Gå til innhold

For første gang på flere år falt elbilsalget i august


Anbefalte innlegg

Skal bli interessant å se hvor mye fjerning av fordeler for elbiler påvirker salget. 

 

Jeg tror ikke det vil påvirke oss som allerede har elbil i dag. Jeg antar de fleste som kjører elbil er rimelig fornøyd og ikke har noe problem med å kjøpe elbil igjen.

 

Men jeg tror det dessverre vil påvirke andelen som går fra forbrenningsmotor. De som ikke enda har elbil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

At Staten sier jeg MÅ kjøpe elbil om 6 år er nok til at jeg skyr bilene som pesten.

Valg er noe jeg setter pris på...

Hva med alle som ikke har noe valg, men som sliter når det blir dårlig luftkvalitet.  Tenk om du skulle få KOLS og måtte puste som gjennom et sugerør.  Er det da greit om jeg fyller det med eksos?

 

Fantastisk alle disse som absolutt skal ha valgfrihet for seg selv, og velger å blåse i alle andre.

Hadde jeg fått KOLS, og hadde jeg røyket, ville jeg nok heller skylt på meg selv enn en dieselbil.

Hvor mange har fått KOLS pga biler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal bli interessant å se hvor mye fjerning av fordeler for elbiler påvirker salget. 

 

Jeg tror ikke det vil påvirke oss som allerede har elbil i dag. Jeg antar de fleste som kjører elbil er rimelig fornøyd og ikke har noe problem med å kjøpe elbil igjen.

 

Men jeg tror det dessverre vil påvirke andelen som går fra forbrenningsmotor. De som ikke enda har elbil.

Jeg kjenner INGEN som er særlig fornøyd med elbilen sin eller livet med ladeangst/ladepauser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er absolutt for elbil. Skulle ønske det fantes en som fylte våre krav med størrelse og rekkevidde i bruktbilmarked, som familiebil i distrikts-Norge. Altså med en bil i familien.

I vinter-Norge og distriktene så jeg ikke

elbil som ga betryggende vinter rekkevidde, blant nyere bruktbiler.

Det er for tidlig å straffe fossilbiler inntil teknologi og infrastruktur er fullgod for HELE landet.

Ser man på målinger så er tross alt også fossilbiler blitt markant bedre siste 5 år.

VW ID Crozz som kommer sent 2020, tidlig 2021, vil dekke den store massen av norske familier sitt behov til en overkommelig nybilpris. Gi det så tre fire år så vil denne også bli tilgjengelig til overkommelig pris på bruktmarkedet. Dt viktigst er å beholde elbilfordelene til evig tid sånn at vi kan få en fornuftig kost på bilhold i Norge.

Lenke til kommentar

 

Jeg er absolutt for elbil. Skulle ønske det fantes en som fylte våre krav med størrelse og rekkevidde i bruktbilmarked, som familiebil i distrikts-Norge. Altså med en bil i familien.

I vinter-Norge og distriktene så jeg ikke

elbil som ga betryggende vinter rekkevidde, blant nyere bruktbiler.

Det er for tidlig å straffe fossilbiler inntil teknologi og infrastruktur er fullgod for HELE landet.

Ser man på målinger så er tross alt også fossilbiler blitt markant bedre siste 5 år.

Dt viktigst er å beholde elbilfordelene til evig tid sånn at vi kan få en fornuftig kost på bilhold i Norge.

Evig tid??? Hvor kommer pengene til vei/vedlikehold fra da? Om ti år betaler jo alle mva, bom, ferge og veiavgift uansett.
Lenke til kommentar

 

Hadde jeg fått KOLS, og hadde jeg røyket, ville jeg nok heller skylt på meg selv enn en dieselbil.

Hvor mange har fått KOLS pga biler?

En hel haug med taxi-sjåfører. Kols og ymse former for kreft etter et yrkesliv i eksosen.

... Eller fra røyking, McFeast og null kroppsaktivitet?

Kjøper dessverre ikke KOLS-kortet ditt i denne sammenhengen.

En fordel med elbiler ser jeg likevel! Mindre røde dager i Oslo om vinteren fremover, slik at jeg slipper å la bilen min stå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Eller fra røyking, McFeast og null kroppsaktivitet?

Kjøper dessverre ikke KOLS-kortet ditt i denne sammenhengen.

En fordel med elbiler ser jeg likevel! Mindre røde dager i Oslo om vinteren fremover, slik at jeg slipper å la bilen min stå.

Det blir ikke mindre røde dager før en forbyr vedfyring.

Lenke til kommentar

 

Evig tid??? Hvor kommer pengene til vei/vedlikehold fra da? Om ti år betaler jo alle mva, bom, ferge og veiavgift uansett.

Statens pensjonsfond utland. Det vil si, det må opprettes et eget fond for infrastruktur.

