Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nybygget leilighet; Cat5e eller Cat6+?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjøpte meg leilighet på nyåret, som var ferdig bygget i slutten av 2018 av Skanska. Det er trukket to ethernet-kabler fra bod til stue i veggen (hvor jeg har plassert switch). Jeg klarer ikke finne ut om disse kablene er cat5e eller høyere, og lurer på om noen vet om det er sannsynlig eller ikke om disse støtter 10Gb hastigheter?

 

Jeg har akkurat investert i 10Gb nettverksutstyr for å koble NAS til PC, men jeg vil helst ha NASen i boden, og da må jeg bruke kablene som allerede er installert i veggene.

 

Jeg kan også nevne at kabelstrekket fra bod til stue er på maksimalt 20 meter, og jeg bryr meg egentlig lite om det er cat5e eller cat6, så lenge det vil klare 10Gb hastigheter.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Jeg har ikke alt utstyret enda (venter på NIC til serveren fra eBay), og er på jobbreise til slutten av neste uke uansett. Men du svarer sånn sett greit på spørsmålet mitt uansett. Enten er det normalt å legge cat6 i privatboliger, som støtter 10Gb hastigheter, men hvis du sier det er normalt med cat5e, så er det sannsynlig at dette er det jeg har i veggene, og da får jeg bare krysse fingrene for at de klarer 10Gb over de avstandene. Blir spennende å teste neste uke da! :)

Lenke til kommentar

Hvilken NAS har du som støtter 10Gb?

Selvbygget server med specs i signaturen min. Det er vel mer enn en NAS, men den kjører freeNAS og brukes nærmest utelukkende som NAS og Plex-server.

 

Hvis du ikke kan se signaturen: Server: HK: Supermicro X9SRL-F CPU: Xeon E5-2630L v2 RAM: 24GB ECC HDD: 9x4TB WD Red (ZFS2, 24TB Usable) NIC: Intel X540-T2 10GbE

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Du har delvis rett. Cat6 har tykkere ledere (0,75mm vs. 0,5mm tatt fra hukommelsen) og har andre ting som gjør at de er godkjent og støtter 10Gb speeds. Cat6 støtter 10Gb opptil 55 meter, mens Cat6e støtter 10Gb opp til 100 meter.

 

Cat 5e støtter offisielt kun 100 meter 1Gb hastigheter, men de fleste har hell med kortere kabelstrekk, der kabelen klarer 10Gb. Derfor, hvis jeg har Cat 5e i veggene, så må jeg bare teste. Det er mulig det fungerer, men ingen garanti.

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Selvbygget server med specs i signaturen min. Det er vel mer enn en NAS, men den kjører freeNAS og brukes nærmest utelukkende som NAS og Plex-server.

 

Hvis du ikke kan se signaturen: Server: HK: Supermicro X9SRL-F CPU: Xeon E5-2630L v2 RAM: 24GB ECC HDD: 9x4TB WD Red (ZFS2, 24TB Usable) NIC: Intel X540-T2 10GbE

Så du streamer blu-ray i 4K oppløsing til 400 enheter....

 

Regner med du har RAID 50 og dermed ingen ytelses økning i skrivehastigheten.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Så du streamer blu-ray i 4K oppløsing til 400 enheter....

 

Regner med du har RAID 50 og dermed ingen ytelses økning i skrivehastigheten.

Hæ? Ingen grunn til å bli irritert.

 

Streaming til TV og andre enheter fungerer helt fint med 1Gb som jeg har nå. Dette inkluderer også 4K HDR (maks bitrate på ca. 80Mbps). Men jeg ser begrensinger i overføringshastighet, hvor den stopper på ca. 110MB/s pga. nettverket. Jeg kjører ikke RAID50 nei, jeg kjører ZFS2 (tilsvarende RAID6), og i følge ytelsestester med tilsvarende hardware og diskoppsett, bør gi meg 500MB/s skrivehastighet, og nærmere 1000MB/s lesehastighet med rundt 10 disker i ZFS2.

 

Andre spørsmål?

 

Edit: https://calomel.org/zfs_raid_speed_capacity.html (6x4TB ZFS2: read: 488MB/s write: 429MB/s)

 

https://icesquare.com/wordpress/zfs-performance-mirror-vs-raidz-vs-raidz2-vs-raidz3-vs-striped/ (8x5TB ZFS2: read: 673MB/s, write: 608MB/s)

 

Og jeg planlegger 10x10TB WD Red, samt bedre hardware. Så jeg forventer over 600MB/s sekvensiell skriving og lesing.

