Gå til innhold

Hjelp til valg av nytt skjermkort


Ramm1

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

 

Kjøpte for noen uker siden et RTX 2060 ASUS DUSL EVO, men de siste dagene har jeg lagt merke til mye stuttering og at skjermkortet ikke oppfører seg slik det gjorde da jeg fikk det. Har fortsatt mulighet til å benytte meg p åpent kjøpt hos Komplett, og lurer derfor på hvilket kort jeg skal erstatte dette med.

 

Litt om oppsettet:

Ryzen 5 2600X

ASUS ROG STRIX B450-f gaming motherboard

Samsung 970 evo m.2 nvme

2x8GB Ballistix RAM brikker

Skjerm: ACER Nitro VG271UP 1440p eller MSI OPTIX MAG241C. Disse har jeg for å prøve. Må si at å gå ned til 24» fra 27 1440p, var en stor skuffelse, og vil gjerne beholde 1440p kvaliteten. Så det må være et kort som kjører 1440p sømløst. Tenker da 8GB er veien å gå?

 

Har sett litt på disse to:

1. AMD RX5700XT

2. Geforce RTX 2070

 

Kom gjerne med andre innspill også.

 

Trenger sårt hjelp....

Endret av Ramm1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på dere!

Kjøpte for noen uker siden et RTX 2060 ASUS DUSL EVO, men de siste dagene har jeg lagt merke til mye stuttering og at skjermkortet ikke oppfører seg slik det gjorde da jeg fikk det. Har fortsatt mulighet til å benytte meg p åpent kjøpt hos Komplett, og lurer derfor på hvilket kort jeg skal erstatte dette med.

Litt om oppsettet:

Ryzen 5 2600X

ASUS ROG STRIX B450-f gaming motherboard

Samsung 970 evo m.2 nvme

Skjerm: ACER Nitro VG271UP 1440p eller MSI OPTIX MAG241C. Disse har jeg for å prøve. Må si at å gå ned til 24» fra 27 1440p, var en stor skuffelse, og vil gjerne beholde 1440p kvaliteten. Så det må være et kort som kjører 1440p sømløst. Tenker da 8GB er veien å gå?

Har sett litt på disse to:

1. AMD RX5700XT

2. Geforce RTX 2070

Kom gjerne med andre innspill også.

Trenger sårt hjelp....

Tenker makspris er 4500kr.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Da får jeg sjekke ut Sapphire 5700XT Pulse! Har hørt mye rart om AMD kortene, men mulig det har endret seg nå? Uansett så legger jeg merke til at 5700XT gjerne slår 2070 i de fleste benchmarkene. Det er også veldig tett opptil 2070 Super (?). Og det for en rimeligere pris. Uansett, er nok 5700XT ganske mye bedre enn 2060 som jeg har nå.

Lenke til kommentar

Begge monitorene du ser på har freesync, så jeg hadde definitivt tatt et AMD skjermkort (5700 XT).

----

Det mumriken vil frem til er vel at hvis alt fungerte fint .. og SÅ ble et problem så er det ikke gitt at det er skjermkortet det er noe problem med. Før du kjøper noe mer så kan du forsøke å avinstallere skjermkortdrivere i safemode vba DDU og så reinstallere siste versjon av drivere fra nvidia. Du kan med fordel laste ned driveren på forhånd og så koble av internett før du begynner, slik at ikke windows installerer noe automatisk etter du restarter maskinen fra safemode (bør ikke være nødvendig, men det er jo ikke mye ekstra arbeid å gjøre det slik).

 

I tillegg kan du forsøke å få til gsync på freesync monitoren din, for å se om dette gjør det værre eller bedre.

https://www.windowscentral.com/how-enable-freesync-display-nvidia-gpu

Du må også gå gjennom OSD menyene på monitor, sjekke at denne er satt opp riktig. F.eks må freesync aktiveres og man må ofte sette opp refreshrate også. Jeg har maaaange ganger vært borti "kids" som skryter av gsync 144 hz og så kjører de med gsync av og refresh rate satt til 60hz i windows.  :rofl:

 

Har du elllers kontroll på temperaturer og vet at ingenting throttler på maskinen din? (CPU og GPU kjører stabilt på gitt frekvens?)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skriv "Perfoverlay.drawgraph 1" i ingame konsoll. Da ser du om det er cpu eller gpu som spiker.

Ellers så ser vi du bruker bare 4GB  vram så det er veldig tvilsomt at det er relatert til skjermkortet ditt..

 

Test å bytt mellom dx11 og 12 og future frame rendering on/off

BFV har hatt en lengre periode med mye stutter nå(og andre issues), men det skal være fikset nå..

Lenke til kommentar

Skriv "Perfoverlay.drawgraph 1" i ingame konsoll. Da ser du om det er cpu eller gpu som spiker.

Ellers så ser vi du bruker bare 4GB vram så det er veldig tvilsomt at det er relatert til skjermkortet ditt..

 

Test å bytt mellom dx11 og 12 og future frame rendering on/off

BFV har hatt en lengre periode med mye stutter nå(og andre issues), men det skal være fikset nå..

Blir veldig skuffa om det er CPU, for den skal jo være veldig bra!! Takk for svar ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...