Det blir ikke mer penger i et fond bare ved å opprette det. Hva tror du skjer med strømpriser/ladepriser når "alle" har elbil? Hva skjer med ladekøene?

Hvor mye mindre skal gruvene som utvinner metallene til batteriene forurense før det går opp i opp - globalt?

Hvor sannsynlig er det at flerbils-familier ender opp med kun elbiler?

Lenke til kommentar

 

... Eller fra røyking, McFeast og null kroppsaktivitet?

Kjøper dessverre ikke KOLS-kortet ditt i denne sammenhengen.

En fordel med elbiler ser jeg likevel! Mindre røde dager i Oslo om vinteren fremover, slik at jeg slipper å la bilen min stå.

Det blir ikke mindre røde dager før en forbyr vedfyring.

Jo.
Lenke til kommentar

 

 

Skal bli interessant å se hvor mye fjerning av fordeler for elbiler påvirker salget. 

 

Det tror jeg er ganske lite. Selv uten "fordelene" mange kaller det, er elbil langt mer økonomisk å eie. Drivstoffet får du for "knapper og glansbilder", så selv med full avgift osv vil de slå fossile biler på økonomi. Ikke minst er de i en helt egen liga hva kommer til ytelse og kjøreglede. Jeg kjørte en Octavia bensin med automat for noen uker siden og for meg oppleves den som en treg, gammel og kjedelig dieselbil. Selv med 180hk.

Der tar du feil. Uten de fordelene elbilen har ville de knapt blitt solgt en elbil her i landet. Når de skylder på bompengebråket som årsak er den veldig tynn grunn. Nå er vel ventelistene på elbiler stort sett borte snart og da vil det bli andre tall på elbilsalget. Klart at når en har bestillingslister på elbilen som går over flere år vil det bli storsalg når den endelig dukker opp sånn som med Tesla 3. Nå ventelistene er borte vil også den slite med sitt salg. Særlig om fordelene blir innskrenket. Er jo syting bare noen foreslår halv moms på dem. Dagens elbiler ligger forsatt et hav bak "fossilbiler. De har forsatt en lang vei og gå. At de selges bra her i landet kommer jo ganske enkelt av de fordelene og at drivstoff er enormt avgiftbelagt her i landet. Resten av verden har ikke de muligheter eller råd til sånne tiltak derfor vil det ta mange tiår før de utgjør ett alternativ til fossilbiler. Har enda ikke kjørt en elbil som har bedre komfort en dieselbrakka min så også på det området ligger de etter....

Elbiler har fremdeles begrensninger pga manglende offentlige ladepunkter og lang ladetid. Dette gjør de mindre fleksible på langkjøring. Derimot har en del av de beste elbilene komfort i toppklasse, og fartsressurser som setter de fleste fosilbiler i skyggen. Dette oppveier ikke ulempene som en stor del potensielle kjøpere føler. Derfor må det lokkes med store gullerøtter, dersom målet om å fase ut salget av bensin og dieselbiler innen 2025 skal nås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å kaste vann på bålet, men her er det igjen slett evt. ikke-nøytral journalistikk ute og går: de har regnet solid feil !

 

Hvis man ser på linken til kilden de bruker : https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-august-2019

 

så finner man at 0-utslipps biler for august 2019 er:

 

personbiler : 4713 + bruktimport :   648

varebiler : 131 + bruktimport : 7

 

Totalt : 5499

 

for august 2018 :

personbiler : 4713-555 + bruktimport :   648+749

varebiler : 131+76 + bruktimport : 7+1

 

Totalt : 5770

 

... og så var det det med 23 vs. 22 registreringsdager...

Hvis vi korrigerer denne ulikheten for 2019 er det sammenlignbare tallet : 5499*23/22 = 5749

 

Dvs. "nedgangen" er på 21 biler fra 5770 og ikke 521 stk som de hevder i grafen de presenterer hvor de hevder at tallet var 5791 i 8/2018 og 5270 i 8/2019.

 

post-529661-0-89182400-1567460164_thumb.pngpost-529661-0-13183700-1567460175_thumb.png

Lenke til kommentar

Varebiler blir ikkje rekna inn i personbiler.

 

Reellt salg pr mnd er meir riktig enn estimert liksomsalg. Virker og for at biler kan registrerast 7 dager i uka om salgssted ynskje det(må hente ut skilt til bil i forveien). Ser at Tesla registrerer opp til 7 dager i uka om behovet er der.

 

I forhold til 2018 har salget for august 2019 gått ned både totalt sett samt for EL-biler. Nedgangen blir spesiell når man hadde forventa forsatt vekst for EL-biler. Kvartalvis kan det forsatt bli snakk om oppgang for EL-biler sia Model 3 forsatt har att ein del SR+ forhandsbestillinger som skal ut.

Lenke til kommentar

Hvor mange utenfor Oslo sentrum kan ha elbil som eneste bil? Hvor mange med kun råd til en bil, velger elbil.