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bygge hus i 2018 med bare Cat5e skjult i veggen må vel grense til skjødesløst. Minimum burde være Cat6 og helst Cat6a/e, som etter det jeg skjønner er shielded og dermed greier 500Mhz mot 250Mhz for Cat6. Litt usikker på forskjellen mellom Cat6 STP og Cat6a/e. Jeg antar det er skjult i veggen, da det normalt står på siden av kabelen hva det er. Kan du ikke spørre utbygger hva de la inn, evt. om de kan komme og teste kabelen? Det finnes jo egne verktøy for sånt (https://www.flukenetworks.com/Expertise/Learn-About/Cable-Testing). Alt av skjult, ny kabling legges i rør, så hvis du har vært uheldig og fått Cat5e, så burde det være mulig å feste en nyere kabel til den gamle i en ende og trekke nytt mens du drar ut den gamle?

 

Holder selv på å muligens bytte en kabel. Jeg har et strekk på 15m som nå må gå ca. 10m av strekket parallelt med en strømkabel grunnet ombygging og vurderer å bytte ut min gamle Cat6 med en Cat6 STP evt. Cat6a/e (usikker på forskjellen der). Greier meg bra med 1Gbps nå, men er usikker på hvor mye interferens det vil utgjøre å ha TP-kabelen nære strømkabelen.

Lenke til kommentar

Worst case er vel å trekke om til nyere kabel, tar ikke så lang tid og kan gjøres i eksisterende trekkerør (så fremt til at det ikke er veldig skarpe knekker på rørene). Så teste først med 10G på eksisterende kabling, og om ikke det funker så trekke om til cat6.

Lenke til kommentar

Worst case er vel å trekke om til nyere kabel, tar ikke så lang tid og kan gjøres i eksisterende trekkerør (så fremt til at det ikke er veldig skarpe knekker på rørene). Så teste først med 10G på eksisterende kabling, og om ikke det funker så trekke om til cat6.

Jepp, er nok dette jeg kommer til å gjøre. Tenkte ikke på at det er bare å bytte ut kabelen i eksisterende rør hvis kabelen ikke klarer 10Gb, så da er det uansett ikke noe særlig problem! :)

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hæ? Ingen grunn til å bli irritert.

 

Streaming til TV og andre enheter fungerer helt fint med 1Gb som jeg har nå. Dette inkluderer også 4K HDR (maks bitrate på ca. 80Mbps). Men jeg ser begrensinger i overføringshastighet, hvor den stopper på ca. 110MB/s pga. nettverket. Jeg kjører ikke RAID50 nei, jeg kjører ZFS2 (tilsvarende RAID6), og i følge ytelsestester med tilsvarende hardware og diskoppsett, bør gi meg 500MB/s skrivehastighet, og nærmere 1000MB/s lesehastighet med rundt 10 disker i ZFS2.

 

Andre spørsmål?

 

Edit: https://calomel.org/zfs_raid_speed_capacity.html (6x4TB ZFS2: read: 488MB/s write: 429MB/s)

 

https://icesquare.com/wordpress/zfs-performance-mirror-vs-raidz-vs-raidz2-vs-raidz3-vs-striped/ (8x5TB ZFS2: read: 673MB/s, write: 608MB/s)

 

Og jeg planlegger 10x10TB WD Red, samt bedre hardware. Så jeg forventer over 600MB/s sekvensiell skriving og lesing.

Skjønner bare ikke dimensjoneringen din, bare for å se på film. Selv på 1Gb linje, så kan du se 12 samtidige strømninger på 80Mb/s. Det blir som å kjøpe seg buss bare for å kjøre til butikken å kjøpe en pakke melk.

Men om det er slik overdimensjonering som fascinere deg, så værsågod. Hadde det også slik, helt til jeg fant ut jeg kunne ha en liten NAS med filer på og bruke Kodi på enheten som jeg skulle se på. Mye billigere og mer fornuftig enn det jeg holde på med tidligere og resultatet ble akkurat det samme som før.

Lenke til kommentar

Skjønner bare ikke dimensjoneringen din, bare for å se på film. Selv på 1Gb linje, så kan du se 12 samtidige strømninger på 80Mb/s. Det blir som å kjøpe seg buss bare for å kjøre til butikken å kjøpe en pakke melk.

Men om det er slik overdimensjonering som fascinere deg, så værsågod. Hadde det også slik, helt til jeg fant ut jeg kunne ha en liten NAS med filer på og bruke Kodi på enheten som jeg skulle se på. Mye billigere og mer fornuftig enn det jeg holde på med tidligere og resultatet ble akkurat det samme som før.

