Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fukt på badet, kondens på dass og vanndammer på gulver når vi dusjer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Trådnavnet sier vel i grunn det meste. Vi har ikke det største badet, og vi plages med at det ofte blir veldig fuktig inne på badet, og vanndammen ved dass (kondens som renner ned) etter at vi har dusja.

 

Dette kan umulig være særlig bra for badet vårt.. :/ På sikt dyrt, vil jeg også anta?

 

Har dere noen tips, enten for å fikse problemet, eller i det minstre avhjelpe det? Bør vi øke temperaturen på badet, eller senke den? Jeg vil anta at det er bra at vindu, ventilasjon (begge deler, eller velge en av dem) og dør står oppe mens vi dusjer, for at så lite fukt som mulig blir inne på badet?

 

På forhånd STOR TAKK for hjelp :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge gulvet er tett så burde det gå bra, men inneklima blir kjipt. Det er ikke så annet å gjøre enn å lufte godt (evt. oppgraderinge ventilasjonen). Høyere varme vil også gjøre at det tørker fortere. Renner vannet fra dusjen ned i sluket, eller blir det liggende på gulvet?

 

Renner det konstant vann fra sisternen til toalettet, forresten?

Endret av Buddy Dakota
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøp en -avfukter-! Det løser alle problemer! Kjøper du en god en, så kan du tørke klær på badet også, og samtidig få bedret luftkvaliteten i hele hjemmet.

 

Jeg har denne og den er helt suverén! Beste på markedet til prisen: https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/vifter-og-aircondition/luftavfukter/SDH20L18E/sandstrom-avfukter-sdh20l18e

 

Én ting skal du være forsiktig med, og dét er å ha den på kontinuérlig effektiv med én gang. La den stå på 60% en uke, så 50% en uke, så kan du ha den på 40% om det er behov for det. Greia er at hvis man tørker ut byggmaterialer som har vært fuktig lenge for fort, så kan det bli mye sprekker, krakelering (av silikon osv), og da kan man bli erstatningsansvarlig. Dog, det behøver ikke være for stort problem, å kjøpe en tube silikon, akryl og en sprøyte. Men utleiere (hvis du leier) kan være hinsides vanskelige og kreve profesjonell jobb, så vil det koste deg 5000 kr+. Så ta det pent med den, men du slipper å ha +80% luftfuktighet hele tiden, noe som er veldig slitsomt! Ingenting tørker og man puster tungt.

 

Det blir litt lyd da, litt støy. Men dét er en pris jeg er villig til å betale. Og den jeg lenket til lager ikke så mye lyd, bare en svak vifte-lyd, og ikke noe mekanisk støy.

 

Ved så høy fuktighet som du hinter til, så tipper jeg den må tømmes omtrent en gang daglig, med mindre du har mulighet til å legge slangen fra avfukteren til sluket.

 

Angående vanndammer på badegulvet, så anbefaler jeg å kjøpe en svabel/nal i billigbutikk til 20 kr og svable gulvet når man har dusjet. Da tørker det mye raskere. Hvis du spyler veggene og tar dem også i slengen, så trenger du aldri å vaske veggene. En liten bordvifte som lager luftstrøm mot det hjelper også betydelig, særlig i kombinasjon med avfukter, men igjen, vær forsiktig med å tørk ut ting for raskt.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for nydelige svar!!

 

Skal tilstå at dette badet har vært et stressmoment. Jeg har null peiling på alt praktisk, men har fått for meg at fukt  -på alle måter, uansett- er livsfarlig, katastrofe og svindyrt.

 

Ja, vannet rennet fint ned. Med mindre det er lenge sida vi har hatt avløpsåpner i sluket. Da kan det flomme over litt. Men ellers er det helt fint. Eneste problemet er vanndammer rundt dass, og fukt på veggene. Vi har forresten dusjkabinett, så vi dusjer ikke rett på gulvet.

 

Tilluftspalte vil jeg anta er et slags høl nederst i døra? Eller hva man skal kalle det. Døra er i hvert fall en cm eller to kortere nederst.

 

Vi ser over vifta, og kommer antageligvis til å gå til innkjøp av en slik avfukter. Med mindre en vifteovergang løser alt.

 

 

Takk så føkkings mye! :) Og spesielt til deg, Taurean, som forteller oss hvordan vi skal gå frem med en slik avfukter. Jeg hadde helt sikkert satt den på full peis med en gang. Hehe.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Luftavfukter er siste utvei. Når ventilasjonen fungerer, er det ikke nødvendig. Sjekk at viften trekker bra, hold et A4-ark foran når den går. Sjekk utløpet fra viften til friluft, at ikke utløpet er tett. Sjekk at luftespalten er tilstrekkelig, ved å se om det er forskjell når du dusjer med døren på gløtt sammenlignet med lukket dør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes dette høres litt merkelig ut, en avtrekksvifte bør i utgangspunktet være nok til å håndtere fukt på et bad. "Tilluftsspalte" er bare en glippe mellom dørblad og dørterskel, så med mindre det er falset (ikke flat) dørterskel og tetningslister i dørkarmene bør det være nok tilluft til at avtrekksviften kan skifte ut luft.

