Gå til innhold

Vi fikk bare halvparten av oppgitt ladehastighet på Nissan Leaf – nå må alle hurtigladerne oppdateres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke konklusjonen her feil ? Nissan Leaf klarer ikke 100kW lynlading?

 

Problemet er vel at laderstrasjonen ikke er kapablew?

Skal vel levere 62kW de der, så at leafen bare klarte 40 og noe er litt slapt.

 

Det største problemet er jo at de har sin egen plugg i en hverdag hvor alle andre bruker CCS standarden.

 

Og til sammenligning så støtter Tesla Model 3 Standard range lading med 170kW, og Model 3 Long Range med 250kW.

Ladestasjonene er dog ikke oppgradert i norge enda så man må klare seg med 150kW for nå.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Den har fremdeles ikke aktiv batterikjøling og får derfor elendig ladehastighet.

Sjekk ut Teslabjørns 1000 km tur. Omtrent optimale forhold for langtur, og ladehastighet på rundt 20 kw. 15,5 timer og 64,5 km/t i snitt. Samme tur med 28 kwh Ioniq bruke han 12 timer og 15 min og 81,5 km/t i snitt.

Utrolig skuffende Nissan!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Den har fremdeles ikke aktiv batterikjøling og får derfor elendig ladehastighet.

Sjekk ut Teslabjørns 1000 km tur. Omtrent optimale forhold for langtur, og ladehastighet på rundt 20 kw. 15,5 timer og 64,5 km/t i snitt. Samme tur med 28 kwh Ioniq bruke han 12 timer og 15 min og 81,5 km/t i snitt.

Utrolig skuffende Nissan!

Har nettop sett den og dette var skuffende.

Jeg hadde lavere batteritemperaturer og høyere ladehastighet med min E-NV200 Evalia på ferietur i sommer en det Bjørn fikk her etter at batteriet til Leaf passerte 40 grader.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

 

Er ikke konklusjonen her feil ? Nissan Leaf klarer ikke 100kW lynlading?

 

Problemet er vel at laderstrasjonen ikke er kapablew?

Skal vel levere 62kW de der, så at leafen bare klarte 40 og noe er litt slapt.

 

Det største problemet er jo at de har sin egen plugg i en hverdag hvor alle andre bruker CCS standarden.

 

Og til sammenligning så støtter Tesla Model 3 Standard range lading med 170kW, og Model 3 Long Range med 250kW.

Ladestasjonene er dog ikke oppgradert i norge enda så man må klare seg med 150kW for nå.

Kan faktisk ta Model 3 LR/P på en 350 kW ionity lader og få 200 kW. Ellers stemmer det med 150 kW på superlader V2 og 250 kW på v3 som kommer ila året til Europa.

 

Det er den lader fort og bruker lite energi, gjør at man fyller mye effektiv kjøring på kort tid. Ingen problemer å kjøre fort på autobahn for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nissan har forstått at de fleste kjøper Leaf som bil nr. 2 og lader hjemme. Markedet for folk som lader mye på hurtigladere er per dags dato mikroskopisk.

Men den ene gangen man ønsker å hurtiglade er det jo fantastisk at man må finne en lader med akkurat riktig plugg til Nissan sin bil.

 

Og det bygges jo mest CCS stasjoner naturligvis siden alle andre bruker CCS.

 

Combo Charging System, eller CCS som det forkortes, er et system utviklet i et forsøk på å harmonisere lading verden over. Den er en videreutvikling av de eksisterende type 1- og type 2-kontaktene.

 

Føler at Nissan tar en Apple her å vil være egen helt uten grunn (lightning/USB-C)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke konklusjonen her feil ? Nissan Leaf klarer ikke 100kW lynlading?

 

Problemet er vel at laderstrasjonen ikke er kapablew?

 

Nei, dette er helt og holdent Nissan sin feil. Alle andre lader helt fint med høyere hastighet med hurtigladere slik de er i dag. Skal alle andre betale for at Nissan har valgt ett system så man må velge dyrere hurtigladere for kun en type bil skal lade? Den kostnaden tviler jeg Nissan tar. Da må kostnaden over på forbrukere

Lenke til kommentar

Er ikke konklusjonen her feil ? Nissan Leaf klarer ikke 100kW lynlading?

 

Problemet er vel at laderstrasjonen ikke er kapablew?

 

Ladestasjonene er kapabel. Problemet er at Nissan nekter å forholde seg til at vi har CCS som standard i Europa. Vi kan ikke legge til den thai-standarden Nissan bruker for å tilfredsstille de få som insisterer på å kjøpe den bilen.

Lenke til kommentar

Ladestasjonene er kapabel. Problemet er at Nissan nekter å forholde seg til at vi har CCS som standard i Europa. Vi kan ikke legge til den thai-standarden Nissan bruker for å tilfredsstille de få som insisterer på å kjøpe den bilen.

 

CHAdeMO  standarden er vel japansk, ikke thailandsk, og som den mest solgte bilen i norge i 2018 står nok Leaf fortsatt ganske sterkt i forhold til prosentdel elbiler på norske veier. 

Lenke til kommentar

CHAdeMO standarden er vel japansk, ikke thailandsk, og som den mest solgte bilen i norge i 2018 står nok Leaf fortsatt ganske sterkt i forhold til prosentdel elbiler på norske veier.

Men blir vel snart vannet ut av Tesla, Audi, VW, Honda, Peugot, Jaguar, BMW, Hyundai, Kia, Merchedes og alle andre som bruke CCS standarden.

 

Tviler på det er mye styr for Nissan å bruke en annen plugg, så fatter ikke helt hvorfor de ikke gjør det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men blir vel snart vannet ut av Tesla, Audi, Honda, Peugot, Jaguar, BMW, Hyundai, Kia, Merchedes og alle andre som bruke CCS standarden.

 

Tviler på det er mye styr for Nissan å bruke en annen plugg, så fatter ikke helt hvorfor de ikke gjør det.

 

Forklaringen til Nissan tidligere var at de satset hardt på Vehicle-to-grid/V2G teknologien som CCS ikke er kapabel til. Dessverre er ikke nettselskapene i norge villige til å tilrettelegge for dette, men selve teknologien er utrolig smart spesielt nå i disse effekttariff tider.

Lenke til kommentar

Forklaringen til Nissan tidligere var at de satset hardt på Vehicle-to-grid/V2G teknologien som CCS ikke er kapabel til. Dessverre er ikke nettselskapene i norge villige til å tilrettelegge for dette, men selve teknologien er utrolig smart spesielt nå i disse effekttariff tider.

Hva gjør Chademo så spesielt at man må bruke det? Selve pluggen har vel bare noen datapinner og DC pinner, og man får jo adaptere fra chademon til Type 2 som fungerer f.eks.

 

Forøvrig er vist Vehicle-To-Grid klar på CCS innen 2025 ifølge google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...