Gå til innhold

TEST: Asus RT-AX88U og Netgear RAX80


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er vitsen med å designe slike produkter som om de var romskip i star wars?

Et poeng (som også nevnes i artikkelen) er faktisk at antennene da har faste vinkler hvilket kan gi bedre dekning enn med løse antenner som folk ofte rikter litt tilfeldig.

 

Ellers syns jeg det er veldig rart at disse ikke har noen multigigabit-port (hverken SFP+ eller RJ45 Nbase-T eller 10GbaseT).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere mangler helt å teste en av de største fordelene med Wifi 6, nemlig mye bedre støtte for mange samtidige enheter gjennom teknologier som f.eks. OFDMA. En wifi 6 ruter vil kunne håndtere mange samtidige enheter og brukere på en betydelig bedre måte en dagens løsninger!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et poeng (som også nevnes i artikkelen) er faktisk at antennene da har faste vinkler hvilket kan gi bedre dekning enn med løse antenner som folk ofte rikter litt tilfeldig.

 

Ellers syns jeg det er veldig rart at disse ikke har noen multigigabit-port (hverken SFP+ eller RJ45 Nbase-T eller 10GbaseT).

Dette er likevel ikke en god grunn. Ser du på nettverksprodukter til bedrifter, som er  bedre, så ser ingen av disse ut som romskip fra Star Wars. Det er ikke fordi de mangler antenner og har dårlig rekkevidde.

 

Grunnen til at de designer ruterne til å se ut som romskip er for å selge mer. Kjøper du utstyr ment for bedrifter så ser du på kjedelige ting som hardware, spesifikasjoner etc, men det er alt samme boksen. Rimelig anonym boks.

 

Med disse kan du se at de er bedre. 

 

En ruter med ny wifi type burde hatt minst 5Gigabit inn og minst en 5Gb port for LAN (til NAS). Aller helst hadde jeg sett nye routere med kun 10Gb porter, men det skjer neppe med det første.

 

Det er flere år siden jeg begynte å bruke Cat6a eller Cat7 når jeg trakk kabler på nye steder.

Nei, dette gir ikke mening. Hvor mange bruker NAS for intern lagring på eget nettverk med behov for 5-10Gb hastighet?

 

Og så se på hvor mye det koster å legge til disse portene. Fordi det er IKKE gratis. Det kreves helt andre kontrollere og helt annen hardware for å håndtere disse hastighetene. Disse routerene er allerede 4000 kr. 4000 kr er utrolig mye.

 

Dessuten hvis det er din versjon av hva som er smart for nettverk anbefaler jeg deg å se på switcher.

https://www.amazon.com/Ubiquiti-UniFi-Switch-Managed-US-48-500W/dp/B00OJZVBXC/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&linkCode=sl1&tag=arstech20-20&linkId=ad3be0fb4c6c0abb0a708691928690f6

 

Her kan du få så mange 10 Gb porter du vil. ISPen din tilbyr ikke 10 gigabit, så det er ikke noe poeng i å ha en slik port i en router. Og hvis du har NAS satt opp, ja da kan du jo fint kjøpe en switch for nettverket ditt om hastighet er så viktig. Du kan tom bruke link aggregation og få en 20 gigabit link via den switchen linket over. Så kan du ha det gøy og leke med det, og så la de 99.9% som ikke trenger det slippe å betale en tusenlapp ekstra for noe de aldri kommer til å bruke.

 

Helt ærlig, forbruker-"routere" er en alt-i-ett pakke. Burde ikke brukes av folk som vil gjøre mer med nettet sitt. Da finnes det bedre alternativer hvor du bygger opp nettet ditt selv. En router i seg selv skal jo egentlig bare være en gateway ut mot internet med en del sikkerhet, og vil du ha høy hastighet internt nett med mye overføring så setter du jo opp en switch i mellom der. Og trådløs går over flere aksesspunkt istedenfor et sentralt. 