 

 

Noen spurte tidligere om det renner vann fra sisternen hele tiden. Dersom det gjør det vil det bli mye kondens! Rennende vann vil kjøle ned toalettet, og kondens danner seg på kalde overflater. Det samme vil du oppleve hvis du for eksempel åpner kranen og lar det renne kaldt vann en stund.

 

Hva er temperaturen på badet? Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Det er normalt å ha to-tre-fire grader høyere temperatur på et bad enn ellers i huset.

 

Blir det like mye kondens på alle veggene, eller mer mot ytterveggen(e)? Grenser badet til andre kalde rom? Hvis et varmt rom er dårlig isolert mot kaldt rom eller utendørs vil veggene bli kalde og det vil dannes kondens på disse.

 

 

Ellers så er det noen gode råd i tråden her. Dusjing med litt kaldere vann (og kortere dusjer) vil tilføre luften mindre fuktighet som igjen vil føre til mindre kondens. Oppgradering av ventilasjonen vil gi bedre avtrekk, jeg anbefaler en avtrekksvifte med både fukt- og bevegelsessensor, disse er helautomatiske. En frittstående avfukter vil funke, men først ville jeg ha forsikret meg om at sisternen ikke renner og at avtrekk fungerer - er det behov for avfukter så vil jeg påstå at noe er feil med badet i forhold til bruken. Fordelen med avfukteren er at den koster et par tusen kroner, å bygge bad på nytt er dyrt.

 

Hvor mange brukere av badet er det, forresten? Det er et velkjent fenomen at barnefamilier får fuktskader på bad etter hvert som ungene kommer til tenårene og begynner å dusje alt for mye...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støtter zanta og BALT3 i at en vifte bør være nok her, og at avfukter er siste utvei. zanta har gode poenger ang. å sjekke om luftmengde inn og ut av rommet er tilstrekkelig og i balanse - test med døren på gløtt. Avtrekksvifta bør gå en stund etter at dere er ferdig i dusjen.

 

Dere kan evt. også bruke en nal til å fjerne vann fra veggene i dusjkabinettet etter dusjing, det fjerner en del av vannet som ellers måtte ha fordampet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I alle bad jeg har brukt i alle leiligheter jeg har leid, har avtrekksvifte hatt omtrent null effekt. Jeg vet ikke om det er på grunn av uvitende utleiere eller hva det er. Men det har vært fuktig hele tiden, selv om den stod på hele tiden.

 

Kjøp dere en fukt- og temperaturmåler på Clas Ohlson, sett den på badet og følg med på den. Relativ luftfuktighet innendørs er 40-60% sommertid, og 20-40% vintertid.

 

Her er litt info: https://www.dinside.no/bolig/du-trenger-ikke-denne/61860327

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I alle bad jeg har brukt i alle leiligheter jeg har leid, har avtrekksvifte hatt omtrent null effekt. Jeg vet ikke om det er på grunn av uvitende utleiere eller hva det er. Men det har vært fuktig hele tiden, selv om den stod på hele tiden.

Høres ikke bra ut. I de aller fleste tilfeller er nok problemet et av punktene under:

- Avkast: Støv og lo i kanal, tett rist i yttervegg eller sliten/for liten vifte. Som referanse ved kjøp av ny vifte er det i teknisk forskrift de siste årene (i hvert fall siden 2007) satt et konkret krav til minimum 15 l/s (54 m3/h) avtrekk fra bad som grunnventilasjon, og en dobling ved forsering, dvs. 30 l/s (108 m3/h).

- Inntak: Ikke nok ventiler inn til leiligheten eller ikke god nok luftvei inn til badet (i form av ventil eller luftspalte under døra). Luft inn skal matche luft ut, som nevnt over.

 

Men jeg mener også å ha lest at du har bodd i sokkelleiligheter? Beklager hvis jeg blander deg med noen andre. I en sokkelleilighet kan man også ha problemer med fuktsikring mot grunnen, dvs. at vann fra jorda konstant jobber seg inn til kjelleren pga. manglende utvendig tetting og drenering. Da har man en "evig" jobb med å holde fukten i sjakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, det stemmer stort sett det. Bodd i 2 andre etasjer, og det har vært bedre lufting der. Så poenget må bli at man må kjøpe utstyr etter behov. Eller presentére problemet for utleier og be dem om å kjøpe inn nødvendig utstyr så det blir levelig. Utleiere flest har aldri bodd i sine egne utleieleiligheter og vet dermed egentlig ikke hva de driver med, tror alt er så lett og greit.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for geniale svar, folkens!

 

Også vil jeg beklage min seine respons. Den står ikke i stil til de fine innleggene dere har skrevet.. Vært mye på arbeidsfronten i det siste. Veldig mye. Og en del privat og familiært.

 

Uansett: det skulle ikke mer til enn å følge rådene deres. Vi dusjer i litt kaldere vann, og har et vindu oppe samtidig som vifta står på. Problemet er borte :)

 

Har også sørga for å ha litt høyere temperatur på soverommet som ligger vegg i vegg med dusjen. Så er nok ikke vifta den sprekeste, men med åpent vindu, er i hvert fall problemet løst for nå.

 

Ps; fukta på veggene var jevnt spredd. Like mye på alle veggene. Og vi er to brukere av badet. 

 

Takk for hjelpa!

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...