Gå til innhold

Krypto-investorer får ta arrest i Bitcoins Norge-millioner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kryptovaluta til en verdi av nær 4,5 millioner kroner var stjålet"

 

Nå har jeg blitt tutet ørene fulle av hvor sikkert BTC er i årevis så dette får jeg ikke helt til å stemme

 

Jøss. Utrolig billig poeng av en som utgir seg for å være teknisk. Bitcoin kan da ikke stoppe hacking av PCer og servere? Tror du det er en magisk innebygd brannmur som brer seg rundt Bitcoin?

Et av hovedpoenget med Bitcoin har alltid vært å nettopp _ikke_ legge de på en skytjeneste. Alle store tjenester blir hacket, selv facebook, google, Microsoft og da blir selvsagt små aktører, som attpåtil er proppfull av penger, hacket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

"Kryptovaluta til en verdi av nær 4,5 millioner kroner var stjålet"

 

Nå har jeg blitt tutet ørene fulle av hvor sikkert BTC er i årevis så dette får jeg ikke helt til å stemme

Norges bank er også sikker, men om noen klarer å bryte seg inn der og kommer seg avgårde med penger, så er det ikke fordi sikkerheten var lav.

Lenke til kommentar

Altså, poenget mitt med å peke på at BTC har dårlig sikkerhet er ukontroversielt med mindre en forholder seg til den absolutt smaleste og i mine øyne en helt ubrukelig definisjonen av sikkerhet.

Sikkerhet handler om langt mer en kryptografisk sikkerhet. Det hjelper ikke at kryptografien er i orden om 99% bruker BTC på en måte som gjør dem sårbare for svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Altså, poenget mitt med å peke på at BTC har dårlig sikkerhet er ukontroversielt med mindre en forholder seg til den absolutt smaleste og i mine øyne en helt ubrukelig definisjonen av sikkerhet.

Sikkerhet handler om langt mer en kryptografisk sikkerhet. Det hjelper ikke at kryptografien er i orden om 99% bruker BTC på en måte som gjør dem sårbare for svindel.

Ja om de velger å ha pengene i madrassen, så er det bare løsen i ytterdøren som er sikkerheten.

 

Det er en skivebom å angripe sikkerheten til BTC, når det er brukerne som ikke bryr seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja om de velger å ha pengene i madrassen, så er det bare løsen i ytterdøren som er sikkerheten

 

Er langt mer sikkert å ha pengene i madrassen end mange andre steder, inkludert krypto. 

 

Et stort problem med krypto er at jo mer sikkert du ønsker å bevare det, jo større risiko er der for at du også selv mister tilgang til det.  Alt av USB-sticks, harddisker osv. kan og vil feile på et eller annet tidspunkt og du kan også risikere å glemme passordet.  Sistnevnte er særlig et problem ved arv, som vi allerede har set eksempler på. 

Lenke til kommentar

Er langt mer sikkert å ha pengene i madrassen end mange andre steder, inkludert krypto. 

 

Et stort problem med krypto er at jo mer sikkert du ønsker å bevare det, jo større risiko er der for at du også selv mister tilgang til det.  Alt av USB-sticks, harddisker osv. kan og vil feile på et eller annet tidspunkt og du kan også risikere å glemme passordet.  Sistnevnte er særlig et problem ved arv, som vi allerede har set eksempler på. 

 

Du kan jo gravere koden inn på en metallplate. Da tåler det til og med brann. Du kan forsåvidt også pakke det inn i en forseglet konvolutt og låse den inn, slik at du vet om noen har gjort en avlesing eller ikke. Ting må ikke lagres digitalt ift. til Bitcoins. Måtte bare få nevnt det.

 

Hadde jo vært litt stilig å gravd ned en slik bitcoin, så kunne noen som fant den om 500 år glede seg over at de har råd til absolutt alt de måtte ønske seg  :p gitt at platen også bestod av en legering som tåler tidens tann. Kanskje like greit å risse det inn i porselen, brenne den tjukke platen i ovn og så smøre porselenet inn med noe beskyttende?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er langt mer sikkert å ha pengene i madrassen end mange andre steder, inkludert krypto. 

 

Et stort problem med krypto er at jo mer sikkert du ønsker å bevare det, jo større risiko er der for at du også selv mister tilgang til det.  Alt av USB-sticks, harddisker osv. kan og vil feile på et eller annet tidspunkt og du kan også risikere å glemme passordet.  Sistnevnte er særlig et problem ved arv, som vi allerede har set eksempler på. 

Der burde de gjort noe slikt som LastPass har gjort for overføring av innhold i tilfelle død.

der setter man opp en annen konto som kan kreve å få utlevert innhold, så har eieren 30 dager på å avvise kravet. Avvises ikke kravet, så overføres verdiene.

Lenke til kommentar

Ja om de velger å ha pengene i madrassen, så er det bare løsen i ytterdøren som er sikkerheten.

Det er en skivebom å angripe sikkerheten til BTC, når det er brukerne som ikke bryr seg.

Og her belyser du selve problemet og årsaken til at BTC enda ikke er i utstrakt bruk og aldri kommer til å bli det. De har utelukkende brydd seg om kryptografisk sikkerhet - og siden de har løst det så går de rundt og venter på at BTC skal ta over verden. Men så lenge mannen i gata, som ikke kan noe som helst om BTC, ikke kan bruke det på en trygg måte så blir det heller ikke noe utbredt bruk.

 

Personlig skjønner jeg ikke helt hvordan en kryptovaluta skal greie det. Hvis jeg drar hjem til deg med hagle og tvinger deg til å overføre alle pengene fra din konto til min så kan jeg gå til politiet og få en kjennelse og få tilbakeført pengene. Med kryptovaluta er det umulig all den tid en slik ikke vil underkaste seg en domstol.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Og her belyser du selve problemet og årsaken til at BTC enda ikke er i utstrakt bruk og aldri kommer til å bli det. De har utelukkende brydd seg om kryptografisk sikkerhet - og siden de har løst det så går de rundt og venter på at BTC skal ta over verden. Men så lenge mannen i gata, som ikke kan noe som helst om BTC, ikke kan bruke det på en trygg måte så blir det heller ikke noe utbredt bruk.

 

Personlig skjønner jeg ikke helt hvordan en kryptovaluta skal greie det. Hvis jeg drar hjem til deg med hagle og tvinger deg til å overføre alle pengene fra din konto til min så kan jeg gå til politiet og få en kjennelse og få tilbakeført pengene. Med kryptovaluta er det umulig all den tid en slik ikke vil underkaste seg en domstol.

Alle noldusene som står frem i media å hevder de er blitt svindlet, er såpass retarderte at de ikke gjennomskuer en svindelmail, men jaggu klarer de å betale i BTC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...