å bevege seg sammen med gående. De tar sin plass i et miljø hvor folk rusler rundt i sakte tempo og når da førerne av sparkesykkel ikke klarer å ta ansvar, så presser det frem slik lovgivning. Det er alle ulykkene i løpet av det siste året som nå fører til at man får oppmerksomhet på dette, og naturlige restriksjoner på fart.

 

Luringene som vil, fikser nok fartssperrene uansett, men da ligger det iallefall en klar regel i bunn når skyld skal fordeles.

 

Burde man ikke innføre samme sperrer på vanlige sykler?

Forby folk fra å sykle på fortauet, ikke sykle over 20 km/t, og ikke få lov til å sette sykkelen utenfor butikken.

Nei, er nok paragrafriding her i landet. Å jeg sykler ikke en gang.

Kan vi ikke alle bare få lov til å lage hva man selv vil? Det er jo fullt mulig å bestille kinadeler og lage seg en "tråsykkel" som går i 80km/t for 10-12 tusen. Kanskje vi skal la dem få kjøre på motorveien, uten førerkort eller aldersbegrensing. Kanskje 12 åringer kan begynne å kjøre bil.... også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bakovervendt tekning. Skulle tru at kompetente folk i 2019 sku greie å komme med noe LITT bedre enn begrense max fart sykkel KAN kjøre.

 

Kvifor er det lov å selge Tesla i Noreg? Den burde komme med sperre på 110 (+10%)km/t. Same gjelder S600, Golf, osv. Det burde vert forbudt å kjøre biler som KAN kjøre fortere enn fartsgrensa.

 

Å bruke ulykker som begrunnelse er helt feil også. Langt flere skader seg av å spille fotball, kjøre bil eller vanleg sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste blir vel "vurderer å sette en grense på gang fart. da en del mennesker virker å ha de særdeles travelt" du vet.. man kan jo skli å brekke beinet. Farlig å leve vet du. Merkelig at mennesket har overlevd steinalderen.

 

Begynner å bli mektig lei alle lover og regler som skal dras over hode på en.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er veldig mye fokus på disse el-sparkesykkel. Elefanten i rommet er jo at det er reglene for sykkel generelt som gjelder.

Hvorfor er det ingen som diskuterer disse reglene generelt?

Enkelt regel: motorisert og hastighet over 6 eller 10 km/t har aldersgrense 16 år.

Topphastighet kan fint være 25-30 km/t. Men med krav om egnet bremsekraft. Det er direkte trafikkfarlig å ligge i 20 på bilveien da det skaper kø og forbikjøringer.

El-sparkesyklene er for øvrig mye tryggere enn sykler da de ikke går raskere enn topphastigheten. Man kommer lett opp i 50 km/t på vanlig sykkel i nedoverbakker. Eller 30 på flat bakke om man tråkker litt. Kommer det inn en bil fra høyre og krever forkjøpsretten sin da så smeller det.

Men hvorfor er så el-sparkesykler farligere enn vanlig sykkel?

Kan det være fordi det er brukeren som er problemet og ikke selve sykkelen?

 

De idiotene som kjører på rødt lys kan fortsette og gjøre det. Jo fortere de krasjer jo fortere får man de ut av trafikken. Jeg har ingen sympati for de.

Ser man noen som kjører på noen så ta tak i vedkommede til politiet kommer. Det er tross alt en trafikkulykke.

 

Hvis folk viser litt mer omtanke og hensyn til hverandre istedenfor å gå hjem å sutre på internett så hadde man løst opp i mange av disse problemene.

Sist jeg var på biltur og en feis forbi meg på rødt lys så la jeg meg på hornet så han nesten gikk på snørra i veikrysset. Det er eneste de lærer på.

Forøvrig ser jeg, så og si daglig, biler som kjører på rødt i veikryss når jeg står med min el-sparkesykkel og venter på grønt lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hev den øvre grensen til 30 km/t ✓

Sett aldersgrense fra 16 år for de over 20 km/t ✓

Hold foreldre ansvarlig ved evnt. Skade/ulykke om det viser seg at den er modifisert/ over 20 km/t ✓

Gi bøter ved uansvarlig kjøring ✓

 

Noen idioter som ødelegger, men det at man ikke skal kunne kjøre sparkesykkler over 20 er idioti. Hvis man tar hensyn & at foreldre tar litt ansvar så går dette helt fint. Gi bøter eller tlf hjem for de som viser uaktsomhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet er at disse elektroniske syklene deler samme ferdselsåre som gående og det betyr at noe kommer til å gå galt. De to beveger seg på to ulike måter. Den ene i noenlunde stor fart rett frem og som kan svinge til høyre og venstre, men som er elendig på å bråbremse uten å selv å gå på trynet. Mens de andre, altså de gående som ikke akkurat har noe særlig fart, men som utmerket kan bråstoppe og skifte retning ganske raskt.

 

Ja de blir gjerne sett på som noen surrehoder av den syklisten. De gående er rett og slett altfor trege og uforutsigbare. De er rett og slett i veien for de kjappe siden de både kan og vil bevege seg i alle retninger. Så dette er hovedproblemet. Skulle egentlig vært som i Danmark hvor de som sykler har egne veier som de kan ferdes på. Og hvis ikke, vennligst sett på en bjelle eller en alarm for å kunne advare gående trafikanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet startet i 1978 da det i Norge ble vedtatt at det skulle være lov å sykle på fortau slik at man skulle slippe å legge til rette for syklister.

 

Få sykler vekk fra fortau igjen og problem er løst. I hvert fall dette problemet. Så lenge sykler/elsykler/elsparkesykler holder seg i kjørebanen eller egne sykkelveier er toppfart et mye mindre problem. Eventuelt la barn (under 12? år) sykle på fortau slik det er i noen andre land.

 

Om det skal være en toppfart har jeg ikke noen sterke meninger om, men for meg virker 25 km/t som det er for elsykler som en rimelig grense for en/tohjulede motoriserte ting som man ikke trenger noen form for førerkort for å bruke.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke alle bare få lov til å lage hva man selv vil? Det er jo fullt mulig å bestille kinadeler og lage seg en "tråsykkel" som går i 80km/t for 10-12 tusen. Kanskje vi skal la dem få kjøre på motorveien, uten førerkort eller aldersbegrensing. Kanskje 12 åringer kan begynne å kjøre bil.... også?

Kjørte en boble uten karosseri som var delt opp til 2-seter for vekt, i en alder av 12. Var heller ikke lovlydig med førerkort i starten. Er ikke alle det hjelper på uansett, noen er født til å teste grenser.
Lenke til kommentar

Hva er dette for noe? de som er raske, de har ofte bedre motor og batteri, så korrekt tittel som ikke er personangrep, Menn vil ha kvalitet over billig kina søppel. Jeg er enig i at disse ikke burde gå over 30km/t, samme gjelder elsykler hvor når de går over dette burde være registert som moped eller lett mc med tilhørende krav om førerkort 

 

Det er fullt mulig å ha kraftig motor, men fartssperre på 20km/t. Om man øker batteristørrelsen, og forbedrer motoren kan man enkelt få veldig god rekkevidde og en sperre på farten. Fartssperren vil egentlig bare være med på å forlenge rekkevidden til sykkelen, da man kanskje ikke henter ut det maksimale av kraften. Elektriske enheter som sparkesykler, biler osv. trives jo som kjent best i lavere fart for å få god rekkevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...