Gå til innhold

[Løst] Jording av utendørsantenne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Om andre skulle komme over denne tråden med samme problemstilling. Jeg har montert opp antennen med ujordet kabel og det fungerer utmerket. Jeg fikk snakket med en elektriker og ble fortalt at det ikke var krav om jording på en slik antenne etter gjeldende regler. Jeg har montert min antenne under tak ute, for litt ekstra beskyttelse mot lyn.

Lenke til kommentar

Denne har vel POE med injektor? Det er absolutt ikke noe krav til å jorde denne ytterligere, selv om det finnes et jordingspunkt på den, og det vil ikke beskytte mot lyn heller.

Slår først lynet ned, kan det gi opp mot en milliard volt, utstyret går uansett i stykker ved direkte treff, i beste fall kan en slik jording avlede noen få tusen volt, som er som å pisse i havet.

Jording av slike antenner, værstasjoner og annet krims-krams, har også vist seg å ha så å si ingen effekt.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Hvis lynet treffer antenna di så spiller det ingen rolle om den er jordet eller ikke. Den vil bli redusert til grunnstoffer raskere enn du kan si ZAP.

 

Utendørsantenner monteres ofte høyt, noe som gjør de utsatt for lyn. Da jorder man de så lynet kan ta raskeste vei til jord/bakken uten å gjøre alt for mye skade på byggverk. Antenna blir pulverisert men forhåpentligvis redder du huset.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne har vel POE med injektor? Det er absolutt ikke noe krav til å jorde denne ytterligere, selv om det finnes et jordingspunkt på den, og det vil ikke beskytte mot lyn heller.

 

Slår først lynet ned, kan det gi opp mot en milliard volt, utstyret går uansett i stykker ved direkte treff, i beste fall kan en slik jording avlede noen få tusen volt, som er som å pisse i havet.

 

Jording av slike antenner, værstasjoner og annet krims-krams, har også vist seg å ha så å si ingen effekt.

Det stemmer at den har injektor, denne er hos meg tilkoblet jordet stikkontakt.

Lenke til kommentar

Utendørsantenner monteres ofte høyt, noe som gjør de utsatt for lyn. Da jorder man de så lynet kan ta raskeste vei til jord/bakken uten å gjøre alt for mye skade på byggverk. Antenna blir pulverisert men forhåpentligvis redder du huset.

 

 

Lyn er uforutsigbart, man vet aldri hvor det slår ned, og det er heller ikke gitt at det treffer høyeste punkt, men generelt vil det finne den veien til jord som har minst motstand.

 

En kobberleder fra antennen til jord har nødvendigvis mindre elektrisk motstand enn plankene på huset, men spenningen er så høy, selv fra indirekte treff i umiddelbar nærhet, at jordlederen uansett pulveriseres og kan sette fyr på huset i seg selv, så det er ikke gitt at jording er noe bedre enn å bare la være.

 

Har man derimot en gedigen frittstående stålmast som rager høyere enn alt annet i terrenget, slik radioamatører eller profesjonelle har(radiostasjoner, TV osv), så har det helt klart noe for seg å sikre at jordingen er tilstrekkelig til å avlede lyn, men å koble en liten ledning til det lille jordingspunktet på et slikt aksesspunkt, som står montert på husveggen, er fullstendig nytteløst, i beste fall blir man kvitt litt statisk elektrisitet i antennen, som ikke burde ha noen betydning på dagens utstyr.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...