Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Nye altibox" og leieboer


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått tilbud om å oppgradere altibox til 500/500 og nye tv-dekodere.

Vi har i dag 80/80 pakke med tv i vår stue og i leilighet. Nettet står i bromodus og jeg bruker Ubicuiti Amplifi HD mesh med gjestenett i hele huset. Leieboer og gjester bruker gjestenettet, og det er egen TV dekoder i leilighet, så leieboer har ikke tilgang til vårt nett. Med nye tv-løsningen så vil vi dele opptakssky, noe vi helst vil unngå. Usikker på hvordan det er med nettet, om dette kan kjøres på samme måte som i dag?
Noen som har en løsning på dette? Ønsker helst å oppgradere, men vil ikke slippe leieboer inn i vårt system. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke tar feil så må en benytte Q22 dekoder med den nye TV løsningen. Ser ingen grunn til hvorfor Altibox skal sperre tilgangen eller muligheten til å nå opptakene sine, fra alle enhetene. Abonnementet er vel tross alt personlig hvis jeg ikke tar helt feil, så det ligger vel litt over i gråsonen at to husholdninger deler?

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Er nok litt i gråsonen ja. Hybelleilighet skal vel skilles fra hovededelen. Dvs at hybel må ha egen fiber inn evt splitte den som er der om mulig. Hybelbeboer skal da ha eget abbonement på tv og nett. Hvordan er strømmen til hybel ? Skal vel være eget inntak med måler her også ?

 

Hva har dette med Altibox å gjøre? Hvis det er slik at du går helt bananas pga det jeg skrev med tanke på gråsonen så er jo den gråsonen jeg sikter til direkte knyttet til hvorfor de ikke kommer til å finne en løsning som de ikke ser behovet for. Hvis du trodde det var for å peke finger trodde du skammelig feil.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Bromodus går, men da kjøres TV og internett på hver sin kabel. Slik var det i alle fall tidligere. 

 

Vet at dette gikk før, men er usikker på om dette går no.

Mener jeg har hørt at alt nå går gjennom datalinja og at det ikke er så lett å kjøre det på 2 kabler. Om det går på 2 kabler så er egentlig problemet løst. Visst ikke TV-dekoderen da gir tilgang til nettverket.. (Har tilkoblet NAS osv.)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke den nye Altiboxløsningen, har fortsatt den gamle. Er det mulig å lage flere opptakskontoer, slik at man kan dele opptaksskyen i flere deler, med hver sin pålogging? Ev sjekk med kundeservice eller facebooksiden til Altibox, de har sikkert tenkt på dette. Det kan jo være andre situasjoner dette er aktuelt, for eksempel der foreldre har tatt opp noe de ikke vil at barna i huset skal ha tilgang til.

Lenke til kommentar

Vet at dette gikk før, men er usikker på om dette går no.

Mener jeg har hørt at alt nå går gjennom datalinja og at det ikke er så lett å kjøre det på 2 kabler. Om det går på 2 kabler så er egentlig problemet løst. Visst ikke TV-dekoderen da gir tilgang til nettverket.. (Har tilkoblet NAS osv.)

 

Når en setter hjemmesentralen i bromodus er det jo slik at den har levert internet på LAN1 og TV på resterende (mener jeg), VMG hjemmesentralen har internet i LAN4, altså omvendt rekkefølge (kilde), i alle fall frem til nå nylig. Altibox reklamerer med dette på siden sin også, og har selv ikke hørt noe annet. Det du tenker på tror jeg gjelder mer hvis den ikke er satt opp i bromodus  :)  

Lenke til kommentar

Når en setter hjemmesentralen i bromodus er det jo slik at den har levert internet på LAN1 og TV på resterende (mener jeg), VMG hjemmesentralen har internet i LAN4, altså omvendt rekkefølge (kilde), i alle fall frem til nå nylig. Altibox reklamerer med dette på siden sin også, og har selv ikke hørt noe annet. Det du tenker på tror jeg gjelder mer hvis den ikke er satt opp i bromodus  :)  

 

Ok. Da får jeg begynne å se på tilbudet. :)

Lenke til kommentar

Du vil også dele f.eks hbo med en leieboer. Går de til tv.altibox.no vil de automatisk logges inn som deg, og få tilgang til ditt innhold.

Ikke nødvendigvis noe problem, men greit å være klar over.

Kan selvfølgelig bidra til litt kluss hvis både leieboer og du følger med på samme serie, da vil "se neste" kunne gi feil oppførsel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...