Gode ladbare hybridbiler er spennende, men fortsatt utenfor den andelen som ikke har råd til splitter ny bil. En stor andel kjøper jo nyere bruktbil. Først om noen år vil man ha gode elbiler og gode hybrider i bruktmarkedet.

 

Har kun en bil, og det er en elbil. Hoppet til da det var en jeg hadde råd til å finansiere, som hadde god nok rekkevidde.

 

Ikke er jeg velstående og ikke eier jeg Tesla men er fremdeles elbilbilist.

 

Samme her. 

 

80 kroner for hvor mange kilometer?

 

Det koster ikke noe mer eller mindre basert på hvor mye man fyller på en lading, da de har satt fastpris. Er jo selvsagt gunstigst å komme dit med så lite rekkevidde igjen som mulig, og toppe helt opp om det ikke er kø. Men laderne støtter kun CCS

 

Hvor mange km du får, kommer altså an på batteriet ditt og hvor tomt det er, samt hvor lenge man gidder å sitte der. Så må man selvsagt regne på hvor mange km man må kjøre både for å rekke frem og å rekke tilbake, for å finne ut om det er verdt turen. For egen del er avstand til nærmeste lader 6 mil en vei, så 12 av 45 mil makskapasitet etter WLTP går bort i forbruk for å kjøre ut dit.

 

Så må man og regne på tidskosten, og hva man skal bedrive tiden med. For egen del har jeg ladet der kun 2 ganger. Ene gangen fordi jeg hadde lyst å kjøre en tur, og å teste ut lading der. Andre gangen fordi jeg skulle plukke opp noen på flyplassen, og dro tidligere for å kunne lade mens jeg uansett stod og ventet.

 

Men det er for langt til at jeg orker å kjøre ens tur for å fylle der. Det eneste måtte være om jeg uansett er i nærheten, har tid og i tillegg lite strøm på batteriet.

 

PS! Er faktisk billigere for meg å fylle der enn i borettslaget der jeg bor, til tross for kjøreturen.

Lenke til kommentar

Elbilforeningen er jo virkelig litt av en gjeng. At fordelene skulle bli borte over tid var helt klart, og noe "alle" var klar over. Nå klarte de i tillegg å holde på fordelene en god stund ekstra grunnet den enorme boomen elbilsalget fikk. Nå er vi kommet til et punkt hvor jeg tror elbilene kan selge seg selv. Det merkelige er at elbilforeningen bare ønsker å fremme det som blir borte, og at situasjonen er helt krise, men ikke fremme det som faktisk er bra.

For det første så sparer elbileiere enormt med penger på ikke å måtte fylle drivstoff. I disse dager hvor blyfri 95 kan snuse på over 17 kroner literen. Elbileierne kan lade hjemme, de kjører en bil som ikke gir lokal forurensning - verken i støy eller utslipp. Nå har det også kommet biler på markedet som kan dekke de aller fleste behov. Men ja, de beste bilene koster, men det gjør de aller beste bensin/dieselbilene også.

 

Det er nå på tide at elbileierne også bidrar. Det koster å bygge vei, men også vedlikeholde vei. Staten har tatt enorme tap i engangsavgifter og bompenger.

 

Det har kostet mer å senke avgiftene på biler med forbrenningsmotor. Dette begynte mange år tilbake. FEks. https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/lGBVL/bensinbiler-ned-med-flere-tusen-kroner

 

og

 

"Den gjennomsnittlige engangsavgiften for nye personbiler har falt med nær 60 000 kroner siden toppåret i 2006. Med samme engangsavgift som i 2008 ville staten nå fått inn 11,2 milliarder kroner mer pr år.

 

Den faktiske inntekten fra engangsavgift på personbiler var i 2017 på 11,3 milliarder kroner.

 

Av bortfallet kan 8,2 milliarder kroner spores til bedre teknologi og lavere utslipp på bensin- og dieselbiler, mens elbiler uten engangsavgift representerer de siste 3,0 milliardene, i følge tall fra analyseselskapet COWI." fra Motor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir ikke mer penger i et fond bare ved å opprette det. Hva tror du skjer med strømpriser/ladepriser når "alle" har elbil? Hva skjer med ladekøene?

Hvor mye mindre skal gruvene som utvinner metallene til batteriene forurense før det går opp i opp - globalt?

Hvor sannsynlig er det at flerbils-familier ender opp med kun elbiler?

Det skjer nøyaktig ingenting. Batteriteknologien er under utvikling og det finnes andre gruver enn dem i Kongo som kan benyttes.

 

Over nest ti år regner jeg med at alle flerbilsfamilier i den øvre middelklasse og oppover har bare elbiler. Legg på fem år til og vi har dekket hele middelklassen. tyter tyve år er vi så godt som ferdig konvertert med kun entusiaster og særdeles vrange tilfeller som kjører drivstoffbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...