 

 

Du får gigabit aksesspunkt til 800 kr/stk. Du får en del av dem for 4000 kr for å si det slik, og bedre dekning også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Et poeng (som også nevnes i artikkelen) er faktisk at antennene da har faste vinkler hvilket kan gi bedre dekning enn med løse antenner som folk ofte rikter litt tilfeldig.

 

Ellers syns jeg det er veldig rart at disse ikke har noen multigigabit-port (hverken SFP+ eller RJ45 Nbase-T eller 10GbaseT).

Dette er likevel ikke en god grunn. Ser du på nettverksprodukter til bedrifter, som er  bedre, så ser ingen av disse ut som romskip fra Star Wars. Det er ikke fordi de mangler antenner og har dårlig rekkevidde.

 

Grunnen til at de designer ruterne til å se ut som romskip er for å selge mer. Kjøper du utstyr ment for bedrifter så ser du på kjedelige ting som hardware, spesifikasjoner etc, men det er alt samme boksen. Rimelig anonym boks.

 

Med disse kan du se at de er bedre. 

 

En ruter med ny wifi type burde hatt minst 5Gigabit inn og minst en 5Gb port for LAN (til NAS). Aller helst hadde jeg sett nye routere med kun 10Gb porter, men det skjer neppe med det første.

 

Det er flere år siden jeg begynte å bruke Cat6a eller Cat7 når jeg trakk kabler på nye steder.

Nei, dette gir ikke mening. Hvor mange bruker NAS for intern lagring på eget nettverk med behov for 5-10Gb hastighet?

 

Og så se på hvor mye det koster å legge til disse portene. Fordi det er IKKE gratis. Det kreves helt andre kontrollere og helt annen hardware for å håndtere disse hastighetene. Disse routerene er allerede 4000 kr. 4000 kr er utrolig mye.

 

Dessuten hvis det er din versjon av hva som er smart for nettverk anbefaler jeg deg å se på switcher.

https://www.amazon.com/Ubiquiti-UniFi-Switch-Managed-US-48-500W/dp/B00OJZVBXC/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&linkCode=sl1&tag=arstech20-20&linkId=ad3be0fb4c6c0abb0a708691928690f6

 

Her kan du få så mange 10 Gb porter du vil. ISPen din tilbyr ikke 10 gigabit, så det er ikke noe poeng i å ha en slik port i en router. Og hvis du har NAS satt opp, ja da kan du jo fint kjøpe en switch for nettverket ditt om hastighet er så viktig. Du kan tom bruke link aggregation og få en 20 gigabit link via den switchen linket over. Så kan du ha det gøy og leke med det, og så la de 99.9% som ikke trenger det slippe å betale en tusenlapp ekstra for noe de aldri kommer til å bruke.

 

Helt ærlig, forbruker-"routere" er en alt-i-ett pakke. Burde ikke brukes av folk som vil gjøre mer med nettet sitt. Da finnes det bedre alternativer hvor du bygger opp nettet ditt selv. En router i seg selv skal jo egentlig bare være en gateway ut mot internet med en del sikkerhet, og vil du ha høy hastighet internt nett med mye overføring så setter du jo opp en switch i mellom der. Og trådløs går over flere aksesspunkt istedenfor et sentralt. 

 

 

Du får gigabit aksesspunkt til 800 kr/stk. Du får en del av dem for 4000 kr for å si det slik, og bedre dekning også.

For og ikke glemme at de fleste eldre routere kan settes opp i access point modus.

Jeg bruker billige Edgerouter-x som er en fin liten router hvor man kan konfigurere det aller meste.

https://www.ui.com/products/#edgemax

Og to gamle Asus routere i AP modus (RT-AC66u) og har full frihet til å bare bytte wifi delen ved behov for raskere hastighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere mangler helt å teste en av de største fordelene med Wifi 6, nemlig mye bedre støtte for mange samtidige enheter gjennom teknologier som f.eks. OFDMA. En wifi 6 ruter vil kunne håndtere mange samtidige enheter og brukere på en betydelig bedre måte en dagens løsninger!

