Gå til innhold

Ulykken i Alta: Helikopterets hydrauliske system har vært årsaksfaktor ved flere ulykker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

..er dette nødvendig da.. å spekulere i årsak på denne måten?

 

Syns det er fint at TU er interessert i saken og har relevante opplysninger. TU har jo som kjent svært god teknisk innsikt i mange saker. Jo raskere ulykken blir oppklart,jo bedre er det for alle etter denne tragedien.

Joda, men alt til sin tid.

 

https://www.nrk.no/finnmark/_-jeg-onsker-a-be-folk-vaere-tilbakeholdne-med-a-spre-rykter-1.14684069

Lenke til kommentar

Med så mange helikoptre av denne typen i landet så må det jo finnes en simulator for denne? Da burde en jo kunne trene på risikosituasjon og lære seg hva en ikke skal gjør. Hvis hydraulikken, slik det beskrives i artikkelen, som er årsaken til helgens styrt vil jeg ikke bli overrasket om piloten hadde liten til ingen kunnskap om denne begrensningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

burde en jo kunne trene på risikosituasjon og lære seg hva en ikke skal gjør

 

Det trener man som oftest og best på i et virkelig helikopter.

Problemet er at ingen at prosedyrene for noen feil er spesielt effektive når man allerede flyr et par meter over bakken i stor fart.

 

Når vi først skal spekulere, så var min første tanke at en brisen/full passasjer som sitter i høyre forsete, uforvarende dulter borti stikka i lav høyde oppe i åsen. Da vil helikopteret få en plutselig retningsendring som piloten ikke rekker å rette opp i hvis de allerede bare er få meter over trærne.

 

Siden de var 6 personer ombord, så må en av passasjerene ha sittet i høyre pilotsete.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg stusset veldig på hvorfor piloten ikke har noen informasjon over hodet om belastningen på servoen slik at han selv kan trekke av pådraget for å hente seg inn igjen.

 

I alle systemer jeg lager (til skip riktignok) har jeg tall og grafer og nivå-visere på alt som kan ha begrensende effekt på systemet.

Vet ikke konkret, men det kan ha noe med information overload å gjøre. Det er viktig at piloten får kun den informasjonen han trenger for å holde maskinen flyvende. For mye informasjon kan øke stressnivået i kritiske situasjoner.

Lenke til kommentar

Vet ikke konkret, men det kan ha noe med information overload å gjøre. Det er viktig at piloten får kun den informasjonen han trenger for å holde maskinen flyvende. For mye informasjon kan øke stressnivået i kritiske situasjoner.

 

Ja, vil tro flybransjen har høyt fokus på slikt.

Likevel mener jeg at akkurat denne informasjonen er like viktig som en stall-warning

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror jack stall skjer uten forvarsel, bare ved å dra hardt nok i stikka. Det er forøvrig ganske kjent at det kan skje på AS350, og visse andre eurocopter-modeller (dauphin tror jeg også er utsatt). Jeg tror det er derfor man ikke ser krumspring med disse helikopterene på flyshow, til tross for fantastisk rotorhode, ytelse og løfteevne ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi først skal spekulere, så var min første tanke at en brisen/full passasjer som sitter i høyre forsete, uforvarende dulter borti stikka i lav høyde oppe i åsen. Da vil helikopteret få en plutselig retningsendring som piloten ikke rekker å rette opp i hvis de allerede bare er få meter over trærne.

 

Siden de var 6 personer ombord, så må en av passasjerene ha sittet i høyre pilotsete.

 

Det er neppe tilfelle, alle kontrollene tilhørende venstre sete kan fjernes ved behov. De hadde aldri benyttet setet hvis kontrollene hadde vært der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...