Gå til innhold

For første gang på flere år falt elbilsalget i august


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer ikke. Hydrogen vil bli mye rimeligere enn fossilt når man får masseproduksjon. Selv innen få år så vil hydrogen flere steder være billigere.

 

Hvorfor skulle det bli en radikal endring på hydrogenprisene? Hydrogen har vært brukt i lange tider i industrien i store volum og de har ikke klart å få prisen ned.

 

Hva er revolusjonen nå?

Lenke til kommentar

Uner (kraftig) akselerasjon, kanskje men i jevn hastighet er det vind- og hjulstøy som er hørbart. Forøvrig områder der Tesla modell 3 absolutt ikke briljerer.

Min erfaring er at så lenge en kjører ut av nabolag så er det hørbart.

 

Hjulstøy har en i alle biler, men i varierende grad. Og model 3 er langt i fra best i klassen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det bli en radikal endring på hydrogenprisene? Hydrogen har vært brukt i lange tider i industrien i store volum og de har ikke klart å få prisen ned.

 

Hva er revolusjonen nå?

En kombinasjon av større produksjon, billigere strøm og mer effektive samt rimeligere måter å produsere hydrogen på. Når Nel åpner ny fabrikk om ikke så lenge, så forventer de et kostnadsfall på minst 40%. 

 

Innen 2030 regner man med at prisen på hydrogen har falt med 80% og enda mer på lengre sikt. Du kan lese litt mer om det her:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-21/cost-of-hydrogen-from-renewables-to-plummet-next-decade-bnef

 

Dette er bare en av mange slike analyser forøvrig.

post-114996-0-14276400-1567576288_thumb.png

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar

 

Hører ikke mye klakk fra min bensinmotor nei :) Helt stillegående

Da må du nok inn på hørselstest. Aldri kjørt ICE en ikke hører. Selv ikke den splitter nye E klassen jeg kjører denne uken..

Når man kommer over 40-50 km/t så er det hjul-støy. Om det er el-bil eller fossil bil da, så spiller det ingen rolle.

Endret av jendor1
Lenke til kommentar

 

Skal bli interessant å se hvor mye fjerning av fordeler for elbiler påvirker salget. 

Det tror jeg er ganske lite. Selv uten "fordelene" mange kaller det, er elbil langt mer økonomisk å eie. Drivstoffet får du for "knapper og glansbilder", så selv med full avgift osv vil de slå fossile biler på økonomi. Ikke minst er de i en helt egen liga hva kommer til ytelse og kjøreglede. Jeg kjørte en Octavia bensin med automat for noen uker siden og for meg oppleves den som en treg, gammel og kjedelig dieselbil. Selv med 180hk.

Jeg tviler du sier igjen at el-bil er rask og kvik i forhold til en "gammel" fossil bil når du har sett denne videoen.

 

Golf 0-200 km/t 4,4 sek.

Tesla 0-200 kmt/t 18 sek.

 

Endret av jendor1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når man kommer over 40-50 km/t så er det hjul-støy. Om det er el-bil eller fossil bil da, så spiller det ingen rolle.

 

Jo det spiller en rolle for de som ikke liker klakking, som en fint hører over 40-50. 

Jeg bodde rett ved en hovedvei, hørte aldri motorstøy. Hjul støy som irriterte meg på kveldene og natt. Var 50 km/t der.

Lenke til kommentar

Nei, klakking er min generelle respons på motorlyd.

 

Ja, det om deg.

En som står på en bussholdeplass ved fylkesveien hører ikke motoren over hjul og vindstøy til en 1.4l TSI motor som kjører forbi i 80 med 2000rpm. Om det i tillegg er vår veibane er det ikke mulig.

Sånn for ordens skyld - I følge fjellinjens tall for osloringen passeringer normaltakst er 30% bensin, 40% diesel og 20% nullutslipp

Lenke til kommentar

 

Jeg bodde rett ved en hovedvei, hørte aldri motorstøy. Hjul støy som irriterte meg på kveldene og natt. Var 50 km/t der.

 

Nå refererer jeg til at en sitter inne i bilen, ikke på utsiden. 

Når jeg kommer over 40-50 km/t så hører jeg ingen motorstøy i bilen min, men hjul støy. Jeg har diesel bil i tillegg.

Endret av jendor1
Lenke til kommentar

Ja, det om deg.

En som står på en bussholdeplass ved fylkesveien hører ikke motoren over hjul og vindstøy til en 1.4l TSI motor som kjører forbi i 80 med 2000rpm. Om det i tillegg er vår veibane er det ikke mulig.

Sånn for ordens skyld - I følge fjellinjens tall for osloringen passeringer normaltakst er 30% bensin, 40% diesel og 20% nullutslipp

 

Men så snakket jeg ikke om fyren på bussholdeplassen heller..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...