Eneste måten å teste dette på nå blir å kjøpe inn noen hundre Galaxy 10.

Lenke til kommentar

Venter heller på "standard" routeren for denne teknologien, som jeg tipper kommer om ca 1 år når produsentene har gjort seg mer erfaring med teknologien. Tilsvarende for forrige Wifi generasjoner, der Asus hadde AC66, AC68, og AC86. Disse produseres i høyt volum, får god support, mindre bugs, og mer custom firmware valg. 

Lenke til kommentar

Burde ikke WiFi 6 være mer standardisert nå? Hvorfor slipper mobilprodusenter fremdeles toppmodeller uten den nye standarden? Per i dag er det kun Samsung Galaxy 10 serien som har AX-støtte. 

Det står i artikkelen at standarden ikke er ferdig enda. Tipper de fleste venter til alt er bestemt.

 

Så er det jo og slikt at det å kjøpe tidlige versjoner som dette lett blir dobbelt så dyrt. Det er ikke verdt det.

Lenke til kommentar

For og ikke glemme at de fleste eldre routere kan settes opp i access point modus.

Jeg bruker billige Edgerouter-x som er en fin liten router hvor man kan konfigurere det aller meste.

https://www.ui.com/products/#edgemax

Og to gamle Asus routere i AP modus (RT-AC66u) og har full frihet til å bare bytte wifi delen ved behov for raskere hastighet.

 

Er jo et poeng at man vil redusere antall bokser som skal stå og fylle opp hjemmet og trekke strøm, når det er totalt unødvendig. Og krav til båndbredde øker, så det er et helt legitimt ønske å få en ruter med nok mange og raskest mulig nettverksporter når man først skal invester i ny ruter.

 

Selv bor jeg i en liten leilighet, og wifi er mer enn godt nok for min bruk, selv om det forhåpentligvis ikke skader å ha bedre wifi-dekning. Derimot er bedre kablet nettverk noe jeg kunne vært interessert i å betale for. Men for de som sliter, har det sjeldent løst seg med bedre ruter alene.

 

Plassering av ruter har gjerne størst betydning. Og i de fleste tilfeller vil man heller ha flere bokser i form av smart plasserte mesh-enheter, som faktisk kan ha en positiv innvirkning på signal og rekkevidde av dette.

 

Ellers så har jeg også en fobi mot disse romskips-utseende ruterne, men den "flyvinge-designen" med moderne "winglets" kunne jeg faktisk ha gått for, om jeg fikk lang nok strømkabel med til faktisk å få den plassert høyt opp mot taket, oppå en bokreol eller et høyt skap. Da vil de fleste bare kunne se "winglets'ene", såvidt. Bare så synd det ikke var den med alle de nettverksportene, da jeg faktisk har bruk for mer enn 5.

Lenke til kommentar

Har noen testet Asus RT-AX88U mot AC88U? for jeg merker bedre ping og responstid på nettet med denne routen men sliter å få openVPN å fungere på windows kun på linux normaltsett er det motsatt. Får kun 5 i ping men normalsett ofte 10-15 i ping på vpn.

 

Men virker ikke ut som den oppgradering kan vente økning i VPN ytelsen:

quad-core Broadcom BCM49408 CPU that runs at 1.8GHz. The CPU is paired with a generous 1GB of RAM and 256MB of flash

 

vs

  • CPU: Broadcom BCM47094 @1.4GHz (ARM Cortex A9)
  • Flash: 128 MB (NAND), RAM: 512 MB (DDR3)
  • ESMT F59L1G81LA-25T 1x 128MB (NAND)

Så burde jeg ikke fått høyere VPN server ytelse? Eller er det bare jeg som håper på det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...