Det du ikke forstår er at TS ønsker mer enn 110mb/s når han overfører filer mellom hoved-PC-en og FreeNAS-boksen sin. Kanskje han driver med videoredigering for alt du vet og ønsker å arbeide direkte på NAS-en? Eller kanskje overfører han store filer ofte og ikke gidder å sitte å vente i evigheter på å overføre. Selv om du er en lettvekter er det ikke sikkert at han er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det du ikke forstår er at TS ønsker mer enn 110mb/s når han overfører filer mellom hoved-PC-en og FreeNAS-boksen sin. Kanskje han driver med videoredigering for alt du vet og ønsker å arbeide direkte på NAS-en? Eller kanskje overfører han store filer ofte og ikke gidder å sitte å vente i evigheter på å overføre. Selv om du er en lettvekter er det ikke sikkert at han er det.

Han har ikke gitt noen uttrykk for det, så det blir bare antakelser. Hittil er det plex han har oppgitt å ha på serveren.

 

Jeg er blitt "lettvekter", men har gått gradene for å komme hit og er vel begynt på runde 2. Men å diskutere meg er vel neppe så interessant for TS, så vennligst gi svar til han og ikke meg.

 

For øvrig kan du gi beng i å uttrykke hva jeg forstår og mener.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Skjønner bare ikke dimensjoneringen din, bare for å se på film. Selv på 1Gb linje, så kan du se 12 samtidige strømninger på 80Mb/s. Det blir som å kjøpe seg buss bare for å kjøre til butikken å kjøpe en pakke melk.

Men om det er slik overdimensjonering som fascinere deg, så værsågod. Hadde det også slik, helt til jeg fant ut jeg kunne ha en liten NAS med filer på og bruke Kodi på enheten som jeg skulle se på. Mye billigere og mer fornuftig enn det jeg holde på med tidligere og resultatet ble akkurat det samme som før.

For all del, greit. Bare la det være klart at jeg er fullstendig klar over at min nåværende løsning er nok til å drive (minst) 12 samtidige 4K HDR-streams. Jeg trenger strengt tatt ikke 10Gb, men kostandene er såpass lave, at jeg velger å prøve det ut. Det er mest nysgjerrighet, kombinert med lav pris, som gjør at jeg prøver det ut. Totalkostnadene er på ca. 3000kr.

 

Når det er sagt, så er det reell gevinst for meg også. Jeg ønsker å ha muligheten til å redigere direkte fra serveren, samtidig bruke den mer som direkte lagring. Per dags dato, er det irriterende sakte overføringshastigheter når jeg overfører f.eks. nyrippet materiale med ca. 100MB/s. Jeg velger ofte å overføre større menger til serveren innimellom. Og jeg merker forskjell når jeg skal overføre 500-1000GB, og hastigheten er 110MB/s, eller 700MB/s. Jeg ønsker raskere overføringshastigheter, og er villig til å bruke de 3000 kronene på dette. I tillegg åpner det for annen bruk av serveren samtidig. 

 

Jeg vurderte en Synology 8-bay NAS som helt sikkert hadde levert 99% av alt jeg trengte, men det er litt gøy å bygge noe eget også (så lenge det leverer varene uten alt for mye trøbbel, noe nåværende løsning har gjort).

 

 

Han har ikke gitt noen uttrykk for det, så det blir bare antakelser. Hittil er det plex han har oppgitt å ha på serveren.

 

Jeg er blitt "lettvekter", men har gått gradene for å komme hit og er vel begynt på runde 2. Men å diskutere meg er vel neppe så interessant for TS, så vennligst gi svar til han og ikke meg.

 

For øvrig kan du gi beng i å uttrykke hva jeg forstår og mener.

 

Jeg synes ikke det er så veldig tungvekter å bygge sin egen freeNAS. Har du bygget en vanlig PC før, er det tilsvarende enkelt å sette sammen en server. Jeg brukte et par timer på å sette opp serveren, og selv om en ferdig løsning som Synology hadde vært enda enklere, så koster det også langt mer. en 8-bay koster 13000kr, mens serveren min i dag kostet ca. 3000kr (700kr for Supermicro X9SRL-F, 400kr for 32GB RAM, 300kr for 2630L v2 CPU, 500kr for PSU, 800kr for kabinett). Det er litt vanskeligere å sette opp, men er kraftigere, har et bredere bruksområde, og er mye mer skalerbart. Jeg angrer ikke et sekund på valget mitt. Nå skal jeg oppgradere til en enda kraftigere CPU, og mer RAM, men kostnadene for dette er ikke mer enn ca. 1500kr, så det er fortsatt langt, langt billigere, enn en ferdig løsning fra andre produsenter.

Endret av Reeve
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Transcoding av 4K og det antallet du nevner går ikke grunnet CPU når det gjelder PLEX.

Hjelper ikke om du har fiber heller, vi snakker ikke nettverkshastighet, vi snakker transcoding.

Det går fint, enten når transkodingen er ferdig eller så kan man bruke Kodi og slippe den transkodingen.

Nå begynte jo TS med å snakke om nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...